2020-08-31, 18:54
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Du förstår att det är fariseerna Jesus talar till, inte dom troende kristna?

Du vet att även Johannes, som bevittnade och skrev ner detta, också var och är troende kristen.

Ingen är utan synd, det var det som Jesus var så arg på fariseerna för, dom trodde nämligen att dom var rättfärdiga, men INGEN människa kan rättfärdiga sig själv och därför heller inte döma andra.

Ändå, fast du påstår att du känner Jesus, så kastar du stenar hejvilt.

Den som är utan synd kan kasta första stenen, sa Jesus. Inte ens fariseerna tordes då kasta någon sten.
Om ni tål att höra Jesus ord så undrar jag varför ni knappt alls hänvisar till hans citat.

Vi lever i en värld där Satan är furste. Han är alla lögners fader, även det religiösa hyckleriets ursprung. Fariséismen var den religiösa tradition som fördes vidare inom judendomen och via Paulus också inom kristendomen.
2020-08-31, 19:06
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Njae, Nya Testamentet skrevs på grekiska. Det var det språk som användes i skrift, framför allt helig skrift, vid den tiden, en kvarleva från det Grekiska riket då alla skrifter i Gamla testamentet översattes till Grekiska.

Men fortfarande så var det just människor som skrev ner det. Så frågan är varför du ratar Paulus skrifter som ju är en del av Guds ord till oss?

Tänker du inte att det är den helige ande som inspirerat dessa människor att skriva? Att det faktisk är Jesus som talar via dessa människor? Redan i Gamla testamentet?

Troende kristna citerar Jesus hela tiden, eftersom man talar genom den helige anden som ju kommer från honom. Så alla dessa författare har helt enkelt bara en mycket nära relation till helig ande och därmed Jesus. Spelar ingen roll om dom träffat Jesus personligen eller inte.

För oavsett, så var det ju många fariseer som också träffade Jesus personligen, men antar att du inte skulle säga att deras omdöme om Jesus skulle komma direkt från Gud bara för att dom träffat och hört honom personligen?

Det måste mer till för att sägas komma från Jesus själv.

Det du, och du är inte ensam, missförstår är att Jesus i evangelierna talade främst till Israels folk. Därför är dom texterna ganska kraftlösa att "dunka folk i huvudet med" idag, eftersom dom var riktade mot Israels folk i första hand. Hedningarna, dvs icke-judarna på den tid när Jesus var här, kunde inte ställas till svars för något eftersom dom inte hade fått någon "lag" från Gud att följa och som Israel och framför allt fariséerna brutit mot.
Jag dunkar ingen i huvudet med Jesus texter, men du kanske uppfattar det så?

Varför hitta på så många undanflykter för att slippa citera Jesus? Jesus säger i motsats till Paulus att ingen kan tro på honom utan att göra som han säger. Det är handling i ödmjukhet som gäller, inte självupphöjelse.
2020-08-31, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Om ni tål att höra Jesus ord så undrar jag varför ni knappt alls hänvisar till hans citat.

Vi lever i en värld där Satan är furste. Han är alla lögners fader, även det religiösa hyckleriets ursprung. Fariséismen var den religiösa tradition som fördes vidare inom judendomen och via Paulus också inom kristendomen.

Satan har ingen makt över dom troende. Han försöker bara förvirra. Det är det enda han kan göra.

I all välmening, vänd om, be om förlåtelse och öppna dina ögon för skrifterna, utan fördomar, så kan Guds ande hjälpa dig tillrätta.

Jesus ord är alla ord i skrifterna. Jesu ÄR Gud och skaparen. Jesus ÄR ordet som Johannes skriver om i sitt evangelium.

Alla Jesus ord kommer från honom och alla Jesus ord har betydelse. Därför kan man bara läsa eller lyssna på ALLA ORDEN i skrifterna för att lära känna honom.

Annars, om man bara väljer ut lämpliga delar och gör egna tolkningar och dessutom förbannar Guds och Jesus utvalda tjänare, då är man snart förlorad.
2020-08-31, 19:13
Medlem
Citat:
Jaa, du låter ju väldigt vis och insatt i Guds plan.

Men neej, Talmud är ingen helig skrift, Torah är deras heliga skrift. Talmud är den skrift dom skapat själva och som Gud är så arg på för den är ett svek mot deras förbund.

Jag, som trogen följare av Jesus, kommer "ryckas upp" till Jesus FÖRE ändens tid och följa med tillbaks när Jesus återkommer för att upprätta sitt rike med Judarna. Då kommer jag och alla andra trogna att regera som kungar och präster tillsammans med Jesus.

Upp 3:9-10, Till församlingen i Filadelfia (Jesus ord) "Se jag skall låta några komma från Satans synagoga, några som kallar sig judar men inte är det utan ljuger. Se, jag skall få dem att komma och kasta sig för dina fötter, och de skall förstå att jag älskar dig. Du har bevarat ordet om min uthållighet, och därför skall jag bevara dig från prövningens stund som ska komma för att pröva jordens invånare."

Upp 20:6 "Salig och helig den som får vara med i den första uppståndelsen. Över dem har den andra döden ingen makt, utan de ska bli Guds och Kristi präster och vara kungar med honom i tusen år."

Men det kommer bara finnas en liten kvarleva kvar av Israels folk då, bara dom som vände om när Gud uppenbarade sig och dom som förstod sitt stora svek. Alltså när riket upprättats. Det tusenåriga.

Om judar ska uppätta något rike så kommer de nog välja muslimer som samarbetspartner och inte kristna. Muslimer och judar har samma koncept av Gud medan kristna har hittat på en egen mycket märklig konstruktion med en levande person Jesus som har blivit utnämd till en gudom "Guds son" och som har blivit återuppväkt från att vara död. Plus det märkliga konceptet treenighet.

Dessa är idéer som alla judar har tyckt är frånstötande och hädiska från dag 1 och det ger jag dem rätt i.

Summan av detta är att nutida kristna speciellt i diverse angosaxisk inspirerade frikyrkor som pingströrelsen ser upp till judar, de tror att judar gillar dem och att de har något gemensamt med judar. Men kärleken är inte besvarad och judar kommer hellre samarbeta med vilken religion som helst hellre än kristendom.
Senast redigerad av larsjohansson 2020-08-31 kl. 19:19.
2020-08-31, 19:14
Medlem
Citat:
Jag dunkar ingen i huvudet med Jesus texter, men du kanske uppfattar det så?

Varför hitta på så många undanflykter för att slippa citera Jesus? Jesus säger i motsats till Paulus att ingen kan tro på honom utan att göra som han säger. Det är handling i ödmjukhet som gäller, inte självupphöjelse.

Jag uppfattar det som att du vill det, dunka dunka dunka. Som att du tror det får effekt.

Jag citerar Jesus hela tiden, men inte bara i evangelierna, utan dom ord som har betydelse för den situation vi diskuterar.
2020-08-31, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Om judar ska uppätta något rike så kommer de nog välja muslimer som samarbetspartner och inte kristna. Muslimer och judar har samma koncept av Gud medan kristna har hittat på en egen mycket märklig konstruktion med en levande person Jesus som har blivit utnämd till en gudom "Guds son" och som har blivit återuppväkt från att vara död. Plus det märkliga konceptet treenighet.

Dessa är idéer som alla judar har tyckt är frånstötande och hädiska från dag 1 och det ger jag dem rätt i.
Ändå är det många många judar (och Muslimer) som kommer till tro på Jesus och treenigheten.

Det står nämligen nedskrivet i våra gemensamma skrifter. Så när deras ögon öppnas så vänder dom om.

Gud har en plan och den är dold i det profetiska. Man behöver Guds ande för att se det fördolda. Men då blir det tydligt och klart, så uppenbart så man kommer till tro oavsett var man kommer ifrån.
2020-08-31, 19:38
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Satan har ingen makt över dom troende. Han försöker bara förvirra. Det är det enda han kan göra.

I all välmening, vänd om, be om förlåtelse och öppna dina ögon för skrifterna, utan fördomar, så kan Guds ande hjälpa dig tillrätta.

Jesus ord är alla ord i skrifterna. Jesu ÄR Gud och skaparen. Jesus ÄR ordet som Johannes skriver om i sitt evangelium.

Alla Jesus ord kommer från honom och alla Jesus ord har betydelse. Därför kan man bara läsa eller lyssna på ALLA ORDEN i skrifterna för att lära känna honom.

Annars, om man bara väljer ut lämpliga delar och gör egna tolkningar och dessutom förbannar Guds och Jesus utvalda tjänare, då är man snart förlorad.
Satan har dig i sitt våld, vare sig du tror på Jesus eller inte.

Lukas 22:31*
Simon, Simon! Se, Satan har begärt att få eder i sitt våld, för att kunna sålla eder såsom vete;
2020-08-31, 19:39
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jag uppfattar det som att du vill det, dunka dunka dunka. Som att du tror det får effekt.

Jag citerar Jesus hela tiden, men inte bara i evangelierna, utan dom ord som har betydelse för den situation vi diskuterar.
Nej, det gör du inte.
2020-08-31, 19:53
Medlem
Ju äldre människan blir desto närmare "sista tiden"kommer hon,😏 ångesten ökar för varje decennium!
Det är livets och framförallt människans lott!

Religioner och ideologier är enbart narrativ för att handskas med denna existentiella ångest.

Omogna individer inser aldrig detta, utan tenderar att bli religiösa på ett rigidt och fanatiskt vis ju äldre dom blir.
Med mogna är det tvärtom, dom tenderar bli mer toleranta och, ja, "visa"!
2020-08-31, 19:57
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Ju äldre människan blir desto närmare "sista tiden"kommer hon,😏 ångesten ökar för varje decennium!
Det är livets och framförallt människans lott!

Religioner och ideologier är enbart narrativ för att handskas med denna existentiella ångest.

Omogna individer inser aldrig detta, utan tenderar att bli religiösa på ett rigidt och fanatiskt vis ju äldre dom blir.
Med mogna är det tvärtom, dom tenderar bli mer toleranta och, ja, "visa"!
Jo, men tror du då att världen varar för evigt?
2020-08-31, 20:02
Medlem
Citat:
Jo, men tror du då att världen varar för evigt?
Jag vet faktiskt inte,
och vad jag tror har ingen betydelse för trådfrågan.
2020-08-31, 20:12
Medlem
Citat:
Det kanske är vissa kristna som får det svårt.
För att inte tala om alla som inte är kristna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in