Nej, men vissa bibelkunniga tror att begreppet nation i bibeln handlar om landområden, och att liknelsen med fikonträdet då skulle betyda att alla landområden som ursprungligen tillhörde Israel måste ha återstälts för att profetian om sista generationen skall uppfyllas.
När den egentliga betydelsen handlar om Israel som etnisk grupp ska ha återvänt. Vilket dom har nu. Den generation som ser detta, och alla andra tecknen samtidigt, den generationen är den sista.
Hur många av de 80 åren hade gått närr du skrev första inlägget?
Är etniska konflikter något nytt?
Jag är av åsikten att man ska börja från 1967. Dvs den generationen som såg Jerusalems återtagande ska inte helt dött ut. Dvs allt måste ha hänt före 2040 om så barnet såg det var 7år typ.
Poängen med Matteus 24 m.m. Är inte enstaka saker utan att de sker samtidigt eller synergieffekter.
Som nu blm aktivister, corona pandemin m.m.
Det är Satan och världen som förlorar. Och de som inte lämpar sig för ett evigt liv.
Ja,,fast enligt många troende så komme deta att vara många fler som inte klarar sig. De säger också att Gud vill att alla ska klara sig, så med det i tanken så har ju Gud förlorat.
Jag är av åsikten att man ska börja från 1967. Dvs den generationen som såg Jerusalems återtagande ska inte helt dött ut. Dvs allt måste ha hänt före 2040 om så barnet såg det var 7år typ.
Poängen med Matteus 24 m.m. Är inte enstaka saker utan att de sker samtidigt eller synergieffekter.
Som nu blm aktivister, corona pandemin m.m.
Johannes:
8:43 Varför fatten I då icke vad jag talar? Jo, därför att I icke 'stån ut med' att höra på mitt ord.
8:44 I haven djävulen till eder fader, och vad eder fader har begär till, det viljen i göra. Han har varit en mandråpare från begynnelsen, och i sanningen står han icke, ty sanning finnes icke i honom. När han talar lögn, då talar han av sitt eget, ty han är en lögnare, ja, lögnens fader.
8:45 Men mig tron I icke, just därför att jag talar sanning.
Kristna har ljugit, mördat och bränt i 2000 år för att göra djävulens vilja.
Du förstår att det är fariseerna Jesus talar till, inte dom troende kristna?
Du vet att även Johannes, som bevittnade och skrev ner detta, också var och är troende kristen.
Ingen är utan synd, det var det som Jesus var så arg på fariseerna för, dom trodde nämligen att dom var rättfärdiga, men INGEN människa kan rättfärdiga sig själv och därför heller inte döma andra.
Ändå, fast du påstår att du känner Jesus, så kastar du stenar hejvilt.
Den som är utan synd kan kasta första stenen, sa Jesus. Inte ens fariseerna tordes då kasta någon sten.
De som lyssnade till Jesus undervisning kunde nog inte skriva på grekiska och berättelserna skrevs ner ungefär år 50-100. De som mötte Jesus och lyssnade på honom berättade om vad de sett. Så småningom fick vi den berättartradition som skrevs ner av människor som inte träffat Jesus.
Men frågan är varför kristna undviker att citera Jesus, så som hans ord är nedtecknade? Istället citeras Paulus som själv sällan citerade Jesus egna ord. Om ni istället läste vad Jesus undervisat så skulle ni snart förstå att ni inte alls kan påräkna evigt liv bara för att ni upprepat falska trosläror.
Matteus:
7:19 Vart träd som icke bär god frukt bliver avhugget och kastat i elden.
7:20 Alltså skolen I känna dem av deras frukt. --
7:21 Icke kommer var och en in i himmelriket, som säger till mig: 'Herre, Herre', utan den som gör min himmelske Faders vilja.
7:22 Många skola på 'den dagen' säga till mig: 'Herre, Herre, hava vi icke profeterat i ditt namn och genom ditt namn drivit ut onda andar och genom ditt namn gjort många kraftgärningar?'
7:23 Men då skall jag betyga för dem: 'Jag har aldrig känt eder; gån bort ifrån mig, I ogärningsmän.'
Matteus:
25:31 Men när Människosonen kommer i sin härlighet, och alla änglar med honom, då skall han sätta sig på sin härlighets tron.
25:32 Och inför honom skola församlas alla folk och han skall skilja dem från varandra, såsom en herde skiljer fåren ifrån getterna.
25:33 Och fåren skall han ställa på sin högra sida, och getterna på den vänstra.
25:34 Därefter skall Konungen säga till dem som stå på hans högra sida: 'Kommen, I min Faders välsignade, och tagen i besittning det rike som är tillrett åt eder från världens begynnelse.
25:35 Ty jag var hungrig, och I gåven mig att äta; jag var törstig, och I gåven mig att dricka; jag var husvill, och I gåven mig härbärge,
25:36 naken, och I klädden mig; jag var sjuk, och I besökten mig; jag var i fängelse, och I kommen till mig.'
25:37 Då skola de rättfärdiga svara honom och säga: 'Herre, när sågo vi dig hungrig och gåvo dig mat, eller törstig och gåvo dig att dricka?
25:38 Och när sågo vi dig husvill och gåvo dig härbärge, eller naken och klädde dig?
25:39 Och när sågo vi dig sjuk eller i fängelse och kommo till dig?'
25:40 Då skall Konungen svara och säga till dem: 'Sannerligen säger jag eder: Vadhelst I haven gjort mot en av dessa mina minsta bröder, det haven I gjort mot mig.'
25:41 Därefter skall han ock säga till dem som stå på hans vänstra sida: 'Gån bort ifrån mig, I förbannade, till den eviga elden, som är tillredd åt djävulen och hans änglar.
25:42 Ty jag var hungrig, och I gåven mig icke att äta; jag var törstig, och I gåven mig icke att dricka;
25:43 jag var husvill, och I gåven mig icke härbärge, naken, och I klädden mig icke, sjuk och i fängelse, och I besökten mig icke.'
25:44 Då skola också de svara och säga: 'Herre, när sågo vi dig hungrig eller törstig eller husvill eller naken eller sjuk eller i fängelse och tjänade dig icke?'
25:45 Då skall han svara dem och säga: 'Sannerligen säger jag eder: Vadhelst I icke haven gjort mot en av dessa minsta, det haven I ej heller gjort mot mig.'
25:46 Och dessa skola då då bort till evigt straff, men de rättfärdiga till evigt liv.»
Njae, Nya Testamentet skrevs på grekiska. Det var det språk som användes i skrift, framför allt helig skrift, vid den tiden, en kvarleva från det Grekiska riket då alla skrifter i Gamla testamentet översattes till Grekiska.
Men fortfarande så var det just människor som skrev ner det. Så frågan är varför du ratar Paulus skrifter som ju är en del av Guds ord till oss?
Tänker du inte att det är den helige ande som inspirerat dessa människor att skriva? Att det faktisk är Jesus som talar via dessa människor? Redan i Gamla testamentet?
Troende kristna citerar Jesus hela tiden, eftersom man talar genom den helige anden som ju kommer från honom. Så alla dessa författare har helt enkelt bara en mycket nära relation till helig ande och därmed Jesus. Spelar ingen roll om dom träffat Jesus personligen eller inte.
För oavsett, så var det ju många fariseer som också träffade Jesus personligen, men antar att du inte skulle säga att deras omdöme om Jesus skulle komma direkt från Gud bara för att dom träffat och hört honom personligen?
Det måste mer till för att sägas komma från Jesus själv.
Det du, och du är inte ensam, missförstår är att Jesus i evangelierna talade främst till Israels folk. Därför är dom texterna ganska kraftlösa att "dunka folk i huvudet med" idag, eftersom dom var riktade mot Israels folk i första hand. Hedningarna, dvs icke-judarna på den tid när Jesus var här, kunde inte ställas till svars för något eftersom dom inte hade fått någon "lag" från Gud att följa och som Israel och framför allt fariséerna brutit mot.
Senast redigerad av vinkelhak 2020-08-31 kl. 17:36.
Grattis till dig i så fall, snart kan du bli judarnas mest lydige undersåte när judarnas Gud, har oinskränkt makt över världen.
Israels Gud är den ENDA Guden. Han har ingått ett förbund med hedningarna också, ALLA är välkomna i hans rike. Bara att öppna dörren när han knackar på så kommer han in.
Israels Gud är den ENDA Guden. Han har ingått ett förbund med hedningarna också, ALLA är välkomna i hans rike. Bara att öppna dörren när han knackar på så kommer han in.
Jaha. Synd för dig att det är judarnas Gud och det är judarnas som är det utvalda folket och inte du. När messias kommer ska varje jude ha 2000 gojer som slavar så som det står i Talmud. Du kanske kommer vara en av dem vilket nog kommer få dig att känna dig hedrad och förtjust.
Sen kan du passa på att fråga judarna om Israels Gud har en son. Du vet nog redan svaret på den frågan.
Senast redigerad av larsjohansson 2020-08-31 kl. 18:31.
Ja,,fast enligt många troende så komme deta att vara många fler som inte klarar sig. De säger också att Gud vill att alla ska klara sig, så med det i tanken så har ju Gud förlorat.
Jaha. Synd för dig att det är judarnas Gud och det är judarnas som är det utvalda folket och inte du. När messias kommer ska varje jude ha 2000 gojer som slavar så som det står i Talmud. Du kanske kommer vara en av dem vilket du nog kommer känna dig hedrad och förtjust över.
Sen kan du passa på att fråga judarna om Israels Gud har en son. Du vet nog redan svaret på den frågan.
Jaa, du låter ju väldigt vis och insatt i Guds plan.
Men neej, Talmud är ingen helig skrift, Torah är deras heliga skrift. Talmud är den skrift dom skapat själva och som Gud är så arg på för den är ett svek mot deras förbund.
Jag, som trogen följare av Jesus, kommer "ryckas upp" till Jesus FÖRE ändens tid och följa med tillbaks när Jesus återkommer för att upprätta sitt rike med Judarna. Då kommer jag och alla andra trogna att regera som kungar och präster tillsammans med Jesus.
Upp 3:9-10, Till församlingen i Filadelfia (Jesus ord) "Se jag skall låta några komma från Satans synagoga, några som kallar sig judar men inte är det utan ljuger. Se, jag skall få dem att komma och kasta sig för dina fötter, och de skall förstå att jag älskar dig. Du har bevarat ordet om min uthållighet, och därför skall jag bevara dig från prövningens stund som ska komma för att pröva jordens invånare."
Upp 20:6 "Salig och helig den som får vara med i den första uppståndelsen. Över dem har den andra döden ingen makt, utan de ska bli Guds och Kristi präster och vara kungar med honom i tusen år."
Men det kommer bara finnas en liten kvarleva kvar av Israels folk då, bara dom som vände om när Gud uppenbarade sig och dom som förstod sitt stora svek. Alltså när riket upprättats. Det tusenåriga.
Senast redigerad av vinkelhak 2020-08-31 kl. 18:54.