2020-08-31, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Nu har BNO börjat spåra återinsjukna. 8 hittills. De som det finns uppgifter om hade mild coronainfektion första gången. Andra gången hade 3 svårare infektion, varav 2 allvarlig sjukdom.

https://bnonews.com/index.php/2020/08/covid-19-reinfection-tracker/

Och 5 mildare då?
Citera
2020-08-31, 12:06
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tänk på inkubationstiden. Sedan blir inte smittan som störst första varvet, utan först ska de enstaka sjuka smitta ned andra, vilket tar en vecka, sedan ska dessa personer smitta ned andra, vilket tar ytterligare en vecka. Sedan ett varv till + en veckas inkubationstid. Det är därför vi inte ser någon omedelbar ökning samma dag som skolorna öppnar. Det kan ta en månad, eller tom en längre.
Ja, visst är det lite så, säger inte att du har fel (men jag tror det)
I min värld blev otroligt många skolungdomar smittade mars/april och många gymnasieelever under sommaren (de körde ju på med fester mm exakt som vanligt)
Jag tror därmed inte att de kan driva på smittan.
Skulle jag gissa säger jag en platå en vecka eller två, sen långsam nedgång resten av året, mycket lägre nivåer i dec än nu.
Citera
2020-08-31, 12:09
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Nu har BNO börjat spåra återinsjukna. 8 hittills. De som det finns uppgifter om hade mild coronainfektion första gången. Andra gången hade 3 svårare infektion, varav 2 allvarlig sjukdom.

Hur säkra kan vi vara på att de inte var falskt positiva första gången ?
Citera
2020-08-31, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Symptomraketen fortsätter uppåt med full kraft.
0,91% med symptom nu, inte varit så många sedan 26 juni. Hela julis nedgång utraderad.

https://csss-resultat.shinyapps.io/csss_dashboard/

Måste bara fråga dig hur stor del av befolkningen som haft sjukdomen hittills?
Många här inne hävdar att det är långt under 10%.

Jag får bara inte ihop det med de siffror du påvisar för pågående infektion.
Om det tidigare i våras var 3% för att sedan sjunka ner runt 1% i juni, blir det ju en väldans massa människor med genomgången infektion. Alltså långt över 10% med antikroppar..

Eller tänker jag fel?
Citera
2020-08-31, 12:10
Medlem
Citat:

Läkaren från Argentina som hade mild-medel sjukdom första gången och svår andra gången saknas dock is statistiken (hon kallade själv sjukdomen för mild första gången, men hon var nog inte långt ifrån gränsen till att behöva läggas in då utifrån vad hon själv säger i artikeln jag läste om detta ).

Där hade man ju också konstaterat två olika "viral strains".
Citera
2020-08-31, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Hur säkra kan vi vara på att de inte var falskt positiva första gången ?
I de flesta av fallen har man kollat RNAt och jämfört och sett att det är olika virus som har drabbat. Det är nog få som vill lyfta re-infections om inte detta är gjort med tanke på risken för att de blir idiotförklarade.
Citera
2020-08-31, 12:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Ja, visst är det lite så, säger inte att du har fel (men jag tror det)
I min värld blev otroligt många skolungdomar smittade mars/april och många gymnasieelever under sommaren (de körde ju på med fester mm exakt som vanligt)
Jag tror därmed inte att de kan driva på smittan.
Skulle jag gissa säger jag en platå en vecka eller två, sen långsam nedgång resten av året, mycket lägre nivåer i dec än nu.

Vi får se hur det blir helt enkelt. Däremot tror jag inte alls på att ungdomarnas kontaktnät blir ens tillnärmelsevis lika stort som det blir under terminerna. Det kan lätt gå 30 gymnasieklasser i en och samma skola. 900 elever. Elever som går i blandade klasser beroende på ämne. Elever som äter lunch tillsammans. Tillbringar raster i korridorer med varandra. Klasser som har idrott och omklädning med varandra. Det kan sitta 100 personer på en buss. Så stora kontaktnät har inte de flesta 16-19 åringar under sommaren. Det handlar snarare många gånger bara om 5-10 personer om ens det. En enorm skillnad ur smittspridningssynpunkt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA

Om det tidigare i våras var 3% för att sedan sjunka ner runt 1% i juni, blir det ju en väldans massa människor med genomgången infektion. Alltså långt över 10% med antikroppar..

Eller tänker jag fel?
Det beror på hur länge virus detekteras efter att man blivit frisk. I studier i Kina så har man detekterat virus mer än en månad efter sjukdom hos vissa. Frågan är vad man skall räkna med i snitt? Två veckor?

Låt oss räkna med två veckor och fyra månader från mars-juni och sedan 2% i snitt under denna tid, det ger 8% i så fall. Kanske 10% efter sommaren då? Detta är sedan ojämnt spritt över landet...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Läkaren från Argentina som hade mild-medel sjukdom första gången och svår andra gången saknas dock is statistiken (hon kallade själv sjukdomen för mild första gången, men hon var nog inte långt ifrån gränsen till att behöva läggas in då utifrån vad hon själv säger i artikeln jag läste om detta ).

Där hade man ju också konstaterat två olika "viral strains".

Så då är det 9 fall då. BNO ber om tips om man vet om ett case. Verkar som att de vill ha en källa som de lägger ut på sin sin COVID-19 reinfection tracker. Kanske kan du tipsa dem om argentinaren.

Kontaktuppgifter finns längre ned på trackern.

Citera
2020-08-31, 12:15
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA

Eller tänker jag fel?
Appen räknar människor med symptom och i åldrarna 20-79 år. Sen finns det yngre, äldre och sådana som inte visar symptom alls.
Vet inte om man kan räkna ackumulerade siffror utifrån diagrammet, och det finns olika bud om hur länge sjukdomen sitter i, två-tre veckor har nämnts.
Den nedgång som syns i maj och juni är väl folk som blivit friska och därmed inte rapporterar sjukdom längre, folk har ju smittats hela tiden fast i mindre omfattning.
Citera
2020-08-31, 12:16
Medlem
Citat:
Så då är det 9 fall då. BNO ber om tips om man vet om ett case. Verkar som att de vill ha en källa som de lägger ut på sin sin COVID-19 reinfection tracker. Kanske kan du tipsa dem om argentinaren.

Kontaktuppgifter finns längre ned på trackern.

Läses med fördel via translate från spanska till engelska (Google translate från spanska till svenska blir sällan bra):
- https://www.lanacion.com.ar/sociedad/en-primera-persona-historia-medica-santafesina-tuvo-nid2430312
Citera
2020-08-31, 12:19
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Charterflygen: Tui-flight var full av covidioter och "en oförmögen besättning som inte kunde bry sig mindre"

Hur går det till på charterflighterna egentligen?

Svaret är hårresande. Detta händer givetvis inte i Sverige då svenskar är 100% disciplinerade vad gäller social distansering och munskydd, vilket vi alla sett här i Stockholm.

Någon testning vid ankomst behövs således inte. Inte heller någon karantän.

Citat:
A flight from Zante where nearly 200 people were told to self-isolate was a "debacle" with many travellers not wearing masks, a passenger has said.
Stephanie Whitfield told the BBC the Tui flight was full of "covidiots" and "inept crew who couldn't care less".
Sixteen passengers on flight TOM6215 from the Greek island to Cardiff have now tested positive, Public Health Wales (PHW) said.
Tui said safety was a priority and it was concerned by Ms Whitfield's claims.
"Our crew are trained to the highest standards," the airline said. "A full investigation is now under way as these concerns weren't reported during the flight or before today."
The 193 passengers and crew who were on board the flight on 25 August are being asked to self-isolate for a fortnight.
Health officials said seven people from three different parties are believed to have been potentially infectious on board the aircraft.

källa bbc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in