2020-08-31, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Varför står restriktioner kvar oförändrade eller till och med utökade sedan början av året om strategi är att platta ut kurvan?
De har ju lättats (reserestriktionerna inför sommaren, gymnasieskolans öppnande).
Citera
2020-08-31, 11:10
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Jag älskar att du med flera fortsätter att mala om att ”barn inte kan smitta”.

Det är en jävla trådsanning att någon på FHM sagt så.
Vad de däremot sagt är att ”barn nog inte är smittsamma i samma utsträckning”
Dvs att det är inte barnen som driver pandemin.
De har också sagt att barn inte skall umgås med farmor/mormor osv. Detta för att barn såklart kan smitta, och om mormor får det, är det stor risk att hon dör.
Oavsett hur liten risken är, så är den ju inte värd att ta..

https://www.lararen.se/nyheter/senaste-nytt/folkhalsomyndigheten-barn-sprider-inte-corona
Citera
2020-08-31, 11:12
Medlem
Citat:
Jag älskar att du med flera fortsätter att mala om att ”barn inte kan smitta”.

Det är en jävla trådsanning att någon på FHM sagt så.
Vad de däremot sagt är att ”barn nog inte är smittsamma i samma utsträckning”
Dvs att det är inte barnen som driver pandemin.
De har också sagt att barn inte skall umgås med farmor/mormor osv. Detta för att barn såklart kan smitta, och om mormor får det, är det stor risk att hon dör.
Oavsett hur liten risken är, så är den ju inte värd att ta..

Men barn kan vara smittdrivande, det beror på förutsättningarna. Som jag tidigare nämnt så finns det en ort där högstadieeleverna drev smittan (bussning till centrala skolor och smittan fick fäste på just högstadiet via ett idrottslag). Men det är klart, det är ju inte smittdrivande i hela samhället....
Citera
2020-08-31, 11:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Men barn kan vara smittdrivande, det beror på förutsättningarna. Som jag tidigare nämnt så finns det en ort där högstadieeleverna drev smittan (bussning till centrala skolor och smittan fick fäste på just högstadiet via ett idrottslag). Men det är klart, det är ju inte smittdrivande i hela samhället....

När de kommer hem och sprider smittan till sina föräldrar som i sin tur sprider smittan kan man nog med fog hävda att de sprider smittan. Ingen grupp sprider smittan i hela samhället, utan allt ingår i ett sammanhang beroende på hur kontaktnätet ser ut. Vill man minska smittan måste man minska på
sociala kontakter. Det är egentligen inte svårare än så.
Att hävda att barnen inte driver smittan, samtidigt som man förmanar föräldrar att inte lämna barn med pollenallergi på skolan rimmar liksom inte. Likaså om att de inte kan träffa folk i riskgrupper om de inte smittar.
Citera
2020-08-31, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
https://www.lararen.se/nyheter/senaste-nytt/folkhalsomyndigheten-barn-sprider-inte-corona

Vad menar du det motsäger mitt påstående?
Citera
2020-08-31, 11:21
Medlem
Citat:
När de kommer hem och sprider smittan till sina föräldrar som i sin tur sprider smittan kan man nog med fog hävda att de sprider smittan. Ingen grupp sprider smittan i hela samhället, utan allt ingår i ett sammanhang beroende på hur kontaktnätet ser ut. Vill man minska smittan måste man minska på
Att hävda att barnen inte driver smittan, samtidigt som man förmanar föräldrar att inte lämna barn med pollenallergi på skolan rimmar liksom inte. Likaså om att de inte kan träffa folk i riskgrupper om de inte smittar.

Fast de undersökningar jag sett pekar på att det är föräldrarna som smittar barnen.
Inte tvärt om..
Att det såklart finns undantag är ju just anledningen till att FHM inte rekommenderar att barn skall umgås med gamlingarna..
Citera
2020-08-31, 11:25
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Följde upp och kollade den senaste datan från SCB
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/preliminar-statistik-over-doda/

Dessvärre har dödstalen för juli justerats upp ytterliggare, och nu har underdödligheten gått ner till 2,3% jämfört med det tidigare 2,8% (eller motsvarande 159 personer).

Och tittar vi på den första delen av augusti så ser det dessvärre inte bättre ut. Under augusti har det under de senaste 5 åren dött i genomsnitt 220 personer om dagen. I år under perioden 1a -13e augusti har det dött i genomsnitt 218 personer (underdödlighet på mindre än 1 procent), och vi kan nog räkna med att dessa siffror kommer justeras upp, på samma sätt som att juli fortfarande justeras upp här och där.

Frågan är då: Vart har den här underdödligheten som vissa lovade tagit vägen? I princip alla dog under april och maj skulle ju ha dött ändå inom några månader hette det ju.

Så? Varför ingen underdödlighet i juli? Det blir mer och mer uppenbart att flera tusentals liv gick förlorade för tidigt eftersom de svenska myndigheterna gav upp och inte satte in tillräckliga åtgärder för att bromsa ner spridningen fram till dess att bättre behandlingar skulle bli tillgängliga.

Tänk på det. Det hörs ju från diverse IVA runtom i västärlden att dödligheten med de senaste behandlingsprotokollen har halverats jämfört med i våras. Kanske hade Adam Alsing fortfarande varit på radio om han blivit smittad några månader senare, när vi hade klurat ut bättre hur man ska behandla covidpatienter?
Det är läge att följa upp ytterliggare angående det här med "dog med covid inte av". "Covid-offren hade ändå bara ett fåtal månader kvar.." Bla bla bla..

Idag släppte SCB den senaste datan av antalet döda:
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/preliminar-statistik-over-doda/

De två första veckorna i augusti så hade vi en svag överdödlighet på 13 personer (ur ett statistiskt perspektiv dock ej signifikant). Dessutom så har antalet döda i juli månad skrivits upp ytterliggare, och vi har nu endast -2,2% underdödlighet i juli.

Det blir ju mer och mer uppenbart att de allra flesta inte alls "dog med covid". Allt tyder ju på att dom hade många år kvar. Om inte, varför skulle vi i så fall inte se en underdödlighet under sommarmånaderna?

DoraF hade föreslagit att eftersom influensasäsongen 2019/2020 var mild och det var en underdödlighet de första 2,5 månaderna, så var det säkert en del personer egentligen skulle ha dött under januari/februari, men som istället strök med under april/maj. Mycket tveksam logik som mestadels tycks vara ankrad i DoraFs intresse av att "vrida och vända på statistik".
Citera
2020-08-31, 11:25
Medlem
Citat:

Jag håller med. Det verkar dessutom som om barnen sprider mer virus ju äldre de är. Enligt material jag har läst så är asymptomatisk sjukdom vanligare hos barn 10-19 år ca 30% jämfört med ca 16% för vuxna. Och samtidigt så verkar andelen som smittats av asymptomatiska ligga på 3,4% medan 48% smittats av presymptomatiska och resten har smittats av folk med symtom. Detta gör att ungdomar i allmänhet kommer att smitta lite mindre än vuxna, om man inte kompenserar för hur deras kontakter ser ut. Det är här bussning av högstadieelever och gymnasieelever blir ett problem. I praktiken kommer alla ungdomar i en kommun att ha kontakt med alla andra via två led iom bussningen och att man blandar eleverna från samma områden i olika klasser. Så i kommuner där många åker kommunalt till skolan och där man blandar om i klasserna så kommer detta troligen med råge kompensera för den mindre smittspridningen bland ungdomar.
Citera
2020-08-31, 11:31
Moderator
Siegfrids avatar
Symptomraketen fortsätter uppåt med full kraft.
0,91% med symptom nu, inte varit så många sedan 26 juni. Hela julis nedgång utraderad.

https://csss-resultat.shinyapps.io/csss_dashboard/
Citera
2020-08-31, 11:31
Medlem
Citat:
Fast de undersökningar jag sett pekar på att det är föräldrarna som smittar barnen.
Inte tvärt om..
Att det såklart finns undantag är ju just anledningen till att FHM inte rekommenderar att barn skall umgås med gamlingarna..
Hela min familj smittades av ett av barnen som var helt symtomfritt. Som hade smittats i skolan (högstadiet) eller på skolbussen. Antikroppstester har verifierat att det var så det gick till då syskonet som inte träffat någon utomstående (pga distansundervisning på gymnasiet) blev sjuk först av de övriga i familjen.

FHM räknar med sannolikheter och i vissa kommuner så ser sannolikheterna helt annorlunda ut än i andra beroende på hur elever bussas, hur man blandar klasser mellan olika bostadsområden (för att integrera invandrarbarn) mm.
Citera
2020-08-31, 11:32
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Vad menar du det motsäger mitt påstående?

Det är VÄLDIGT otydligt kommunicerat. En anledning till detta rörande barns smittsamhet är att de smittar som alla andra, men man vill tona ned det hela, eftersom man inte önskar att barn ska stanna hem en termin eller två. Därför väljer man det här med att barn troligen inte driver smittan..., vilket väldigt lätt översätts till att barn inte smittar. Som i rubriken i min länk. Det blir också ologiskt varför då riskgrupper ska skyddas från barn, men inte helt då äldre lärare ska utsättas osv. Likaså jättemärkligt varför barn med allergi ska stanna hemma om de ändå inte driver smittan, dvs, kan smitta...
Citera
2020-08-31, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
25.000 pax var från Italien. Du svamlar ihop totalen utrikes inkl inrikesflyget och transit.

Jag har pratat om totalen hela tiden och att smittan kom in från alla möjliga håll. Läs vad jag skriver och tolka mindre. 16 % av befolkningen reser utomlands under sportlovsveckorna i februari och till det kommer jobb och affärsresor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in