2020-08-31, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
"Det kan mycket väl vara så att Victor har blivit röjd ur vägen av någon som ville tysta honom."

- - Victor Gunnarssons pappa, citerad i Expressen, 4 jan 1994

Det troliga i så fall är att VG inte skulle kunna avslöja identiteten på den långe blonde mannen som övervakade OP då de träffades på restaurang Kristina Västerlånggatan 68 i Gamla stan den 20/2 1986. (N3093).

Samtidigt pågick enligt SÄPO övervakningen av OP inför mordet åtta dagar senare.

(FB) 1986-02-28 Lång blond man övervakar Olof Palme
Citera
2020-08-31, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Det troliga i så fall är att VG inte skulle kunna avslöja identiteten på den långe blonde mannen som övervakade OP då de träffades på restaurang Kristina Västerlånggatan 68 i Gamla stan den 20/2 1986. (N3093).

Samtidigt pågick enligt SÄPO övervakningen av OP inför mordet åtta dagar senare.

VG var stamkund på Gråmunken snett mitt emot paret Palmes bostad från och med 1983 och framåt. Han var även tidningsutdelare på Västerlånggatan även om det var rundan som gick på motsatt sida Palmes bostad.
Citera
2020-08-31, 08:35
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkenn
Nja vet inte vad jag ska tro. Var mest att det inte fanns uppgifter om vändningen på rygg som stärkte tankarna lite åt ett ryggfall.

Men leker man med tanken kring den teorin att mördaren vänder på OP och skjuter honom framifrån. Kan det ju förklara vittnens olika uppfattningar om höger hand på höger axel eller vänster hand på höger axel. Dvs. GM lägger vänstra hand på OPs högra axel- vilket uppfattas som om GM håller om OP. Och i ett snabbt ryck vänder OP mot sig- vilket kan uppfattas som höger hand på vänster axel i mörkret och ge uppfattning om att GM skjuter med vänster hand...

Du får ursäkta, men varför leka med en tanke som inte har ett dugg stöd i någon vittnesutsaga, kriminaltekniska undersökningen eller obduktionsrapport etc.
Citera
2020-08-31, 08:44
Medlem
andersaanderssonas avatar
Förhör med frilansfotografen Ulf Karlsson. Plus övrigt material. Hävdar att han anlände till mordplatsen nästan samtidigt som första piketen.

https://drive.google.com/file/d/1rcVZ_u7QbmGD5s730_KFslHXLGgHSiTA/view
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-08-31 kl. 08:48.
Citera
2020-08-31, 08:54
Medlem
Citat:
VG var stamkund på Gråmunken snett mitt emot paret Palmes bostad från och med 1983 och framåt. Han var även tidningsutdelare på Västerlånggatan även om det var rundan som gick på motsatt sida Palmes bostad.

Det var kanske därför den långe blonde och den tysktalande inte ville träffas där utan på restaurang Kristina, för att inte bli igenkända tillsammans med honom.

Säpo-rapporten talar om att någon av de tre gjorde en ok-signal, troligen ett tummen upp som godkännande.

Min tanke är att den långe blonde tar med VG för att bli godkänd för deltagande i MOP och den tysktalande gör tummen upp.

Varje gång Olof Palme går till eller hem från Rosenbad så passerar han Café Gråmunken och är synlig från dess "fönsterplatser". Därmed blir VG en utmärkt informatör/observatör som kan rapportera till mördarna om OP's rörelser.

Kan vara därför det inte finns fler observationer av "misstänkt övervakningsaktivitet". VG var ju stamgäst sedan flera år tillbaka säger du.

Edit: Har du någon källa på det du skriver i ditt inlägg?
Senast redigerad av Utredaren 2020-08-31 kl. 09:44.
Citera
2020-08-31, 09:15
Medlem
HAARPs avatar
Genomgång av alla 22 fantombilderna.

https://www.youtube.com/watch?v=rSFfMMwqDpI

Genomgående usel kvalitet på fantombilderna tycker jag.
Grandmannen är den som jag tycker är intressant . Hade varit givande att få veta hur den tagits fram och hur/om den jämkats samman med fler vittnen från Grand än MP. Den fantombilden stämmer enligt mig dåligt överens med de skrivna vittnesbeskrivningarna av Grandmannen med den skrämmande stirrande blicken . Fantombilden tycker jag ger intryck av en veklig man med ganska neutral blick.
Citera
2020-08-31, 09:42
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Genomgång av alla 22 fantombilderna.

https://www.youtube.com/watch?v=rSFfMMwqDpI

Genomgående usel kvalitet på fantombilderna tycker jag.
Grandmannen är den som jag tycker är intressant . Hade varit givande att få veta hur den tagits fram och hur/om den jämkats samman med fler vittnen från Grand än MP. Den fantombilden stämmer enligt mig dåligt överens med de skrivna vittnesbeskrivningarna av Grandmannen med den skrämmande stirrande blicken . Fantombilden tycker jag ger intryck av en veklig man med ganska neutral blick.

Du missar nog poängen med en fantombild. Det är inget foto utan skapat utifrån vittnesuppgifter kring anletsdrag o.s.v.
Den som kan bedöma kvaliteten är således det vittne som ligger bakom.

Grandmannen? är ju egentligen flera personer sett till de signalement som lämnats. Minst 2 olika personer som beskrivs.
Mårten fantombild finns ju med som nummer 10 i listan

Nu har ju Otto inte med numreringen...
Men från dokumenten så är det dessa personer som ligger bakom resp. bild. (Om någon har koll på ytterligare vittnen, så komplettera gärna.)

Bild 4 och 5, Margareta Brita Nuder från Lisbeths arbetsplats

Bild 6, Per Mellberg i G:a Stan

Bild 8, Jessica Szipo Saga-biografen

Bild 10, Mårten Palme

Bild 17, Leila Kangasviri, G:a Stan

Bild 18, Hubert Falk, maskinist på Skandia, busshållsplatsen vid Grand (Kände han möjligen SE?)

Bild 22 "Busschaffisen/Peter L" eller Krantz?
Citera
2020-08-31, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Det var kanske därför den långe blonde och den tysktalande inte ville träffas där utan på restaurang Kristina, för att inte bli igenkända tillsammans med honom.

Säpo-rapporten talar om att någon av de tre gjorde en ok-signal, troligen ett tummen upp som godkännande.

Min tanke är att den långe blonde tar med VG för att bli godkänd för deltagande i MOP och den tysktalande gör tummen upp.

Varje gång Olof Palme går till eller hem från Rosenbad så passerar han Café Gråmunken och är synlig från dess "fönsterplatser". Därmed blir VG en utmärkt informatör/observatör som kan rapportera till mördarna om OP's rörelser.

Kan vara därför det inte finns fler observationer av "misstänkt övervakningsaktivitet". VG var ju stamgäst sedan flera år tillbaka säger du.

Edit: Har du någon källa på det du skriver i ditt inlägg?
Restaurangchefen K har berättat, att han mycket väl kände till Gunnarsson som varit stamgäst där sedan augusti 1983 och nästan dagligen dök upp för att stanna i trefyra timmar.

Servitören SO på café Mon Cheri kände Victor Gunnarsson från sin tid som anställd på Gråmunken.

[Anders Leopold: "Jag sköt Olof Palme", Loc 862. https://www.amazon.com/JAG-SKÖT-OLOF-PALME-Palmemordet-ebook/dp/B018OHXK4I/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=Jag+sköt+Olof+Palme&q id=1598860220&s=digital-text&sr=1-1
Ska se om jag hittar primärkälla, men jag är säker på att det är korrekt information.
Citera
2020-08-31, 10:36
Medlem
Citat:
Restaurangchefen K har berättat, att han mycket väl kände till Gunnarsson som varit stamgäst där sedan augusti 1983 och nästan dagligen dök upp för att stanna i trefyra timmar.

Servitören SO på café Mon Cheri kände Victor Gunnarsson från sin tid som anställd på Gråmunken.

[Anders Leopold: "Jag sköt Olof Palme", Loc 862. https://www.amazon.com/JAG-SKÖT-OLOF-PALME-Palmemordet-ebook/dp/B018OHXK4I/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=Jag+sköt+Olof+Palme&q id=1598860220&s=digital-text&sr=1-1
Ska se om jag hittar primärkälla, men jag är säker på att det är korrekt information.

Tack, det räcker i alla fall för att spinna vidare på den lilla tråd.

Den 18/2 1986 är den första observationen av den långe blonde på Västerlånggatan 22 & Göran Hälsinges gränd bara 30 meter från VG's stamställe Café Gråmunken.

860218 kl. 16.30-17.30 Två män på vakt,Västerlånggatan 22 (Z 8625)

Det är där och då som jag tror den mer professionella spaningen på Olof Palme tar sin början. Det är inte rutinerade spanare vana att uppträda dolt i civil stadsmiljö som exv polisens knarkspanare eller Säpo's spanare. Därav drar jag slutsatsen att det kan röra sig om officerare mer vana att uppträda dolt i terräng.

De två männen den långe och blonde och den kortare är en "chef som sätter ut spaning" dvs pekar ut spaningsobjektet LOP's bostad och sen är det upp till den långe blonde att ordna det.

Två dagar senare har den långe blonde "rekryterat" VG ur sin bekantskapskrets för ett lågprofilerat observationsuppdrag från Café Gråmunken för de dagar OP kommer hem från Rosenbad då han alltid kommer att passera Café Gråmunken.

860220 kl. 19.30-20.00 Restaurang Kristina, möte med Gunnarsson (N 3093)

Jag tror inte att VG var riktigt medveten om att han ingick i en förberedelse att mörda Olof Palme.
Mordkvällen den 28/2 observeras det enligt Säpo's PM A11544 en annan man på Café Gråmunken (Z8136) som spanar ut mot Västerlånggatan mellan kl. 17.30-19.00 vilket kan tyda på att man förväntade sig att makarna Palme kunde plockas upp av en säpo-bil vid apotekshörnan för att se en tidig föreställning av "Mitt liv som hund". Kl. 19 står det klart att så inte var fallet och spaningen där och då dras in.

VG får alltså inte vara med vid själva mordet verkar det som

En annan omständighet verkar vara att det finns en så väl utvecklad bekantskap/vänskap mellan den långe blonde och VG att den långe blonde tar risken att inkludera VG i operationen. Ett sådant förtroende utvecklas ofta inom samma organisationer, politiska eller i VG's fall religiösa som är fientligt inställda mot Olof Palme som person mer än som företrädare för en politisk inriktning.
Citera
2020-08-31, 12:00
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Du missar nog poängen med en fantombild. Det är inget foto utan skapat utifrån vittnesuppgifter kring anletsdrag o.s.v.

Nej , jag förväntade mig inte någon fotokvalitet. Men det finns både bra och dåliga fantombilder om man säger så. Det beror självklart på vittnets minnesbild men i minst lika hög grad på hur duktig den som tar fram fantombilden är på att "översätta" denna minnesbilden till en bra fantombild.
Citera
2020-08-31, 13:16
Medlem
HAARPs avatar
Vad finns det för framkomliga vägar att spåra en tänkbar gärningsman nu efter ett 34 år?

Ett av få spår att möjligen jobba vidare med är kulorna.Men dock helt meningslöst enl. KP då det aldrig går att koppla ett vapen till kulorna (kulorna hade blivit för gamla och slitna nu eller vad det berodde på).

Visst om vapnet använts använts frekvent efter mordet eller förvarats i olämplig miljö så går det säkert inte att koppla vapnet till kulorna oberoende av deras skick.

Men om vapnet inte använts så mycket och det fortfarande är i bra skick så har pensionerade vapenexperten Sonny Björk en annan åsikt än KP och menar att det visst är möjligt och koppla ett vapen till kulorna (åtminstone den ena kulan) som är i bättre skick.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mer-an-400-vapen-har-provskjutits-annu-saknas-vapnet-som-dodade-palme-1

Drygt 400 vapen från Stockholms län inom en viss radie har provskjutits.

Varför gjordes just denna selekteringen och varför måste mordvapnet ägts av någon inom denna radien?

Hur många registrerade S&W revolvrar kan det ha funnits i hela Sverige 1986 ? Alla hade klart inte behövt provskjutas utan man borde då först och främst kontrollerat sådana som ägdes av män i lämplig ålder (35-45 år?) och som kunde misstänkas ha ekonomiska eller ideologiska skäl att hata Palme.

Jag tror starkt på att det var en ensam gärningsman. Finns beskrivningar från vittnen på utseende , klädsel och sätt att röra sig som tyder på att GM var en man från glesbygden .Tror att han bara var tillfälligt i Stockholm också.

Om man undantar storstadsregionerna hur många S&W revolvrar kan det ha funnits i Sverige då? Inte så väldigt många tror jag. Och ännu färre som ägdes av män i lämplig ålder som kunde misstänkas ha starka skäl att hata Palme.
Senast redigerad av HAARP 2020-08-31 kl. 13:26.
Citera
2020-08-31, 13:47
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren

Vittnet kan ha en väldigt klar och tydlig minnesbild men anlitar man en "5-åring" till att ta fram fantombilden efter vittnets anvisningar så blir resultatet aldrig bra ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in