Citat:
Ursprungligen postat av
andersaanderssona
Förhör Inga Ålenius.
https://drive.google.com/file/d/1w-h2JeJ_mxo9N9ts1H4lNDRWCyoZEsfi/view?fbclid=IwAR1KjFne8e53Hoktom6l80eDt_239h63DD6l dSlX1zbc_bg8tfNvnLCYoSU
Varför såg hon och hennes väninna Anja Langré inte någonting. Det kändes ödsligt. De mötte ingen på Sveavägens östra sida. Tunnelgatan mot tunneln var likaså ödslig. Schaeffer har inte heller sett någonting.
Var befann sig då alla som övervakade och eventuellt kommunicerade via kodade samtal?
Jag har aldrig blivit riktigt klok på
exakt när de båda kvinnorna befann sig på Tunnelgatan. Att gå från Grand tog väl 4-5 minuter. Till det ska man nog lägga någon minut på att gå ut från biosalongen i trängseln och ut på gatan där de stod och funderade en kort stund.
23.15-23.16 på Tunnelgatan?
När de kommit en bit upp mot Kungsgatan hör de en smäll som de tror är en avgasknall (känd reaktion). Det sker samtidigt som två bilar med ungdomar åker Sveavägen norrut.
En av dessa bilar kan då ha varit de ungdomar som framträdde mycket sent och berättade att de sett Palme falla. Ingen av dem såg GM.
Det är här jag blir lite fundersam. Kanske stod Landgré/Åhlenius vid Tunnelgatan lite senare? Samtidigt vet vi att sällskapet Rolder uppehöll sig vid Dekorima ca 23.17-23.19.
Hm.
Att ingen av dem och ingen annan heller som passerade mordplatsen minuterna före mordet såg någon man vid Dekorima talar alltså för GM:s sena ankomst. Det vi redan konstaterat relaterat till IM:s tider.
Vilket också är en sak jag föreslår att vi antecknar på vår lista över saker vi bedömer vara säkra fakta. GM kom sent.