Citat:
Ursprungligen postat av
Alpoxen
Vad i något av detta betyder att folk vill betala mer?
Folk betalar vad de är tvungna att betala. Betalningsviljan är högre om alternativet är att bo under Västerbron.
Det betyder inte att alla dessa 'subventionerade' hyresrättsinnehavare på något sätt känner sig skyldiga.
Du kan fortfarande peka ut alla dessa subventionerade hyresrätter. Var finns de? Du kanske menar slottet och Drottningholm?
Fri hyressättning existerar inte i den fysiska världen.
Det är som mörk materia. Det är någon sorts antagande att det måste finnas någonstans i världen, annars faller ju hela teorin med alla dessa kurvor där utbud och efterfrågan möts samman som den efterblivna teorin det är.
Den kan bara appliceras på förhistoriska samhällen där det saknades både monopol, banker, lån eller kommunala planritningar.
Kliv in i den industrialiserade världen.
Du kan ju försöka lansera en teori om Universum som helt bortser från gravitationen.
Men i Nationalekonomin kan man berätta vilka sagor som helst. T ex kan man lägga ner enorma mängder tid på en teori som låtsas att banker, räntor och lån inte existerar.
Vad har världen för nytta av det? Ingen alls egentligen, det är bara en ytterst basic modell som ska belysa vissa specifika storheter. Det är inte meningen att någon ska tro att den typen av modell speglar någon sorts verklighet.
Just nu på boplats i göteborg hyrs det ut en superfin sekelskifteslägenhet med ekparkett på 65 m2 i absolut bästa läge (haga) för 5600 i månaden. Den har tiotusentals sökande och över 1000 före mig i kön trots att jag stått där i 6 år.
Samtidigt hyrs det ut en 52 m2 lägenhet i Munkebäck, ett helt ordinärt område en bit utanför stan, för nära 11000 per månad. Där är det vara 15 före mig i kön.
Med fri hyressättning (som du hävdar inte finns ??!) hade lägenhet 1 gått till en betydligt högre hyra och i dagsläget är denna lägenhet kraftigt subventionerad där personen som kommer få äran att hyra den direkt kan hyra ut den i andrahand för 16000/mån och ta vinsten på ca 11000/mån egen ficka (efter lite skatt).
Vem som betalar för detta?
Jo 1 du och jag i form skattebetalare i kommunen som förlorar potentiella intäkter (kommunen kunde hyrt ut lägenhet 1 för 16.000).
Och 2 du och jag som bostadsspekulanter som tvingas låsa in oss i dyra bostadsrätter samt joxa med mäklare när vi vill flytta.
Vi betalar också med negativa effekter på ekonomin som helhet i och med inlåsningseffekterna brf:er orsakar.
De som vinner? Enbart de som i lotteriet får tilldelat denna enorma förmån som dessa 11000 innebär i potentiell inkomst varje månad. Och säg inte att man inte får hyra ut i andrahand - dels är det ett irrelevant argument för förmånen är lika kraftig även om man bor där själv, dels har jag vänner som hyrt ut kommunala förstahandskontrakt på just detta sätt i över 10 år och skärt pengar i mellan.
I min värld är det en helt absurd och orättvis förmån att få bo till en tredjedel av marknadshyra på bästa address - liksom alla tusentals som fått köpa loss sina bostäder kraftigt subventionerat av allmännyttan under åren och blivit miljonärer därigenom.
Vi gör det såklart med det ädla skälet att minska segregationen och ge kreti och pleti en chans att bo fint. Men ärligt talat. Är det värt det? Och är det ens rättvist att alla vi andra står för en persons reducerade hyra?
En annan paradoxal sak sak i bostadsbristens Sverige är att man gärna får tjäna pengar på pengar på allt möjligt utom just bostäder. I andra länder är det möjligt att köpa på sig ett antal lägenheter, hyra ut till viss vinst och skapa kassaflöden. Det skapar utbud och dynamik samt ett kapitalinflöde som driver upp priserna och därmed gör det mer lukrativt att bygga fler bostäder - vilket är exakt vad vi behöver.