Citat:
Ursprungligen postat av
14thInt
Jag trodde du jobbade med vad som hände konkret.
Ska man, även hypotetiskt, peka ut Sveriges ÖB för att ge klartecken till ett mord bör man åtminstone ha någon täckning från Sveavägen.
Jag arbetar konkret med uppslag som du kan se i detta inlägg
1986-02-28 Lång blond man övervakar Olof Palme
Min utvidgning:
För att ytterligare konkretisera urvalets validitet kan styrkan i observationen av samband i tid och rum graderas m a p beteende med hänsyn taget till eventuell kunskap om livvaktsskydd samt plats och tid för observationen.
Mycket starkt samband:
Beteende: Ett beteende typ efterföljande av OP på kortare eller längre avstånd
Rummet: OP och övervakare ses på samma plats.
Tiden: OP och övervakare ses vid samma tid.
Ett mycket starkt samband innebär samtidighet i både rum och tid.
Starkt samband:
Beteende: Ett beteende som kan tyda på intresse för LOP.
Rummet: Övervakare observeras där OP brukar vara (hemmet) eller varit/brukar passerat (exv. På väg hem.
Tiden: Övervakare observeras nära i tid där OP har varit eller kommer att vara men inte samtidigt.
Svagt samband:
Beteende: Ett beteende som kan ha olika ändamål varav ett kan vara övervakning av OP.
Rummet: ”Övervakare" typ WT män på Sveavägen som gör förbindelseprov.
Tiden: Personer som passerar förbi LOP bostad när de inte är hemma.
Källa:
(FB) 1986-02-28 Lång blond man övervakar Olof Palme
Något uppslag som omfattar Sveriges ÖB Lennart Ljung har jag inte sett.
Min preliminära hypotes omfattar för närvarande möjliga kaptener/ majorer vid tidpunkten för MOP.
Jag har redan i ett tidigare inlägg exkluderat Lennart Ljung som den sk "chefspersonen i 60-årsåldern".
Att jag ställer upp kriterium för att inkludera Lennart Ljung som delaktig i MOP är inte att hypotetiskt peka ut honom. Implicit blir det också ett exklusionskriterium för yrkesofficerares delaktighet.
Dvs, om yrkesofficerare skall vara delaktiga så kräver det hans klartecken samt att det i så fall skall vara det sista han gör i den befattningen. Ingen information finns idag om att han uppfyller något av dessa två kriterier.
För närvarande tröskar jag igenom observationer för att finna starka/mycket starka samband med MOP och reducera antalet observationer till sk unika observationer, dvs att en person blir observerad vid olika tillfällen på olika platser.
Edit: Ska man hypotetiskt peka ut någon oavsett om det är Sveriges ÖB eller blandmissbrukare från Rotebro så skall det göras på rättssäkerhetsmässiga acceptabla grunder. För du menar väl inte att drt skall finnas en rätt för ÖB och en rätt för andra?