2020-08-29, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Sanningen om mordet ligger på ett helt annat plan än ensamma galningar tror jag.
Ordet ”tror” vill jag understryka.
Jag ”tror” att det handlar om något som kan få konsekvenser för Sveriges anseende, sossarnas anseende partiet och familjens anseende.
Hur ska deras agerande annars tolkas? Är de totalt dumma i huvudet?
Från halleluja CP till halleluja SE?
I ett sådant läge finns inga andra alternativ än att värpa fram det du kallar ”Red Herrings”, i den mån det är möjligt att få avledningsmanövern att slå rot. Ett bättre uttryck är ”scapegoats”
Här utnyttjade man effektivt Thomas Pettersson och Lasse Larssons genomslag - som fick göda konspirationsteorin under ett par år och lät den gro och slå rot, innan planen blev mogen att sätta i verket.
Det handlar om något annat.
Alla ensam gm spår som avleder från fokus är s.k ”Red Herrings” och mycket uppskattade i dessa kretsar.
CA är en lika avslappnad lösning, men han kunde ju inte bindas till brottsplatsen, och det blev tungan på vågen; SE vann därmed slaget om att bli den utpekade mördaren.
Problemet är att bevisningen saknas och de tunna indicier de kan uppamma är konstruerade och oerhört enkla att slå hål på.

Det var inte Stig jag tänkte på. Kopplingen till de övre strata av näringsliv och försvarsindustri finns och säkert "more than meets the eye".

Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Engströms exfru växte upp i Karlskoga. Fadern Nils Hessle var anställd av Bofors, artilleridirektör och ansvarig för kanonförsäljningen utomlands. De flyttade till Djursholm 1945 då han pensionerades. Han avled 1953.
Hennes äldre halvsyster var gift med en annan chef på Bofors, Mauritz Sahlin, som också arbetade med kanonförsäljning utomlands.

Källa: Den osannolika mördaren

Citat:
Detta var intressant!
Filter måste få lite upprättelse här. Har sökt i blindo efter dylika kopplingar utan att komma någonvart, och så fanns dom så nära.
Ja där ser man.
Visst kan SE vara inblandad på något sätt, men som mördare är han osannolik...
... Nej, det är ju bokens titel, och ändå pekas han ut, så jag använder ordet ”omöjlig” i stället.
Citera
2020-08-29, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Det var inte Stig jag tänkte på. Kopplingen till de övre strata av näringsliv och försvarsindustri finns och säkert "more than meets the eye".
Kommer ihåg den kommentaren. Jag blev lite förförd av kopplingen, men jag ser att den är ganska lös i konturerna, så jag backar.
SE var ett vittne som var lite egen, det är min absoluta slutsats.
Citera
2020-08-29, 21:11
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Jag tog informationen från nedan.

Sveriges överbefälhavare
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_%C3%B6verbef%C3%A4lhavare

Står samma sak på hans egna sida.

Lennart Ljung (general)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lennart_Ljung_(general)#cite_note-Vem_%C3%A4r_det_701-1

Säg så här. Om man bestämmer sig för att fimpa en statsminister så borde ÖB ha något att säga till om saken. Det tycker jag verkar logiskt. Fast han kanske sa till HH att det inte var en bra idé och att han inte stödjer detta. Så VD1 gick bakom ryggen på alla och tog saken i egna händer efter att Neilberg, Von Birchan och Bergh tackat nej till miljoner att göra jobbet åt dem. En teori lika bra som vilken annan som helst.

Det jag menar var att han hade suttit i åtta år och att det var dags för byte. Helt odramatiskt och inte relaterat till MOP i min bok.
Citera
2020-08-29, 21:12
Medlem
Citat:
Kommer ihåg den kommentaren. Jag blev lite förförd av kopplingen, men jag ser att den är ganska lös i konturerna, så jag backar.
SE var ett vittne som var lite egen, det är min absoluta slutsats.

Har inget att invända där ännu, men ser en obehaglig likhet mellan Håkan Ingerwalds och Stig Engströms öden om det nu var så att Håkan också samma kväll/natt blev vittne till något han inte borde bli vittne till.
Senast redigerad av Utredaren 2020-08-29 kl. 21:14.
Citera
2020-08-29, 21:15
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Lennart Ljung hade varit ÖB sedan -78. Bengt Gustafsson utsågs december -85 att efterträda Ljung.
Enligt Wikipedia var Lennart Ljung ÖB till september 1986.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sveriges_överbefälhavare
Citera
2020-08-29, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Har räknat lite mer på Sigge Cedergrens vittnesmål.

Han ser alltså fyra personer raskt gående Malmskillnadsgatan norrut. En kvinna, tre män, en med walkie/talkie.

Tidpunkten uppskattar han såhär: Han lämnar Oxen strax efter 23, därefter går det 3-4 minuter till han är i korsningen.
Säg att han ser dessa 23:10 enligt egen uppskattning.

Frågan är om det kan stämma. Han kör vidare, Apelbergsgatan till Luntmakargatan. När mordet sker befinner han sig på Luntmakargatan, i branta delen ner mot Tunnelgatan där han blockeras av en okänd bil. Från korsningen till denna plats är det cirka 85 meter.

Om vittnesmålet är korrekt måste han möta denna grupp senare, säg 23:20. Han tappar bort gruppen, men minns det som att även de gick Apelbergsgatan västerut, alltså "framför" honom. Han ser dock inte till dem igen, han hinner inte ikapp dem så att säga.

Om de var kvar i området hade de nästan kunna se GM komma upp för trappen. Om GM flytt Malmskillnadsgatan söderut hade han kunnat springa rätt i famnen på dem. Om de gick vidare mot Luntmakargatan-Tunnelgatan borde de varit där exakt när skotten föll.

Detta måste kontrolleras mot Margareta Eklund, som 2018 meddelar att hon inte vill delta i förhör.
Vad tror du om Hillesö?
Hillesö förhör: https://drive.google.com/file/d/1Xz1MY1dgJRHS5fvUlvZvxpJwk5D0sbXt/view
1.Thure Nässén håller i förhöret 1992-01-27:
– Jag känner ju Thure men det här var åt skogen fel. De här förhören är inte värda pappret enligt min mening.
Man kan ju inte styra upp ärendena och bestämma att den är det, säger han.

2. Bilen som backar för henne kan vara en: Volkswagen, eventuellt en Pick-up. Sigge hade en SAAB.

3. Hon har sin Volvo 760 GLE parkerad mitt på Luntmakargatan på den västra sidan. Bilen
som Sigge fick backa för stod på den östra sidan; se bild 224.
http://lennartremstam.blogspot.com/2015/04/sigge-cedergrens-forsta-forhor-fran-ca.html

4. Hon säger: eftersom vi bor på nedre botten, så hördes ju allting mycket väl. Hon menar,
att man hörde folk prata och bilar som startade.
Hon hörde inte skotten, hon hörde inte sirenerna från polis
eller ambulans.

5. Spontant berättar Hillesö att hon tänker: "Ja, han tänker göra som jag
brukar göra ibland, köra den korta biten mot körriktningen".
Troligtvis rätt så vanlig manöver bland boende.
Senast redigerad av sovvandring 2020-08-29 kl. 21:21.
Citera
2020-08-29, 21:29
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Enligt Wikipedia var Lennart Ljung ÖB till september 1986.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sveriges_överbefälhavare

Bengt Gustafsson blev fortfarande utsedd december -85. Överlämning våren/sommaren 86.
Citera
2020-08-29, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Bengt Gustafsson blev fortfarande utsedd december -85. Överlämning våren/sommaren 86.

Olof Palme vann valet 15 september 1985.

Lars Krister Berg blev erbjuden att skjuta OP efter valet under en middag i andra hälften av september 1985. Avböjer.

Andra nekar.

Om erbjudandet går över till yrkesofficerare så rör dom inte ett finger utan klartecken från ÖB.

Med kommande byte på ÖB posten kan MOP vara det sista Lennart Ljung gör innan han tar upp posten som chef för konungens stab.
Citera
2020-08-29, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Har inget att invända där ännu, men ser en obehaglig likhet mellan Håkan Ingerwalds och Stig Engströms öden om det nu var så att Håkan också samma kväll/natt blev vittne till något han inte borde bli vittne till.
De sista meningarna som skrevs i det PM ang mötet som hölls på morddagens förmiddag kan vara nyckeln, men utan att irakierna nödvändigtvis bär skulden.
Citera
2020-08-29, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Vad tror du om Hillesö?
Hillesö förhör: https://drive.google.com/file/d/1Xz1MY1dgJRHS5fvUlvZvxpJwk5D0sbXt/view
1.Thure Nässén håller i förhöret 1992-01-27:
– Jag känner ju Thure men det här var åt skogen fel. De här förhören är inte värda pappret enligt min mening.
Man kan ju inte styra upp ärendena och bestämma att den är det, säger han.

2. Bilen som backar för henne kan vara en: Volkswagen, eventuellt en Pick-up. Sigge hade en SAAB.

3. Hon har sin Volvo 760 GLE parkerad mitt på Luntmakargatan på den västra sidan. Bilen
som Sigge fick backa för stod på den östra sidan; se bild 224.
http://lennartremstam.blogspot.com/2015/04/sigge-cedergrens-forsta-forhor-fran-ca.html

4. Hon säger: eftersom vi bor på nedre botten, så hördes ju allting mycket väl. Hon menar,
att man hörde folk prata och bilar som startade.
Hon hörde inte skotten, hon hörde inte sirenerna från polis
eller ambulans.

5. Spontant berättar Hillesö att hon tänker: "Ja, han tänker göra som jag
brukar göra ibland, köra den korta biten mot körriktningen".
Troligtvis rätt så vanlig manöver bland boende.

Det är en väldigt smal gatstump där två bilar knappast kan mötas i bredd.
Körriktningen var söderut upp mot Apelbergsgatan, men nu är det tvärtom.
Det stod en container på östra sidan, och gjorde gatan ännu smalare än den var.
I övrigt har jag ingen aning om vem som har rätt, men tippar på
Hillesö.
Citera
2020-08-29, 23:07
Medlem
af-Sintistolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkenn
Det är ju ändå lite symboliskt kan man tycka att Moder Sveas Statsminister skjuts på Sveavägen.

Jo, sedan uppkallar man den litet ruffiga Tunnelgatan som de korsar efter OP... Borgnäs och andra vill ju göra gällande att sällskapet var på väg in på dåvarande Tunnelgatan eftersom rekonstruktioner antyder att de sneddar över trottoaren framför Anders B. Även blodfläckens placering kan tyda på det. Målet kan ha varit Bohemia eller varför inte den mytomspunna S-baren?
Citera
2020-08-29, 23:14
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av af-Sintistolpe
Jo, sedan uppkallar man den litet ruffiga Tunnelgatan som de korsar efter OP... Borgnäs och andra vill ju göra gällande att sällskapet var på väg in på dåvarande Tunnelgatan eftersom rekonstruktioner antyder att de sneddar över trottoaren framför Anders B. Även blodfläckens placering kan tyda på det. Målet kan ha varit Bohemia eller varför inte den mytomspunna S-baren?

Har aldrig förstått det här argumentet. I mina ögon är blodfläcken exakt där den bör vara om man går rakt fram mot Sergels Torg. Missar jag något?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in