2020-08-30, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Men som jag skrev, för några hundra år sedan var det just vad vetenskapen gjorde, sen förändrades det, men även om man inte namnger det som skapelsen så är det ju just skapelsen man studerar.
Ja, det fanns även vetenskap inom islam och andra kulturer, där de utgick från olika saker. Sedan upptäcktes att det inte fanns belägg, så man följde bevisen istället.
Citera
2020-08-30, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, det fanns även vetenskap inom islam och andra kulturer, där de utgick från olika saker. Sedan upptäcktes att det inte fanns belägg, så man följde bevisen istället.
Kan du förtydliga hur man kom fram till att det inte fanns några belägg?

Islam tillskriver sig ju för övrigt samma Gud som Kristna och Hebreer.
Citera
2020-08-30, 11:23
Medlem
Citat:
Kan du förtydliga hur man kom fram till att det inte fanns några belägg?

Islam tillskriver sig ju för övrigt samma Gud som Kristna och Hebreer.
Man upptäckte att Bibelns påståenden om skapelsen inte stämmer. Det är nog dörför tolkningarna av den ändras, så den ska passa in i vetenskapen. Men det är ju inte så vetenskap fungerar.
Citera
2020-08-30, 11:27
Medlem
Citat:
Man upptäckte att Bibelns påståenden om skapelsen inte stämmer. Det är nog dörför tolkningarna av den ändras, så den ska passa in i vetenskapen. Men det är ju inte så vetenskap fungerar.
Men konkret, hur upptäckte man det? Eller är det bara din tolkning du ger uttryck för?
Citera
2020-08-30, 11:38
Medlem
Citat:
Men konkret, hur upptäckte man det? Eller är det bara din tolkning du ger uttryck för?
Lite är det min tolkning, men det är lätt att googla och läsa om olika vetenskapliga teorier. Gud nämns aldrrig som förklarimg. Så jag tror jag tolkat rätt.
Citera
2020-08-30, 12:22
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nej. En värlsdvid översvämning skulle inte lägga sedimentlagren i vad som skulle kunna verka vara en tidsskala. Om alla lagren skapades inom ett år så skulle ju inte olika typer av djur hamna i olika lager, utan resultatet skulle bli att man borde kunna hitta en viss typ av djur i alla lager om översvämningen skedde under ett enda år.

Hur förklarar du då att det ju faktiskt finns en viss typ av djur inom ett eller kanske några av lagren, men inte alla?

Så, nej, så som lagren faktiskt bevisligen är i Grand Canyon emotsäger tydligt att de skulle ha bildats under en och samma översvämning eftersom de ju inte innehåller fossil i en salig blandning (med samma typ av fossil både i de understa lagren och de översta lagren och även däremellan.

Som sagt, tänk efter lite. En översvämning skulle ju knappast sortera djuren efter typ innan de lades till rätta i sedimentlagren.

När det gäller de "saknade" sedimentlagren så förklaras det ju faktiskt i artikeln i Wikipedia med att området omväxlande varit havsbotten, sankmark och fast mark och att det under "fastmarksperioden" inte skett några sedimentavlagringar (det krävs ju vatten för det). Det är ju denna omväxling som ger de olika färgerna för varje lager, beroende på den typ av sediment de olika miljöerna ger och den varierande flora och fauna som också hamnade i sedimentlagren.
Det som i artikeln kallas för ”unconformity” (diskordans) används när det finns något som indikerar att sedimentavsättningen inte var kontinuerlig eller om sedimentlinjernas rätlinjighet brutits genom tektoniska rörelser.
Den tidsskala man tror sig se är en mänsklig konstruktion. Precis som återspeglas i grand canyon så klipps och klistras det febrilt för att försvara den geologiska tidsskalan utifrån ett evolutionistiskt perspektiv.

Man har ett eget namn för en sorts "unconformity" där tidsgapet återfinns mellan två helt raka parallella linjer, så kallad "paraconformity" vilket indikerar att den tid som tros ha varat mellan dessa lager helt enkelt bara finns i fantasin..
Det räcker att en sådan finns på ett enda ställe i världen så kan vi veta att den geologiska tidsskalan är en felaktig konstruktion.

Som jag tidigare skrivit i tråden borde en världsvid översvämning inte ge upphov till ett enda tjockt enhetligt lager, det vore rent märkligt. En geologiskt aktiv världsvid översvämning borde ge upphov till tsunamis av gigantiska proportioner. Dessa skulle svepa över lägre belägna områden först, och ta med sig de organismer som levde där, havbottnar, sedan låglänta träskområden osv. Dessa skulle begravts i ett lager för varje våg och ge upphov till det ofullständiga lapptäcke som bland annat finns i grand canyon.
Citera
2020-08-30, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Den tidsskala man tror sig se är en mänsklig konstruktion. Precis som återspeglas i grand canyon så klipps och klistras det febrilt för att försvara den geologiska tidsskalan utifrån ett evolutionistiskt perspektiv.

Man har ett eget namn för en sorts "unconformity" där tidsgapet återfinns mellan två helt raka parallella linjer, så kallad "paraconformity" vilket indikerar att den tid som tros ha varat mellan dessa lager helt enkelt bara finns i fantasin..
Det räcker att en sådan finns på ett enda ställe i världen så kan vi veta att den geologiska tidsskalan är en felaktig konstruktion.

Som jag tidigare skrivit i tråden borde en världsvid översvämning inte ge upphov till ett enda tjockt enhetligt lager, det vore rent märkligt. En geologiskt aktiv världsvid översvämning borde ge upphov till tsunamis av gigantiska proportioner. Dessa skulle svepa över lägre belägna områden först, och ta med sig de organismer som levde där, havbottnar, sedan låglänta träskområden osv. Dessa skulle begravts i ett lager för varje våg och ge upphov till det ofullständiga lapptäcke som bland annat finns i grand canyon.
Du kanske borde försöka publicera dina fynd och uträkningar?
Citera
2020-08-30, 12:47
Medlem
Citat:
Lite är det min tolkning, men det är lätt att googla och läsa om olika vetenskapliga teorier. Gud nämns aldrrig som förklarimg. Så jag tror jag tolkat rätt.
Njae, dom verkar visst ha kvar sin skapelseberättelse, den är för övrigt väldigt lik den bibliska. tex 6 dagar och människan skapades av lera.

https://www.islamguiden.com/skapelsen.shtml

Sen finns det säkert "moderna" Islamister som går ifrån "läran", precis som det finns kristna som gör detsamma.
Citera
2020-08-30, 12:50
Medlem
Citat:
Dina ögon är inställd på att se fiender, tror jag.

Nej, mina ögon är inställda på sanningen.
Citera
2020-08-30, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej, mina ögon är inställda på sanningen.
Det säger väldigt många. Frågan är vilka metoder man använder. Vilka krav man har innan man tror på något. Vill man tro på sanningen så kan man ju tro på allt, men då tror man även på osanna saker.
Citera
2020-08-30, 12:55
Medlem
Citat:
Njae, dom verkar visst ha kvar sin skapelseberättelse, den är för övrigt väldigt lik den bibliska. tex 6 dagar och människan skapades av lera.

https://www.islamguiden.com/skapelsen.shtml

Sen finns det säkert "moderna" Islamister som går ifrån "läran", precis som det finns kristna som gör detsamma.
Du citerade nog fel....??
Citera
2020-08-30, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Hans agenda är gudsfientlig, det är bara det att hans gudshat är gömt bakom tillbakalutade "jaså", "jaha", "jag vet inte", "det berör inte mig".
Att debattera med honom är som att tala till en sten eller en stock.
Förutom att anklaga Gud för det ena och det andra hävdar han bestämt en sak, nämligen att han minsann är en god människa.
Några andra dogmer minns jag inte att jag skulle ha funnit hos honom.

Hahaha, jag håller med, men jag har aldrig förstått vad det är som driver honom, är det att säga emot andra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in