2020-08-30, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Fast du gillar ju att blanda in vetenskapen. Evolutionsteorin ÄR vetenskap, oavsett om du tycker annorlunda.
Jamen Gud och skapelsen ÄR ju vetenskap. Det människan strävar efter är ju bara få svaret på frågan HUR.

Läs bibeln, istället för att försöka motbevisa troende. Våran syn på skapelsen är minst lika möjlig ur ett vetenskapligt perspektiv, tom ändå mer troligt, mot att allting tillkommit av en slump.

Jag kan tipsa om att titta på Chuck Misslers inspelningar om skapelseberättelsen, han drar massor av paralleller till vad forskningen kommit fram till i ett bibliskt perspektiv.

Här är en länk till hans första del i Genesis-serien.
https://www.youtube.com/watch?v=9k_lT62J7QU&t=5s
Citera
2020-08-30, 10:38
Medlem
Citat:
Antar du andra gudar som förklaring, eller bara den du tror på?
Det finns inte så många andra "gudar" som ger någon förklaring till skapelsen.
Citera
2020-08-30, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Jamen Gud och skapelsen ÄR ju vetenskap. Det människan strävar efter är ju bara få svaret på frågan HUR.

Läs bibeln, istället för att försöka motbevisa troende. Våran syn på skapelsen är minst lika möjlig ur ett vetenskapligt perspektiv, tom ändå mer troligt, mot att allting tillkommit av en slump.

Jag kan tipsa om att titta på Chuck Misslers inspelningar om skapelseberättelsen, han drar massor av paralleller till vad forskningen kommit fram till i ett bibliskt perspektiv.

Här är en länk till hans första del i Genesis-serien.
https://www.youtube.com/watch?v=9k_lT62J7QU&t=5s
Vad jag vet så kan inte vetenskapen undersöka gudar ännu.
Den kan ännu inte undersöka det som existerar utanför den naturliga världen. Om det skulle ske ett mirakel, t.ex., så skulle vetenskapen kanske kunna observera fenomenet, men inte kunna svara på hur det gick till. Där är vetenskapen ännu ”låst”, tills någon kommer på en metod att undersöka det.
Citera
2020-08-30, 10:40
Medlem
Citat:
Det finns inte så många andra "gudar" som ger någon förklaring till skapelsen.
Jag ställde denna fråga för att se hur ärlig du var med ditt påstående.
Jag fick det svar jag förväntade mig.
Citera
2020-08-30, 10:47
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja och än värre är hur denna urcell kom till. Cellen är en oerhört komplicerad konstruktion, det kan liknas med en stad eller fabrik. Där det finns system för att transportera in energi och transportera ut skräp, och det finns polis som kontrollerar att inga obehöriga kan komma in, och det finns fabriker som producerar olika proteiner och t.o.m. kan kopiera hela DNA o.s.v.
Hur har hela denna stad kommit till av en slump, utan intelligent inblandning?
Se där ett problem som ateister måste slå knut på sig själv för att (bort)förklara. Det är därför ateisten är en dåre, medan skapelsen är en mäktig förkunnelse om Skaparen.
Citera
2020-08-30, 11:04
Medlem
Citat:
Vad jag vet så kan inte vetenskapen undersöka gudar ännu.
Den kan ännu inte undersöka det som existerar utanför den naturliga världen. Om det skulle ske ett mirakel, t.ex., så skulle vetenskapen kanske kunna observera fenomenet, men inte kunna svara på hur det gick till. Där är vetenskapen ännu ”låst”, tills någon kommer på en metod att undersöka det.
Fast det är ju det vetenskapen håller på med, undersöker skapelsen. Då undersöker dom ju skaparen också. Han finns ju där i varenda atom som granskas. Det är ju det Gud försöker säga, "I AM". Gud är allt, i varje cell i din kropp verkar Gud och håller dom samman. Den dagen han "släpper taget" är du förlorad.
Citera
2020-08-30, 11:05
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ok, så du är inte här på FB för att motsäga troende? I mina ögon ser det ut så. Jag har nog aldrig sett dig försvara troende.
Hans agenda är gudsfientlig, det är bara det att hans gudshat är gömt bakom tillbakalutade "jaså", "jaha", "jag vet inte", "det berör inte mig".
Att debattera med honom är som att tala till en sten eller en stock.
Förutom att anklaga Gud för det ena och det andra hävdar han bestämt en sak, nämligen att han minsann är en god människa.
Några andra dogmer minns jag inte att jag skulle ha funnit hos honom.
Citera
2020-08-30, 11:08
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Fast det är ju det vetenskapen håller på med, undersöker skapelsen. Då undersöker dom ju skaparen också. Han finns ju där i varenda atom som granskas. Det är ju det Gud försöker säga, "I AM". Gud är allt, i varje cell i din kropp verkar Gud och håller dom samman. Den dagen han "släpper taget" är du förlorad.
Ateister sitter på en gren och sågar på den (mot stammen från dem själva sett!). Samtidigt gapar och skriker de att teister ska göra på samma sätt.
En skränande flock kråkor.
Citera
2020-08-30, 11:10
Medlem
Citat:
Vad olika gudar försöker säga är irrelevant, tills det klarlagts att gudar säger något öht.
Och vetenskapen utgår inte ifrån att detta är en skapelse, på det sätt du menar.
Citera
2020-08-30, 11:11
Medlem
Citat:
Jag har aldrig förstått det här med att jag som ateist måste kunna förklara en massa vetenskapliga teorier, hur liv uppstod, hur universum uppstod, o.s.v. Och om jag inte kan det, då ”vinner” förklarimgen ”Gud gjorde det”. Att ta den egna bevisbördan verkar inte finnas på kartan hos många troende.
Jag tror det är något psykologiskt.
Där har ni en av anledningarna till att jag hänger på forumet. (många brukar fråga)
Jag tror att det är något väldigt fundamentalt hos alla människor att söka Gud, det finns programmerat i våra celler. Vi "förstår" men ändå inte. Vi blir också dessutom förvirrade av all den motsägande information som "evolutionsläran" ger uttryck för.

Men Guds-längtan den finns kvar där ändå och jag misstänker att det är därför du hänger här.
Citera
2020-08-30, 11:13
Medlem
Citat:
Jag tror att det är något väldigt fundamentalt hos alla människor att söka Gud, det finns programmerat i våra celler. Vi "förstår" men ändå inte. Vi blir också dessutom förvirrade av all den motsägande information som "evolutionsläran" ger uttryck för.

Men Guds-längtan den finns kvar där ändå och jag misstänker att det är därför du hänger här.
Att vara nyfiken och vilja ha svar är nog fundamentalt hos de flesta mönniskor. Därav en massa religioner och trosuppfattningar utan bra belägg. Så på det viset söker folk Gud(ar).
Citera
2020-08-30, 11:13
Medlem
Citat:
Vad olika gudar försöker säga är irrelevant, tills det klarlagts att gudar säger något öht.
Och vetenskapen utgår inte ifrån att detta är en skapelse, på det sätt du menar.
Men som jag skrev, för några hundra år sedan var det just vad vetenskapen gjorde, sen förändrades det, men även om man inte namnger det som skapelsen så är det ju just skapelsen man studerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in