2020-08-29, 08:22
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Försök att hacka en Teslafabrik. Twitter igår.

https://twitter.com/Teslarati/status/1298979128121712640?s=20

https://twitter.com/elonmusk/status/1299105277485088768?s=20

Detaljer:

https://www.zdnet.com/article/russian-arrested-for-trying-to-recruit-an-insider-and-hack-a-nevada-company/#ftag=CAD-00-10aag7e

Javisst, ingen är ohotad men att skicka ALLA bilar från USA till varsomhelst händer ju inte. Det krävs ju säkert 100-1000 mellanhänder för att det ska ske, ofta ingen reagerar längst vägen.
Citera
2020-08-29, 09:43
Medlem
HarryManbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Anonymous
Gick precis in och tittade på portföljen via Avanza och fick en mindre chock. Såg att värdet på min k-försäkring var aningen högre än tidigare igår kväll. Spliten är nu genomförd men kursen stod givetvis på stängningskursen vilket tillfälligt dopade värdet på portföljen

Samma här, kikar på min portfölj och undrar vad tusan som hänt.

Men antar att det regleras på Måndag när amerikanska börsen öppnar igen (?).
Citera
2020-08-29, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarryManback
Samma här, kikar på min portfölj och undrar vad tusan som hänt.

Men antar att det regleras på Måndag när amerikanska börsen öppnar igen (?).

Ja. Enligt Avanza är jag 77k plus sedan i måndags på en enda Tesla-aktie.

På måndag regleras värdet. De har genomfört en 5-split så du har nu 5 gånger så många aktier värda en femtedel var.
Citera
2020-08-29, 18:40
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det har spekulerats en del i tråden om något kan krascha företaget för gott. Det här gamla uttalandet av Musk har varit uppe i medierna nyligen. Han påpekar att om någon lyckas hacka Teslas server och t.ex. skickar alla Teslabilar i USA till Rhode Island så vore företaget slut. Åhörarna verkar inte lika roade som Elon.
https://youtu.be/5rMA-eVAgzg (i början)

Säkerhetsfrågor diskuteras naturligtvis inte så gärna. Om Starlink någonsin kommer att fungera så kommer satelliterna att sprida den Internettrafik användaren tar emot över ett stort område.

Det vill till att Tesla och Starlink använder god kryptering. Om Teslas kryptering knäcks påverkas företagets anseende.

Skulle Elon Musk oväntat dö så är Tesla totalt kört. Han är en sån typisk karismatisk egocentrisk förgrundsfigur som bär hela företaget på sina axlar. Teslas framgång hänger oerhört mycket på honom som enskild person, vilket är en jättesvaghet.
För Teslas skull vill det till att de snart hittar en bra efterträdare som kanske rentav klarar av att styra om företaget till att bygga bra bilar istället för att hålla på med en massa trams.
Citera
2020-08-29, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Skulle Elon Musk oväntat dö så är Tesla totalt kört. Han är en sån typisk karismatisk egocentrisk förgrundsfigur som bär hela företaget på sina axlar. Teslas framgång hänger oerhört mycket på honom som enskild person, vilket är en jättesvaghet.
För Teslas skull vill det till att de snart hittar en bra efterträdare som kanske rentav klarar av att styra om företaget till att bygga bra bilar istället för att hålla på med en massa trams.

Jag är ingen Tesla fanboy och äger inte ens en Tesla, men vill absolut ha en. De är dock lite för dyra just nu.

Jag ser massor av fördelar med Tesla, men också nackdelar. Som du säger så vore det inte bra för företaget om han gick bort. Vore nog katastrofalt för aktien.

Fördelarna är så många att det blir meningslöst att lista dom, men som nackdel, i alla fall med Model 3 så är det dåliga bromsar för att vara en prestandabil. En annan nackdel är att det verkar vara allt för vanligt med dålig lackering. Smuts som fastnat under lacken och orsakar klumpar, repor på vissa bilar, luftbubblor i lacken. Snett ihopmonterade dörrar, "motorhuv" och lister som skapar onormala glapp.

Detta fel som har funnits kvar sedan Model 3 först började tillverkas och så sent som för några månader sedan så fanns fortfarande problemet kvar.

Jag hoppas verkligen att de tar tag och fixar dessa kvalitetsproblem om det inte redan är gjort.
Citera
2020-08-29, 19:38
Medlem
Idag ser jag Tesla som ett tech-bolag som bland annat bygger bilar. Jag tror att det finns mycket värde i aktien på lång sikt men just nu är det svårt att köpa aktien med gott samvete. Hade endast köpt om jag tänkt äga TSLA i 5 år+. Priset på TSLA kommer korrigeras, allt annat vore otänkbart, men jag tror inte det blir en "crash" som den inte återhämtar sig ifrån. Uteslut inte en längre period av stagnering i värdet på aktien dock!
Citera
2020-08-29, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyperbeast
Idag ser jag Tesla som ett tech-bolag som bland annat bygger bilar. Jag tror att det finns mycket värde i aktien på lång sikt men just nu är det svårt att köpa aktien med gott samvete. Hade endast köpt om jag tänkt äga TSLA i 5 år+. Priset på TSLA kommer korrigeras, allt annat vore otänkbart, men jag tror inte det blir en "crash" som den inte återhämtar sig ifrån. Uteslut inte en längre period av stagnering i värdet på aktien dock!

Hur beräknar man strategiskt ett värde? Aktien kan lika gärna stå i i 1000 som 2000. Inget går att motivera oavsett potential. Livsfarligt imo annat än intraday trades
Citera
2020-08-31, 02:01
Medlem
Necriss avatar
Som många andra tyckte jag det verkade skumt med 400% uppgång, och jag antog att det hade med antalet aktier att göra. +400% betyder ju att man nu har 5 gånger så mycket, så det passar ju bra.
Citera
2020-08-31, 03:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Kan förstå att man kan se det som en jättesvaghet när så mycket hänger på Musk. Men samtidigt kan man vända på det och säga att ha en sådan karismatisk ledare är en jättestor fördel och ger Tesla enormt mycket mer publicitet.
Kör själv Tesla idag och är hel nöjd, gick från Volvo till Tesla och ångrar inte det för en sekund, även fastän jag gillat Volvo i många år.
Citera
2020-08-31, 09:58
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av my1m
Kan förstå att man kan se det som en jättesvaghet när så mycket hänger på Musk. Men samtidigt kan man vända på det och säga att ha en sådan karismatisk ledare är en jättestor fördel och ger Tesla enormt mycket mer publicitet.
Kör själv Tesla idag och är hel nöjd, gick från Volvo till Tesla och ångrar inte det för en sekund, även fastän jag gillat Volvo i många år.

Det är en fördel på kort sikt men företagande är inte en kortsiktig aktivitet.
Citera
2020-08-31, 13:38
Medlem
Vad tror vi om idag? Jag köpte Bull cert x6 redan i onsdags som gått bra, sålde tidigare idag (Tesla upp 5% på morgonen innan den sjönk till 0%)

Jag är beredd att gå in på nytt med Bull x6, någon annan här som tänker lika?
När.. ? Innan öppning? Den ser tyvärr svag ut nu...
Citera
2020-08-31, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XGR
Vad tror vi om idag? Jag köpte Bull cert x6 redan i onsdags som gått bra, sålde tidigare idag (Tesla upp 5% på morgonen innan den sjönk till 0%)

Jag är beredd att gå in på nytt med Bull x6, någon annan här som tänker lika?
När.. ? Innan öppning? Den ser tyvärr svag ut nu...

Upp nästan 7% nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in