Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-26, 22:55
  #2401
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
För att vara tydlig. Jag läste om att om man ägde X antal aktier den 21a så gällde splitten. Jag köpte därför extra aktier just på den 21a, men har efter det inte köpt några fler eftersom jag inte "vågar" med risken vad det ska innebära.

Kan också tillägga att jag köpt "lite eftersom" då mina pengar kommer från en fond som jag då och då säljer av andelar från. Tar som bekant 3 arbetsdagar att sälja delar av en fond vilket är drygt/långsamt och tråkigt. Mer action med aktier där man kan köpa och sälja direkt när man känner för det.

Har du 10 aktier när börsen stänger dagen innan splitten så har du 50 aktier dagen efter. Konstigare än så är det inte.
Citera
2020-08-26, 23:08
  #2402
Medlem
Precis, någonting annat vore ju orimligt. Typ att du köper och bara har kvar en aktie som plötsligt är värd mindre för att du "missat" splitten... that would be sadistic.

Insåg att jag äger en del Tesla genom en fond, fan man kommer inte undan det här tåget alltså!
Citera
2020-08-27, 06:26
  #2403
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Har du 10 aktier när börsen stänger dagen innan splitten så har du 50 aktier dagen efter. Konstigare än så är det inte.

Det hade varit min gissning också, men varför nämns då datumet 21/8 som ett slags brytdatum om det inte har någon som helst påverkan? Någon anledning måste det ju finnas?
Citera
2020-08-27, 06:52
  #2404
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Det hade varit min gissning också, men varför nämns då datumet 21/8 som ett slags brytdatum om det inte har någon som helst påverkan? Någon anledning måste det ju finnas?
Jag tror att 21/8 ("record date") bara var när Tesla noterade vilken mäklare de skall skicka de nya aktierna till. Sker det handel 21-28 så justerar mäklarna så att de nya aktierna hamnar hos rätt ägare.

Jag tror inte den som köper eller säljer behöver ta med 21/8 i planeringen (bara mäklarna måste hålla reda på det). Spliten sker i morgon, efter stängning.

Det går alltså att köpa "före spliten" även idag och i morgon. Men eventuella små positiva effekter kan redan vara inräknade i kursen ända sedan spliten annonserades.

Disclaimer: Jag är inte mäklare, bara gissar lite.
Citera
2020-08-27, 09:17
  #2405
Moderator
HelgeBuks avatar
Men ni fattar väl att "marknaden" generellt vet vad som gäller. Om det vore så sinnessjukt att aktier köpta efter 21/8 INTE splittades så hade aktiekursen gått ner ca 80% den 22/8.
Citera
2020-08-27, 09:25
  #2406
Medlem
wwrs avatar
Jag skulle tro att det enda den som köper och säljer aktier egentligen behöver tänka på är att aktievärdet minskar efter en split.

På måndag måste man klicka i 5 gånger så många aktier som tidigare för att köpa eller sälja för samma totalbelopp. Man skall vara noggrann och kolla både aktieantal och totalsumma när man gör affären.
Citera
2020-08-28, 06:47
  #2407
Medlem
wwrs avatar
Tesla inte bland de 10 främsta i Europa i juli!
9000 Zoe, 1000 Tesla sålda.
Citat:
Tesla Blown Away As Renault Dominates Europe’s July EV Sales Party

Europe’s July auto sales figures are great news for electric car lovers but very bad news for Tesla.

Tesla fans have long argued that with such a huge head start in electric car sales it can’t be caught by legacy OEMs, but that theory was blown out of the water in July, according to respected auto market analyst firm, Jato Dynamics.

While electric vehicle (EV) sales accounted for 18 percent of the total sales in Europe in July, Tesla sales cratered by 76 percent to just 1050 sales in the month.

Peugeot’s 208, the Mini Electric, the MG ZS, the Porsche Taycan and the Skoda Citigo, he said.

The Renault Zoe was by far the highest-selling EV in Europe in July, with 146 percent year-on-year growth, but there was not a single Tesla in the top 10.

Renault sold 9280 Zoes in July, followed by the Hyundai Kona (4405, with 111 percent growth), the Volkswagen e-Golf (4094) and Kia’s e-Niro.
https://www.forbes.com/sites/michael...les-party/amp/
Citera
2020-08-28, 10:00
  #2408
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Tesla inte bland de 10 främsta i Europa i juli!
9000 Zoe, 1000 Tesla sålda.

https://www.forbes.com/sites/michael...les-party/amp/

Räknar man levererade bilar då eller sålda bara?

Anledningen att jag undrar är för att vi har sett liknande diskussioner förr att Tesla bara levererat X antal bilar en viss månad, men då (om det inte har ändrats) så skeppade väl Tesla bilar till Europa en gång i kvartalet. Alltså kunde en månad se jättebra ut och andra eller tredje riktigt dålig.

Men oavsett så är det ingen nyhet att Zoe går bra i Europa. Det är en bil som är mer överkomlig i pris än Tesla och med senaste updaten så har den också rätt bra räckvidd, har äntligen fått snabbladdning, bättre utseende både invändigt och utvändigt osv.
Citera
2020-08-29, 04:35
  #2409
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Men ni fattar väl att "marknaden" generellt vet vad som gäller. Om det vore så sinnessjukt att aktier köpta efter 21/8 INTE splittades så hade aktiekursen gått ner ca 80% den 22/8.

Gick precis in och tittade på portföljen via Avanza och fick en mindre chock. Såg att värdet på min k-försäkring var aningen högre än tidigare igår kväll. Spliten är nu genomförd men kursen stod givetvis på stängningskursen vilket tillfälligt dopade värdet på portföljen
Citera
2020-08-29, 05:06
  #2410
Medlem
wwrs avatar
Det har spekulerats en del i tråden om något kan krascha företaget för gott. Det här gamla uttalandet av Musk har varit uppe i medierna nyligen. Han påpekar att om någon lyckas hacka Teslas server och t.ex. skickar alla Teslabilar i USA till Rhode Island så vore företaget slut. Åhörarna verkar inte lika roade som Elon.
https://youtu.be/5rMA-eVAgzg (i början)

Säkerhetsfrågor diskuteras naturligtvis inte så gärna. Om Starlink någonsin kommer att fungera så kommer satelliterna att sprida den Internettrafik användaren tar emot över ett stort område.

Det vill till att Tesla och Starlink använder god kryptering. Om Teslas kryptering knäcks påverkas företagets anseende.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-08-29 kl. 05:08.
Citera
2020-08-29, 06:50
  #2411
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det har spekulerats en del i tråden om något kan krascha företaget för gott. Det här gamla uttalandet av Musk har varit uppe i medierna nyligen. Han påpekar att om någon lyckas hacka Teslas server och t.ex. skickar alla Teslabilar i USA till Rhode Island så vore företaget slut. Åhörarna verkar inte lika roade som Elon.
https://youtu.be/5rMA-eVAgzg (i början)

Säkerhetsfrågor diskuteras naturligtvis inte så gärna. Om Starlink någonsin kommer att fungera så kommer satelliterna att sprida den Internettrafik användaren tar emot över ett stort område.

Det vill till att Tesla och Starlink använder god kryptering. Om Teslas kryptering knäcks påverkas företagets anseende.

"om någon lyckas hacka Teslas server och t.ex. skickar alla Teslabilar i USA till Rhode Island"

Ursäkta men ... va?!? Det är väl knappast en knapptryckning och det går minst sagt via ett flertal instanser innan något sådant sker. Musk är väl visserligen mer insatt än alla oss men han är också skapligt frispråkig. Hur reellt är detta egentligen, speciellt när han nämnt det innan så folk inom bolaget t o m har det i bakhuvudet.
Citera
2020-08-29, 08:04
  #2412
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
"om någon lyckas hacka Teslas server och t.ex. skickar alla Teslabilar i USA till Rhode Island"

Ursäkta men ... va?!? Det är väl knappast en knapptryckning och det går minst sagt via ett flertal instanser innan något sådant sker. Musk är väl visserligen mer insatt än alla oss men han är också skapligt frispråkig. Hur reellt är detta egentligen, speciellt när han nämnt det innan så folk inom bolaget t o m har det i bakhuvudet.
Försök att hacka en Teslafabrik. Twitter igår.
Citat:
Tesla employee turns down $1 million, works with FBI, and helps thwart a planned cybersecurity attack on Giga Nevada
https://twitter.com/Teslarati/status...121712640?s=20
Citat:
Much appreciated. This was a serious attack.
https://twitter.com/elonmusk/status/...485088768?s=20

Detaljer:
Citat:
Russian arrested for trying to recruit an insider and hack a Nevada company
https://www.zdnet.com/article/russia...CAD-00-10aag7e
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-08-29 kl. 08:09.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback