Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-21, 22:10
  #3613
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SarekNationalpark
Jag tar till mig av allt. Jag håller med i det mesta. Du hajar visst inte? Det jag menar är att priset för en aktie i Tesla, Inc är för högt. Det är inget fel med bolaget i övrigt eller deras framtida verksamhet/mål/visioner.

Allt är en fråga om vision och vad man tror på när man investerar.

Vi som är bulls har gett lite argument varför Tesla är billigt även på dagens nivåer iom att vi prisar in framtida värderingar för vi ser vart det lutar.

Ta gärna och förklara med liknande punktlistor varför Tesla inte är värd sitt pris idag.
Förklara varför ni som valt Bear och haft konstant fel genom åren när det kommer till Tesla och deras konkurrenter hur priset är felaktigt.

Lyfter ni ens upp P/E som argument så är hela er tes förstörd direkt för övrigt. Då går det inte lyssna på ett ord av vad ni säger för då förstår ni inte konceptet alls med P/E och bolagsvärderingar.

Förklara i stil med. "Jag tror Tesla inte kommer sälja 5 miljoner bilar per år 2025 för de kommer inte kunna bygga fabrikerna i tid och staffa dem tillräckligt, material finns inte tillgängligt för bilarna osv"

Jag ser fram emot att lyssna på era argument varför kursen är övervärderad. Hur ni vet bättre än några av de bättre investerarna på marknaden som ser värdet i Tesla. Alla som inte sett värdet har ju förlorat gång på gång igen i sina stora short positioner.

Ni kan inte hitta en enda Bear tes som stämmer och matchar det som skett senaste åren. Helt förståligt att det fanns Bears runt production hell. Men även då fanns stöd för Elon att hämta och det hade löst sig, så även då var Bear teserna fucked av bara det.
Citera
2020-12-21, 22:11
  #3614
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Vi får väll se nästa år när Giga Berlin är uppe. Då ska ni allt få se att efterfrågan i Europa inte alls försvunnit

Sen säger jag inte att Tesla kommer vara den enda tillverkaren. Självklart finns det konkurrenter, men de tävlar nog mer om andra och tredje platsen för Tesla kommer dominera

Den här fabriken pratar det också om en hel del. Idag råder det väl inte akut brist på att köpa en Tesla i Europa? De går att få tag på?

Återigen ett tecken på bubblan/sekten är att det finns folk på Youtube som skickar upp drönare och filmar byggarbetsplatserna för dessa fabriker och uppdaterar dagligen. Idag har de byggt kulvertar, idag har de lagt betong osv osv. Dessa videos har hundratusentals följare.
Citera
2020-12-21, 22:17
  #3615
Medlem
JoeBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Rätta mig om jag har fel men varken Apple eller Amazon har väl haft en så skyhög värdering som Telsa har nu, någon gång i sin historia? Att motivera dagens värde med att man annars "missar nästa Apple" känns helt fel, hade alla "vetat" att Apple skulle bli skyhögt värderat för 10 år sedan och därför pumpat upp kursen till absurda P/E tal redan då, hade det också varit inprisat...

Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Amazon och Apple har knappast haft denna typ av multipel på sin försäljning historiskt. En bättre jämförelse är alla de hundratals och åter hundratals bolag som fått en bubbelvärdering och sedan kraschat (ibland bolaget, alltid aktien).

Bra poänger, tack. Jag svingar liksom lite vilt i luften här och ser var mina slag landar. Kan nog vara så som ni beskriver det.
Citera
2020-12-21, 22:27
  #3616
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SarekNationalpark
Okej, då verkar det som att vi kan båda två tjur och björn emellan skriva under på att kursen idag är satt efter ett hypotetiskt (men ändå någorlunda underbyggt) scenario där Tesla, Inc kommer prestera långt över förväntningarna gällande: biltillverkning, bilförsäljning, fabriksbyggande, batteritillverkning, batteriåtervinning, batteriutveckling, förarlösa bilar, förarlösa taxis, försäkringsverksamhet, solcellstillverkning, sollcellsinstallering, laddningsutrustning, laddningsinfrastruktur.

Är kursens pris satt utefter:

Att allt ovanstående går på räls och Tesla är världsledande inom resp. bransch år 2025? 2030? 2035? Ska kursen stå och stampa under tiden? Vad händer ifall till exempel VW som kommer spendera ofattbara 86 000 000 000 $ på elbilar börjar konkurrera på allvar med Tesla? För det är knappast inräknat i kursen? Vad händer ifall Elon av någon anledning inte är CEO längre?
Tesla är redan världsledande i EV branschen. Ett försprång som inte saktar ner, utan accelererar.
Och ja, jag tror att de kommer lyckas med exakt allt du nämnde, men när de gjort det så kommer Tesla antagligen vara världens högst värderade bolag.

Angående VW så tror jag faktiskt att de kan klara sig. Det är bra att de inser vad som håller på hända och faktiskt gör något åt saken, till skillnad från t.ex Toyota.
Jag vet dock inte hur de ska spendera sina 86 miljarder och under vilken tid så vi får helt enkelt vänta och se hur det går. Pengar är dock inte allt. Kollar du på SpaceX vs Blue Origin så märker du att företaget med bäst ingenjörer vinner i slutändan. Spelar ingen roll hur mycket pengar du har.
Citera
2020-12-21, 22:30
  #3617
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Allt är en fråga om vision och vad man tror på när man investerar.

Vi som är bulls har gett lite argument varför Tesla är billigt även på dagens nivåer iom att vi prisar in framtida värderingar för vi ser vart det lutar.

Ta gärna och förklara med liknande punktlistor varför Tesla inte är värd sitt pris idag.
Förklara varför ni som valt Bear och haft konstant fel genom åren när det kommer till Tesla och deras konkurrenter hur priset är felaktigt.

Lyfter ni ens upp P/E som argument så är hela er tes förstörd direkt för övrigt. Då går det inte lyssna på ett ord av vad ni säger för då förstår ni inte konceptet alls med P/E och bolagsvärderingar.

Förklara i stil med. "Jag tror Tesla inte kommer sälja 5 miljoner bilar per år 2025 för de kommer inte kunna bygga fabrikerna i tid och staffa dem tillräckligt, material finns inte tillgängligt för bilarna osv"

Jag ser fram emot att lyssna på era argument varför kursen är övervärderad. Hur ni vet bättre än några av de bättre investerarna på marknaden som ser värdet i Tesla. Alla som inte sett värdet har ju förlorat gång på gång igen i sina stora short positioner.

Ni kan inte hitta en enda Bear tes som stämmer och matchar det som skett senaste åren. Helt förståligt att det fanns Bears runt production hell. Men även då fanns stöd för Elon att hämta och det hade löst sig, så även då var Bear teserna fucked av bara det.

Pjtaa. Vad ska man börja? Det finns mycket och säga och det är rätt sent nu men summa summarum är det så att dagens pris förutsätter att Tesla ska öka sin omsättning, vinst och marknadsandelar och fullständigt krossa alla konkurrenter i hela världen med flera tusen %. Och detta ska vara klart "typ 2025-2030".

Det är osannolikt att de lyckas med det.
Citera
2020-12-21, 22:33
  #3618
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Tesla är redan världsledande i EV branschen. Ett försprång som inte saktar ner, utan accelererar.
Och ja, jag tror att de kommer lyckas med exakt allt du nämnde, men när de gjort det så kommer Tesla antagligen vara världens högst värderade bolag.

Angående VW så tror jag faktiskt att de kan klara sig. Det är bra att de inser vad som håller på hända och faktiskt gör något åt saken, till skillnad från t.ex Toyota.
Jag vet dock inte hur de ska spendera sina 86 miljarder och under vilken tid så vi får helt enkelt vänta och se hur det går. Pengar är dock inte allt. Kollar du på SpaceX vs Blue Origin så märker du att företaget med bäst ingenjörer vinner i slutändan. Spelar ingen roll hur mycket pengar du har.

Måhända att Tesla är "bäst i världen på Ev" men faktum är att en liten ful Renault Zoe krossar Teslas försäljningssiffror? Jag håller med dig att Tesla har försprång, deras försprång är dock ett par år på sin höjd. Många tillverkare har redan idag bra elbilar på marknaden. Jag tror inte att Tesla kommer vara världens högst värderade bolag.
Citera
2020-12-21, 22:52
  #3619
Medlem
Är det någon av er här som har förträngt att Den Stora Ledaren Elon Musk sade att Tesla var övervärderad när priset låg på 140$ (omräknat till dagens split)

Idag ligger kursen på 650$. Men Elon tyckte den var övervärderad redan vid 140$!

Idag kom även ett rykte ut om att Apple ska ta fram en personbil inom ett par år.
__________________
Senast redigerad av SarekNationalpark 2020-12-21 kl. 22:57.
Citera
2020-12-21, 23:18
  #3620
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SarekNationalpark
Måhända att Tesla är "bäst i världen på Ev" men faktum är att en liten ful Renault Zoe krossar Teslas försäljningssiffror? Jag håller med dig att Tesla har försprång, deras försprång är dock ett par år på sin höjd. Många tillverkare har redan idag bra elbilar på marknaden. Jag tror inte att Tesla kommer vara världens högst värderade bolag.

Citat:
Ursprungligen postat av SarekNationalpark
Är det någon av er här som har förträngt att Den Stora Ledaren Elon Musk sade att Tesla var övervärderad när priset låg på 140$ (omräknat till dagens split)

Idag ligger kursen på 650$. Men Elon tyckte den var övervärderad redan vid 140$!

Idag kom även ett rykte ut om att Apple ska ta fram en personbil inom ett par år.
Allt handlar om priset. Det är inte alla som har råd med en Tesla i dagsläget. En Renault Zoe kostar väll mindre än hälften av vad en Tesla gör? Inte så konstigt att det säljs fler då. Hur tror du det kommer se ut när Tesla släpper sin 25.000 dollar bil? Tror du någon kommer köpa en trött Renault då?

Jag minns när Elon tweetade att aktien var för dyr. Vissa spekulerar att det var en ledtråd. Han tweetade det 1 maj. Alltså 1/5 och sedan splittades aktien 1 - 5. Nu vet jag inte om det var ett sammanträffande eller om han bara hintade att priset per aktie var för högt och behöver splittas.

Han sa på senaste earnings call att han aldrig varit så positiv till Teslas framtid som han är nu. Alla pusselbitar börjar sättas på plats

Jag tror inte Apple kommer tillverka en bil. De kommer antagligen försöka lösa full self driving och sedan licensera ut det till andra. För att lösa problemet med en helt självkörande bil behöver man enormt mycket data för att träna sin neural network. Vem har mest data? Jo, Tesla. Just nu har de ca 15 miljarder miles av data medan Waymo som är på andra plats har ca 25 miljoner miles.

Tesla har över en miljon bilar, runt hela världen som samlar in data. Nästa år kommer de ha över 2 miljoner bilar runt om i världen, och så kommer det fortsätta. Hur ska någon komma ikapp?

Jag är nyfiken på vem du tror kommer lösa FSD först?
Citera
2020-12-21, 23:50
  #3621
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Allt handlar om priset. Det är inte alla som har råd med en Tesla i dagsläget. En Renault Zoe kostar väll mindre än hälften av vad en Tesla gör? Inte så konstigt att det säljs fler då. Hur tror du det kommer se ut när Tesla släpper sin 25.000 dollar bil? Tror du någon kommer köpa en trött Renault då?

Jag minns när Elon tweetade att aktien var för dyr. Vissa spekulerar att det var en ledtråd. Han tweetade det 1 maj. Alltså 1/5 och sedan splittades aktien 1 - 5. Nu vet jag inte om det var ett sammanträffande eller om han bara hintade att priset per aktie var för högt och behöver splittas.

Han sa på senaste earnings call att han aldrig varit så positiv till Teslas framtid som han är nu. Alla pusselbitar börjar sättas på plats

Jag tror inte Apple kommer tillverka en bil. De kommer antagligen försöka lösa full self driving och sedan licensera ut det till andra. För att lösa problemet med en helt självkörande bil behöver man enormt mycket data för att träna sin neural network. Vem har mest data? Jo, Tesla. Just nu har de ca 15 miljarder miles av data medan Waymo som är på andra plats har ca 25 miljoner miles.

Tesla har över en miljon bilar, runt hela världen som samlar in data. Nästa år kommer de ha över 2 miljoner bilar runt om i världen, och så kommer det fortsätta. Hur ska någon komma ikapp?

Jag är nyfiken på vem du tror kommer lösa FSD först?

När kommer Tesla att släppa sin 25k$ bil? Hur kan Tesla halvera försäljningspriset utan att tumma på batteri, räckvidd, kvalité osv osv? Vinstmarginalerna för model S/X är redan låga som de är! Visst, en ny fabrik i Berlin kanske kommer tillverka bättre batterier, men att kunna kapa försäljningspriset med mer än 50%, då ska mycket till, alternativt kommer de lansera en något liknande Renault Zoe, och då är inte Tesla lika sexigt längre. Återigen, det är bara visioner/mål. Verkligheten är att idag kostar en Tesla 0,6 miljoner.

Jag tror knappast att han ljög när han sade att den var övervärderad. Att han skulle spela något spel och anspela på datum/split/5 låter konspiratoriskt och som en efterhandskonstruktion. Elon vet att han inte kan gå ut och säga något sådant idag, det skulle innebära en katastrof. Dessutom oansvarigt och för honom förbjudet att manipulera kurser på det sättet i egenskap av vd med aktieägares intressen. SEC har säkert synpunkter på det också.

Gällande Apple får vi se, det är bara rykten än så länge.

FSD tror jag Tesla kommer lyckas med först, det håller jag med dig om!
Citera
2020-12-22, 00:09
  #3622
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SarekNationalpark
När kommer Tesla att släppa sin 25k$ bil? Hur kan Tesla halvera försäljningspriset utan att tumma på batteri, räckvidd, kvalité osv osv? Vinstmarginalerna för model S/X är redan låga som de är! Visst, en ny fabrik i Berlin kanske kommer tillverka bättre batterier, men att kunna kapa försäljningspriset med mer än 50%, då ska mycket till, alternativt kommer de lansera en något liknande Renault Zoe, och då är inte Tesla lika sexigt längre. Återigen, det är bara visioner/mål. Verkligheten är att idag kostar en Tesla 0,6 miljoner.

Jag tror knappast att han ljög när han sade att den var övervärderad. Att han skulle spela något spel och anspela på datum/split/5 låter konspiratoriskt och som en efterhandskonstruktion. Elon vet att han inte kan gå ut och säga något sådant idag, det skulle innebära en katastrof. Dessutom oansvarigt och för honom förbjudet att manipulera kurser på det sättet i egenskap av vd med aktieägares intressen. SEC har säkert synpunkter på det också.

Gällande Apple får vi se, det är bara rykten än så länge.

FSD tror jag Tesla kommer lyckas med först, det håller jag med dig om!

Du har missat att utveckling ger billigare tillverkningskostnader? Du vet att de har utvecklat en pressmaskin som tar 70 delar ner till en del, bokstalivt unheard of i denna bransch? Att de utvecklat en egen legering som de är ensamma om som används vid pressandet? De har världens största press för övrigt iom den nya pressen. 25k usd bilen kommer inte vara en model S eller X. Det kommer vara en mindre bil med några saker tummat på troligen. Folk kommer vilja köpa den istället för konkurrenterna. Man får mer för pengarna och det kommer vara det som avgör valet för folk.

Klart Elon kan tycka att kursen är för hög vid tillfället han sa det. Kan finnas många anledningar bakom det. Han tycker nog kursen är för hög nu också. So what? Det påverkar inte värderingen av bolaget för det. Elons visioner och mål är fortfarande samma och värdet i det är kvar oavsett om han tycker något om kursen vid ett givet tillfälle.

Hade han gått ut och presenterat varför han anser något om kursen och presenterar med data och försöker utbilda sina investerare i varför kursen ska vara något vid ett givet tillfälle så hade man haft något mer att prata om.

Han har själv även sagt att han struntar i vad kursen står i och folk som inte klarar av hans tweets eller Teslas volatilitet inte behöver investera i Tesla. Han bryr sig inte.
Citera
2020-12-22, 00:14
  #3623
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SarekNationalpark
När kommer Tesla att släppa sin 25k$ bil? Hur kan Tesla halvera försäljningspriset utan att tumma på batteri, räckvidd, kvalité osv osv? Vinstmarginalerna för model S/X är redan låga som de är! Visst, en ny fabrik i Berlin kanske kommer tillverka bättre batterier, men att kunna kapa försäljningspriset med mer än 50%, då ska mycket till, alternativt kommer de lansera en något liknande Renault Zoe, och då är inte Tesla lika sexigt längre. Återigen, det är bara visioner/mål. Verkligheten är att idag kostar en Tesla 0,6 miljoner.

Jag tror knappast att han ljög när han sade att den var övervärderad. Att han skulle spela något spel och anspela på datum/split/5 låter konspiratoriskt och som en efterhandskonstruktion. Elon vet att han inte kan gå ut och säga något sådant idag, det skulle innebära en katastrof. Dessutom oansvarigt och för honom förbjudet att manipulera kurser på det sättet i egenskap av vd med aktieägares intressen. SEC har säkert synpunkter på det också.

Gällande Apple får vi se, det är bara rykten än så länge.

FSD tror jag Tesla kommer lyckas med först, det håller jag med dig om!
De gick igenom allt det på battery day, men förstår om du inte orkar kolla på den. Vad jag minns så skulle 25.000 bilen komma inom 2-3 år.

Hur de lyckas med det är genom deras nya batterier bl a. Över 50% mer räckvidd och över 50% billigare att tillverka. Alltså kommer Tesla kunna använda mycket färre batterier samtidigt som man behåller räckvidden. Färre batterier = billigare bil. Sen är detta en mindre bil, likt VW id3, (fast antagligen sexigare) vilket också gör den billigare. Finns säkert väldigt mycket mer att nämna men det får räcka så.

Okej du håller med om FSD, nice! Vad tror du FSD är värt? Tänk 1. robottaxi 2. En subskription som antagligen kommer kosta över 200 dollar i månaden, med flera miljoner betalande kunder, varje månad! 3. Tesla Appstore med spel, filmer, serier, produktiva program m.m. Varför skulle någon köpa en annan bil?
Citera
2020-12-22, 03:24
  #3624
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Allt är en fråga om vision och vad man tror på när man investerar.

Vi som är bulls har gett lite argument varför Tesla är billigt även på dagens nivåer iom att vi prisar in framtida värderingar för vi ser vart det lutar.

Ta gärna och förklara med liknande punktlistor varför Tesla inte är värd sitt pris idag.
Förklara varför ni som valt Bear och haft konstant fel genom åren när det kommer till Tesla och deras konkurrenter hur priset är felaktigt.

Lyfter ni ens upp P/E som argument så är hela er tes förstörd direkt för övrigt. Då går det inte lyssna på ett ord av vad ni säger för då förstår ni inte konceptet alls med P/E och bolagsvärderingar.

Förklara i stil med. "Jag tror Tesla inte kommer sälja 5 miljoner bilar per år 2025 för de kommer inte kunna bygga fabrikerna i tid och staffa dem tillräckligt, material finns inte tillgängligt för bilarna osv"

Jag ser fram emot att lyssna på era argument varför kursen är övervärderad. Hur ni vet bättre än några av de bättre investerarna på marknaden som ser värdet i Tesla. Alla som inte sett värdet har ju förlorat gång på gång igen i sina stora short positioner.

Ni kan inte hitta en enda Bear tes som stämmer och matchar det som skett senaste åren. Helt förståligt att det fanns Bears runt production hell. Men även då fanns stöd för Elon att hämta och det hade löst sig, så även då var Bear teserna fucked av bara det.

Även Elon Musk påstår att tesla har för högt marknadsvärde just nu..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback