2020-08-29, 22:02
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 006Knasen
Så resonerar jag också, varför inte förbättra oddsen att kunna klara denna infektion.

Selen dök upp i medvetandet under em promenaden. Jag förslår att det läggs till listan, men genom
att man äter 3-4 paranötter per dag.

Köp ett selen tillskott istället.
Ta varannan dag.
Selenbrist visade sig tidigt i Kina och togs upp i februari.
Totalt urlakade jordar så kineser har ofta selenbrist, just selenbrist är väl sådär i cancerframkallande miljöer. Typ 5G Wuhan.

Paranötter innehåller radium bl a, rötterna på paraträdet går så långt ned i marken..
men mest för att det oftast är dyrare om du ska ha kvalite och inte riskera mögel osv.
Citera
2020-08-29, 22:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Man blev dels överraskad över den massiva smittspridning som oupptäckt redan pågått, dels ansåg man att de åtgärder man införde var tillräckliga och bättre lämpade än total nedstängning vilket verkar ha varit korrekt.
Sedan trodde de helt öppet att i stort sett alla ändå förr eller senare trots allt skulle komma i kontakt med viruset och att därför var målet först och främst att få coronasjukvården att fungera, inte att till varje pris försöka stoppa smittan helt, vilket troligen också var korrekt.

Om vi inte får en jävla rush under hösten och vintern var det solklart fel. Vi har inte räddat ekonomin, vi har inte räddat liv. Vi har bara fått död och elände samt byggt in kaos inom sjukvården.
Citera
2020-08-29, 22:05
Medlem
Det finns ju minst sagt olika uppfattningar om hur farligt, vilka som dör, hur olika restriktioner påverkat smittspridning positivt eller negativt. Bland annat.

Vissa är för hårdare restriktioner, vissa tycker Sverige gjort rätt från början och vissa tycker att restriktionerna är för hårda.

Jag själv är för restriktioner. Jag skulle gärna se något hårdare eller åtminstone tydligare tag.

En grej jag funderat på är hur det skulle se ut idag om vi inte haft några restriktioner alls. Kan tänka mig att många skulle jubla över något sådant. Vad tror ni - hur skulle situationen sett ut i Sverige utan restriktioner?

Och om de nuvarande restriktionerna skulle försvinna nu, idag - hur skulle det se ut om några veckor?

Någon kanske kan räkna på det på något vis, någon kanske kan ge en kvalificerad gissning.

Jag antar att vi som är för restriktioner tror att det skulle gå illa eller åtminstone åt fel håll ifall vi släppte allt nu.

Vad säger ni som är emot restriktioner?
Citera
2020-08-29, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jodå, jag läser dina inlägg innan jag svarar på dem.
Frågan är om du läser källorna du refererar till? Antingen läser du inte eller så har du bristande läsförståelse. Jag lutar åt det sistnämnda.
I artikeln i DN står det uttryckligen att försökspersonerna utsätts för smitta i den tredje och sista fasen av Modernas kliniska försök.
Kliniska studier görs innan ett vaccin godkänns och släpps på marknaden.
Ja, nu har jag skrivit 3 gånger att man i Fas 4 följer spridningen av sjukdomenbland vaccinerade. Exakt vad mer som sker i Fas 4 kan du läsa i min länk till hur ett vaccin testas kliniskt.

Man ger försökspersoner vaccin, man utsätter dem däremot som jag skrivit, aldrig medvetet för smitta inom ramen för studien.
Citera
2020-08-29, 22:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enelalm
Det finns ju minst sagt olika uppfattningar om hur farligt, vilka som dör, hur olika restriktioner påverkat smittspridning positivt eller negativt. Bland annat.

Vissa är för hårdare restriktioner, vissa tycker Sverige gjort rätt från början och vissa tycker att restriktionerna är för hårda.

Jag själv är för restriktioner. Jag skulle gärna se något hårdare eller åtminstone tydligare tag.

En grej jag funderat på är hur det skulle se ut idag om vi inte haft några restriktioner alls. Kan tänka mig att många skulle jubla över något sådant. Vad tror ni - hur skulle situationen sett ut i Sverige utan restriktioner?

Och om de nuvarande restriktionerna skulle försvinna nu, idag - hur skulle det se ut om några veckor?

Någon kanske kan räkna på det på något vis, någon kanske kan ge en kvalificerad gissning.

Jag antar att vi som är för restriktioner tror att det skulle gå illa eller åtminstone åt fel håll ifall vi släppte allt nu.

Vi har ju knappt haft några restriktioner alls. Sen är det ju ingen under 45 som brytt sig ett skit om denna smitta, och trots det så dör det bara en eller två pers per dag nu.

Du får väl då själv avgöra om detta är en pandemi?
Citera
2020-08-29, 22:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enelalm

I princip har vi ju inga restriktioner. Förutom det här med 50-gränsen för folksamlingar och allmänna sammankomster då. Jag tror inte just denna restriktion gör speciellt stor nytta.

Det som jag däremot tror gjort relativt stor nytta är rekommendationen att arbeta hemma, men det är ju ingen restriktion utan en rekommendation. Det jag tror hade gjort nytta hade varit att stänga ned skolorna, samt infört krav på munskydd i kollektivtrafik och i butiker. Hade man stängt skolorna och infört munskyddskrav tror jag inte ens att vi hade haft 1000 döda totalt i Sverige. Tar man bort de största och viktigaste smittvägarna kan inte viruset sprida sig. Ett virus som inte kan sprida sig självdör. Det är bland annat därför de lyckats så bra i Nya Zeeland.
Citera
2020-08-29, 22:16
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
My bad, jag blandade ihop honom med hans son som är både barnläkare och professor i epidemiologi.

Helt OK.
Kan hända den bäste.

Kudos för ärlighet.
Citera
2020-08-29, 22:18
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag håller med om alla dina tre punkter här.

Angående handfallheten och o-beredskapen, så tror jag att det berodde på att vi är "fredsskadade" helt enkelt. Det är över 200 år sedan vårt sista krig, och när coronan bröt ut var det 100 år sedan vi hade en pandemi eller epidemi i samma storleksordning. Det fanns inte längre i folkminnet - ingen räknade längre på allvar med, att det skulle kunna hända något sådant i Sverige i vår moderna tid. Alla övningar och förberedelser har därför bara varit en formalitet, som sköttes lite slappt, för sakens skull.

...men nu har vi vaknat. Jag uppfattar att även Försvaret har vaknat till, och börjat kalla in till verkliga beredskapsinsatser och inte bara till övningar. T.ex. på Gotland och i/vid Östersjön nu senast. Vi kanske behövde ett wake up-call?
Skulle vilja lägga till att Sverige lider av hybris. Världens mest utvecklade land som ligger i framkant på precis allt.

Vi har tappat fokus på de tre första stegen i Maslows behovstrappa och tror vi ligger på femte steget.
Steg fyra ser vi till att bekräfta oss själva på bl a med hjälp av väl valda uttalanden från andra länder och internationella institut (samt likes på fåniga twitterinlägg).

https://lattattlara.com/psykologiska-perspektiv/humanistiskt-perspektiv/maslows-behovstrappa/

Vaknat?
Näe, knappast.
Ryssen är ett gammalt hatobjekt och är inte populär hos de vi hänger i kjolarna på.

Har dock inte hört nåt mer om rysk, kinesisk och nordkoreansk ”desinformation” gällande vår strategi. Det tjötade man annars om i början.
Citera
2020-08-29, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Vi har haft en ganska bra beredskap förr och då är det inte svårt att ljuga och säga att det har vi nu också.

Men som sagt, vi har inga beredskapslager, mer än hälften av våra skyddsrum är obrukbara, det verkar inte finnas planer vid vare sig pandemier, krig, terror eller naturkatastrofer.

Vi har sparat bort det. U-landet Sverige hoppas att inget dåligt ska hända, så länge inget händer märks det ju inte att vi inte har beredskap.

När det uppkommer brister så ställer makthavarna svaga grupper mot varandra så folk kan bråka om det istället för att se på dem som beslutar.

Det enda är att ta ner det på individnivå. Säga att svensken själv ska preppa. Inget fel i det men det får inte ersätta helt vad samhället ska göra. Kyrkan rycker in när fattigdom blir för stor. Civilförsvaret när det blir väderkaos och total dricksvattenbrist. Sådana som ofta inte får betalt. De ska bära upp Sverige. Missförstå mig rätt, jag älskar Civilförsvaret, de som känner sig oroliga för Sveriges beredskap ska gå med för då får de bli en kugge och att veta att man har en uppgift dödar ens oro.

Men frågan är vad vi egenligen gör med Swan65s alla miljoner han betalar i skatt.
På vilket sätt är skyddsrum användbara vid en pandemi?
Citera
2020-08-29, 22:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Har dock inte hört nåt mer om rysk, kinesisk och nordkoreansk ”desinformation” gällande vår strategi. Det tjötade man annars om i början.

Jodå, jag läste bara häromdagen att Kina är väldigt arga för att vi påstår att deras tester var felaktiga (angående de 3700 falskt positiva testresultaten alltså), och att vi försöker skylla vårt coronamisslyckande på dem...
Citera
2020-08-29, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
I princip har vi ju inga restriktioner. Förutom det här med 50-gränsen för folksamlingar och allmänna sammankomster då. Jag tror inte just denna restriktion gör speciellt stor nytta.

Det som jag däremot tror gjort relativt stor nytta är rekommendationen att arbeta hemma, men det är ju ingen restriktion utan en rekommendation. Det jag tror hade gjort nytta hade varit att stänga ned skolorna, samt infört krav på munskydd i kollektivtrafik och i butiker. Hade man stängt skolorna och infört munskyddskrav tror jag inte ens att vi hade haft 1000 döda totalt i Sverige. Tar man bort de största och viktigaste smittvägarna kan inte viruset sprida sig. Ett virus som inte kan sprida sig självdör. Det är bland annat därför de lyckats så bra i Nya Zeeland.

Tack för ditt svar.

Jag borde haft med även rekommendationerna i frågan eftersom, precis som du säger har vi få restriktioner.

Om alla fortsatt helt och hållet som innan covid, var hade vi varit idag?

Som dig tror jag att rekommendationerna har varit och är fortsatt viktiga.
Citera
2020-08-29, 22:30
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
På vilket sätt är skyddsrum användbara vid en pandemi?

Kanske inte vid en sjukdom som sprider sig från människa till människa - då behöver man inte ett lufttätt skyddsrum med filtrerad ventilation, men man kan behöva beväpnade vakter som ser till att ingen kommer in eller ut från vanliga bostadshus etc.. Vid viss biologisk krigsföring, liksom kemisk krigsföring eller t.ex. en kärnkraftskatastrof, kan dock sådana skyddsrum komma till pass. I alla fall för att skydda människor i det inledande skedet, innan man vet vad det är man har att göra med och hur människor kan skydda sig på mindre invasiva sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in