2020-08-29, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Det finns en skillnad mellan social distansering i Sverige och social distansering i Norge, Finland eller Danmark. I våra grannländer satt människor i karantän. Då var det mycket lättare att hålla avstånd. I Sverige hade vi som sagt ingen karantän. Människor som befinner sig i offentliga miljöer där många människor vistas (skolor till exempel) glömmer bort att hålla avstånd.

Du kan inte förvänta dig att lågstadiebarn ska hålla avstånd. Det är bara dumheter. Som vi vet smittar barn också. En del människor struntar i att följa FHM-s rekommendationer och håller inte avstånd. Det känns som att man jämför äpple med päron när man jämfört social distansering i Sverige med social distansering i våra grannländer.

Återigen läs publikationen.
Citera
2020-08-29, 17:43
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Fast det riktigt intressanta är väl inte hur många som smittas utan hur många som behöver sjukhusvård och/eller avlider? Vi kommer inte att kunna eliminera SARS-cov-2 utan det enda sättet att få stopp på pandemin är flockimmunitet. Massvaccination av hela befolkningen kommer inte att bli aktuellt, vilket betyder att det som återstår är immunitet genom naturlig infektion.
För Sveriges del innebär detta att förskolor, grundskolor, gymnasieskolor och universitet mycket väl kan hållas öppna. Barn, ungdomar och unga vuxna är ju de som klarar infektionen bäst. De kan bidra till att immuniteten ökar i samhället och smittan avtar utan att köpa särskilt stora risker för egen del.
När det gäller testning av vaccin har forskarna själva uttryckt oro för att smittan inte skulle vara tillräckligt utbredd när det är dags för den sista fasen.

Paradoxalt nog hyllas Nya Zeeland som ett föredöme, men det landet i själva verket gör är att åka snålskjuts på resten av världen. NZ har ju tänkt sig hålla landets gränser stängda tills det finns ett vaccin.

Det är också viktigt hur många som smittades av covid blir långtidssjukskrivna.
Citera
2020-08-29, 17:46
Medlem
Citat:
Hur många är det då?
Citera
2020-08-29, 17:46
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0taAlarmist
Den som vill förstå konsekvenserna på sikt av skolnedstängningar, och av att undervisningen försämras (exempelvis genom distansundervisning), gör klokt i att läsa Banerjees och Duflos ”Poor Economics”. De tilldelades senare Riksbankens pris till Alfred Nobels minne.

Att stänga skolor är en katastrof på alla plan både på kort och lång sikt. Det kan inte motiveras med att hejda smittspridning av något så bagatellartat som Corona ens om det hade fungerat. Den som hävdar något annat är dåligt påläst, eller egoistisk. Så är det bara.

Jag borde egentligen tycks synd om alarmisterna – de man ser på stan bärandes plakat och iförda t-shirts med skämt om Tegnell är ju ofta tydligt både klent begåvade och fysiskt svaga, och allt annat än tvålfagra. Samtidigt blir jag gränslöst provocerad av att deras lågbegåvade och neurotiska kortsiktighet kan förstöra så mycket för så många. De sitter högljutt och kräver samhällsskadliga placeboåtgärder som andra ska drabbas av för att de inte förmår acceptera livets verkligheter. D.v.s att äldre och multisjuka dör.

Ni är sturska här på forumen men otroligt timida och passivt aggressiva i verkligheten.
Jag gissar att få har koll på svensk smittskyddslagstiftning och vad den säger.
Under rubriken "Allmänna riktlinjer för smittskyddet" står det att man särskilt ska tänka på och ta hänsyn till barnets bästa när det gäller smittskyddsåtgärder som gäller barn. Som barn räknas man tills man fyller 18 år.
Vägvalet att hålla förskola och grundskola finns med andra ord redan i smittskyddslagen, i och med att vi vet hur oerhört central skolan är för barn. Barnkonventionen, som också är svensk lag, ger ännu mer tyngd åt beslutet att hålla skolorna öppna.
Det är ju inte en slump att FN:s generalsekreterare för några veckor sedan vädjade till världens ledare att öppna skolorna. Han talade till och med om en förlorad generation.

Däremot har du inte rätt i att Covid-19 är en bagatellartad sjukdom. Det är den långt ifrån.

Citat:
4 § Smittskyddsåtgärder skall bygga på vetenskap och beprövad erfarenhet och får inte vara mer långtgående än vad som är försvarligt med hänsyn till faran för människors hälsa.
Åtgärderna skall vidtas med respekt för alla människors lika värde och enskildas integritet.

När åtgärder rör barn skall det särskilt beaktas vad hänsynen till barnets bästa kräver.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/smittskyddslag-2004168_sfs-2004-168
Citera
2020-08-29, 17:47
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Hur många är det då?

Det är det jag inte vet, men jag vet att alla som överlever covid får rehabilitering.

https://www.hjart-lung.se/aktuellt/nyhetsarkiv/tips-och-rad-om-rehabilitering-efter-covid-19/
Citera
2020-08-29, 17:48
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Fast det riktigt intressanta är väl inte hur många som smittas utan hur många som behöver sjukhusvård och/eller avlider? Vi kommer inte att kunna eliminera SARS-cov-2 utan det enda sättet att få stopp på pandemin är flockimmunitet. Massvaccination av hela befolkningen kommer inte att bli aktuellt, vilket betyder att det som återstår är immunitet genom naturlig infektion.
För Sveriges del innebär detta att förskolor, grundskolor, gymnasieskolor och universitet mycket väl kan hållas öppna. Barn, ungdomar och unga vuxna är ju de som klarar infektionen bäst. De kan bidra till att immuniteten ökar i samhället och smittan avtar utan att köpa särskilt stora risker för egen del.
När det gäller testning av vaccin har forskarna själva uttryckt oro för att smittan inte skulle vara tillräckligt utbredd när det är dags för den sista fasen.

Paradoxalt nog hyllas Nya Zeeland som ett föredöme, men det landet i själva verket gör är att åka snålskjuts på resten av världen. NZ har ju tänkt sig hålla landets gränser stängda tills det finns ett vaccin.
Definiera snålskjuts?
Citera
2020-08-29, 17:49
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ja, men ännu så länge vet vi av naturliga skäl väldigt lite om de långsiktiga konsekvenserna av covid-19.
Det är normalt att återhämtningen efter en svår infektion kan ta lång tid, men det är inte samma sak som att man inte kommer att bli återställd.
Citera
Medlem
Citat:
Det är det jag inte vet, men jag vet att alla som överlever covid får rehabilitering.

https://www.hjart-lung.se/aktuellt/nyhetsarkiv/tips-och-rad-om-rehabilitering-efter-covid-19/
Ja det är ju klart, om de har sjukhusvårdats. Men jag undrade hur många som blir långtidssjukskrivna?
Citera
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ja, men ännu så länge vet vi av naturliga skäl väldigt lite om de långsiktiga konsekvenserna av covid-19.
Det är normalt att återhämtningen efter en svår infektion kan ta lång tid, men det är inte samma sak som att man inte kommer att bli återställd.

Du har rätt. Men i teorin kan man få permanenta skador.
Citera
2020-08-29, 17:50
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Definiera snålskjuts?
Snålskjuts består i att försöka eliminera SARS-cov- 2 helt i landet.

Citat:
Du har rätt. Men i teorin kan man få permanenta skador.
Ja, det stämmer.
Ett jätteproblem är alla dessa fd IVA patienter som behöver omfattande rehabilitering för att komma tillbaka.

Hur man än vrider och vänder på det kommer vi inte att kunna stoppa pandemin utan flockimmunitet och då menar jag är det bästa att de som löper minst risk är de som infekteras.
Senast redigerad av DoraF 2020-08-29 kl. 17:53.
Citera
2020-08-29, 17:51
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja det är ju klart, om de har sjukhusvårdats. Men jag undrade hur många som blir långtidssjukskrivna?

Ingen vet det. Pandemin är inte över än, tyvärr. Men jag har hört och sett en del rapporter på tv om människor i 40 års åldern som blev rullstolsbundna efter att de smittades av covid. De förväntas genomgå en rehabilitering som kan vara minst 5 månader lång.
Citera
2020-08-29, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Självklart tror jag inte ovanstående (bortsett från megadosering av C-vitamin och zink) är någon bot.

Däremot en sjuhelvetes tröskel för alla infektioner att ta sig över och ett kanske nödvändigt profylax i dessa tider.

Så resonerar jag också, varför inte förbättra oddsen att kunna klara denna infektion.

Selen dök upp i medvetandet under em promenaden. Jag förslår att det läggs till listan, men genom
att man äter 3-4 paranötter per dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in