2020-08-29, 20:48
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Fast nu vet vi ju att bukfetma är farligt med covid. Oklart va fan du yrar om. Ja säkert finns köttbullar i Indien men fåtalet har råd med Ikea.

Indien har en stor grupp riktigt fattiga människor som kan vara undernärda. Men hela Indien är inte likadant, men du har kanske lite svårt för allt som inte är floskler och förenklingar. Det finns en fetmaepidemi i Indien som dessutom slår hårdare mot en folkgrupp som är känsligare mot fetma.

Läs på lite. Prata med folk. Det bygger upp bättre än att låtsas vara lite edgy på Flashback.
Citera
2020-08-29, 20:48
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Förrän. Håll nivån nu är du snäll.

Självklart ska sjuka barn stanna hemma från skolan. Det är inget nytt i det. Att staten skulle köra med någon ”taktik” är nog bara ett hjärnspöke som återfinns i väldigt få människors funderingar.

Att stänga skolorna tills vaccin är klart är galenskap.

Ja, att applicera samma standard på skolor med barn som man gör i det vuxna livet är ju helt galet.
Citera
2020-08-29, 20:49
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Du är dåligt påläst. Astrazeneca genomför inte sin kliniska utveckling i Oxford utan man rekryterar försöksdeltagare i fler länder: just nu pågår fas 2 i England och Indien och fas 3 i Brasilien, Sydafrika och USA.
Forskarna bakom vaccinet trodde i maj att möjligheten att vaccinet lyckas är 50% och man uttryckte stor oro för att smittspridningen skulle avta så mycket att resultaten från de kliniska testerna skulle vara värdelösa.

Här är en aktuell sammanställning från NYT där du kan se att kliniska tester är på gång överallt i världen:
https://www.nytimes.com/interactive/2020/science/coronavirus-vaccine-tracker.html

Det är omöjligt att genomföra kliniska tester av vaccin mot SARS-CoV-2 om det inte finns en tillräckligt hög nivå av sammhällssmitta där försöket genomförs. Av detta skäl görs kliniska tester på platser runt om i världen. som man vet har hög smittspridning just nu.

Med andra ord är det omöjligt att ta fram ett vaccin om alla länder valde att göra som Nya Zeeland och isolera sig tills vaccinerna är testade och klara. Regeringen i NZ har valt att skydda sina egna medborgare till varje pris och på bekostnad av andra människors liv. Naturligtvis är NZ i sin fulla rätt att göra så.
Alternativet till dagens kliniska tester är att försökspersoner exponeras för smitta av läkemedelsbolaget, men det anses vara oetiskt och görs därför inte.

Jag tror du fått svar redan, men vill bara tillägga att Nya Zeeland har ett ansvar att skydda sin befolkning, ett ansvar som man tagit. Du vill att de ska vara en försökskanin och utsätta sin befolkning för stora risker för att hålla en miljö anpassad för expriment på människor i fullskala.
Citera
2020-08-29, 20:51
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Finns det någon studie från England, där kan kan få veta mer om dessa unga döda - deras socioekonomiska status, BMI, utbildningsnivå, sådana saker? För jag misstänker starkt att det är WT som har gått åt. England har en mycket stor förekomst av feta, rökande, mer eller mindre alkoholiserade, ohälsosamma, lågutbildade och lågbegåvade WT.

Här i Sverige har vi inte lika stor andel WT, och jag uppfattar även att våra WT har högre läskunnighet och högre allmänbildning exempelvis än de i Storbritannien (en följd av att vi tvingar kvar alla i skolan i nio år, och NÅGONTING alltid fastnar). Däremot har vi en mycket stor grupp somalier som stämmer in på de flesta av kriterierna - skillnaden är bara att somaliska kvinnor inte röker (eller tuggar khat som är somaliernas vanligaste drog, då de inte får dricka alkohol för islam), medan rökande, supande och knarkande är vanligt förekommande även bland kvinnor i Storbritannien.
Tydligen ska 36 personer vara fult friska och under 40 som avlidit. Som jag förstå det inte överviktiga eller rökare, fram till den 23 juni. 224 person ska sammanlagt till samma tidsperiod avlidit som är under 40, de borde ju då rimligtvis ha någon form av bakomliggande något.
https://www.chroniclelive.co.uk/news/north-east-news/coronavirus-tragic-number-young-healthy-18471098

Har läst denna artikel som är gammal från april, där man menar att förklaringen är det egna då ungdomliga immunförsvaret.
https://www.walesonline.co.uk/news/uk-news/healthy-young-people-dying-coronavirus-18039518

Sedan tror jag att England under rapporterar sina avlidna. De har ju en väldigt stor överdödlighet större en Belgien. Och tråkigt nog många unga avlidna.

Jag kan inte svara på din fråga, men om du lyckas ”knäcka nöten” och får förståelse om dessa unga dödsfall dela gärna!!
Citera
2020-08-29, 20:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Då funderar jag ?
1 vilka skall hålla igång samhället om förskolor/skolor stängs?
2 vi hade ej lager av skyddsmasker utan brist till och med inom vården till och med maj.
3 vi hade inte heller reagens för att masstester under våren .

Då kan väl inte Fhm införa denna strategi ?

1) De uppskattningsvis 98% av arbetstagarna som inte nödvändigtvis måste sitta barnvakt om skolorna stängs.
2) FHM hade kunnat verka för stor import av dessa, alternativt hjälpt till att organisera omställning av produktion. Har fungerat i andra länder.
3) Samma sak här.

Sedan kan man undra sig varför myndigheter som har till uppgift att vara förberedda för den här typen av händelser blev så totalt tagna på sängen. Kris och beredskap borde inte vara totalt främmande begrepp för myndigheter såsom Folkhälsomyndigheten eller Myndigheten för Samhällsskyd och beredskap. Även Försvarsmakten hade kunnat bistå.
Citera
2020-08-29, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Vad har jag helt missförstått, menar du?

Jag skrev att försökspersonerna i de sista faserna måste exponeras för smitta för att testresultatet ska ha något värde. Det säger väl sig självt att syftet med vaccinet är att de som vaccineras inte blir smittade, eller vad menar du?
En del av försökspersonerna får inte vaccinet som ska testas utan placebo, vilket innebär att en viss del av försökspersonerna behöver testas positivt för att resultatet ska vara användbart.
Det var just det jag förklarade, att deltagarna i de kliniska studierna inte ”exponeras för smitta i de sista faserna” inom ramen för studierna. De exponeras inte i någon fas. Man följer istället vaccinets effekt på immunförsvaret.

Du skrev att en hög samhällssmitta måste finnas för att vaccinet ska kunna testas. Man smittar inte deltagarna i studien med smitta för att testa vaccinet.
Citera
2020-08-29, 20:56
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Tydligen ska 36 personer vara fult friska och under 40 som avlidit. Som jag förstå det inte överviktiga eller rökare, fram till den 23 juni. 224 person ska sammanlagt till samma tidsperiod avlidit som är under 40, de borde ju då rimligtvis ha någon form av bakomliggande något.
https://www.chroniclelive.co.uk/news/north-east-news/coronavirus-tragic-number-young-healthy-18471098

Har läst denna artikel som är gammal från april, där man menar att förklaringen är det egna då ungdomliga immunförsvaret.
https://www.walesonline.co.uk/news/uk-news/healthy-young-people-dying-coronavirus-18039518

Sedan tror jag att England under rapporterar sina avlidna. De har ju en väldigt stor överdödlighet större en Belgien. Och tråkigt nog många unga avlidna.

Jag kan inte svara på din fråga, men om du lyckas ”knäcka nöten” och får förståelse om dessa unga dödsfall dela gärna!!

"det egna ungdomliga immunförsvaret" kan det ju inte bero på, för då skulle det ha dött lika stor andel unga i alla länder med stor smittspridning. I alla fall i Europa - det kan inte finnas så stora grundläggande skillnader i immunförsvaret mellan olika europeiska etniciteter. Jag tror på socioekonomiska faktorer, jag.
Citera
2020-08-29, 20:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
En debattartikel publicerad under opinion är lika mycket värd som vad random pissfyllo har för åsikt.
Trodde vi jobbade evidensbaserat i Sverige...?

All I'm sayin'...
Fast själv länkar du tweets med åsikter från random pissfyllon... Då torde du väl även finna att en debattartikel i Läkartidningen av en "gammal barnläkare" OCH professor i epidemiologi kan vara av lika stort intresse.
Senast redigerad av Ipsi 2020-08-29 kl. 21:08.
Citera
2020-08-29, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Utanförskapet är redan ett faktum och det kan ingen skola i världen ändra på. Det finns en anledning till att ungarna i Danderyd får bättre betyg och bättre arbeten när de blir vuxna än de ungar som växer upp i Rinkeby eller Rosengård. Du tror väl inte på fullaste allvar att skolan ens är i närheten av att kunna bryta denna trend? Det handlar om socialt arv, stöd och bildningsnivå som barnen får med sig hemifrån. Det finns tyvärr gott om barn i utsatta områden som lämnar grundskolan efter 9 år utan att kunna läsa och skriva ordentligt och du tror på allvar att 6-12 månaders hemundervisning skulle utgöra någon avgörande skillnad?
Hmm. Jag tror du missade poängen helt faktiskt men det är föga förvånande.
Citera
2020-08-29, 21:03
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
1) De uppskattningsvis 98% av arbetstagarna som inte nödvändigtvis måste sitta barnvakt om skolorna stängs.
2) FHM hade kunnat verka för stor import av dessa, alternativt hjälpt till att organisera omställning av produktion. Har fungerat i andra länder.
3) Samma sak här.

Sedan kan man undra sig varför myndigheter som har till uppgift att vara förberedda för den här typen av händelser blev så totalt tagna på sängen. Kris och beredskap borde inte vara totalt främmande begrepp för myndigheter såsom Folkhälsomyndigheten eller Myndigheten för Samhällsskyd och beredskap. Även Försvarsmakten hade kunnat bistå.
MSB , B = beredskap . Det är alltså den myndigheten som skall värdera vilka beredskapslager vi bör ha för kriser . Inte Fhm . Regionerna styrs inte heller av Fhm. Jag vill inte attackera dig utan bara belysa hur verkligheten ser ut
Citera
2020-08-29, 21:04
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
3) Samma sak här.

Jag håller med om alla dina tre punkter här.

Angående handfallheten och o-beredskapen, så tror jag att det berodde på att vi är "fredsskadade" helt enkelt. Det är över 200 år sedan vårt sista krig, och när coronan bröt ut var det 100 år sedan vi hade en pandemi eller epidemi i samma storleksordning. Det fanns inte längre i folkminnet - ingen räknade längre på allvar med, att det skulle kunna hända något sådant i Sverige i vår moderna tid. Alla övningar och förberedelser har därför bara varit en formalitet, som sköttes lite slappt, för sakens skull.

...men nu har vi vaknat. Jag uppfattar att även Försvaret har vaknat till, och börjat kalla in till verkliga beredskapsinsatser och inte bara till övningar. T.ex. på Gotland och i/vid Östersjön nu senast. Vi kanske behövde ett wake up-call?
Senast redigerad av Merwinna 2020-08-29 kl. 21:06.
Citera
2020-08-29, 21:05
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Jag tror du fått svar redan, men vill bara tillägga att Nya Zeeland har ett ansvar att skydda sin befolkning, ett ansvar som man tagit. Du vill att de ska vara en försökskanin och utsätta sin befolkning för stora risker för att hålla en miljö anpassad för expriment på människor i fullskala.

Skyddar man dem verkligen då?

Jag skulle ju teoretiskt kunna låsa in mina barn i mitt hus för att ”skydda” dem från att bli mobbade, sjuka eller än värre dödade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in