Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
1) De uppskattningsvis 98% av arbetstagarna som inte nödvändigtvis måste sitta barnvakt om skolorna stängs.
2) FHM hade kunnat verka för stor import av dessa, alternativt hjälpt till att organisera omställning av produktion. Har fungerat i andra länder.
3) Samma sak här.
Sedan kan man undra sig varför myndigheter som har till uppgift att vara förberedda för den här typen av händelser blev så totalt tagna på sängen. Kris och beredskap borde inte vara totalt främmande begrepp för myndigheter såsom Folkhälsomyndigheten eller Myndigheten för Samhällsskyd och beredskap. Även Försvarsmakten hade kunnat bistå.
Jag håller med om alla dina tre punkter här.
Angående handfallheten och o-beredskapen, så tror jag att det berodde på att vi är "fredsskadade" helt enkelt. Det är över 200 år sedan vårt sista krig, och när coronan bröt ut var det 100 år sedan vi hade en pandemi eller epidemi i samma storleksordning. Det fanns inte längre i folkminnet - ingen räknade längre på allvar med, att det skulle kunna hända något sådant i Sverige i vår moderna tid. Alla övningar och förberedelser har därför bara varit en formalitet, som sköttes lite slappt, för sakens skull.
...men nu har vi vaknat. Jag uppfattar att även Försvaret har vaknat till, och börjat kalla in till verkliga beredskapsinsatser och inte bara till övningar. T.ex. på Gotland och i/vid Östersjön nu senast. Vi kanske behövde ett wake up-call?