Citat:
Ursprungligen postat av
006Knasen
Vad sägs om att lägga till A-vitamin, C-vitamin och gurkmeja? Dessa har nämnts i andra forum förutom D-vitamin och zink. Om man äter en balanserad kost så ska man inte ha brist på A-vitamin och C-vitamin men eftersom de är så viktiga för immunförsvaret så bör bör de också nämnas. Frågar man en Indier så rekommenderar de säkert gurkmeja.
Gurkmeja (curcumin) + svartpeppar (piperin) har en starkt antiinflammatorisk effekt men jag skulle inte lyfta fram det mot ett förkylningsvirus (Corona).
Om däremot C-19, som det till viss del verkat, påverkat kroppen som borrelia eller TBE med väldigt olika symptom kan det definitivt vara ett hjälpmedel för en sjuk person.
A-vitamin rekommenderar jag inte, däremot har jag tagit megadoseringar Betakaroten (ofarliga förstadiet till A-vitamin). Även alfakarotenkomplex bör nämnas i detta sammanhang (tänk broccoli).
C-vitamin känns det, i min bubbla, som att jag varit den största förespråkaren för sedan Linus Pauling.
Tar minimum 5g magnesiumaskorbat om dagen, vid stress eller känsla av sjukdom tar jag IV eller intramuskulärt.
I sämsta fall doserar jag magnesiumaskorbat ihop med bioflavonoider från morgon till kväll, kommer upp i doser om 30-40g innan jag märker biverkningar (lös i magen).
Ska tydligt påpekat att jag experimenterat mycket med vitaminer och mineraler och vet mina toleransnivåer, 5g C-vitamin gör högst troligen att en ovan person behöver sätta sig på muggen resten av dagen.
Och då är 5g relativt lite, då C-vitamin i oral form behöver tas min. 1-2g / h för att få effekt.
Zink har en fantastisk effekt för kroppen och de flesta av oss har brist på det.
När C-19 pandemin knackade på dörren började jag ta 100mg varje kväll ihop med magnesium och vitamin B3.
Effekterna jag tillskriver zink är att det gjort mig mer man än vad jag någonsin känt tidigare - tänk då skäggväxt, hårväxt, libido, testo ökning (ja, jag har mätt och nivåerna har ökar med 40%).
Denna okunskap vi idag har om vad som är essentiellt för en människa i form av näringslära är patetiskt att vittna.
Detta bör tillhöra allmänbildningen.
(Pratar inte om spec. dig jag citerar så du inte tar åt dig).
Självklart tror jag inte ovanstående (bortsett från megadosering av C-vitamin och zink) är någon bot.
Däremot en sjuhelvetes tröskel för alla infektioner att ta sig över och ett kanske nödvändigt profylax i dessa tider.
Jag tar 150-175 mikrogram D-vitamin på morgonen utöver det solen genererar.
Viktigt är då att veta att D-”vitamin” inte är ett vitamin utan ett hormon.
C-vitamin snittar jag nog runt 10-15g dagligen sista 5 åren. Men det är i princip knarkardoser och bara för att det fungerar bra för mig betyder det inte att det fungerar för alla som sagt.