2020-08-28, 15:43
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Att ha hemsidans varupris i bitcoin fungerar dock bara för kunder som har sin lön i bitcoin. Annars måste de ju själva räkna ut dagens bitcoin-kurs för att se om de har råd eller inte. Men skriv gärna ett inlägg när du har det!
Det är därför inga sidor prissätter i Bitcoin...

Jag handlar ofta på exempelvis Bitrefill och du kan se hur priser sätts i dollar och bitcoin-värdet är dynamiskt.. Bitrefill är för övrigt ett Svenskt företag som också håller stor del av deras företagspengar i just Bitcoin.

Att prissätta i bitcoin, Unit of Account är slutsteget när Bitcoin blivit någon slags primär valuta.. vilket inte kommer ske på minst 20 år.
Citera
2020-08-28, 18:01
Medlem
72mms avatar
Citat:
Det är naturligtvis möjligt. Men varför, vad är fördelen, för vem? Det är inte precis så att det kryllar med bitcoins-kunder där ute. Och de som har bitcoin tror jag inte vill köpa tröjor för pengarna.
Nej, givetvis inte, vad jag skrev förutsätter givetvis att du vill ta betalt i BTC, vill du inte det är det inget problem. Jag bara pekade på att argumentet "priserna blir tokiga" inte håller.

Citat:
Vet inte om du noterat det, men dina inlägg lider av konformeringsbias. Vad någon än säger så kan du vinklade till att bitcoin är utmärkt.
Precisera, citera gärna. Vad jag skriver baserar sig givetvis på min övertygelse om vissa saker, skulle jag hederligt kunna skriva på något annat vis? Bitcoin ÄR utmärkt, förutsatt att man använder det på rätt vis. Köpa kaffe, betala för vad du köper på nätet eller dela krognotan mellan vännerna tillhör inte de användingssätten. Ger jag intryck av att tycka att Bitcoin är helt perfekt och utan några fel eller problematiska områden ber jag om ursäkt, det stämmer nämligen inte.

Citat:
Det är inte något ovanligt. En miljöpartist kan väga miljön mot nästan alla inlägg på FB som exempel. Dock ska man vara försiktig med hur man tolkar idealister. Jag använder försiktighetsprincipen även på dina inlägg.
Min analys av Bitcoin och därav mina investerings-val är nog ganska pragmatiska. Kan inte säga att jag känner mig som en idealist, menade du kanske fundamentalist? Jag tror inte Bitcoin kommer rädda vare sig världen eller världens fattiga, iaf inte på kort sikt.

Citat:
Jag var den första som använde paypal, 1998, den första som använde swish, ca 2014. Inte så att jag är emot modernisering av ett stenåldersfält som betalning och valutor. Men investerings-biten i bitcoin har för mig alla dela av tulpanlöksrally, världens första bubbla.
Ja visst, det är din analys av läget och du delar den uppfattningen med nästan hela världen, så du är i, om inte gott, så åtminstone stort, sällskap.
Senast redigerad av 72mm 2020-08-28 kl. 18:05.
Citera
2020-08-28, 20:15
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 72mm
Ja visst, det är din analys av läget och du delar den uppfattningen med nästan hela världen, så du är i, om inte gott, så åtminstone stort, sällskap.
Som logiskt tänkande person med stor erfarenhet kan jag naturligtvis erkänna och acceptera att jag kan ha fel om bitcoin, och att jag inte är allvetande. Jag skulle aldrig köpt apple eller tesla i mars t.ex, nu har de fördubblats och jag hade varit rik som ett troll. Å andra sidan gör erfarenhet att man lätt kan ignorera "jag borde ha...". Det är tvärtom en första bubbelvarning när man börjar tänka så.

Jag bumpar gärna den här tråden om 12 månader igen. Har jag fel om ytterligare ett år så börjar det närma sig att jag har fel om bitcoin. Har jag fortfarande fel om 5 år så... hade jag absolut fel.
Citera
2020-08-29, 07:55
Medlem
Colosss avatar
Citat:
Det verkar bra. Vad har du lärt dig om bitcoin de 4 senaste åren?

Inget speciellt som när jag upptäckte bitcoin https://bitcoin.org/bitcoin.pdf Ethereum kan jag än mindre om. Den verkar vara fader till HEX & aantonop verkar säga ETH2.0 ska byggas på proof of stake. Så... Jag lyssnar på honom. Ungefär så

Bitcoin!

12. Conclusion
We have proposed a system for electronic transactions without relying on trust. We started with
the usual framework of coins made from digital signatures, which provides strong control of
ownership, but is incomplete without a way to prevent double-spending. To solve this, we
proposed a peer-to-peer network using proof-of-work to record a public history of transactions
that quickly becomes computationally impractical for an attacker to change if honest nodes
control a majority of CPU power. The network is robust in its unstructured simplicity. Nodes
work all at once with little coordination. They do not need to be identified, since messages are
not routed to any particular place and only need to be delivered on a best effort basis. Nodes can
leave and rejoin the network at will, accepting the proof-of-work chain as proof of what
happened while they were gone. They vote with their CPU power, expressing their acceptance of
valid blocks by working on extending them and rejecting invalid blocks by refusing to work on
them. Any needed rules and incentives can be enforced with this consensus mechanism.
Citera
2020-08-29, 08:14
Medlem
Citat:
Som logiskt tänkande person med stor erfarenhet kan jag naturligtvis erkänna och acceptera att jag kan ha fel om bitcoin, och att jag inte är allvetande. Jag skulle aldrig köpt apple eller tesla i mars t.ex, nu har de fördubblats och jag hade varit rik som ett troll. Å andra sidan gör erfarenhet att man lätt kan ignorera "jag borde ha...". Det är tvärtom en första bubbelvarning när man börjar tänka så.

Jag bumpar gärna den här tråden om 12 månader igen. Har jag fel om ytterligare ett år så börjar det närma sig att jag har fel om bitcoin. Har jag fortfarande fel om 5 år så... hade jag absolut fel.

Alltså de där Bitcoiners kommer att ha fel. Bitcoiner är bara upp 11x sen 2013 peak. Det är inte bra... På 7 år. Och Bitcoin är nere 40% sen all-time high från 2017. Vi är snart i 2021... Moon Boys tror att ju mer de skriker, tillslut så kommer Bitcoin gå till månen. Men de ignorerar att de största centrala aktörerna i Krypto tjänar pengar på margin trading. Dvs de tjänar mer pengar på att ha BTC volatilt forever. Än att göra så BTC går upp

Kan läsas om här:
https://www.scribd.com/document/461825580/file0-274331900329468
Citera
2020-08-29, 09:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkZimple
Alltså de där Bitcoiners kommer att ha fel. Bitcoiner är bara upp 11x sen 2013 peak. Det är inte bra... På 7 år. Och Bitcoin är nere 40% sen all-time high från 2017. Vi är snart i 2021... Moon Boys tror att ju mer de skriker, tillslut så kommer Bitcoin gå till månen. Men de ignorerar att de största centrala aktörerna i Krypto tjänar pengar på margin trading. Dvs de tjänar mer pengar på att ha BTC volatilt forever. Än att göra så BTC går upp

Kan läsas om här:
https://www.scribd.com/document/461825580/file0-274331900329468

Om vi skall cherrypicka så bör det sägas att BTC är upp 98000% sedan botten 2013

...eller ca 40 000% sedan toppen 2012
....eller ca 1 001 000% sedan toppen 2011
....och jag orkar inte räkna hur mycket upp den är sedan sedan toppen 2010.
Citera
2020-08-29, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Om vi skall cherrypicka så bör det sägas att BTC är upp 98000% sedan botten 2013

...eller ca 40 000% sedan toppen 2012
....eller ca 1 001 000% sedan toppen 2011
....och jag orkar inte räkna hur mycket upp den är sedan sedan toppen 2010.

Visst man kan räkna så med, men jag försöker visa lite mer realism. Att Bitcoin över $1,000 är inget jätte-nytt. Att det redan var runt där år 2013. De flesta nya mad gainz kommer inte vara folk som får det i Bitcoin. Det tåget har gått för längesen.

Så Bitcoin's nästa 4 års cykel som är i titeln av denna tråd. Jag tror de kan hända att Bitcoin börjar röra sig mer neråt de nästa 4 åren. Kanske till och med mot noll hållet de nästa 24 månaderna. Då DeFi verkar ta extremt mycket market share just nu
Citera
2020-08-29, 10:08
Avslutad
Citat:
Så Bitcoin's nästa 4 års cykel som är i titeln av denna tråd. Jag tror de kan hända att Bitcoin börjar röra sig mer neråt de nästa 4 åren. Kanske till och med mot noll hållet de nästa 24 månaderna. Då DeFi verkar ta extremt mycket market share just nu
Ja, du tror det men vad DU av alla tror lägger nog få ganska låg vikt vid.

För att få lite perspektiv...

2011 toppen:
https://imgur.com/a/sUVIcV7

2013 toppen:
https://imgur.com/a/MuRV2Wf

Toppen 2014:
https://imgur.com/A82c7aF

Toppen 2017:
https://imgur.com/NpqPbk7

Vem tar gift på att toppen 2023 inte är här någonstans?
https://imgur.com/nrigwAQ

Att nu säga att man är försent ute kan man få ångra dyrt om 2-3 år.
10 000 investerat i BTC idag kan vara 10 000 kr förlust om 2-3 år, men enligt ovan resonemang kan det vara 90 000kr vinst.

Dom som förstår sig på rudimentär matematik, Game theory och Expected Value bör titta närmare på Bitcoins är för någonting, och då leta källor utanför Flashback.
Citera
2020-08-29, 10:17
Medlem
Citat:
Ja, du tror det men vad DU av alla tror lägger nog få ganska låg vikt vid.

För att få lite perspektiv...

2011 toppen:
https://imgur.com/a/sUVIcV7

2013 toppen:
https://imgur.com/a/MuRV2Wf

Toppen 2014:
https://imgur.com/A82c7aF

Toppen 2017:
https://imgur.com/NpqPbk7

Vem tar gift på att toppen 2023 inte är här någonstans?
https://imgur.com/nrigwAQ

Att nu säga att man är försent ute kan man få ångra dyrt om 2-3 år.
10 000 investerat i BTC idag kan vara 10 000 kr förlust om 2-3 år, men enligt ovan resonemang kan det vara 90 000kr vinst.

Dom som förstår sig på rudimentär matematik, Game theory och Expected Value bör titta närmare på Bitcoins är för någonting, och då leta källor utanför Flashback.

Okej men game just changed, innan så fanns det bara Bitcoin. Men nu har decentraliserat på Ethereum börjat bli riktigt bra. Uniswap är uppe i $249,136,339 volume på 24h, med on-chain liquidity $642,000,000. Detta fanns inte tidigare. Det har bara börjat bli riktigt bra det här året. Det här är något som du måste ta in i dina kalkylator beräkningar. Att en hel del pengar nu flyter in i Ethereum saker som stable-coins och DeFi experiment.
Citera
2020-08-29, 10:22
Avslutad
Citat:
Okej men game just changed, innan så fanns det bara Bitcoin. Men nu har decentraliserat på Ethereum börjat bli riktigt bra. Uniswap är uppe i $249,136,339 volume på 24h, med on-chain liquidity $642,000,000. Detta fanns inte tidigare. Det har bara börjat bli riktigt bra det här året. Det här är något som du måste ta in i den kalkylator beräkningar. Att en hel del pengar ny flyter in i Ethereum saker som stable-coins och DeFi experiment.

Ja, som jag visat rätt tydligt så har det alltid varit rörelse BAKOM bitcoin.
Förut var Bitshares det hetaste, sedan NEM, sedan IOTA, sedan STELLAR. Nyligen pratades det om LINK men nu verkar det vara PolkaDot. Vem vet vad det är i morgon, om ett par månader, om ett par år?

Faktum kvarstår att Bitcoin ALLTID har varit överlägsen etta, oavsett vem som för stunden legat där bakom.

Är man duktig trader kan man säkert rida på dessa hype vågor, men är man en duktig trader så vet man också när det är dags att släppa dem.
Citera
2020-08-29, 10:27
Medlem
Citat:
Ja, som jag visat rätt tydligt så har det alltid varit rörelse BAKOM bitcoin.
Förut var Bitshares det hetaste, sedan NEM, sedan IOTA, sedan STELLAR. Nyligen pratades det om LINK men nu verkar det vara PolkaDot. Vem vet vad det är i morgon, om ett par månader, om ett par år?

Faktum kvarstår att Bitcoin ALLTID har varit överlägsen etta, oavsett vem som för stunden legat där bakom.

Är man duktig trader kan man säkert rida på dessa hype vågor, men är man en duktig trader så vet man också när det är dags att släppa dem.

Skillnaden i det här fallet dock är att allt det där andra har varit skräp som inte har haft allt roligt på sig. Så Bitcoin är sin egna ö vilket gör den svår de nästa 4 åren att göra en underbar uppåt cykel. Då allt just nu som är intressant är connectivity. Vem som kan bli den största Ön med mest intressanta saker. T.ex. ETH kommer nog troligen snart ha en ERC20 coin flippa sig själv. Vilket betyder att ERC20 coins är väldigt mäktiga.

BitShares var kul teknik men de kunde aldrig connecta det till allt de andra roliga. Så för svårt för dom att få rolig liquidity. Men nu börjar Uniswap få den liquidity vi har längtat efter i Crypto. Det är de som gör den stora skillnaden här. Har du provat Uniswap? Om du har så vet du hur mycket bättre det är en Bitcoin centralized exchanges.
Citera
2020-08-29, 10:37
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
Men nu börjar Uniswap få den liquidity vi har längtat efter i Crypto. Det är de som gör den stora skillnaden här. Har du provat Uniswap? Om du har så vet du hur mycket bättre det är en Bitcoin centralized exchanges.
Det enda Uniswap gör är växla mellan pyramidspels-ERC20 och centraliserade stablecoins.

Helt meningslöst m.a.o. Kommer dö när denna spekulationsvåg är över och folk inser att allt är meningslöst. Stablecoins kommer flytta till någon annan kedja som inte är så seg och dyr.

Vad BTC centralised exchanges gör är låter dig köpa och sälja BTC mot fiat, EUR, USD osv. Kan du göra det på Uniswap eller? Nej, tänkte väl det.

BTC har Bisq-projektet som är p2p. Låter dig köpa/sälja BTC mot fiat decentraliserat.. Kräver ingen meningslös blockchain heller.

Bisq - Uniswap 1 - 0
Senast redigerad av SvenskHODLer 2020-08-29 kl. 10:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in