Citat:
Ursprungligen postat av
Kebbabturken
Har aldrig förstått poängen med BTC. Kan knappt handla med det någonstans och det är alldeles för krångligt att använda. Förstår att poängen är att ingen ska ha kontroll över ”valutan” men så länge man inte snabbt kan dra fram och blippa med sitt kort eller telefon i 99% av alla butiker så är det bara att glömma att BTC är framtiden annat än för gamblers som lever i hoppet om att bli rika.
Jag kan försöka förklara vad poängen är med Bitcoin.
Bitcoin är ett försök att skapa en global digital valuta baserad på principen om sunda pengar som inte kontrolleras av någon stat.
Till skillnad från "vanliga" pengar så:
* Kan inte bitcoin-transaktioner censureras
* Ditt "konto" kan inte frysas eller pengar konfiskeras (Kolla Cypern-krisen där banken tog folks sparpangar)
* Du blir inte utsatt för hög inflation eller hyperinflation (mer vanligt i korrupta länder)
* Dina transaktioner blir inte automatiskt övervakade och loggade
Det stämmer att du inte kan handla med Bitcoin någonstans idag knappt och att det är krångligt. 99% av användningsområdet i dagsläget är "store of value" sparande / spekulation.
Vi har senaste månaderna börjat se nyheter (
MicroStrategy-nyheten) om stora NASDAQ-listade företag som nu flyttar över stora delar av sina cash till Bitcoin för de anser att de kan bevara sitt värde bättre över tid. Ett skydd emot dollar-inflationen, speciellt om centralbanken trycker pengar.
Så trots att just du inte ser användning för bitcoins i din vardag så finns det många runt om i världen som:
* Sparar i Bitcoin för att skydda sig ifrån inflation över sikt
* Använder Bitcoin för att skicka internationella betalningar där banksystemet inte fungerar (Venezuela)
* Wikileaks, Nordiska Motståndsrörelsen får donationer i och använder Bitcoin eftersom inga banker tillåter dem att öppna konton
Att man ska kunna gå och "blippa" med bitcoin lika smidigt som kort går faktiskt redan idag med hjälp av diverse lösningar (främst på Bitcoin-konferenser eller Bitcoin-kaféer), men det är inte utbrett i huvud taget. Men det är att tänka snävt att avfärda Bitcoin för att man inte kan blippa bitcoin inne på ICA idag.
Eftersom Bitcoin har fast penningmängd så ökar värdet när fler upptäcker valutan och köper. Många (liksom jag) går all-in och ser att Bitcoin nu är min huvudsakliga valtuta i livet.. Jag säljer endast bitcoin när jag måste konsumera livsförnödenheter. Jag planerar aldrig att "sälja" mina bitcoin för SEK eller annan fiat eftersom det vore som att byta världens bästa pengar för historiens mest usla pengar. Det kommer ta många år för resten av världen att tänka om dock.