2020-08-28, 05:28
Medlem
Colosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Blir man inte generad när man sticker ut huvudet, startar en tråd som denna, och efter ett tag kraschar allt? Och alla ens gamla inlägg som verkade fyllda av kunskap visade sig vara damm.

Man kan iallafall läsa här och se vem som var vettig och vem som inte var det.

Jag blir inte generad jag lär mig istället. Själv då? - drar du dig undan?

Fool me once... shame on you!
Fool me twice whatever i'm an idiot!
Citera
2020-08-28, 09:38
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coloss
Jag blir inte generad jag lär mig istället. Själv då? - drar du dig undan?

Fool me once... shame on you!
Fool me twice whatever i'm an idiot!
Det verkar bra. Vad har du lärt dig om bitcoin de 4 senaste åren?
Citera
2020-08-28, 09:44
Medlem
Kebbabturkens avatar
Har aldrig förstått poängen med BTC. Kan knappt handla med det någonstans och det är alldeles för krångligt att använda. Förstår att poängen är att ingen ska ha kontroll över ”valutan” men så länge man inte snabbt kan dra fram och blippa med sitt kort eller telefon i 99% av alla butiker så är det bara att glömma att BTC är framtiden annat än för gamblers som lever i hoppet om att bli rika.
Citera
2020-08-28, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Blir man inte generad när man sticker ut huvudet, startar en tråd som denna, och efter ett tag kraschar allt? Och alla ens gamla inlägg som verkade fyllda av kunskap visade sig vara damm.

Man kan iallafall läsa här och se vem som var vettig och vem som inte var det.

Detta gäller ju DIG i hög grad vad gäller aktiemarknaden. Du har KONSTANT fel.
Citera
2020-08-28, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebbabturken
Har aldrig förstått poängen med BTC. Kan knappt handla med det någonstans och det är alldeles för krångligt att använda. Förstår att poängen är att ingen ska ha kontroll över ”valutan” men så länge man inte snabbt kan dra fram och blippa med sitt kort eller telefon i 99% av alla butiker så är det bara att glömma att BTC är framtiden annat än för gamblers som lever i hoppet om att bli rika.

Jag ser det som en bra alternativ ett försök projekt att komma undan bankernas slaveri btc är mina pengar en digital valuta som jag bestämmer över inte banker.
Och btc sprids ut mer och mer överallt hela tiden och den accepteras som betalvaluta
Men visst den kan dö men då måste väl elen stängas ner ,eller förbjuda den i lagen med starff.
Citera
2020-08-28, 10:13
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
Jag kan försöka förklara vad poängen är med Bitcoin.

Bitcoin är ett försök att skapa en global digital valuta baserad på principen om sunda pengar som inte kontrolleras av någon stat.

Till skillnad från "vanliga" pengar så:
* Kan inte bitcoin-transaktioner censureras
* Ditt "konto" kan inte frysas eller pengar konfiskeras (Kolla Cypern-krisen där banken tog folks sparpangar)
* Du blir inte utsatt för hög inflation eller hyperinflation (mer vanligt i korrupta länder)
* Dina transaktioner blir inte automatiskt övervakade och loggade

Det stämmer att du inte kan handla med Bitcoin någonstans idag knappt och att det är krångligt. 99% av användningsområdet i dagsläget är "store of value" sparande / spekulation.

Vi har senaste månaderna börjat se nyheter (MicroStrategy-nyheten) om stora NASDAQ-listade företag som nu flyttar över stora delar av sina cash till Bitcoin för de anser att de kan bevara sitt värde bättre över tid. Ett skydd emot dollar-inflationen, speciellt om centralbanken trycker pengar.

Så trots att just du inte ser användning för bitcoins i din vardag så finns det många runt om i världen som:
* Sparar i Bitcoin för att skydda sig ifrån inflation över sikt
* Använder Bitcoin för att skicka internationella betalningar där banksystemet inte fungerar (Venezuela)
* Wikileaks, Nordiska Motståndsrörelsen får donationer i och använder Bitcoin eftersom inga banker tillåter dem att öppna konton

Att man ska kunna gå och "blippa" med bitcoin lika smidigt som kort går faktiskt redan idag med hjälp av diverse lösningar (främst på Bitcoin-konferenser eller Bitcoin-kaféer), men det är inte utbrett i huvud taget. Men det är att tänka snävt att avfärda Bitcoin för att man inte kan blippa bitcoin inne på ICA idag.

Eftersom Bitcoin har fast penningmängd så ökar värdet när fler upptäcker valutan och köper. Många (liksom jag) går all-in och ser att Bitcoin nu är min huvudsakliga valtuta i livet.. Jag säljer endast bitcoin när jag måste konsumera livsförnödenheter. Jag planerar aldrig att "sälja" mina bitcoin för SEK eller annan fiat eftersom det vore som att byta världens bästa pengar för historiens mest usla pengar. Det kommer ta många år för resten av världen att tänka om dock.
Senast redigerad av SvenskHODLer 2020-08-28 kl. 10:16.
Citera
2020-08-28, 10:54
Avslutad
Citat:
Fattar du poängen med att investera i guld, silver?
Isf fattar du poängen med BTC.

Det kallas store of value. BTC är bara i sin linda ännu och har därför varit volatil om man kollar dagsgrafen.
Men på längre sikt så har det varit en säker uppgång.

Ju mer priset stiger, ju mindre volatil kommer den bli, och fylla sin framtida potential som en seriös konkurrent till gulded m.m "store of value" allt mer.

Kan dom dessutom få till "medium of exchange" ovanpå Bitcoin så utmanar det alla Fiat valutor, och då är det upp till var och en att spekulera om värdet.
Citera
2020-08-28, 11:10
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Kan dom dessutom få till "medium of exchange" ovanpå Bitcoin så utmanar det alla Fiat valutor, och då är det upp till var och en att spekulera om värdet.
Medium of exchange har fungerat ganska bra senaste 10 åren tills blocken slog i taket och avgifterna började gå upp.

Lightning är snabbt och smidigt redan idag. Jag kör flera LN-wallets och använder det titt som tätt.

Det enda som återstår är adoptionen egentligen. För de flesta så finns det inget syfte med att växla sina pengar till en kryptovaluta och sen använda dessa för att spendera. Man ser inte anledningen. Som någon nämnde är det enklare att blippa med sitt Mastercard.

Roger Ver och många har kämpat i många år för att försöka kicka igång "medium of exchange" för Bitcoin men intresset är ju minst sagt smalt. Och alla kryptovalutor som har MoE i fokus misslyckas ... Bitcoin Cash har knappt nån användning till exempel.. samma gäller NANO och andra med billiga snabba betalningar.

Många bitcoiners pratar om att det är dumt att spendera med pengar som kommer gå upp i värde om man fortfarande har fiat att spendera. Sen blir det många avgifter på vägen om man ska växla fiat -> kryptovaluta -> betala med ... och handlaren ska då skicka till en Exchange och sälja och det blir ännu mer avgifter.

Jag tror nästa steg är att handlare (främst på internet) börjar själva inse att de vill spara Bitcoin och därför börjar accepterar bitcoin som betalningsmedel till en rabatt på 1-5% .. Det kommer ge incitament till folk att köpa på sig Bitcoin för att kunna spendera och få rabatterna... Det måste bli en naturlig cirkulär ekonomi. Om 1-2 stora adoptions-bullruns till så kanske vi har en kritisk massa företag som gör detta.

Mullvad VPN ger exempelvis 10% rabatt på deras produkt OM man köper med Bitcoin.
Citera
2020-08-28, 11:11
Medlem
72mms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskHODLer
Jag planerar aldrig att "sälja" mina bitcoin för SEK eller annan fiat eftersom det vore som att byta världens bästa pengar för historiens mest usla pengar. Det kommer ta många år för resten av världen att tänka om dock.
Detta. Jag tror att det är det här som skiljer de troende från de ofrälse, själva synen på vad pengar faktiskt är.

Har man inte förstått vad Bitcoin är ställer man sig alltid frågan när och hur det ska "cashas ut". Är man istället all-in har man redan gjort just det, man sålde de dåliga pengarna och gjorde en exit från ett dysfunktionellt och långsamt döende system då man köpte Bitcoin.
Citera
2020-08-28, 11:13
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 72mm
Detta. Jag tror att det är det här som skiljer de troende från de ofrälse, själva synen på vad pengar faktiskt är.

Har man inte förstått vad Bitcoin är ställer man sig alltid frågan när och hur det ska "cashas ut". Är man istället all-in har man redan gjort just det, man sålde de dåliga pengarna och gjorde en exit från ett dysfunktionellt och långsamt döende system då man köpte Bitcoin.
Precis.

När någon frågar dig "vilket pris ska du sälja sina Bitcoin och casha ut på?", så vad de egentligen frågar är ju:

"När ska du köpa fiat?"

Med det sagt så kan det ändå vara bra att hedga sig om det blir en fet bullrun igen och det blir en 2017-bubbla. Att sälja lite för att köpa guld eller en fastighet eller fiat för att klara sig något år.
Citera
2020-08-28, 11:57
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Detta gäller ju DIG i hög grad vad gäller aktiemarknaden. Du har KONSTANT fel.
Det stämmer inte, du blandar nog ihop personer. Jag kan visa inlägg där jag både prickar att börsen ska rasa, att jag på dagen prickar att börsen nådde botten, att jag köpte för alla mina pengar på botten, att jag sålde allt i juni när hela dippen ätits upp. I höst kommer ännu en stor dipp, jag är ganska laddad för den. Vinsten i år på mitt avanzakonto är ca 15 mkr, ganska bra coronaår.

Att tro att en av de investerare som gått bäst på hela FB i år skulle ge konstant dåliga råd säger en del om dina fokuseringsförmåga, ditt minne, och din förmögenhet.

Att se att TS hade helt fel är också lätt att bevisa, bara att titta hur det gick.
Citera
2020-08-28, 12:00
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskHODLer
Jag kan försöka förklara vad poängen är med Bitcoin.

Bitcoin är ett försök att skapa en global digital valuta baserad på principen om sunda pengar som inte kontrolleras av någon stat.
Om det är "poängen" med bitcoin så fattar jag inte varför färre butiker tar bitcoin i år än förra året. Det antyder att bitcoin failat. Någon förklaring på det?

Jag tror på en e-valuta. Sverige fungerar redan så i praktiken, kanske 99% av alla transfereringar av pengar är digitala. men bitcoin är inte en e-valuta. Det är ett kedjebrev som folk tror att de kan tjäna pengar på. En riktig e-valuta måste ha backup, ett företag kan inte ta betalt i en valuta som fluktuerar 10% på en månad. Det är inte hållbart. Därför kommer bitcoin aldrig att spridas bland företagare.

Såg första annonsen för apple pay idag. Där finns en chans till framtida e-valuta. Facebook hade också haft en chans. Men så fort kidsen kommer in och börjar skriva i trådar som denna så är naturligtvis även den valutan död som just valuta. E-valuta måste vara stabil och backas upp av myndigheter eller gigantiska företag. Den kan inte ha som ingrediens att man kan tjäna pengar på den.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-08-28 kl. 12:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in