2020-08-28, 22:29
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Nu är stora delar av Sverige återigen "gult" i Norge. Däribland Värmland. Vilket ofattbart skämt norska FHI är.
Ja. Att inte norrmännen lackar är ofattbart.
Citera
2020-08-28, 22:42
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Just det, det är därför antal sjuka minskar dramatiskt!

Har du inte märkt att det är sommar i Sverige? Då brukar vi inte ha någon nämnbar virusspridning här.
Citera
2020-08-28, 22:44
Medlem
virvelbaggs avatar
Någon som följer motherjones? I dag var den minnesvärd och annorlunda då skribenten visar sin frustration, något som inte varit så tydligt tidigare.
https://www.motherjones.com/kevin-drum/2020/08/coronavirus-growth-in-western-countries-august-27-update/
Citera
2020-08-28, 22:46
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Frankrike rapporterar nya högsta post-lockdown siffror

Tyskland varnar för resor till Paris och röda regioner. I slappa Sverige händer ingenting. Ingen testning av resenärer från Frankrike, ingen karantän.

France reports another post-lockdown high daily caseload
Citat:
France reported 7,379 new confirmed cases on Friday; the most in a day since its lockdown ended and just shy of the 7,578 high set on 31 March. It is the second consecutive day on which that is true after 6,111 cases were recorded on Thursday.
The total number of confirmed cases rose to 267,077, while the cumulative number of deaths from Covid-19 rose by 20 to 30,596, the health ministry reported.

källa guardian
Citera
2020-08-28, 22:51
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jag trodde en gång att får bara Afrika hjälp med ”komma igång” så blir det bra. Det gör jag inte längre då nästan allt världens bistånd under dom senaste 50-åren gått dit, utan att nästan någonting har blivit bättre, relativt sett.

Det extrema våldet och barnalstrandet skrämmer också, inte minst med tanke på att det nu även börjar ge ger avtryck i våran population.

Eftersom detta berör politik, så har jag lagt mitt svar i tråden "Varför är den svenska debatten så omvänd?". (Jag vill undvika att göra mig skyldig till "off-topic")

Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Men för att återknyta, så har dom på hemmaplan en fördel när det gäller Covid-19.

Covid-19 ger också en fördel i form av lediga bostäder i Europa. Vem kommer att tilldelas dessa bostäder? Kommer Afrika att få en möjlighet att dumpa ännu mer överbefolkning i Europa?

Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Frankrike rapporterar nya högsta post-lockdown siffror

Tyskland varnar för resor till Paris och röda regioner. I slappa Sverige händer ingenting. Ingen testning av resenärer från Frankrike, ingen karantän.

Det behövs inte. Svenskarna skyddas av flockimmunitet. (Åtminstone hoppas tegnellisterna att flockimmuniteten ska fungera.)
Senast redigerad av Onkel Kostia 2020-08-28 kl. 23:10. Anledning: Jag råkade glida för långt bort från diskussions-ämnet, och in på politik.
Citera
2020-08-28, 22:52
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
på min arbetsplats 75 procent.
Och därför är det så på alla andra arbetsplatser?
Citera
2020-08-28, 22:55
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RespeckTheName
Dags för lite reality check och några brutala sanningar för trådens snöflinge-alarmister.

Alarmist-falangen går mot ett ofrånkomligt nederlag, det blir tydligare och tydligare för varje dag att Sveriges modell lyckats och att den hyllas mer och mer internationellt.

Dödstalen är nu ytterst modesta. IVA och sjukhusen avbefolkas. Utvecklingen av smittspridningen i omvärlden bekräftar att munskydd för allmänheten är ett stort LOL. Alarmist-krigarnas sista halmstrå är #långtidscovid loooooool varför misstänker jag att majoriteten av långtidscovid överlappar sjukt mycket med de vanliga sjukpensionärs-krigarna som lider av elallergi, diffusa wiplash-skador och whatnot hmmmmmmmmmm

Tja, vi har ff närmare 6000 döda medan våra grannländer (1233 sammanlagt (17,1 miljoner invånare, worldometers) har en knapp fjärdedel av det. Antar att du inte har någon närstående som dött, skönt för dig. Om du tycker det är att lyckas så får du stå för det.

I princip har vi 10200 döda justerat för befolkningsmängd. Är det bra?
Citera
2020-08-28, 22:56
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Ungern: Vi stänger gränserna!

Mycket bra agerat av Ungern och Viktor Orban!

Hungary to close borders
Citat:
Hungary will close its borders to foreigners from 1 September to curb a rise in infections and Hungarians returning from abroad will have to go into quarantine, the prime minister Viktor Orbán’s cabinet chief has said.
Gergely Gulyás said Hungarian citizens could leave the 14-day quarantine only if they provided two negative Covid tests.
Exceptions for the ban on entry for foreigners would apply to military convoys and for humanitarian transit, as well as business or diplomatic travel.

källa guardian
Citera
2020-08-28, 22:58
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Att behålla kontrollen över bilen blir väl svårt om man har krockat? Att släktingar kan drabbas om deras föräldrar förlorar livhanken eller försörjningen innebär dock förstås en sekundär effekt. Jag tror ändå du förstår vad jag menar om individens ansvar, kontra det kollektiva. Jag anser att saker i samhället som riskerar att drabba kollektivt är viktigare att värna om. Att vi alla hjälps åt så mycket vi bara kan för att begränsa smittspridningen till vi har ett vaccin borde egentligen alla vettiga personer ställa upp på kan jag tycka. Detta utan att börja babbla om kränkta rättigheter bla bla bla..."jag vill minsann inte ha något munskydd, utan vill kunna gå runt och hosta hur mycket jag vill på bussar, skolor, krogar och i köpcentrum" - Visst, men de som blir utsatta kanske inte tycker det är lika roligt? -Inte våra sjukhus som var överbelastade redan innan krisen heller.
Skrev ”långsam hastighet”. Har faktiskt börjat tänka på det om jag kör på en större parkeringsplats t ex vid ett köpcenter och bara ska typ flytta på bilen. Känns naket utan bälte.

I övrigt så är jag överens med dig om tonårstrotset mot munskydd.
Undrar om det ens är frågan om trots - om härförare Dr Tengele beordrar munskydd så blir det nog annat ljud i skäppan här ...
Citera
2020-08-28, 23:03
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RespeckTheName
Smittspårningen i Tyskland är sjukt integritetskränkande tbh omöjligt att ha sidebitches etc i smyg wtf

Du skall icke bedriva hor, speciellt inte i en pandemi! Vad är det du inte förstår? Det är inte dig det handlar om, så viktig är du inte.
Citera
2020-08-28, 23:15
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du skall icke bedriva hor, speciellt inte i en pandemi! Vad är det du inte förstår? Det är inte dig det handlar om, så viktig är du inte.
Annars kan man ju tro att den viktigaste personen i hans liv är han själv.

Man får väga lite vad som är viktigast: att rädda undan några 80-åringar från vad som kommer bli en årligt återkommande snuva, eller att inte sätta sitt liv på paus.
Citera
2020-08-28, 23:18
Medlem
neuron-drones avatar
En sak är bra om corona fortsätter i höst. Vi slipper de som sprider influensa med flit. På varje arbetsplats finns minst en som kommer till jobbet hur sjuk hen en är. Skryter med att en hostar slembollar och har minst 45 grader i feber men jobbar duktigt iallafall. Sedan blir alla andra också sjuka och hela arbetsplatsen blir lidande.

Nu får man skicka hem sådana idioter. T o m skälla ut dem.

Gud vad skönt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in