2020-08-28, 21:06
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Försök inte vara lustig snorvalp.
Hur många på en arbetsplats bor i närheten av varandra och har gemensam färdväg.
på min arbetsplats 75 procent.
Citera
2020-08-28, 21:33
Medlem
Rainmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Tack. Jag hoppas att vi fortsätter klättra nedåt.

Tippar på plats 20 innan året är slut
Citera
2020-08-28, 21:34
Medlem
Citat:
Jag håller med dig att det är väldigt få som dör av covid. Däremot vet jag också att många har fått allvarliga skador efter att de har överlevt covid. Eftersom det finns mycket som vi inte vet om viruset kan vi inte veta om viruset kan orsaka permanenta organskador eller ej. Därför anser jag att vi bör vara försiktiga och införa hårdare restriktioner (stänga gymnasieskolor och universitet till exempel).

Ja och nej.
Håller med dig så till vida att där finns mycket info vi saknar om Covid-19 men att för den sakens skull förutsätta det värsta anser jag är fel.

Ur ett rent ekonomiskt perspektiv så kostar det enorma summor att hålla normala verksamheter stängda, till det kan vi lägga den psykologiska biten hur det påverkar folk.

Jag är mer för linjen kör på som vanligt så tar vi problemen med viruset när de kommer.

Vi vet inte om och på vilket sätt det kan orsaka permanenta skador på enskilda individer, vi vet däremot att blir det en rejäl global ekonomisk kris finns grogrund för väpnade konflikter.
Religion och ekonomi kan skapa krig, det har historien visat...
Citera
2020-08-28, 21:37
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det har du rätt i. Afrika har utmärkt sig med väldigt få dödsfall i Covid-19.

Jag tror att en förklaring, är att afrikanska länder lyckades stoppa smittan vid gränsen.
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Mer än 95% dom av afrikaner boendes Afrika som borde tillhöra högriskgrupp för Covid-19, är redan döda. Sådana petitesser kan också påverka covid-statistiken.

Det har du helt rätt i.

Afrikanernas låga medelålder gör afrikanerna mindre känsliga för Covid-19. Afrikanernas låga medelålder beror inte enbart på att dom dör tidigt. Det beror även på skenande befolkningsökning. Befolkningen fylls hela tiden på med allt fler barn, vilket håller medelåldern nere. Även dessa barn åldras till slut, men innan dess, så har befolkningen hunnit fyllas på med ytterligare en offantlig mängd barn.

Europa och japan har motsatta problemet. Europas inhemska befolkning har hög medelålder, på grund av låga födelsetal. Att Europas befolkning ökar, beror enbart på påfyllning utifrån. Utan den absurda invandringen, så hade Europas befolkning minskat.

Afrikas ålderstruktur är troligtvis den viktigaste förklaringen till att Afrika har klarat sig anmärkningsvärt lindrigt. Men jag tror även att möjligheten att stänga gränserna har en viss del av förklaringen.

Länder med vit befolkning, anses ha en skyldighet att hålla gränserna öppna, för att inte göra sig skyldiga till "rasism". Enligt nutidens ideologier, så kan enbart vita människor vara skyldiga till "rasism". Där har Afrika en stor fördel jämfört med Europa.
Citera
2020-08-28, 21:46
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Det har du helt rätt i.

Afrikanernas låga medelålder gör afrikanerna mindre känsliga för Covid-19. Afrikanernas låga medelålder beror inte enbart på att dom dör tidigt. Det beror även på skenande befolkningsökning. Befolkningen fylls hela tiden på med allt fler barn, vilket håller medelåldern nere. Även dessa barn åldras till slut, men innan dess, så har befolkningen hunnit fyllas på med ytterligare en offantlig mängd barn.

Europa och japan har motsatta problemet. Europas inhemska befolkning har hög medelålder, på grund av låga födelsetal. Att Europas befolkning ökar, beror enbart på påfyllning utifrån. Utan den absurda invandringen, så hade Europas befolkning minskat.

Afrikas ålderstruktur är troligtvis den viktigaste förklaringen till att Afrika har klarat sig anmärkningsvärt lindrigt. Men jag tror även att möjligheten att stänga gränserna har en viss del av förklaringen.

Länder med vit befolkning, anses ha en skyldighet att hålla gränserna öppna, för att inte göra sig skyldiga till "rasism". Enligt nutidens ideologier, så kan enbart vita människor vara skyldiga till "rasism". Där har Afrika en stor fördel jämfört med Europa.

Missade först att bifoga ett exempel på ålderspyramid. Zimbabwe / Sverige.

Kommer här:
https://imgur.com/Vxoy8F2
Citera
2020-08-28, 21:48
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Tror du att Danmark och Norge mörkar dödsfall?
Det är ju bara att kolla på ev. överdödlighet. Både Norge och Danmark har ingen och hade ej heller någon i våras. Helt klart dok att Spanien och England rapporterat in för få avlidna iallafall om man kollar på deras stora överdödlighet som är bra större en Belgien.
Nej jag tror inte att de mörkar men enstaka döda ger inga utslag på överdödlighet. Det ligger inom den naturliga variationen.
Citera
2020-08-28, 21:54
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barfotaindianen
Ja och nej.
Håller med dig så till vida att där finns mycket info vi saknar om Covid-19 men att för den sakens skull förutsätta det värsta anser jag är fel.

Ur ett rent ekonomiskt perspektiv så kostar det enorma summor att hålla normala verksamheter stängda, till det kan vi lägga den psykologiska biten hur det påverkar folk.

Jag är mer för linjen kör på som vanligt så tar vi problemen med viruset när de kommer.

Vi vet inte om och på vilket sätt det kan orsaka permanenta skador på enskilda individer, vi vet däremot att blir det en rejäl global ekonomisk kris finns grogrund för väpnade konflikter.
Religion och ekonomi kan skapa krig, det har historien visat...

Det beror på när vaccinet kommer. Om vaccinet kommer snart kan det vara bra med restriktiva åtgärder för att se till att så få som möjligt smittas. Rehabiliteringskostnader för människor kostar också mycket pengar. Vi vet inte hur många människor behöver rehabilitering och hur länge. Detta kan också skada ekonomin. Allt beror på hur snabbt vaccinet kommer och hur det fungerar.
Citera
2020-08-28, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vad menar du med "klippa" med radiovågor?

WHO grundades först efter andra världskriget. Spanska sjukan härjade vid slutet av och i efterdyningarna av första världskriget.

Poängen är att operationen är den samma. Propagandan var signerad. Kyrklockor ringde osv för att skrämma folk. Arthur Firstenberg- Invisible rainbow.
Citera
2020-08-28, 22:02
Medlem
Citat:
Det beror på när vaccinet kommer. Om vaccinet kommer snart kan det vara bra med restriktiva åtgärder för att se till att så få som möjligt smittas. Rehabiliteringskostnader för människor kostar också mycket pengar. Vi vet inte hur många människor behöver rehabilitering och hur länge. Detta kan också skada ekonomin. Allt beror på hur snabbt vaccinet kommer och hur det fungerar.
Så kul att se två personer diskutera på ett vettigt sätt.
Citera
2020-08-28, 22:04
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Lite svårt att följa med faktiskt.

Om man passerar någon under några sekunder utomhus på gatan så behövs det 2 meter, men om man sitter inomhus nära någon i flera timmar då räcker en meter...?!

Det beror nog på att FHM anvisningar alltid är evidensbaserade.

Tegnell är noga mes sånt.
Citera
2020-08-28, 22:04
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
De flesta gick tillbaka i arbete i mitten på augusti efter en härlig sommar och nu har även skolorna dragit igång. Insparkar, nollningar och allt där till har väl hållit på i en till två veckor nu. Så från och med nästa vecka bör vi se att smittspridningen skjuter i höjden samt Att dödsfallen ökar igen. Spännande!

Du får vänta lite till innan du ser konsekvenserna. Eleverna drabbas vanligtvis lindrigt av Covid-19. Faran med smittspridning i skolan, är att smittan i senare skeden sprider sig till riskgrupperna.
Du behöver alltså vänta på att:
  1. Eleverna smittas
  2. Eleverna sprider smittan vidare till någon som blir allvarligt sjuk
  3. Den personen blir tillräckligt sjuk för att söka vård
Innan man har nått till steg 3, så är smittspridningen osynlig för sjukvården. Det dröjer ännu längre innan smittspridningen visar sig i statistiken över dödsfall.

Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Jag väntar med spänning på vad det kommer att komma för bortförklaringar när det inte blir så förödande som vissa påstår.

Ifall det visar sig om 6 veckor att smittspridningen har ökat, vad säger du då?

På tal om bortförklaringar, vad säger du ifall det visar sig att immunitet genom infektion inte är en framkomlig strategi?

För att se huruvida svenska folket har uppnått tillräcklig immunitet, så behöver vi inte vänta 6 veckor. Immuniteten ska redan ha inträtt, i detta nu. Vi behöver bara vänta 2 veckor, för att inhämta pålitiliga siffror som inte påverkas av oregelbundenheter i samband med semestrar. Inom 2 veckor ska man kunna se att smittspridningen går trögare i Sverige än i grannländerna. Ifall smittspridningen i Sverige inte bromsas av immunitet, så har Anders Tegnells strategi havererat i grunden.

Ska vi se vem som kommer att leverera löjligast bortförklaringar under hösten?

Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror många sätter alldeles för hög tilltro till att vi skulle byggt upp en allmän immunitet och att den på något vis skulle begränsa smittspridningen.

Ifall det visar sig att immuniteten inte fungerar såsom Folkhälsomyndigheten har hoppats, kommer Anders Tegnell då att erkänna misslyckandet? Kommer Anders Tegnells anhängare att ompröva sitt ställningstagande?

Eller kommer vi att få se en parad av usla bortförklaringar?

Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Missade först att bifoga ett exempel på ålderspyramid. Zimbabwe / Sverige.

Kommer här:
https://imgur.com/Vxoy8F2

Tack för bilden. Den bilden visar att någonting är extremt galet i Afrika.

Jämför med den här listan. Afrikanerna skaffar enorma mängder barn, som det saknas utrymme och resurser för. Den låga medelåldern ger förvisso en fördel när Covid-19 sprider sig. Men den absurda befolkningsökningen kommer att sluta illa; mycket illa.

Afrika behöver inte bistånd. Afrika behöver preventivmedel i mängd och parti.
Citera
2020-08-28, 22:29
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Tack för bilden. Den bilden visar att någonting är extremt galet i Afrika.

Jämför med den här listan. Afrikanerna skaffar enorma mängder barn, som det saknas utrymme och resurser för. Den låga medelåldern ger förvisso en fördel när Covid-19 sprider sig. Men den absurda befolkningsökningen kommer att sluta illa; mycket illa.

Afrika behöver inte bistånd. Afrika behöver preventivmedel i mängd och parti.

Jag trodde en gång att får bara Afrika hjälp med ”komma igång” så blir det bra. Det gör jag inte längre då nästan allt världens bistånd under dom senaste 50-åren gått dit, utan att nästan någonting har blivit bättre, relativt sett.

Det extrema våldet och barnalstrandet skrämmer också, inte minst med tanke på att det nu även börjar ge ger avtryck i våran population.

Men för att återknyta, så har dom på hemmaplan en fördel när det gäller Covid-19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in