2020-08-28, 17:45
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Dumheter! Sverige ligger högre än USA när det kommer till döda i/med covid-19 per miljon invånare. Däremot så kommer USA att gå om Sverige, förmodligen nästa vecka. Sedan är det en annan femma att vissa delstater ligger över Sveriges nivå, medan andra ligger under vår nivå.
Kan tänka mig att glesbefolkade delstater som Montana och Wyoming inte är särskilt hårt drabbade av Covid?
Citera
2020-08-28, 17:46
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Du missade tydligen att Tegnell sa att två meter när du är ute och rör på dig är ett bra riktmärke medan en meter är tillräckligt när du sitter ned för då sitter du still. Hur går det ihop enligt dig?
Lite svårt att följa med faktiskt.

Om man passerar någon under några sekunder utomhus på gatan så behövs det 2 meter, men om man sitter inomhus nära någon i flera timmar då räcker en meter...?!
Citera
2020-08-28, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Antal döda per dag är ju bara en bråkdel mot i våras, samma sak i Frankrike. Viruset går förmodligen igenom den yngre befolkningen och de sköra har redan dött.

Du tror att det fanns knappt 6K sköra människor i Sverige i början av året och samtliga har dött vid det här laget?

Själv tror jag att det finns möngder av multisjuka och sköra människor fortfarande, plus att det tillkommer nya efter hand.

Men jag medger gärna att jag bara gissar.
Citera
2020-08-28, 17:48
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinaTorterarSvensk
Den här typen av virus skapar kanske oro i världen, men inte i diktaturen Kinas regering.

De är mer oroade för att ideologiska virus, tex tankar om demokrati och mänskliga rättigheter, ska spridas till kineserna.

Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Går lite OT genom att säga emot dig.
Dels har de släktingar som drabbas och dels går det åt resurser (som kunde användas till annat/andra).
Och om du krockar i lägre hastighet så sitter du med bälte fortfarande relativt stadigt bakom ratten och kan någotsånär bibehålla kontrollen över bilen.

Att behålla kontrollen över bilen blir väl svårt om man har krockat? Att släktingar kan drabbas om deras föräldrar förlorar livhanken eller försörjningen innebär dock förstås en sekundär effekt. Jag tror ändå du förstår vad jag menar om individens ansvar, kontra det kollektiva. Jag anser att saker i samhället som riskerar att drabba kollektivt är viktigare att värna om. Att vi alla hjälps åt så mycket vi bara kan för att begränsa smittspridningen till vi har ett vaccin borde egentligen alla vettiga personer ställa upp på kan jag tycka. Detta utan att börja babbla om kränkta rättigheter bla bla bla..."jag vill minsann inte ha något munskydd, utan vill kunna gå runt och hosta hur mycket jag vill på bussar, skolor, krogar och i köpcentrum" - Visst, men de som blir utsatta kanske inte tycker det är lika roligt? -Inte våra sjukhus som var överbelastade redan innan krisen heller.
Citera
2020-08-28, 17:50
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Kan tänka mig att glesbefolkade delstater som Montana och Wyoming inte är särskilt hårt drabbade av Covid?
Båda staterna klarade sig bra i början men har nu drabbats och fallen ökar varje dag, framförallt i Montana.
Citera
2020-08-28, 17:51
Medlem
Tillskillnad från FHM här jobbar vi evidensbaserad.
Mass General study finds children have high COVID-19 viral load despite mild or no symptoms.
Kids are a possible source of spreading this virus, and this should be taken into account in the planning stages for reopening schools.

https://www.massgeneral.org/news/press-release/Massachusetts-general-hospital-researchers-show-children-are-silent-spreaders-of-virus-that-causes-c ovid-19
Citera
2020-08-28, 17:52
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Att behålla kontrollen över bilen blir väl svårt om man har krockat? Att släktingar kan drabbas om deras föräldrar förlorar livhanken eller försörjningen innebär dock förstås en sekundär effekt. Jag tror ändå du förstår vad jag menar om individens ansvar, kontra det kollektiva. Jag anser att saker i samhället som riskerar att drabba kollektivt är viktigare att värna om. Att vi alla hjälps åt så mycket vi bara kan för att begränsa smittspridningen till vi har ett vaccin borde egentligen alla vettiga personer ställa upp på kan jag tycka. Detta utan att börja babbla om kränkta rättigheter bla bla bla..."jag vill minsann inte ha något munskydd, utan vill kunna gå runt och hosta hur mycket jag vill på bussar, skolor, krogar och i köpcentrum" - Visst, men de som blir utsatta kanske inte tycker det är lika roligt? -Inte våra sjukhus som var överbelastade redan innan krisen heller.
Har du minsta lilla symptom ska du stanna hemma, hur kan du ha missat det?
Citera
2020-08-28, 17:54
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Du tror att det fanns knappt 6K sköra människor i Sverige i början av året och samtliga har dött vid det här laget?

Själv tror jag att det finns möngder av multisjuka och sköra människor fortfarande, plus att det tillkommer nya efter hand.

Men jag medger gärna att jag bara gissar.
Sverige???. Jag svarade på ett inlägg om Spanien....
Citera
2020-08-28, 17:55
Medlem
Samma skit körde who med när dom klippte folk med radiovågor under "spanska sjukan". Samma propaganda då.
Citera
2020-08-28, 17:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Har du minsta lilla symptom ska du stanna hemma, hur kan du ha missat det?

Och det tror du alla med symtom gör? Även de med lindriga symtom?

Dessutom har det ju visat sig i antikroppsundersökningar att cirka 50% varit asymptomatiska. Hur ska de kunna stanna hemma hade du tänkt?
Citera
2020-08-28, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jag undrar verkligen hur du tänker här.
Anser du alltså att Spanien skulle ha haft ett bättre läge med vår strategi?
Dvs om de skulle ha haft lindrigare restriktioner då hade de fått färre döda?
Jag fattar inte din "logik". Kan du förklara?
Jag tror att vår strategi inte hade fungerat någonstans utanför norden. Jag tycker strategin är korrekt men att Sverige nog är det land som är faktiskt var sämst lämpat för just denna stategi (i norden). Sverige har ju enorma mängder invandrare och utanförskapsområden akompajnerat med en underfinanserad äldrevård sedan många år tillbaka. Det innebär dock inte att strategin i sig är felaktig. Hade samma strategi applicerats på Island eller i Norge hade utfallet varit en enorm framgång.
Citera
2020-08-28, 17:57
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Har Spanien haft omfattande smittspridning på grund av att samhället sattes i karantän?
Eller sattes Spanien i karantän på grund av omfattande smittspridning?
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Angående det fetade.
Hur kunde dom hamna i den situationen?

Smittbärare reste in från andra länder.

Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Jo fler invasiva människor man har i ett land desto högre dödstal.
Titta bara på hela Amerika, Spanien, Belgien, UK med flera.
Negrerna i Afrika klarar sig dock.

Det har du rätt i. Afrika har utmärkt sig med väldigt få dödsfall i Covid-19.

Jag tror att en förklaring, är att afrikanska länder lyckades stoppa smittan vid gränsen. Ifall länder med vit befolkning stänger sina gränser, så uppstår genast anklagelser om "främlingsfientlighet" och "rasism". Jag tror att det bidrog till att Europa inte stängde gränserna för att skydda sig mot sjukdom. Vita människor piskas ständigt till dåligt samvete, med anklagelsen "rasism". Svarta människor behöver inte bära bördan av arvssynden "rasism". Därför kunde afrikanska länder skydda sig genom att stoppa smittan vid gränsen. "Antirasisternas" avsky mot vita människor sprider död i Europa.

Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Så nu tycker jag vi hjälper dem att komma hem så de inte ska behöva dö i ett främmande land.

Det ställer jag mig bakom. Det är tragiskt med alla somalier som har dött på svenska sjukhus. Det hade varit bättre, för alla, ifall somalierna istället hade kunnat medverka i arbetet att bygga upp Somalias samhälle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in