2020-08-28, 14:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Den andra vågen kommer, men förhoppningsvis blir den inte så omfattanden. Riskgrupperna får dock fortsätta att leva i skräck även under hösten eftersom FHM:s strategi uppenbarligen är ökad smittspridning och inte minskad. Så i det avseendet så kommer Tegnells terrorvälde att fortgå ett bra tag till.

Delar din analys till 100%. Förhoppningen likaså, men jag tror dessvärre att det inte alls behöver bli så. Jag tror många sätter alldeles för hög tilltro till att vi skulle byggt upp en allmän immunitet och att den på något vis skulle begränsa smittspridningen. Så tror inte jag det förhåller sig. Det är andra faktorer som drivit ned smittan under sommaren, varav den viktigaste är att skolorna varit stängda, samt att det varit varmt och soligt.
Citera
2020-08-28, 14:47
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Den här sidan finns
https://www.ecdc.europa.eu/en/cases-2019-ncov-eueea

Fall per 100k invånare senaste 2 veckorna
Sverige 31.9
Danmark 24.3
Norge 13.6
Finland 6.1
Tack! Finns det tecken på att vi är påväg mot det "magiska" talet 20? Jag har några viktiga resor jag måste göra och har blivit försenad i min planering både vad gäller Norge och Estland som verkar ha samma regler. Att sitta två veckor i karantän vid framkomst blir för kostsamt och är ett tidsslöseri.

Vad jag förstår så är Norge inne och tittar på regionnivå, så även om Sverige i stort skulle snitta på 20 eller lägre, så har man otur och bor i ett län med högre smitta, så är man rökt ändå.
Citera
2020-08-28, 14:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Det tror inte jag heller men de kan ju räkna lite annorlunda. Saken är att man KAN mörka, inte att man nödvändigtvis gör det.

Mig veterligen finns det inga avgörande skillnader.
Citera
2020-08-28, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror precis som du, men jag tror det kommer dröja en tid. Viruset måste få "gotta ned sig", men precis som du är inne bäddar många för det rätt väl.

1) Öppna skolor
2) Folk släpper på social distansering
3) Folk springer runt och handlar
4) Idrottsföreningar öppnar upp igen
5) Folkhälsomyndigheten höjer gränsen för allmänna sammankomster från 50 till 500

Har säker glömt något men det lär påverka. Speciellt punkt 1 tror jag är en riktig riskfaktor. Speciellt när det gäller gymnasieskolor och högskolor. Värst är det kanske inte för eleverna utan för de anhöriga till eleverna och anhöriga till de anhöriga. Övriga arbetskamrater osv. Det är på så vis man bygger och skapar en samhällssmitta.

Skulle tro att det kan dröja till minst i oktober, men kanske även så sent som december innan vi ser magnituden i det hela och då kommer det vara för sent att bromsa. Då kommer katastrofen redan att vara ett faktum.

Jo det kommer nog ta tid innan det bryter ut helt, och får vi varmare höst kanske det går lite långsammare. Blir det däremot kallt kommer fler vara inomhus, fler i kollektivtrafiken etc. Blir det en riktigt kall vinter, jag vet inte om man har kunnat säga något om det än, då kommer det nog att se riktigt illa ut som det brukar göra med influensavirus etc. Man har ju sett att även Covid-19 gillar torrare luft, mer mörker och kyla.
Citera
2020-08-28, 14:50
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Någon som har koll på hur många nysmittade vi ligger på per 100k invånare? Är det per vecka man mäter, eller vad är tidsenheten? Tex. Norge använder sig ju av ett nyckeltal som väl är detta när de fipplar med sina "röda zoner" fram och tillbaka.

Aftonbladet har faktiskt haft en bra grafik för detta som visar fall per 100k inv på regionsnivå de senaste 14 dagarna. Tyvärr har den ballat ur i.o.m. FHM:s rensningar av fall denna vecka vilket AB har fört in för denna vecka. Så flera regioner har - i den statistiken nu.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

FHM har ju också statistiken, men med en veckas fördröjning. För vecka 34 var det så här:

Halland 30
Kronoberg 23
VG 23
Skåne 22
Jönköping 17
Kalmar 17
Uppsala 17
Dalarna 15
Sthlm 15
Blekinge 14
Östegötland 14
Gotland 14
Västmanland 13
Gävleborg 13
Västernorrland 13
Värmland 10
Örebro 10
Västerbotten 5
Norrbotten 3
Sörmland 3
Jämtland 2
Senast redigerad av Beaver14 2020-08-28 kl. 14:55.
Citera
2020-08-28, 14:52
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Återigen. Det finns fler än ett företag som levererar mat hem. Dessa samkör knappast.....
Dessutom kommer kunderna vara tillgängliga vid olika tidpunkter, alla sitter inte hemma och gömmer sig i garderoben hela dagarna. Dessutom blir det mer utsläpp från lastbilarna. Många utav kunderna som beställer hem mat tog tidigare spårvagnen eller promenerade. Det finns många faktorer du inte tar hänsyn till.
De flesta äter väl ungefär vid samma tidpunkt - ffa om det är en arbetsplats. Och redan nu finns det ju utkörning av pizzor (som kanske inte enbart äts vid traditionell lunch- eller middagstid).

Och i hur många städer finns det spårvagn?

Är det promenadavstånd kan det lösas med cykelbud (trampor eller eldrift)
Sen så finns det ju mopeder och även dessa finns med eldrift.
En del av dessa kan ta släp, andra kan en händig sätta nån form av flak på.

Sluta upp med att vara så negativ ... ... where there’s a will there’s a way.
Citera
2020-08-28, 14:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Jo det kommer nog ta tid innan det bryter ut helt, och får vi varmare höst kanske det går lite långsammare. Blir det däremot kallt kommer fler vara inomhus, fler i kollektivtrafiken etc. Blir det en riktigt kall vinter, jag vet inte om man har kunnat säga något om det än, då kommer det nog att se riktigt illa ut som det brukar göra med influensavirus etc. Man har ju sett att även Covid-19 gillar torrare luft, mer mörker och kyla.

Kan bara hålla med. Allt det vi har framför oss och mer av.
Citera
2020-08-28, 14:53
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Döda är precis lika lätt att mörka när det är 0-2 per dag.
Tror du att Danmark och Norge mörkar dödsfall?
Det är ju bara att kolla på ev. överdödlighet. Både Norge och Danmark har ingen och hade ej heller någon i våras. Helt klart dok att Spanien och England rapporterat in för få avlidna iallafall om man kollar på deras stora överdödlighet som är bra större en Belgien.
Citera
2020-08-28, 15:00
Medlem
Citat:
Skillnaden på smittan i sverige och grannländerna är marginell. Det är så små tal. Tänk på att Sverige nästan har lika många invånare som D och N tillsammans.

Ikke stor forskel på smittetallene men vi har udført cirka samme antal test som de 4 øvrige nordiske lande tilsammen.
Vi når snart regeringens mål om 50.000 test pr dag og folk oplever alligevel 2-3 dages ventetid på at blive testet.
Citera
2020-08-28, 15:03
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Låt mig gissa. Du anser även att krav på säkerhetsbälte vid bilkörning också inskränker din personliga frihet, eller hjälmtvång vid MC-åkning, eller det faktum att du inte får dricka 7 starköl och därefter sätta dig bakom ratten? Eller inte köra 200 blås förbi en skola. Visst är det så? En jävla frihetsinskränkning är vad det är!
Och bara en sån sak som att behöva gå till bolaget speciella tider för att handla starkvaror måste ju bara upplevas som värsta inskränkningen av friheten.
För att inte tala om kontrollen utav hanteringen av kontanter - man får ju inte utan vidare plocka ut hur mycket som helst av sina kontanter hos banken - och än mindre sätta in ...

Apropå smittspårning och klamydia som tidigare diskuterats: måste väl upplevas som kränkande att uppge vem man hoppat i säng med - och till på köpet indirekt då uppge sin sexuella läggning.

Har sagt det förut: ”Din rätt till frihet inkräktar på någon annans rätt till frihet.”
Så långt tänker inte ”frihetsmupparna” ...
Citera
2020-08-28, 15:06
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Det ska man givetvis göra och då har vi i Sverige något fler döda än exempelvis USA som i media utmålas som en katastrof och en smitthärd. 1000 döda på ett dygn låter dramatiskt, men har man då 33 gånger mer folkmängd är det inte fullt lika dramatiskt.

Sverige låg väl på drygt 100 per dag som mest. Det skulle motsvara över 3000 döda per dygn i USA. Varje delstat är ju i princip som ett helt land. Visserligen är inte folkmängden särskilt jämnt fördelad, men ändock.

Du snubblar i ditt eget resonemang i att USA påstås vara katastrof men Sverige är sämre, för att sedan direkt säga att stater i USA i princip är som ett eget land.

Det finns stora stater i USA som har tre gånger så många döda per capita som Sverige. Om nu staterna är som egna länder, varför kan man inte lika gärna jämföra USA med EU som helhet.

Min åsikt är att det hur man än klumpar ihop/separerar stater och länder så är det vanskligt om inte omöjligt att dra slutsatser huruvida den ene är bättre än den andre genom att enbart titta på dödstal.
Citera
2020-08-28, 15:18
Medlem
Testonios avatar
Skönt att polisen sa nej till folksamling på 500 i sitt remissvar till regeringen iaf.

Finns ju lite hopp trots allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in