2020-08-27, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Ny uppdatering på Euromomo.
Nu syns till och med vecka 31. Fortfarande ingen underdödlighet. Vecka 29 var den lägsta dödligheten sedan pandemin börjat och de två senaste veckorna har dödligheten ökat. Vi har sedan vecka 11 inte haft någon underdödlighet. Vi ligger nu fortfarande inom normal dödlighet fast i den övre delen.

Spanien är inne i ”uttalad” överdödlighet igen, stackarna.

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps
När jag kollar där blir jag mest chockad över "excess mortality" i åldern 15-44. Vad hände 2019 som fick de gå upp ordentligt (typ samma nivåer som nu, 2020)?
Citera
2020-08-27, 16:48
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Förstår inte hur du kan jämföra två länder med vitt skilda strategier, men,

ifall Spanien har högre smittspridning än Sverige har vi alltså lyckats bättre än Spanien med att hålla ned smittspridningen utan några stora restriktioner och lockdowns = Sverige lyckades bättre

Om Sverige har högre smittspridning än Spanien har vi alltså lyckats få det utan lika stor dödlighet som Spanien = Sverige lyckades bättre

Hur man än vrider på det har det gått bättre i Sverige än Spanien, och då verkar det fortfarande trenda åt det sämre i Spanien medans Sverige bara blir bättre för var dag.

Min hypotes är att lockdowns är effektiva på att hålla borta smittan från den delen av befolkningen som klarar den bäst, så vill man förstöra alla chanser till en bra flockimmunitet så ska man sätta folket i lockdown. Problemet är att när man vidtar den åtgärden har man redan smittan i den äldre och sköra delen av befolkningen (eftersom det är dödsfallen som gör att man vidtar den drastiska åtgärden), så kostnaden i form av dödsfall får man ta i vilket fall som helst, men iom lockdownen får man ingen flockimmunitet.
Dödlighetsprocenten tror jag har väldigt lite med strategi att göra. Åtminstone initialt. Däremot smittspridning och med 20% i Sverige i genomsnitt kan du ju ta fram räknaren och använda dig av FHM:s 0,6% dödlighet,
Citera
2020-08-27, 16:49
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Går att räkna baklänges. Med så många smittade har vi alltså haft en dödlighet på 0,3% i Sverige. Jag vet att vi har vikingablod men det kan väl inte stämma?
Jo om vi har lyckats smitta rätt personer (unga) genom att ha skolorna öppna.
Citera
2020-08-27, 16:49
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Hur kan Belgium ligga på Very High Excess vecka 33?

De snittar på typ 6-7 avlidna om dagen den perioden.

Värmebölja?

Verkar som det.

https://en.wikipedia.org/wiki/2020_European_heat_wave

Tänk att människor dör av annat än covid.
Citera
2020-08-27, 16:50
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
2 miljoner smittade och 5820 döda är ju 0,3% dödlighet - i princip inom FHM:s konfidensintervall.
Du får ta bort åtminstone en tredjedel av de döda minsta då enl. FHM våra gamla inte dött p.g.a. smittspridningen i samhället.
Citera
2020-08-27, 16:53
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
När jag kollar där blir jag mest chockad över "excess mortality" i åldern 15-44. Vad hände 2019 som fick de gå upp ordentligt (typ samma nivåer som nu, 2020)?
Det är av någon outgrundlig anledning England som står för överdödligheten bland 15-44 år under ”pandemi våren”. Vet inte varför just så många unga personer dog där, jämfört med andra länder. I Spanien dog en del unga i våras men inte alls som i England.

Eller missförstod jag dig, menade du något annat?
Citera
2020-08-27, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Dödlighetsprocenten tror jag har väldigt lite med strategi att göra. Åtminstone initialt. Däremot smittspridning och med 20% i Sverige i genomsnitt kan du ju ta fram räknaren och använda dig av FHM:s 0,6% dödlighet,
FHMs 0,6% dödlighet är såvitt jag vet baserad på statistik från i våras.

"Uppskattningsvis 0,6 procent av alla som smittades med covid-19 kring andra halvan av mars avled. Det visar en studie som Folkhälsomyndigheten har gjort i Stockholms län."

Detta kan såklart ändras, desto fler friska unga som får covid-19, desto lägre blir dödligheten i statistiken.
Citera
2020-08-27, 16:54
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Jo om vi har lyckats smitta rätt personer (unga) genom att ha skolorna öppna.
Vi testar inte de unga i någon större utsträckning så hur vet vi det? Nu ska iofs Uppsala börja:

Uppsala satsar på smittspårning kring barn med covid-19
Från och med måndag kommer Region Uppsala göra det möjligt för alla barn från fjärdeklass och uppåt att testa sig för covid-19, rapporterar SVT. Syftet är, enligt regionen, att man vill smittspåra kring barnen.

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/08/uppsala-satsar-pa-smittsparning-kring-barn-med-covid-19/

Men inte alla tydligen:
/.../– Det är även därför vi satt åldersgränsen till 9-10 år, då det går att förklara för barnet vad syftet är med testet, säger Fredrik Settergren.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/region-uppsala-pionjarer-barn-ska-covid-testas-pa-bred-front
Citera
2020-08-27, 16:55
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Ja jag rekommenderar inte att folk som ska i motsatt riktning till varandra samåker
Försök inte vara lustig snorvalp.
Hur många på en arbetsplats bor i närheten av varandra och har gemensam färdväg.
Citera
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Förstår inte hur du kan jämföra två länder med vitt skilda strategier, men,

ifall Spanien har högre smittspridning än Sverige har vi alltså lyckats bättre än Spanien med att hålla ned smittspridningen utan några stora restriktioner och lockdowns = Sverige lyckades bättre

Om Sverige har högre smittspridning än Spanien har vi alltså lyckats få det utan lika stor dödlighet som Spanien = Sverige lyckades bättre

Hur man än vrider på det har det gått bättre i Sverige än Spanien, och då verkar det fortfarande trenda åt det sämre i Spanien medans Sverige bara blir bättre för var dag.

Min hypotes är att lockdowns är effektiva på att hålla borta smittan från den delen av befolkningen som klarar den bäst, så vill man förstöra alla chanser till en bra flockimmunitet så ska man sätta folket i lockdown. Problemet är att när man vidtar den åtgärden har man redan smittan i den äldre och sköra delen av befolkningen (eftersom det är dödsfallen som gör att man vidtar den drastiska åtgärden), så kostnaden i form av dödsfall får man ta i vilket fall som helst, men iom lockdownen får man ingen flockimmunitet.

Att uppnå flockimmunitet är ambitiöst, om än inte omöjlig både i Sverige och andra länder.

Att klara coronaviruset bäst betyder inte att man klarar viruset utan allvarlig smärta eller komplikationer. Rehabilitering som kan vara länge kostar skattebetalarna pengar och kan påverka ekonomin på ett negativt sätt. Långtidssjukskrivningar kan öka rejält när många människor blir infekterade av covid och får allvarliga, svåra symtom.
Senast redigerad av AttCza 2020-08-27 kl. 17:01.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det är av någon outgrundlig anledning England som står för överdödligheten bland 15-44 år under ”pandemi våren”. Vet inte varför just så många unga personer dog där, jämfört med andra länder. I Spanien dog en del unga i våras men inte alls som i England.

Eller missförstod jag dig, menade du något annat?
Jag menar att 2019 var minst lika illa som 2020 hittills enligt den sidan, för folk i åldern 15-44. 2018 och åren innan var mycket mildare (går få upp bak till 2016 på sidan)
Citera
2020-08-27, 16:56
Medlem
santos_devilles avatar
Fan vad skönt att dom höjer till 500 pers nu. Nu kanske man kan börja gå på lite större konserter igen och inte bara små lokala band!

Bra jobbat FHM och bra jobbat Sverige
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in