Citat:
Ursprungligen postat av
HenKarl
Du menade alltså att koranbränningen skulle kunna resultera i muslimska upplopp som statsmakten inte skulle kunna få kontroll över? (I sådana fall missförstod jag dig).
Jag tror vi behöver skilja mellan makt/förmåga och vilja att kväsa dylika upplopp. Svenska statsmakten saknar kanske viljan att kväsa dem, men knappast förmågan.
Återigen, det handlar inte om att kontrollera grupper på ett absolut sätt, utan att spela dem mot (relativt) varandra. De senaste månadernas upplopp runtomkring i USA ger oss en fingervisning om framtiden även här om inte omfattande återvandring sker relativt snart. Där spelar regimen ut grupper mot varandra, och eldar på upploppen av politiska skäl. Här använder regimen en grupps hot om våld för att tysta regimkritiker. Olika situationer, men liknande typ av rävspel. Söndra och härska, som sagt.
Nej. Staten saknar resurser att sätta in om det slår slint o tar eld i flera större städer samtidigt.
Jag är tveksam om äns svensk militär har kunskap, metoder o lämplig material o mannskap att ingripa.
O även om så kommer en socialdemokratisk regering aldrig ge klartecken att sätta in militär mot svenskar på svensk mark av sentimentala o ideologiska skäl.
O militär som inte får skjuta fiender gör ingen nytta. Än värre blir det om de själva blir skjutna o skadade.
Så en billig lösning för tillfället är att porta politikern Rasmus o låsa in Dan.