2020-08-28, 18:34
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Det var det jag misstänkte. Jag fick mycket mothugg här i tråden av människor som anser att barn inte smittar andra. FHM och regeringen har en annan uppfattning.

Redan idag finns det bekräftade covidfall bland landets elever och lärare. Det kan vara så att lärarna blev smittade av sina elever.

Ja, och jag har hela tiden tyckt synd om lärarna, särskilt de äldre som vet med sig att de är i riskgrupp. Men de har inte haft något annat väl än att arbeta med eleverna fysiskt. Lärarna är ju också en grupp som - till skillnad från vårdpersonalen - inte har valt att arbeta med smittsamma personer. De tvingades till detta.
Citera
2020-08-28, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Tillskillnad från FHM här jobbar vi evidensbaserad.
Mass General study finds children have high COVID-19 viral load despite mild or no symptoms.
Kids are a possible source of spreading this virus, and this should be taken into account in the planning stages for reopening schools.

https://www.massgeneral.org/news/press-release/Massachusetts-general-hospital-researchers-show-children-are-silent-spreaders-of-virus-that-causes-c ovid-19
"Viral load" korrelerar inte med smittsamhet.
Citera
2020-08-28, 18:38
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, och jag har hela tiden tyckt synd om lärarna, särskilt de äldre som vet med sig att de är i riskgrupp. Men de har inte haft något annat väl än att arbeta med eleverna fysiskt. Lärarna är ju också en grupp som - till skillnad från vårdpersonalen - inte har valt att arbeta med smittsamma personer. De tvingades till detta.

Jag håller med dig. Jag hoppas att kommunerna stänger gymnasieskolorna om många lärare och/eller elever blir smittade. Distansundervisning med behöriga lärare är bättre än undervisning på plats med obehöriga lärare.
Citera
2020-08-28, 18:38
Medlem
De flesta gick tillbaka i arbete i mitten på augusti efter en härlig sommar och nu har även skolorna dragit igång. Insparkar, nollningar och allt där till har väl hållit på i en till två veckor nu. Så från och med nästa vecka bör vi se att smittspridningen skjuter i höjden samt Att dödsfallen ökar igen. Spännande!

Jag väntar med spänning på vad det kommer att komma för bortförklaringar när det inte blir så förödande som vissa påstår.
Citera
2020-08-28, 18:40
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
"Viral load" korrelerar inte med smittsamhet.

"Possible source" betyder bara att barn kan smitta andra. Hur ofta vet vi inte. Därför bör vi inte ta risker och bör stänga gymnasieskolorna.
Citera
2020-08-28, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
De flesta gick tillbaka i arbete i mitten på augusti efter en härlig sommar och nu har även skolorna dragit igång. Insparkar, nollningar och allt där till har väl hållit på i en till två veckor nu. Så från och med nästa vecka bör vi se att smittspridningen skjuter i höjden samt Att dödsfallen ökar igen. Spännande!

Jag väntar med spänning på vad det kommer att komma för bortförklaringar när det inte blir så förödande som vissa påstår.

Du kommer inte få något svar eftersom olyckskorparna endast fokuserar på det som passar agendan.

Från början var det väldigt mycket fokus på hur många personer som skulle avlida och när det visade sig att siffrorna sjönk drastiskt så ändrades detta fokus. Då gällde att antalet smittade var minsann det som var viktigt. Nu sjunker det också och då flyttas måltavlan mot eventuella framtida men för de som haft sjukdomen alt. att man kan återinsjukna.
Det faktum att Covid-19 är i de allra flesta fall helt ofarlig vill man inte prata om...

När man sitter i sin ensamhet och inget annat hoppas än att världen ska gå i brand kan det kännas bittert att så inte blir fallet.
Citera
2020-08-28, 18:51
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Test, Sverige och UK

https://twitter.com/lo_malin/status/1299296413407490048

https://twitter.com/lo_malin/status/1299292244709703681

https://twitter.com/lo_malin/status/1299292244709703681

Danmark testar 407 / miljon inv
Norge testar 123 / miljon inv
Finland testar 111 / miljon inv
Är de testerna per dag, vecka eller månad? Sverige testar ca 1000/miljon per dag.
Citera
2020-08-28, 18:53
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Nu kom Norges siffor, ingen ökning - dom gör rätt!
+0 döda
+0 iva
+22 fall

Förra veckan
+0 döda
+0 iva
+78 fall
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
1 meters avstånd,inga masker och tillåter folksamlingar på 200 per. Tror man det vissa skriver här så borde det inte gå....

Visst går det utmärkt att tillåta folksamlingar på 200 personer, ifall man har lyckats pressa ner smittspridningen tillräckligt mycket. Finland tillåter numera folksamlingar med obegränsat antal deltagare, under vissa vilkor. Finland kan lätta på restriktionerna, eftersom smittspridningen i Finland numera är minimal. Finland har gjort helt rätt.

Rätt ordningsföljd är:
  1. Bekämpa smittspridningen
  2. Minska på restriktionerna
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Karantän, isolering, stängda gränser, böter, högst 20 personer vid privata sammankomster, högst 200 offentligt endast om smittskydd kan upprätthållas.

Den viktigaste av dessa åtgärder, är att stänga gränsen mot länder med pågående epidemi. Ifall man gör det ordentligt, så slipper man genomföra övriga åtgärder.

Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Full smittspårning, som gjörs av staten, tidigare stängda skolor och arbetsplatser etc.

Det finns många skillnader mot Sverige !
Det är ingen överraskning att det har gått dåligt i Sverige, alla förstod det, bortsett från svenskarna, men svenskarna ville inte lyssna på experter eller WHO.

Nu verkar svenska folket tro att de har gjort allt rätt, istället för att hänga upp svetsaren och Tegnell i närmaste lyktstolpe, så som alla andra hade gjort med sådana inkompetenta dårar

Kan förklaringen vara att svenska folket fortfarande har tilltro till Anders Tegnells lögner? Vad händer ifall journalistkåren byter sida, och i större utsträckning avslöjar Anders Tegnells lögner?

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Ännu mer gäller detta eleverna. Under epidemins förlopp, har Anders Tegnell kämpat för att upprätthålla elevernas närvaroplikt. Ifall Anders Tegnell istället hade kämpat lika hårt mot viruset, som han har kämpat för viruset, så skulle viruset ha eliminerats nu.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
På vilket sätt då?
Skulle vilja säga att det är tvärtom sett till våra förutsättningar.

Färre antal döda i/med covid-19 per miljon invånare och de långsiktiga konsekvenserna av lockdownerna. (USA och Brasilien är på väg att gå om oss vad gäller antal döda/miljon invånare).

Inte vet jag vilket, perverst, nöje du finner i att förtala ditt fosterland. Men, å andra sidan, är du bara en fjantig högerextremist så förstår jag att du inte känner dig hemma här. För trots den stora invandringen 2015-2017 så verkar vi, enligt resultatet av WVS:S sjunde undersökningsvåg, fortsätta att vara världens mest postmoderna land, om man ser till invånarnas attityder och värderingar.
Citera
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Du missade tydligen att Tegnell sa att två meter när du är ute och rör på dig är ett bra riktmärke medan en meter är tillräckligt när du sitter ned för då sitter du still. Hur går det ihop enligt dig?
Hur menar du? Förslaget att lätta på restriktionerna för sammankomster för 500 personer gäller om man har numrerade sittplatser. Avstånd en meter. Då är man inte ute och går. Det är väl självklart när man går på stan att man inte trycker sig mot någon framförvarandes rygg, utan håller lite distans.
Citera
2020-08-28, 18:57
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Hur menar du? Förslaget att lätta på restriktionerna för sammankomster för 500 personer gäller om man har numrerade sittplatser. Avstånd en meter. Då är man inte ute och går. Det är väl självklart när man går på stan att man inte trycker sig mot någon framförvarandes rygg, utan håller lite distans.

Viruset lär skita i huruvida det finns numrerade platser eller inte. Anledningen till att man vill öppna upp för 500 personer är att en massa kulturarbetare, biografägare och idrottsföreningar som missat publikintäkter har gråtit ut.
Citera
2020-08-28, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Varför är jag knäppgök? Är det för att jag väljer försiktighetsprincipen istället för att spela ryskt roulett med människors liv?
Därför att du svarar goddag yxskaft. Jag har ante diskuterat gymnasieskolorna. Jag anförde bara det faktum att virusmängd inte korrelerar med smittsamhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in