2020-08-28, 17:20
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Angående det fetade.
Hur kunde dom hamna i den situationen?
Antal döda per dag är ju bara en bråkdel mot i våras, samma sak i Frankrike. Viruset går förmodligen igenom den yngre befolkningen och de sköra har redan dött.
Citera
2020-08-28, 17:25
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
...

Däremot så har den svenska strategin, hittills visat sig överlägsen länder som USA, Belgien, Storbritannien, Spanien, Italien, Brasilien, Peru m.fl.
På vilket sätt då?
Skulle vilja säga att det är tvärtom sett till våra förutsättningar.
Citera
2020-08-28, 17:25
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
För det första så är inte siffrorna jämförbara. Han anger förändring i totalt antal inlagda i norge och Danmark, men anger nya unika patienter i Sverige.

För det andra. Du säger 1, Tony skriver 2.
Vilken siffra stämmer?
Jag tänkte först inte ens svara dig. Byt användarnamn om du överhuvud taget vill bli behandlad med respekt!
1 eller 2 beror väl på var du kollar, jag kollar oftast på platz, där ligger de på 20 och har lagt in 1 ny. Medans Covidstatistik och Svt ligger på 21, alltså en mer. Vet inte vilken sida Tony använder.
Men lägg av med mobbingen och byt användarnamn, så blir samvetet renare och du blir bättre behandlad själv.
Citera
2020-08-28, 17:32
Medlem
Test, Sverige och UK
Citat:
Alltså man testar många fler per miljon invånare. Det går naturligtvis inte att jämföra länderna i totala tal.
UK testar 239.000 / miljon inv
Sverige 108.000 / miljon inv
https://twitter.com/lo_malin/status/1299296413407490048

Citat:
Och observera att man testar många fler i UK. Och att man även testar kontakter och asymtomatiska. Se nedan hur mycket tester som de två länderna gör:
https://twitter.com/lo_malin/status/1299292244709703681

Citat:
London, ca 10 miljoner invånare:
Totalt 38.543 Covid fall.

Sverige, ca 10 miljoner invånare:
Totalt 84.351 Covid fall.

Danmark testar 407 / miljon inv
Norge testar 123 / miljon inv
Finland testar 111 / miljon inv
Citera
2020-08-28, 17:32
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det anser inte jag. Möjligen kunde man ta bort kravet på bilbälte och MC-hjälm med motiveringen att det bara drabbar den enskilda. ...
Går lite OT genom att säga emot dig.
Dels har de släktingar som drabbas och dels går det åt resurser (som kunde användas till annat/andra).
Och om du krockar i lägre hastighet så sitter du med bälte fortfarande relativt stadigt bakom ratten och kan någotsånär bibehålla kontrollen över bilen.
Citera
2020-08-28, 17:34
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Skall bli intressant att se vad dom andra remissinstanserna tycker.

Byfånarna i tråden fattade nog inte att FoHM:s uttalande häromdagen bara var ett remissvar.

Tror inte regeringen vågar gå emot polisen nu med allt pangpang och vägspärrar. Sammankomster med 500 pers lär dröja.

Hoppas kan man ju alltid. Dessvärre tror jag att det föreligger en massiv kampanj mot denna begränsning och jag tror regering och FHM viker ned sig. Jag uppfattar att det finns krafter som säger åt FHM vad de ska säga för något så det passar agendan. Det har varit slående genom hela pandemin.

"Barn smittar inte..."
"Det smittar nog inte så mycket i kollektivtrafiken..."
"Munskydd på tåg är nog lite onödigt. Finns ingen vetenskaplig evidens att det smittar just på tåg"

Det handlar om att man till varje pris vill undvika kostnader för smittskydd. Enklare då att säga åt 70+ att hålla sig inne, för de har ju ändå gått i pension. Det gick snabbt att ordna fram stöd till krisande företag, men tog lång tid att ordna fram symbolisk ersättning för riskgrupper som dessutom upphör sista sep, om det inte förlängs.
Citera
2020-08-28, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xfiles
1 nytt dödsfall idag och detta skrev du igår..

Ja det är rätt. Vi har haft en låg dödlighet hela veckan. Det var väl bara i måndags som jag låg över i mina beräkningar. Sedan har det gått ned. Men jag återkommer med gissningar inför nästa vecka.
Citera
2020-08-28, 17:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Men vi minskar i alla fall, från en objektivt skyhög nivå, och har gjort det sedan andra halvan av april.

Huruvida Norge gjorde rätt och Sverige fel, eller visse versa, kan först avgöras när kan kan summera såväl den direkta döden i covid-19 som hur den totala follkhälsan påverkats av pandemin och de smittskyddsåtgärder som vidtagits.

Jag utesluter ingen eftersom det visat sig att det handlat om en klustersmitta. Men jag gissar på att Sverige kommer att få en hård match mot, inte minst Norge och Finland. Mycket därför att man där varit bra på att följa restriktioner och rekommendationer även sedan man öppnat upp.

Däremot så har den svenska strategin, hittills visat sig överlägsen länder som USA, Belgien, Storbritannien, Spanien, Italien, Brasilien, Peru m.fl.

Jämför du döda/capita befinner sig Sverige på ungefär samma nivåer på de länder du räknar upp i sista stycket, så Sveriges strategi ter sig minst lika värdelös som deras. Inte ens ekonomin har vi klarat, även fast det var hela syftet med att inte stänga ned.
Klustersmitta börjar nästan kännas som ett uttjatat begrepp. Speciellt när klustren börjar bli väldigt många till antalet. Det är ju inget konstigt att smittsamma sjukdomar blossar upp i olika kluster från gång till annan. Covid19 är i det avseendet inte konstigare än vinterkräksjuka eller vattkoppor. Helt plötsligt är det bara där och alla på en arbetsplats eller förskola åker på skiten.
Citera
2020-08-28, 17:41
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Lagom smittspridning är bäst. 1 meter inomhus är pragmatiskt med tanke på vad som är möjligt i mindre lokaler. Givetvis är 1 meter sämre än 2 meter men R-talet har ju dippat för mycket under 1 nu så FHM gör allt för att pressa upp det igen. Utökningen till 500 pers tyder väl på det också. Jakten på flockimmuniteten går vidare.
Ja, så måste det vara. Det kan ju knappast bero på att Tegnell är ologisk i sina uttalanden?

Det är nog en kombination av dem bägge.🤷🏼‍♀️😁
Citera
2020-08-28, 17:42
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Test, Sverige och UK

https://twitter.com/lo_malin/status/1299296413407490048

Danmark testar 407 / miljon inv
Norge testar 123 / miljon inv
Finland testar 111 / miljon inv
Sverige testade 6500 per miljon invånare förra veckan. Per dag blir det 929. Vad surrar du om?
Citera
2020-08-28, 17:44
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Samma avstånd som gäller i de allmänna råden för t.ex. restauranger. Tycker du att det ska vara ett annat avstånd när man lyssnar på en konsert än när man äter mat?
"– Vi har en meter i våra allmänna råd när det gäller restauranger och därför tycker vi att det är rimligt att det gäller samma mått här, säger statsepidemiolog Anders Tegnell på en presskonferens."
https://www.dn.se/kultur/folkhalsomyndigheten-foreslar-tak-pa-500-personer-for-publikundantag/

I övrigt lär denna riktlinje vara ett önskemål (läs beställning) från regeringen som varit utsatt för ett stort tryck och mycket kritik från kulturbranschen och idrottsrörelserna.
Du missade tydligen att Tegnell sa att två meter när du är ute och rör på dig är ett bra riktmärke medan en meter är tillräckligt när du sitter ned för då sitter du still. Hur går det ihop enligt dig?
Citera
2020-08-28, 17:45
Medlem
DikTs avatar
Citat:

Jag undrar verkligen hur du tänker här.
Anser du alltså att Spanien skulle ha haft ett bättre läge med vår strategi?
Dvs om de skulle ha haft lindrigare restriktioner då hade de fått färre döda?
Jag fattar inte din "logik". Kan du förklara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in