2020-08-28, 16:13
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Jo du kan säga att hon är fortfarande ett Barn och inte ska låta pojkar utnyttja henne!
Hur ser flickan på sin framtid?

Omnågon har sex med henne så polisanmäler du den som gjort det. 13 år är straffbart att ha sex med. Speciellt om Förövaren är över 18. Men även 16årig kille kan straffas för sex med en 13-åring.
Citera
2020-08-28, 16:14
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexandraIda
Ja, då vet jag vad jag har att vänta då.
Ja och det är ju lite sent att börja uppfostra sina barn när de är 13. Värderingar och värdegrundsbygge börjar direkt efter hemkomsten från BB. Enda chansen nu är att din dotter är tillräckligt självständig och streetsmart för att inte hamna i alltför dåligt sällskap. Eftersom hon uppenbarligen söker annat umgänge och därtill hörande förebilder, finns det ju anledning att anta att miljön på hemmaplan inte varit helt hundra under uppväxten. Du får väl se det som en avlastning om hon skaffat kille - han kommer att ta hand om henne så länge han får ligga i alla fall.
Citera
2020-08-28, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoomfront
Jag antar att någon av dessa män är din särbo, eller är det ytterligare en kille? Hur är relationen mellan din dotter och din särbo, fungerar de bra ihop?

Jag hade lovat mig själv att inte träffa någon ny men ändå blev det så. Det är dock inte han jag var otrogen med utan vi träffades efter att jag separerat. Det funkar bra mellan min dotter och min särbo.
Citera
2020-08-28, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Omnågon har sex med henne så polisanmäler du den som gjort det. 13 år är straffbart att ha sex med. Speciellt om Förövaren är över 18. Men även 16årig kille kan straffas för sex med en 13-åring.

Båda två är 13 år.
Citera
2020-08-28, 16:23
Medlem
Citat:
Jag hade lovat mig själv att inte träffa någon ny men ändå blev det så. Det är dock inte han jag var otrogen med utan vi träffades efter att jag separerat. Det funkar bra mellan min dotter och min särbo.

Hmm, ja det är ju väldigt sannolikt att din dotter har lärt sig att hantera sina problem i livet på samma sätt som du, alltså med hjälp av killar och sex.
Jag tror att hon har en stabilare familj hos din exman, så om hon spenderar mycket tid där är det ju positivt. Förhoppningsvis är han och hans sambo bra föräldrar åt henne och kan se till att hon inte hamnar allt för snett i livet trots att hon börjat glida snett. Jag hoppas verkligen hon inte fortsätter på fel spår utan får den trygghet hon behöver och förtjänar.
Citera
2020-08-28, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoomfront
Hmm, ja det är ju väldigt sannolikt att din dotter har lärt sig att hantera sina problem i livet på samma sätt som du, alltså med hjälp av killar och sex.
Jag tror att hon har en stabilare familj hos din exman, så om hon spenderar mycket tid där är det ju positivt. Förhoppningsvis är han och hans sambo bra föräldrar åt henne och kan se till att hon inte hamnar allt för snett i livet trots att hon börjat glida snett. Jag hoppas verkligen hon inte fortsätter på fel spår utan får den trygghet hon behöver och förtjänar.

Och vad ska jag göra menar du?
Citera
2020-08-28, 16:29
Medlem
Citat:
Och vad ska jag göra menar du?

Underlätta för henne att bo hos din exman och hans familj. Sen kan du umgås med din dotter på hennes villkor, alltså när hon vill och behöver. Kanske främst på tu man hand så hon känner sig sedd och inte behöver dela uppmärksamheten med sina syskon eller din sambo.
Och prata med din exman och hans sambo så de är medvetna om problematiken och så de kan ge din dotter det stöd och den närvaro som hon behöver.
Citera
2020-08-28, 16:37
Medlem
Umgås med med henne. Bygg förtroende. Hitta på något roligt, typ semester eller liknande, eller nåt som hon väljer.

Finns stor risk att du verkar vara en grinmorsa om du bara säger hur ”orolig” du är jämt och ständigt. Var lite cool för fan. Med det sagt, så håller jag med om att hon kan råka illa ut om hon blir knullad av äldre.
Citera
2020-08-28, 16:49
Medlem
Är väl jättevanligt vid 13-årsåldern?
Lite extra vid någon traumatisk upplevelse som jag antar en skilsmässa är för ett äldre barn även om de inte fattar det själv.

Kan inte ge dig några tips då jag tror det är omöjligt. Utan det är du som får anpassa dig och försöka få hennes nya intressen att inte spåra ur. Grunden i detta är att visa att du bryr dig och är där för henne. Hur klyshigt det än må låta.
Citera
2020-08-28, 17:01
Medlem
När jag var ute för sent så letade min pappa rätt på mig och släpade hem mig om det krävdes.

Vad är det för skitpappa hon har rent ut sagt som låter en 13-åring vara ute hur länge hon vill? De barn som helt saknar gränser hemma sitter inte och spelar kort efter kl 19. Det dricks, knullas och brukas narkotika. Det går inte så bra för de flesta av dem. Tänk bara tillbaka på din egen barndom och tänk att hon är minst lika vild.

Jag vet inte vad man kan göra rent konkret då jag aldrig varit i din situation. Föräldrar har dock ett juridiskt tillsynsansvar mot sina barn. Ta kontakt med socialen och se om du kan upprätta en orosanmälan eller dylikt. Den där pappan är ju helt väck till skillnad mot vad många här verkar tro.
Citera
2020-08-28, 17:08
Medlem
De är lite komiskt, detta problem du har me din dotter.
Du har hängt här i så många år. Nästan 7000 inlägg då dina tips o råd om allt har varit bra o kloka.
Känns som du gjort det själv som du tidigare skrivit att andra skulle tänka på o inte göra.
Grattis! känns som det är du som skitit i de blå skåpet.
Du kanske ska pausa FB o lägga din energi på barnen.
Citera
2020-08-28, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merlin01
När jag var ute för sent så letade min pappa rätt på mig och släpade hem mig om det krävdes.

Vad är det för skitpappa hon har rent ut sagt som låter en 13-åring vara ute hur länge hon vill? De barn som helt saknar gränser hemma sitter inte och spelar kort efter kl 19. Det dricks, knullas och brukas narkotika. Det går inte så bra för de flesta av dem. Tänk bara tillbaka på din egen barndom och tänk att hon är minst lika vild.

Jag vet inte vad man kan göra rent konkret då jag aldrig varit i din situation. Föräldrar har dock ett juridiskt tillsynsansvar mot sina barn. Ta kontakt med socialen och se om du kan upprätta en orosanmälan eller dylikt. Den där pappan är ju helt väck till skillnad mot vad många här verkar tro.

Hennes pappa tycker att jag oroar mig för mycket, att det är upp till honom att bestämma hur länge hon får vara ute. Ibland vet han inte alls var hon är mer än att hon är ute med kompisar eller träffar sin pojkvän. Jag tycker att man ska ha regler kring tider och vad som är okej och inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in