2020-08-28, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjosmeden
Vad tror ni om om priserna nu i höst/nästa år? Spikrakt uppåt? De visningar jag spanat på så har det slagits rekord. Så lån verkar folk fortfarande kunna ta

Tror på en tudelad marknad. Svagt nedåt på mindre BR som främst efterfrågas av yngre som ska in på arbetsmarknaden eller har mindre säkra anställningar. Svagt uppåt på villor och stora BR som efterfrågas av folk med mer stabila karriärer och tidigare vinster i ryggen. Efterfrågan får en skjuts också pga. att man känner ett större behov av utrymme hemma pga. Corona och allt som det medför.

Det som kan ändra scenariot ovan är en kraftigt ökad arbetslöshet bland mer högkvalificerade arbeten. Men det är inte mitt huvudscenario.
2020-08-28, 10:32
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Släppa hyrorna fritt är en utopi. Resultatet av det kan vi se bl a i London.

Hela kvarter som ingen bor i. Spökstäder där hyrorna är som högst?

Vem tjänar på det?
2020-08-28, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Tror på en tudelad marknad. Svagt nedåt på mindre BR som främst efterfrågas av yngre som ska in på arbetsmarknaden eller har mindre säkra anställningar. Svagt uppåt på villor och stora BR som efterfrågas av folk med mer stabila karriärer och tidigare vinster i ryggen. Efterfrågan får en skjuts också pga. att man känner ett större behov av utrymme hemma pga. Corona och allt som det medför.

Det som kan ändra scenariot ovan är en kraftigt ökad arbetslöshet bland mer högkvalificerade arbeten. Men det är inte mitt huvudscenario.
Stockholm kommer hålla priserna uppe några månader till. Några dramatiska skiften kommer vi inte se förrän kanske i vinter när folk inser att månadskostnaderna börja bli tuffa med bara en inkomst.

Eftersom alla är så Stockholmsfixerade (jag också) så missar man lätt den dramatiska värdeminskningen som skett i LANDSORTEN ha ha
Senast redigerad av Alpoxen 2020-08-28 kl. 10:44.
2020-08-28, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Vem tjänar på det?
Alla utom du. Den brittiska regeringen.

den Ryska regeringen.

Den engelska överklassen.
¨
Den ryska överklassen

Svenska kungen

Om Madeleine och hennes fyllo till pojkvän vill 'göra London' en helg.

Var tror du de bor? Var hamnar notan? I Saudiarabien.

Vem betalar? Du och jag.
Senast redigerad av Alpoxen 2020-08-28 kl. 10:56.
2020-08-28, 11:24
Medlem
Citat:
Stockholm kommer hålla priserna uppe några månader till. Några dramatiska skiften kommer vi inte se förrän kanske i vinter när folk inser att månadskostnaderna börja bli tuffa med bara en inkomst.

Eftersom alla är så Stockholmsfixerade (jag också) så missar man lätt den dramatiska värdeminskningen som skett i LANDSORTEN ha ha

Har du några exempel på landsorter där det varit en dramatisk värdeminskning? Inget jag har uppmärksammat.
2020-08-28, 11:26
Medlem
Citat:
Släppa hyrorna fritt är en utopi. Resultatet av det kan vi se bl a i London.

Hela kvarter som ingen bor i. Spökstäder där hyrorna är som högst?
Högvärderade "marknader" i världen (London, New York, Vancouver, ...) är inget mer än penningtvättmaskiner. För korrupta miljardärer är hyresgäster bara jobbiga.

Så vitt jag vet är just det inget problem vi har i Sverige än, men vad vet jag?
2020-08-28, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Folk vill betala mer i hyra, men det tillåts inte. Fastighetsbolagen vill bygga hyreshus och hyra ut till marknadshyra, men kan inte då de behöver marknadshyran för att gå runt.

Helt sinnessjukt hur du kan påstå att folk vill betala mer i hyra.
2020-08-28, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Har du några exempel på landsorter där det varit en dramatisk värdeminskning? Inget jag har uppmärksammat.
Naturligtvis har du inte uppmärksammat det. Det gåt ju emot narrativet om att att Sverige går som tåget.
Och det gör det ju för oss som bor i huvudstaden.

'Varför skriva om Fagersta, Avesta mfl. Vem fan bryr sig om Fagersta. På med hjälmen bara grabbar så ska vi nog rida ut den här krisen också
Senast redigerad av Alpoxen 2020-08-28 kl. 11:41.
2020-08-28, 12:00
Medlem
roffe69s avatar
Citat:
HGF sätter inte hyrorna.O om det ändå vore så men det är tyvärr inte sant.

Sveriges bostadspolitik är lika centralstyrd som över allt annars.

Nu är det inte lika jävligt som i Singapore här ännu. Det sitter inte en kommitte och bestämmer hyrorna centralt.

Men om du har någon sorts ide om ett samhälle där det fungerar annorlunda är du välkaommen att presentera det.

Somalia? Jo d följer ju marknadsekonomins lagar till punkt o pricka men ingen vill flytta dit. Vad beror det på.

En riktig entrepernör borde ju flytta till USA. Där är byråkratin mycket enklare. I alla fall i byggbranschen ha ha

Zoning kanske är ett nytt begrepp för dig men det betyder att Staten ser till att Amerikanska städer är trevligare att besöka än städer i Dominikanska Republiken där staten tappat greppet
https://www.investopedia.com/terms/z/zoning.asp

Hanoi och Houston klarar sig utan zooning och annan byråkratiskt skit.
https://cornucopia.cornubot.se/2014/08/hanoi-klarar-sig-utan-stadsplanering.html
Citat:
En av världens största städer, Hanoi med 7.1 miljoner invånare i fd Nordvietnam, klarar sig i princip helt utan stadsplanering, men undviker ändå slum. Enligt en artikel i brittiska The Guardian är hela 90% av byggnaderna i staden svartbyggen. Men ändå fungerar staden.
2020-08-28, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roffe69
Hanoi och Houston klarar sig utan zooning och annan byråkratiskt skit.
https://cornucopia.cornubot.se/2014/08/hanoi-klarar-sig-utan-stadsplanering.html
Har du varit i Houston? Fy fan säger jag bara. Hanoi vet jag inget om, det är väl samma kaos där som i Saigon.

En intressant artikel
https://www.citymetric.com/fabric/how-lack-zoning-messed-houston-more-ways-one-3117
2020-08-28, 16:12
Medlem
Citat:
Naturligtvis har du inte uppmärksammat det. Det gåt ju emot narrativet om att att Sverige går som tåget.
Och det gör det ju för oss som bor i huvudstaden.

'Varför skriva om Fagersta, Avesta mfl. Vem fan bryr sig om Fagersta. På med hjälmen bara grabbar så ska vi nog rida ut den här krisen också

Har du någon källa? Enligt Svensk mäklarstatistik har priserna på bostadsrätter gått upp de 3 senaste månaderna i båda kommunerna. Villaförsäljningen var för knapp för att ge en tillförlitlig statistik. Booli visar dock friska budgivningar uppåt på de flesta objekt som sålts.
2020-08-28, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
BNP har redan sjunkit men inte hända så mkt med bostadspriserna.
Ja, det är bulltrap sa jag ju.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in