Citat:
Ursprungligen postat av
lllllllllllll
Jag gissar på Łódź.
De fattiga i Łódź
När jag ser att vår vän spjälstaketet kommit med ett svar brukar jag räkna med att gåtan är tagen och klar, och så var det även denna gång!

Helt rätt tänkt, bra, och trean rör sig alltså om Sandbergs roman som fick Augustpriset och som handlar utspelas i ghettot i Łódź under nazisternas tid vid makten i Polen.
Tror det mesta är självförklarande. Namnen är polska Łódź och tyska Lodz och Litzmannstadt; möjligen medför uttalet av ryska,Лодзь och hebreiska 'לודז inga större variationer.
Första bokstaven är alltså ett Ł och inte ett L, varvid uttalet blir ungefär "woudch", men det visste ni förstås redan. Jag ska akta mig för att mansplaina.
Så stark industristad med så stor befolkningstillväxt att staden en period kallades Polens Manchester. Efter 2:a världskriget när stora delar av Warszawa låg i ruiner var Łódź en kort period huvudstad, tills beslutet var fattat att återuppbygga Warszawa.
Tråden vidare till lllllllllllll med äran och plikten, sam en middag som inleds med en skål grzybowa, och därefter flaki.