2020-12-12, 21:41
Medlem
Pansarhyenas avatar
Nä, vare sig Hamburg eller Colón.

Så låt mig bli lite tydligare med några av ledtrådarna:

1b. En historisk triumf för Sverige och ett historiskt nederlag för värdnationen.

2b. Egentligen är det mannens arbetsgivare som har korvkopplingen. (Och detta är för övrigt en ledtråd som enbart fungerar i Sverige. På ett internationellt forum hade jag fått formulera det som en koppling till en viss annan köttprodukt.)

3b. Om jag berättade vilket djur jag syftade på hade jag gett er allt för mycket ledtråd till vilken del av världen staden ligger i, även om ni aldrig hade hört talas om det tidigare.

7b. Här kan jag inte motstå frestelsen att blanda in en av mina favoritstäder, Norrköping, i ekvationen...
Citera
2020-12-12, 23:12
Medlem
Pansarhyenas avatar
9. Svart drake.

10. Judisk granne.
Citera
2020-12-13, 11:47
Medlem
Arons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena
9. Svart drake.

10. Judisk granne.

dortmund
Citera
2020-12-13, 13:58
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
9. Svart drake.

10. Judisk granne.

...Ljubljana..?
Citera
2020-12-13, 23:14
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
9. Svart drake.

10. Judisk granne.

Vill ju eg få det till Chabarovsk, men då stämmer ringa....
Citera
2020-12-14, 00:59
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Vill ju eg få det till Chabarovsk, men då stämmer ringa....

Jodå, visst är det Chabarovsk!

Så en flaska hembränd sibirisk vodka och frågan till dig Gogge!

1. 1981 vann Sverige för första gången VM i bandy i just Chabarovsk. Vilket också var första gången Sovjetunionen INTE vann VM i bandy.

2. Staden är uppkallad efter upptäcktsresanden Jerofejev Chabarov (1610-67) som jobbade för den mäktiga familjen Stroganov, vilken var oerhört betydelsefull i det första skedet av den ryska expansionen in i Sibirien - men som vi ju idag mest förknippar med den i mitt tycke ganska osmakliga anrättningen Korv Stroganoff. Om vi är svenskar alltså, för detta är så vitt jag vet en specifikt svensk fattigmansversion av den klassiska rätten Biff Stroganoff.

3. På stadens vapensköld syns vid sidan av en björn en sibirisk tiger. (Och för all del även en liten fisk...)

4. Syftar givetvis på Transsibiriska järnvägen. Under slutskedet av vars byggande arbetsstyrkan drabbades av ett böldpestutbrott.

5. 1949 hölls här rättegångar mot tolv japanska militärer för att under andra världskriget ha använt biologiska stridsmedel, inklusive spridande av böldpest. T.ex. spred japanerna 1940 pestbakterier över den kinesiska staden Quzhou med en flerårig epidemi och i slutänden 50 000 döda som följd. (Fanns en artikel om detta i Militär Historia för inte så länge sedan.)

6. Det Europeiska Ryssland möter här det asiatiska Kina.

7. Området där Chabarovsk ligger kontrollerades länge av kineserna, och åtminstone en del av denna tid styrdes det från Peking, vars namn betyder "Norra huvudstaden". Men Peking ligger förstås på sydligare breddgrad än Moskva. (Och att Norrköping ibland kallas för "Peking" har ni säkert hört. Vilket ska ha uppstått efter ett besök av Sven Hedin då denne berättade om betydelsen av namnet...)

8. Ett av de främsta namnen inom den tyska konströrelsen Neue Sachlichkeit var Otto Dix. Otto Dix är också namnet på ett ganska så speciellt dark wave-band från Chabarovsk. (https://www.youtube.com/watch?v=yf2PvbKLOXA)

9. Staden ligger vid Amurfloden, som på kinesiska heter Heilong Jiang, vilket betyder "svarta drakfloden".

10. Ligger också helt nära Judiska Autonoma Länet, ett judiskt "hemland" upprättat vid Amurfloden 1934 för att erbjuda ett kommunistiskt alternativ till sionismen. Idag återstår dock färre än tio tusen judar i länet, vilka utgör knappt 5% av befolkningen.
Citera
2020-12-14, 01:22
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:

1. 1981 vann Sverige för första gången VM i bandy i just Chabarovsk. Vilket också var första gången Sovjetunionen INTE vann VM i bandy.

2. Staden är uppkallad efter upptäcktsresanden Jerofejev Chabarov (1610-67) som jobbade för den mäktiga familjen Stroganov, vilken var oerhört betydelsefull i det första skedet av den ryska expansionen in i Sibirien - men som vi ju idag mest förknippar med den i mitt tycke ganska osmakliga anrättningen Korv Stroganoff. Om vi är svenskar alltså, för detta är så vitt jag vet en specifikt svensk fattigmansversion av den klassiska rätten Biff Stroganoff.

3. På stadens vapensköld syns vid sidan av en björn en sibirisk tiger. (Och för all del även en liten fisk...)

4. Syftar givetvis på Transsibiriska järnvägen. Under slutskedet av vars byggande arbetsstyrkan drabbades av ett böldpestutbrott.

5. 1949 hölls här rättegångar mot tolv japanska militärer för att under andra världskriget ha använt biologiska stridsmedel, inklusive spridande av böldpest. T.ex. spred japanerna 1940 pestbakterier över den kinesiska staden Quzhou med en flerårig epidemi och i slutänden 50 000 döda som följd. (Fanns en artikel om detta i Militär Historia för inte så länge sedan.)

7. Området där Chabarovsk ligger kontrollerades länge av kineserna, och åtminstone en del av denna tid styrdes det från Peking, vars namn betyder "Norra huvudstaden". Men Peking ligger förstås på sydligare breddgrad än Moskva. (Och att Norrköping ibland kallas för "Peking" har ni säkert hört. Vilket ska ha uppstått efter ett besök av Sven Hedin då denne berättade om betydelsen av namnet...)

8. Ett av de främsta namnen inom den tyska konströrelsen Neue Sachlichkeit var Otto Dix. Otto Dix är också namnet på ett ganska så speciellt dark wave-band från Chabarovsk. (https://www.youtube.com/watch?v=yf2PvbKLOXA)

9. Staden ligger vid Amurfloden, som på kinesiska heter Heilong Jiang, vilket betyder "svarta drakfloden".

10. Ligger också helt nära Judiska Autonoma Länet, ett judiskt "hemland" upprättat vid Amurfloden 1934 för att erbjuda ett kommunistiskt alternativ till sionismen. Idag återstår dock färre än tio tusen judar i länet, vilka utgör knappt 5% av befolkningen.

Jag har alltid förknippat Stroganov med Biff Stroganoff och inte korv-varianten, så det förklarar det
Citera
2020-12-14, 06:50
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:

Thanx! Den kan behövas - vodkan alltså! Kul fråga! Fan! Måste lära mig läsa leadsen ordentligt, min första tanke var bandyvinsten över Sovjet, men läste "mytologiskt djur" på vapnet...

Vi åker vidare….

1) ….på en liten MC med en cigg i mungipan.

2) Vi ska till liten stad på halvö.

3) Regionen känd för drickbar produkt.
Citera
2020-12-14, 10:20
Medlem
Arons avatar
Citat:
Thanx! Den kan behövas - vodkan alltså! Kul fråga! Fan! Måste lära mig läsa leadsen ordentligt, min första tanke var bandyvinsten över Sovjet, men läste "mytologiskt djur" på vapnet...

Vi åker vidare….

1) ….på en liten MC med en cigg i mungipan.

2) Vi ska till liten stad på halvö.

3) Regionen känd för drickbar produkt.

slovenska staden koper
Citera
2020-12-14, 11:46
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aron
slovenska staden koper

Geografiskt ganska nära, absolut värt två nya ledtrådar;

1b) Syftar på ett HQ och tillverkningsort.

2b) Halvö som utgörs av ett helt land sedan mitten av 1800-talet.
Citera
2020-12-14, 14:06
Medlem
DeValeras avatar
Citat:

Kan det vara staden Pontedera, Italien?
Citera
2020-12-14, 14:08
Medlem
Arons avatar
Citat:

yalta pa krimhalvon
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in