2020-08-22, 22:39
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Jag svarade Sopot, Polen tidigare. Är det denna stad som efterfrågas?

Hanninte svara... 😌

OT: Min trend är mer Brun Utan Tvål.

Edit: glömde skriva Edit...
Senast redigerad av BernardLoutre 2020-08-22 kl. 22:47.
Citera
2020-08-22, 22:42
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Och vem Fan skulle vilja åka till Danmark. 😵

Sant, men tänkte lite "Bornholm är Bornholm"... typ.... (faktiskt aldrig varit där ).

EDIT; Snyggt taget DeValera!
Citera
2020-08-22, 23:13
Medlem
DeValeras avatar
Tackar!

1. En berömd ledare mördades i närheten av vår stad.

2. Laget i landets populäraste sport har åkt berg och dalbana. Efter att varit i högsta serien i början av 2000-talet så har laget åkt långt ned i seriesystemet.

3. Laget har dock haft några riktigt kända profiler i sitt lag. En kejserlig back som är en av de som spelat flest matcher genom tiderna (7a för att vara korrekt) började sin karriär i klubben, mästare blev han dock med två andra klubbar en annan spelare, försvarare/mittfältare hade också en mycket framgångsrik karriär började också sin karriär här, men han kom att spela för några riktigt stora klubbar och göra nästan 100 landskamper. Två världsmästare i samma lag har också gjort korta stopp i klubben. Även en svensk har spelat här.
Citera
2020-08-23, 02:29
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Tackar!

1. En berömd ledare mördades i närheten av vår stad.

2. Laget i landets populäraste sport har åkt berg och dalbana. Efter att varit i högsta serien i början av 2000-talet så har laget åkt långt ned i seriesystemet.

3. Laget har dock haft några riktigt kända profiler i sitt lag. En kejserlig back som är en av de som spelat flest matcher genom tiderna (7a för att vara korrekt) började sin karriär i klubben, mästare blev han dock med två andra klubbar en annan spelare, försvarare/mittfältare hade också en mycket framgångsrik karriär började också sin karriär här, men han kom att spela för några riktigt stora klubbar och göra nästan 100 landskamper. Två världsmästare i samma lag har också gjort korta stopp i klubben. Även en svensk har spelat här.

Första ledtråden får mig att tänka att den skulle kunna syfta på Mussolini, som dödades av partisaner i närheten av Como. Comos fotbollslag tycks mig dessutom i stort stämma in på ledtrådarna 2 och 3. (Det är förvisso mer än en svensk som spelat för klubben, men Dan Corneliusson är ju där i en klass för sig.)
Citera
2020-08-23, 06:39
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena
Första ledtråden får mig att tänka att den skulle kunna syfta på Mussolini, som dödades av partisaner i närheten av Como. Comos fotbollslag tycks mig dessutom i stort stämma in på ledtrådarna 2 och 3. (Det är förvisso mer än en svensk som spelat för klubben, men Dan Corneliusson är ju där i en klass för sig.)

Rätt svar, raskt taget! Som pris kan du få njuta av sköna bilder från Comoområdet och lyssna på lite musik: https://www.youtube.com/watch?v=TGwZ7MNtBFU

Frågan är din!

Mussolini mördades en bit från staden, när han var på väg mot Schweiz.

"Tsaren" Pietro Vierchowod började här liksom Gianluca Zambrotta. Värdslmästarena från 1982 innehåll två spelare som spelat i klubben, Marco Tardelli och Paolo Rossi. Svensken var förstås Dan Corneliusson.
Citera
2020-08-24, 20:46
Medlem
Pansarhyenas avatar
Beklagar att frågan dröjt lite, men nu kör vi:

1. Stad som gett namn åt krig.

2. Dubbelnördigt resmål i film med Paul Giamatti.

3. I fråga om populärkultur finns även filosofikoppling.
Citera
2020-08-24, 23:27
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena
Beklagar att frågan dröjt lite, men nu kör vi:

1. Stad som gett namn åt krig.

2. Dubbelnördigt resmål i film med Paul Giamatti.

3. I fråga om populärkultur finns även filosofikoppling.

Via Giamatti och nördighet... Toledo, Ohio.

Lär mig att den har gett namn till kriget mellan Ohio och Michigan.
Citera
2020-08-24, 23:57
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Via Giamatti och nördighet... Toledo, Ohio.

Lär mig att den har gett namn till kriget mellan Ohio och Michigan.

Helt korrekt!

Så frågan och en söt uppstoppad groda till dig Venator!

Förklaring till ledtrådarna:

1. The Toledo War 1835-36 var en konflikt mellan Ohio och Michigan kring var exakt gränsen mellan de två skulle dras. Väpnade styrkor mobiliserades och skott avlossades, men ingen dödades. I slutänden fick Ohio det område man ville ha medan Michigan av kongressen kompenserades med "The upper peninsula" i nordväst och ett ett upphöjande till delstat.

2. I en scen i filmen American Splendor, som utspelar sig i Cleveland, berättar huvudpersonen Harveys extremt nördige kompis Toby att han ska åka ända till Toledo bara för att se filmen Revenge of the nerds. (https://www.youtube.com/watch?v=aWIJ2s_aT0k)

3. Komediserien A.P. Bio (finns på HBO) handlar om en Harvard-filosof som efter att ha förlorat kampen om drömjobbet återvänder till sin hemstad Toledo och tar jobb som biologilärare på en high school.

Och ja, grodan kanske också bör förklaras... Toledo är känt som "Frog town". Vilket beror på att den anlades invid ett grodrikt träskområde.
Citera
2020-08-25, 09:46
Medlem
Venators avatar
Tackar så mycket! Ny gåta:

1. En stad vars olika namn speglar både den kulturella blandningen och historiens växlingar.

2. Sett till en period en rik industristad med mycket snabb tillväxt.

3. Sett till en annan period är det de fattiga som präglar tiden.

Vi börjar så...
Citera
2020-08-25, 12:47
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Tackar så mycket! Ny gåta:

1. En stad vars olika namn speglar både den kulturella blandningen och historiens växlingar.

2. Sett till en period en rik industristad med mycket snabb tillväxt.

3. Sett till en annan period är det de fattiga som präglar tiden.

Vi börjar så...

St Petersburg?
Citera
2020-08-25, 13:01
Medlem
Venators avatar
Nej, men ...

4. ... staden har stått under ryskt styre en period.

5. En kort tid huvudstad, vid mitten av 1900-talet.

Vi tar en tre Bertil också:

3b. Skildrat i prisbelönt roman.
Citera
2020-08-25, 19:43
Medlem
Jag gissar på Łódź.
De fattiga i Łódź
Senast redigerad av lllllllllllll 2020-08-25 kl. 19:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in