2020-08-26, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legerdemain
Vad vet vi om Anna Wahlgrens föräldrar?

Finns det några personporträtt?

AW har beskrivit fadern som storbyggmästare, i Lund. Modern var restaurangföreståndare enligt Wikipedia.
Senast redigerad av molliesmille 2020-08-26 kl. 20:48.
Citera
2020-08-26, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
AW har beskrivit fadern som storbyggmästare, i Lund. Modern var restaurangföreståndare enligt Wikipedia.

Fadern ska ha misshandlat henne som barn.
Citera
2020-08-27, 18:42
Medlem
Legerdemains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille

Det stämmer.

Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Fadern ska ha misshandlat henne som barn.

Och modern Marianne?
Citera
2020-08-27, 18:45
Medlem
Citat:
Det stämmer.

Och modern Marianne?

Menar du om hon misshandlat eller blivit misshandlad hon också? Kan inte svara på det.
Citera
2020-08-27, 18:48
Medlem
Legerdemains avatar
Citat:
Menar du om hon misshandlat eller blivit misshandlad hon också? Kan inte svara på det.

Jag tänkte om hon själv hade misshandlat.

Hon verkar i varje fall inte heller ha varit speciellt sympatisk. Då det uppdagades att Annas halvbror Sven-Harry Karlsson var dyslektisk ville hans styvmor ha honom sinnesundersökt.
Citera
2020-08-27, 18:57
Medlem
Citat:
Jag tänkte om hon själv hade misshandlat.

Hon verkar i varje fall inte heller ha varit speciellt sympatisk. Då det uppdagades att Annas halvbror Sven-Harry Karlsson var dyslektisk ville hans styvmor ha honom sinnesundersökt.

Som jag fattat det på Wahlgren blev hon mer eller mindre övergiven av sin mor. Modern sa i någon av Wahlgrens självbiografier att fadern hade slagit barnen och det kunde hon inte acceptera så jag undrar om hon verkligen slog barnen.
Citera
2020-08-27, 19:01
Medlem
Legerdemains avatar
Citat:
Som jag fattat det på Wahlgren blev hon mer eller mindre övergiven av sin mor. Modern sa i någon av Wahlgrens självbiografier att fadern hade slagit barnen och det kunde hon inte acceptera så jag undrar om hon verkligen slog barnen.

Så hon övergav barnen för att hon inte stod ut med att de blev slagna?

Finns det några personuppgifter på Marianne? Födelsedatum och mer exakt dödsdatum?
Citera
2020-08-27, 20:00
Medlem
Citat:

Finns det några personuppgifter på Marianne? Födelsedatum och mer exakt dödsdatum?

Är inte säker på vad skälet var. Några personuppgifter vet jag inget om men så har jag aldrig kollat heller.
Citera
2020-08-27, 21:35
Medlem
AW fick lite plåster på såren efter faderns död, en hel mängd pengar så hon kunde köpa stället i Gastsjön, restaurang i Östersund åt en dotter och säkert mer. Även om nog vem som
helst hade föredragit en harmonisk uppväxt. Och att han ställt upp när hon hade det tufft ekonomiskt och en gång bad honom om hjälp.
Citera
2020-08-28, 09:25
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:

född 1904-05-11 i Folkärna
död 1995-12-31 i Solna

Källa: Sveriges dödbok 1860-2017
Citera
2020-08-28, 23:53
Medlem
Legerdemains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
född 1904-05-11 i Folkärna
död 1995-12-31 i Solna

Källa: Sveriges dödbok 1860-2017

Köszönöm!
Citera
2020-08-29, 01:45
Medlem
Legerdemains avatar
https://www.youtube.com/watch?v=MrJccGuFBsw

Jag lyckades gräva fram ovanstående intervju, där Anna från 23:18 går igenom sin barndom.

Marianne lämnade alltså bort sina två barn för att kunna arbeta och sökte inte heller något enda arbete som innebär att hon samtidigt kunde ha dem hos sig. Hon föredrog att vara för sig själv och leva sitt eget liv, vilket hon senare, sedan Anna sökt upp henne, erkände.

Varför sätter man barn till världen om man inte vill ha dem? Det kan knappast ha varit ett val som respekterades av allmänheten i början av 50-talet. Som jag tolkar det hade Anna inte heller någon direkt kontakt med Marianne i vuxen ålder. Kanske föredrog Marianne rentav att ha det på det sättet. Hon verkar faktiskt ha struntat högaktningsfullt i hur det gick för dem. Jag kan inte undgå att tycka synd om Anna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in