2014-06-26, 20:55
Moderator
blomvattnares avatar
Barn och familj --> Kändisskvaller
/Moderator
Citera
2014-06-27, 00:43
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Någon borde upplysa henne om att köp av sexuella tjänster är förbjudet i Sverige.
Citera
2014-12-22, 10:41
Medlem
Sara Danius, Anna Wahlgrens äldsta dotter, blir Svenska Akademiens ständiga sekreterare till sommaren 2015. Peter Englund avgår efter 6 år (dessförinnan innehade Horace Engdahl uppdraget ganska länge). Danius blir den första kvinnan på posten.
Citera
2014-12-22, 17:58
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Sara Danius, Anna Wahlgrens äldsta dotter, blir Svenska Akademiens ständiga sekreterare till sommaren 2015. Peter Englund avgår efter 6 år (dessförinnan innehade Horace Engdahl uppdraget ganska länge). Danius blir den första kvinnan på posten.
Det var starkt jobbat, hon kan ju inte ha varit med i Akademien mer än två år sådär?
Citera
2014-12-22, 18:44
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Det var starkt jobbat, hon kan ju inte ha varit med i Akademien mer än två år sådär?
Hon var nog, precis som Horace, rekryterad med det ständiga sekreterarskapet i tankarna redan från början.
Citera
2014-12-22, 19:52
Medlem
WalterNeffs avatar
Begåvade barn har hon, uppenbarligen. Är det bara jag, eller är inte Sara Danius lite het?
Citera
2014-12-29, 10:07
Medlem
Sara Danius var vinterpratare i P 1 häromdagen.
Citera
2017-12-04, 14:52
Medlem
Tjuvhederns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Alla i tråden verkar ta förgivet att kontot ovan är den person som påstås. Det kan ju vara vem som helst. I andra delforum blir man nästan alltid ifrågasatt, menar jag. (Spekulera inte om alternativ i tråden. Kontoanvändaren är okänd.)

Om man utgår från att en del av det Felicia "Feldt" skriver är sant så är hennes syskons hållning väldigt naturlig. Hur ska de kunna tillstå att det hon berättar är sant utan att släppa sin egen överlevnadsstrategi, dvs att lyda och skydda mamma?
De skulle bli tvungna att ta samma steg som Felicia, och det kan man inte begära att de ska vara mogna för samtidigt som henne.

Anna Wahlgrens livsbana (från hennes hemsida) ser ut såhär, bortsett från att jag plockat bort stora bitar:

1942 Född i Lund. Fyra äldre halvsyskon, en äldre helbror, en yngre hjärnskadad syster. Familjen upplöstes 1949 och totalt, även till hemmet, 1951.

1961 Studentexamen vid Viggbyholmsskolan

1961 Gift med Lars Dani*s, major och modersmålslärare. Skild efter fyra år.

1962-1966 Spridda språk-, litteratur- och teaterstudier, Sthlms universitet, Calle Flygare och Witzansky . Prövar förgäves in på Dramaten tre gånger.

1962 Första dottern, Sar*, föds.

1963 Andra dottern, Nin*, föds.

1966 Gift med Carsten F*ldt, styrman och konstnär. Skild efter fyra år.

1967 Tredje dottern, Felic*a, föds.

1968 Fjärde dottern, Maj*, föds. Debuterar som författare på Bonniers med novellsamlingen En av kvällarna i november och barnboken Burken, båda på Bonniers.

1969 Förste sonen, Lin*s, föds. Novellsamlingen Bilder från lustgården ges ut (Bonniers).

1971 Andre sonen, Ar*n, föds.

1970 Romandebut och litterärt genombrott med Veka livet (Bonniers).

1973 Romanen Ge liv kommer ut (Bonniers).

1974 Gift med Hamid el Khat*b i Egypten. Skild efter ett år.

1975 Yngste sonen Ar*n dör i difteri. Den sjunde vintern ges ut (Bonniers).

1976 Gift med Bo Söd*rberg, journalist och sedermera präst. Skild efter fyra år.

1976 Femte dottern, Aur*ra, föds. Novellsamlingen Kärleksberättelser (Författarförlaget) och betraktelsesamlingen Man borde icke sova (Hemmets Journal) ges ut.

1977 Novellsamlingen Men icke hade kärlek ges ut (Bonniers).

1978 Sjätte dottern, Eleon*ra, föds. Romanen Två människors rike (Bonniers) och Jordens Barn (prosapoesi, Allers förlag) ges ut.

1979 Sjunde dottern, Isad*ra, föds. Novellsamlingen Lust och längtan kommer ut (Bonniers).

1980 Satiren Mannen i kjol ges ut (Bonniers).

1981 Utan dig, en diktberättelse, ges ut (Bonniers).

1983 Barnaboken kommer ut i Sverige (Juniorförlaget, Bonniers).

1985 Gift med Per-Iwar Sohlstr*m. Skild efter ett år. Omgift 1987. Skild efter ett år.

1985 Flyttar till Gastsjön i Jämtland. Romanen I kärlekens namn ges ut (Bonniers). Första barnbarnet föds.

1995-1997 Egna memoarerna Mommo – Det var en gång, Mommo – kvinnoliv och Mommo – barnfota ges ut på Sellin & Partner (...)

2001 Gift med Stig Karlss*n. Skild efter ett år.

2002 Föräldrarådgivningsboken anna.wahlgren online ges ut samt En saga om kärlek, båda på Bonnier Carlsen.2002 Anna möter medarbetaren i AWAB och livskamraten Birgitta Mohl*n, Karlskrona.

2004 Mommo – kärlek på liv och död ges ut i samlad pocket (Sellin & Partner).

2004 www.annawahlgren.com med eget föräldraforum öppnas.

2004 Svenska Sova hela natten utkommer på nystartade Förlag Anna Wahlgren AB.

2007 Rättigheterna till Barnaboken återgår till författaren efter en rättstvist p g a BC:s ovilja att hålla den tillgänglig för efterfrågan. Därmed upphör allt samröre mellan mig och Bonniers, i vars författarstall jag ingått sedan dubbeldebuten 1968.

2007 Anna flyttar till Stockholm. Jämtländska Gastsjön blir i fortsättningen kursgård samt ett gemensamt familjeparadis för barn och barnbarn.

Tänk om hon kommit in på kungliga dramatiska teatern istället!

.

Vilken sanslös kronologi. Inte ett enda äktenskap som varat mer än fyra år, men lik förbannat har hon velat klämma ur sig barn nästan årligen. Läbbigt. Snacka om WT-vibbar.
Citera
2017-12-04, 15:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av WalterNeff
Begåvade barn har hon, uppenbarligen. Är det bara jag, eller är inte Sara Danius lite het?

Hon är påfallande lång, det syntes tydligt på en del av filmklippen i gårdagens tv-program. Längd är ofta attraktivt, särskilt hos damer. I filmstumpen där hon första gången annonserar vem som fått årets nobelpris är det en lång, högväxt och brunhårig karyatid till kvinna som skrider ut och tar plats framför Akademiens dörr.

Man ser att hennes kropp har tagit litet stryk av cancerbehandling (och stress?) men visst, hon ser rätt bra ut.
Citera
2018-04-20, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Så, du menar att det första fallet av difteri med dödlig utgång på tio år i Egypten beror på att han var vaccinerad? Till skillnad från alla dom andra fallen med dödlig utgång som beror på brist på vaccination?

Det finns dom som har HIV också, och som inte tror på bromsmediciner. Vet du vad? Alla dom har dött i AIDS. Hur hårt måste man ha huvudet uppkört i arslet för att inte se att det handlar om förnekelse av gigantiska proportioner?

Men jag tror att från början menas det med att inte dra in hennes bortgångna son i detta. Jag tror ALDRIG att hon medvetet hade NÅGONTING med hans död att göra. Så ifrågasätta det är att slå henne helt under bältet (eftersom de flesta här redan tycker att de är bättre än henne)

Hon klandrar sig själv ENORMT för det redan
Citera
2018-04-22, 19:44
Medlem
Såg nyss dokumentärserien i två delar om AW på svtplay. Ett nyanserat porträtt, tyckte jag! Såväl de personlighetsdrag av mer kompromisslös och tvärsäker karaktär som hon är känd för som en mer eftertänksam och mjuk sida av An*a fick plats.

Personligen finner jag hennes retoriska förmåga och debattekniker från sjuttio- och åttiotalet bitvis kontraproduktiva som redskap för att föra fram hennes budskap. Själva budskapet om att i barnuppfostran prioritera sömn, struktur och social tillhörighet ställer jag mig dock helt bakom. Liksom mycken modern forskning om salutogent avgörande faktorer under uppväxten också gör.

Felic*a gör ett seriöst och intelligent intryck men jag har svårt att ta till mig hållningen hon har om att relationen till mamman är obönhörligen avslutad. I morse sa hon för övrigt i morgon-TV att hon sannolikt inte ens på sin eller mammans dödsbädd skulle se en försoning som en möjlighet. Det är naturligtvis omöjligt att ha kännedom om hela bakgrunden till Felic*as val men nog är det hjärtskärande. Särskilt som det både nu i dokumentörserien och tidigare varit allmänt känt att AWs känsligaste punkt och hennes livsgärnings mål sedan den egna barndomens upplevelser varit att förfäkta förälderns ansvar att skapa trygghet och tillhörighet, likväl som att hon i hela livet innerligt önskat detta för egen del.

Som barn oönskad, oälskad och förskjuten av sin mamma. Som mamma förskjuten av sitt barn. En grym paradox; det är svårt att inte ha medkänsla med AW efter att ha sett filmserien, tycker jag.
Citera
2020-08-26, 20:17
Medlem
Legerdemains avatar
Vad vet vi om Anna Wahlgrens föräldrar?

Finns det några personporträtt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem