Citat:
Ursprungligen postat av
MacMackay
Ja, jag hamnar också i slutsatsen att allt haltar betänkligt vid en larmtid efter 23.24.30.
Jag har dock räknat på en larmtid strax före 23.24 som tidigast. Runt 23.23.50 skulle kunna vara möjligt, men knappast så många sekunder tidigare.
LL:s samtal som avslutades 23.23.40 sätter en nedre gräns, och man kan möjligen räkna in GS som tidigast 23.24 och senast 23.24.30.
Ju längre framåt inom tidsspannet larmtiden och polisernas ankomst flyttas, desto mer osannolikt blir det att den springande mannen är gärningsman. Men en annan sidoeffekt som ett senarelagt tidschema får är att ambulansen som kom runt en minut efter piketen får väldigt ont om tid på sig att jobba.
Poutiainens variant med larmtid 23.25, skulle innebära att piketen kom 23.25.30, och ambulansen i så fall 23.26.30. Det skulle i sin tur få till följd att ambulanspersonalen endast haft 1,5 minut på sig från ankomst till avfärd.
Ett sånt scenario är helt osannolikt.
Jag skulle tro att de åtminstone haft 3 minuter.
Det skulle betyda en ankomst senast 23.25.30 för Sollentuna. Vilket skulle innebära en ankomst för piketen som senast en minut före.
Hur man än vrider på det så hamnar man någonstans i det spannet.
Det roliga är att SE faktiskt prickar in både norrmalmspiketens ankomst och hur ambulanspersonalens arbete förlöpte. Palme lades upp på bår och flyttades in i ambulansen i samband med att han kom tillbaka från språngmarschen - som borde ha påbörjats runt 23.25.30 om han sprang efter Gedda - med återkomst till mordplatsen runt 23.27.
Hur f-n fick han ihop den storyn så perfekt i händelsekedjan om han samtidigt var på flykt uppe på åsen.
Enda möjliga slutsatsen av ditt resonemang angående SE är att han enbart var ett vittne som uppehöll sig på mordplatsen efter att gärningsmannen avlägsnat sig. Vilket jag varit övertygad om sedan länge. Utan att kunna bevisa det inför en domstol. Har nu slutat att lägga mer energi på honom. Det leder ingenstans.
Ambulanspersonalens egen uppgift om tidsåtgången på platsen är 2-3 minuter. De vet vad de gjorde och hur lång tid dessa åtgärder rimligtvis tog. Motsäger inte heller våra uträkningar.
Uppenbarligen är vi överens om spannet. Att ange exakta sekunder är omöjligt. Mina egna personliga uträkningar har alltid slutat med att YN var minst en minut för sent ute för att möta den mannen som sprang förbi LJ.
Skriver under på att ju senare larmet gick desto osannolikare blir det att YN mötte mördaren.
För nu in några andra parametrar i resonemanget och uträkningen.
Några minuter efter mordet hävdade LJ att den mannen han såg hade blå dunjacka och något kepsliknande på huvudet. I sitt första förhör hävdar YN att mannen hon mötte hade en lång, mörk, tunn och fladdrande rock på sig.
1. Om båda beskrivningarna är korrekta rör det sig om olika män.
2. Om båda uppfattat fel rör det sig också om olika män. Alltså om mannen som LJ såg hade en lång mörk rock, medans mannen YN såg hade dunjacka.
3. Det är enbart om en såg fel som det kan innebära att de såg samma man.
4. LJ uppfattade mannens klädsel fel. Han hade en lång mörk rock egentligen.
5. YN uppfattade mannens klädsel fel. Han hade egentligen en dunjacka.
Eftersom det inte går att med säkerhet fastställa gärningsmannens klädsel går det inte i detta fallet heller att göra det. Detta får vi leva med. Vare sig vi vill eller inte.
Christian Dalsgaard.
https://drive.google.com/file/d/1xbq30W5_K2Jo6wA7LBnNs84Xp73mBd61/view
Det tog
högst 1,5 till 2 minuter efter larmet att svänga in på DBG. Där man mötte 4 polismän uppe på trappkrönet på Malmskillnadsgatan.
Om vi för enkelhetens skull utgår från att larmet gick 23,24,00 så innebär det att CD mötte de efterföljande poliserna i spannet 23,25,30-23,26,00 på trappkrönet. Vilket inte motsäger våra uträkningar. Vilket är bra eftersom motsägelser måste undvikas för att de ska kunna vara trovärdiga. För övrigt ger hans vittnesmål inga ledtrådar angående tiderna.