Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-26, 19:33
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det kan förstås ha varit aningen senare, men inte mycket tror jag. Jag tror att Yvonne minns fel 32 år efter mordet. Nya uppgifter ska man ta med en näve salt. Wikström, Hermansson och Zahir är överens om att de möttes vid Luntmakargatan. Det blir i promenad närmare en minuts skillnad från ett eventuellt möte mitt i trappen.

Om vi bollar lite. Allt är cirkatider.

1) Poliserna börjar springa 23.24.50. (Jag klipper alltså 10 sekunder här).
2) Polisen når trappfoten 23.25.20.
3) YN möter polisen vid trappfoten 23.25.20.

Om vi då räknar bakåt:

1) GM sprang från mordplatsen cirka 23.21.35-40.
2) GM når trappfoten 23.22.10.
3) GM når trappkrönet 23.22.40.
4) GM är i höjd med Johannesgatan 23.23.

Yvonne Nieminen:

1) Ser "GM" 23.23.
2) Går fram till trappkrönet och framme typ 23.23.30. (50-60 meter).
3) Når trappfoten 23.24.30.

Då diffar det 50 sekunder eftersom poliserna kom fram först 23.25.20 enligt detta lilla lekfulla schema.

Sen kan man då räkna åt det andra hållet som jag menar är mer realistiskt. Dvs att poliserna kom iväg senare pga av pratandet med GS om skyddsutrustning/signalement.

Man kan alltid säga att AZ var jättefull och att YN/AZ stannade fem-sex gånger på vägen men det är ju inget vi kan lägga in i ett sånt här schema eftersom det är en faktor X.

Det kan lika bra vara tvärtom, att de bara gick i normal promenadtakt.

Jag tror fortfarande att YN såg en annan man.

Om man då inte tänker sig att GM avvaktade på trappkrönet i ungefär 1 minut eller nåt sånt. Men det är också en faktor X. Det rimliga är för mig att han inte gjorde det utan kutade som f-n.
Citera
2020-08-26, 19:39
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Mordvapnet? GM kastar över revolvern när han rusar förbi och LJ stoppar snabbt ner den i sin väska.

Fast det tror inte ens jag själv på.
hashpipa?
Citera
2020-08-26, 19:42
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
hashpipa?

Ja det låter mer troligt.
Citera
2020-08-26, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Det var du som drog in Engströms mediaframträdande i mätningarna och jag återkopplade till det. Ser inte hur han är relevant för denna diskussion personligen. Du hoppar även helt över min genuina fråga om vad du menade med Ljungqvist. Jag gav dig chansen att utveckla ditt argument, men du väljer personangrepp istället.

Det finns två typer av tider, fasta och uppskattningar. Leif Ljungqvists misslyckade larmförsök 23:23:40 är en fast tid. Det är först efter denna spärr som förloppet med polisinsatsen kan starta. Ditt påstående om att mer än mordtiden, GM:s hastighet och Borgnäs klockning behövs för analysen är fel. Nieminens vittnesmål är direkt kopplat till larmtiden, eftersom den avgör när hon möter poliserna. Om poliserna är på plats 23:23 eller 23:25 medför en enorm skillnad rörande vem Nieminen ser.

Förstår heller inte ditt argument rörande PU:s svårigheter att redovisa verkligheten. Det är du som lutar dig mot PU:s kronologi i debatten.

SE's prestation är definitivt relevant ur flera synvinklar bla för att han utpekas som potentiell GM samt att för alla som tittar på den på Youtube kan bilda sig en egen uppfattning istället för att bli skedmatade på forumet.

Vad menar du att polisförhöret med Ljungqvist skulle förändra?
Yvonnes klockade tid till hon möter poliserna är fortfarande 01.45 och GM's tid till den platsen förändras inte heller. Den må vara 10 sek eller 20 sek och för varje tidsutdräkt så innebär det bara att sannolikheten för att det är GM som Yvonne möter bara blir större och större. Orsaken till att jag använde 10 sek var av försiktighetsskäl för att analysen inte skall kunna ifrågasättas.

Vad som blir kvar är den officiella mordtidpunkten i förhållande till Ljungqvist larmtid och det är som jag sa tidigare ett allvarligt problem för PU. För de tre tiderna GM, de fyra poliserna och Yvonne gör det inget då både GM och de fyra poliserna utgick från mordplatsen och de båda mötte Yvonne utefter samma sträcka
.
Sådärja, nu har jag utvecklat det.

Nieminens vittnesmål säger att hon först träffar en man (GM) sedan LJ och därefter de fyra poliserna och däremellan träffar hon ingen, dvs det är GM hon först träffar.

Huruvida sen larmtiden och den officiella mordtidpunkten inte stämmer överens och därmed ifrågasätter polisernas uppgifter i rapporter eller larmcentralens uppgifter är en annan fråga, men det förändrar inte det faktum att Yvonne mötte dom fyra poliserna 01.45 minuter efter att hon mötte GM.

Jag lutar mig inte mot PU:s kronologi. Jag behöver inte tvinga in verkligheten i påstådda tidsuppgifter. Det är händelserna och dess inbördes tidsförhållandena som ger resultatet inte externa variabler som exv. larmtider.
Senast redigerad av Utredaren 2020-08-26 kl. 20:04.
Citera
2020-08-26, 19:46
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Jag tror vi kan glömma Falkirk; han är en bedragare och mytoman. Han är dansk! I det programmet som fanns på Tyresö Radio hör jag klart och tydligt att han är dansk. Det finns mer att säga om honom men jag är ytterst osäker på att det kan ha MOP-anknytning.
Lite data:
Falkirk är född som:
Eiler Ove Pedersen i Köpenhamn den 10 Juni 1927
Boende på Norgesgade 8 C2 med sina föräldrar.

Döpt 10 Juni 1928 i Domkyrkan

Föräldrar
Tjener Anders Otto Pedersen 16/12 1899. Död 28/4 1966, Norgesgade 56,5. Begravd Sundby
Hustrun Karen Johanne Hansen 28/2 1902. Död 12/11 1981, Liflandsgade 3,3 tv

Gifta 5/3 1922 i Frederiksvaerk (ej hittat)

Folkräkning 1925: Bodde på Norgesgade 8C
Faderns yrke: Tjener och professionell boxare (vann en silvermedalj i flugvikt (<50,8 kg) i sommarolympiaden 1920 i Antwerpen), dog 28 April 1966 (29:e enligt Berlingske Tidene; fhv Tjener)
Begravd i Sundby, nr 1077. Bodde då på Norgesgade 56.
En dotter, född 11 maj 1922, bodde här. Dog 24 december 1929. Graven nu borta.

Folkräkning 1930: Bodde på Norgesgade 8C
Faderns yrke: Tjener på Maths. Bokhandel Norregade 41
Ejler Ove anges, men också ett dött barn (dottern)

Polisregistret 1890-1923 avs. 1914 (som skötte folkbokföringen på denna tid) anges Anders Otto (15 år) vara gift med Karen Johanne (12 år) och boende hos (vems?) föräldrar på Sankt Peders Straede 26, 2 hos hjemmet i Köpenhamn. Församlingen var Vor Frue

Skilsmässa Karen Johanne skiljer sig i Sverige 1956 03 13

Sveriges Befolkning 1970
Falkirks moder Karen Johanne Pedersen dyker upp i Sverige boende på Hornsgatan 29 C i Stockholm (Lagerkvist)

Karen Johanne Pedersen invandrar till Domkyrkan i Lund 1950 12 21
Flyttar till Limhamn 1954 10 15 (skilsmässa 1956 03 13) (Falkirk till Sverige 1956 08 17)
Flyttar till Hörby 1957 02 05
Flyttar till Bjurtjärn 1960 10 22 !!
Flyttar till Solna 1961 01 25
Flyttar till Maria Magdalena Sthlm 1969 08 28
Flyttar till Storkyrkoförs. Sthlm 1971 08 24

Återvänder till Danmark, Amager (Hotell Amager) 1972 01 20
Avlider där 1981 11 12

Vad Falkirk sysslar med under kriget är för mig en gåta. På Tyresö går han på som en genuin skotte med många uppseendeväckande erfarenheter från kriget.
Han var en initierad skojare i så fall. Vet du om John Falkirk, journalist på SvD som skriver om MOP, är släkt med Mac Falkirk? Det finns en Anders Falkirk också, uppvuxen i Tyresö. Kanske Mac är far till Anders som är far till John?
Senast redigerad av iesho 2020-08-26 kl. 20:16.
Citera
2020-08-26, 20:25
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Han var en initierad skojare i så fall. Vet du om John Falkirk, journalist på SvD som skriver om MOP, är släkt med Mac Falkirk? Det finns en Anders Falkirk också, uppvuxen i Tyresö. Kanske Mac är far till Anders som är far till John?
Ja det är nog så. Eller båda söner.
Citera
2020-08-26, 20:29
Medlem
14thInts avatar
Jag fortsätter mitt idoga letande.

Jag har skäl att tro att Stig Engström och Alf Karlsson gick Nybro Samrealskola samtidigt, i så fall troligen inte i samma klass.
Citera
2020-08-26, 20:51
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
SE's prestation är definitivt relevant ur flera synvinklar bla för att han utpekas som potentiell GM samt att för alla som tittar på den på Youtube kan bilda sig en egen uppfattning istället för att bli skedmatade på forumet.

Vad menar du att polisförhöret med Ljungqvist skulle förändra?
Yvonnes klockade tid till hon möter poliserna är fortfarande 01.45 och GM's tid till den platsen förändras inte heller. Den må vara 10 sek eller 20 sek och för varje tidsutdräkt så innebär det bara att sannolikheten för att det är GM som Yvonne möter bara blir större och större. Orsaken till att jag använde 10 sek var av försiktighetsskäl för att analysen inte skall kunna ifrågasättas.

Vad som blir kvar är den officiella mordtidpunkten i förhållande till Ljungqvist larmtid och det är som jag sa tidigare ett allvarligt problem för PU. För de tre tiderna GM, de fyra poliserna och Yvonne gör det inget då både GM och de fyra poliserna utgick från mordplatsen och de båda mötte Yvonne utefter samma sträcka
.
Sådärja, nu har jag utvecklat det.

Nieminens vittnesmål säger att hon först träffar en man (GM) sedan LJ och därefter de fyra poliserna och däremellan träffar hon ingen, dvs det är GM hon först träffar.

Huruvida sen larmtiden och den officiella mordtidpunkten inte stämmer överens och därmed ifrågasätter polisernas uppgifter i rapporter eller larmcentralens uppgifter är en annan fråga, men det förändrar inte det faktum att Yvonne mötte dom fyra poliserna 01.45 minuter efter att hon mötte GM.

Jag lutar mig inte mot PU:s kronologi. Jag behöver inte tvinga in verkligheten i påstådda tidsuppgifter. Det är händelserna och dess inbördes tidsförhållandena som ger resultatet inte externa variabler som exv. larmtider.

Härligt. Utveckla gärna argumenten direkt, istället för på uppmaning. Engström kan vara intressant att diskutera generellt. Nu var diskussionen dock larmtiden och Nieminens vittnesmål. Här ser jag inte hans relevans, och jag tror definitivt inte att det är klokt att använda honom som referens för GM:s hastighet.

Du verkar vidare helt missförstå vad Ljungqvists uppgift är. Du kallar det gång på gång för polisförhör, vilket det inte är. Det är en registrerad tidpunkt i LAC-bandet. Det är alltså inte någon form av subjektiv minnesbild från Ljungqvist, utan en ren faktauppgift registrerad via Fröken Ur. Som information betraktad borde det vara right up your alley. Den har i sig ingenting med Leif Ljungqvist som person att göra, det viktiga är själva telefonsamtalet. Att det har genomförts vid den tidpunkt det har gjort garanterar att polisen nu inte är på platsen.

Sen stämmer det att Ljungqvist i själva förhören hävdar att polisen kom efter ett par minuter, men det gör inte uppgiften subjektiv. Tvärtom stärks den, då samma förhållande nu stöds av både objektiv data (telefonsamtalet) och vittnesmålen (deltagarnas minne). Kort sagt, Fröken Ur och vittnena har samma bild. Vi kan till och med släppa Ljungqvists vittnesmål, och bara fokusera på telefonsamtalen, så är diskussionen rent kvantitativ.

Att du inte ser hur detta skulle kunna vara av relevans för Nieminens vittnesmål kan jag inte påverka. Det är två olika händelser i sig, men de hänger ihop i ett orsakssamband. Polisinsatsen och Nieminen krockar in i varandra - när detta sker är viktigt. Vi vet ju inte när Nieminen befinner sig på David Bagares Gata. Enda möjligheten att hitta henne i tiden är att spola fram, kolla när hon möter poliserna och därefter spola bakåt. Här blir det alltså relevant när poliserna är på plats, och därmed när larmet går.

Man kan notera hur andra debattörer i tråden inte har några problem att förstå relationen mellan dessa två skilda händelser. Att vi har denna diskussion från första början kanske kan ge vissa ledtrådar om sambandet. Vi tror att larmet gick vid olika tillfällen, och vi når också helt olika slutsatser rörande den man Yvonne Nieminen ser.
Citera
2020-08-26, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Härligt. Utveckla gärna argumenten direkt, istället för på uppmaning. Engström kan vara intressant att diskutera generellt. Nu var diskussionen dock larmtiden och Nieminens vittnesmål. Här ser jag inte hans relevans, och jag tror definitivt inte att det är klokt att använda honom som referens för GM:s hastighet.

Du verkar vidare helt missförstå vad Ljungqvists uppgift är. Du kallar det gång på gång för polisförhör, vilket det inte är. Det är en registrerad tidpunkt i LAC-bandet. Det är alltså inte någon form av subjektiv minnesbild från Ljungqvist, utan en ren faktauppgift registrerad via Fröken Ur. Som information betraktad borde det vara right up your alley. Den har i sig ingenting med Leif Ljungqvist som person att göra, det viktiga är själva telefonsamtalet. Att det har genomförts vid den tidpunkt det har gjort garanterar att polisen nu inte är på platsen.

Sen stämmer det att Ljungqvist i själva förhören hävdar att polisen kom efter ett par minuter, men det gör inte uppgiften subjektiv. Tvärtom stärks den, då samma förhållande nu stöds av både objektiv data (telefonsamtalet) och vittnesmålen (deltagarnas minne). Kort sagt, Fröken Ur och vittnena har samma bild. Vi kan till och med släppa Ljungqvists vittnesmål, och bara fokusera på telefonsamtalen, så är diskussionen rent kvantitativ.

Att du inte ser hur detta skulle kunna vara av relevans för Nieminens vittnesmål kan jag inte påverka. Det är två olika händelser i sig, men de hänger ihop i ett orsakssamband. Polisinsatsen och Nieminen krockar in i varandra - när detta sker är viktigt. Vi vet ju inte när Nieminen befinner sig på David Bagares Gata. Enda möjligheten att hitta henne i tiden är att spola fram, kolla när hon möter poliserna och därefter spola bakåt. Här blir det alltså relevant när poliserna är på plats, och därmed när larmet går.

Man kan notera hur andra debattörer i tråden inte har några problem att förstå relationen mellan dessa två skilda händelser. Att vi har denna diskussion från första början kanske kan ge vissa ledtrådar om sambandet. Vi tror att larmet gick vid olika tillfällen, och vi når också helt olika slutsatser rörande den man Yvonne Nieminen ser.

Du behöver inte vara så mångordig. Jag förstår att du vill trolla bort GM.

Faktum är dock att såväl GM som de fyra poliserna springer samma väg och möter Yvonne utefter den sträckan. Oavsett när i tiden så finns det ett inbördes tidsförhållande mellan den verkliga mordtidpunkten och mordplatsen och de relativa tiderna som inte förändras. Om du hävdar en specifik larmtid enligt LAC så kommer du i konflikt med polispatrullen som hävdar larmtid kl.23:23 vilket stämmer bra med den officiella mordtidpunkten kl. 23.21.30 och de relativa tiderna för GM, Nieminen och de fyra poliserna.

Därav följer att LAC's tider är i konflikt med den officiella mordtidpunkten. Varför vet jag inte men det är ett allvarligt problem för PU utredningsmässigt men också rättssäkerhetsmässigt då det ger mördaren fri lejd och öppnar för att montera in SE som GM och bara det är en skandal.

Mitt resonemang är inte beroende av någon larmtid.
Edit: Ditt resonemang ger tider som passar för KP's teori om SE som GM.
Senast redigerad av Utredaren 2020-08-26 kl. 21:22.
Citera
2020-08-26, 21:27
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Du behöver inte vara så mångordig. Jag förstår att du vill trolla bort GM.

Faktum är dock att såväl GM som de fyra poliserna springer samma väg och möter Yvonne utefter den sträckan. Oavsett när i tiden så finns det ett inbördes tidsförhållande mellan den verkliga mordtidpunkten och mordplatsen och de relativa tiderna som inte förändras. Om du hävdar en specifik larmtid enligt LAC så kommer du i konflikt med polispatrullen som hävdar larmtid kl.23:23 vilket stämmer bra med den officiella mordtidpunkten kl. 23.21.30 och de relativa tiderna för GM, Nieminen och de fyra poliserna.

Därav följer att LAC's tider är i konflikt med den officiella mordtidpunkten. Varför vet jag inte men det är ett allvarligt problem för PU utredningsmässigt men också rättssäkerhetsmässigt då det ger mördaren fri lejd och öppnar för att montera in SE som GM och bara det är en skandal.

Mitt resonemang är inte beroende av någon larmtid.

Om du vill involvera uppgifterna från polispatrullerna så säger första patrull på plats att larmet måste gått 23:29. Är det här relevant? Nej, eftersom det går att fastställa rent kvantitativt att det inte kan stämma, exempelvis via ambulansens ankomsttid. Du ifrågasätter värdet i att involvera vittnesuppgifter i en diskussion om larmtiderna, när jag åsyftar LAC-bandet, sen börjar du själv kasta vittnesmål runt dig. Fröken Ur väger tyngst.

Rörande Engström så skadas snarare scenariot med honom som gärningsman av att korrigera larmtiden. Om det inte är gärningsmannen Nieminen ser förlorar Engström-spåret ett rejält argument: Hon beskriver ju hans väska och skor. Med den korrekta larmtiden tappar förespråkarna dessa indicier, som Petersson framhöll under pressträffen. En ny man på David Bagares är också en indicie för flera inblandade, vilket i förlängningen talar emot Engström.

Trolla bort GM? Jag tror också att Palme blev skjuten, jag lutar bara åt att gärningsmannen kan ha valt en annan väg. Ser inte hur detta förminskar brottet eller skyddar GM. Torrt, byråkratiskt språkbruk och sen personangrepp i sak är verkligen inte en lyckad kombination.
Senast redigerad av H24 2020-08-26 kl. 21:30.
Citera
2020-08-26, 21:42
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Jag har påbörjat en granskning av Bjurärendet och delar här några initiala tankar.

Margareta Eklunds grupp talar sanning:

För detta talar liknande uppgifter från de hörda spanarna, spaningen avbröts kring 22-tiden, de återsamlade och åkte hem kring 23-tiden. Gruppen var ansedd som en av de bästa, i synnerhet var ME uppskattad. Här måste förhören fyllas på för att göra en bättre bedömning.

Margareta Eklunds grupp talar sanning med undanhållande:

Samma som ovan, men de blev beordrade att försvinna. Det finns bara Säpo och Krigsmakten (via särskilda tjänster) som kan göra något sådant. De senare skulle vara mer udda och iögonfallande, om det inte var övning. Men, varför flytta skarp verksamhet för en övning?
Mera troligt i så fall Säpo. Lingärde (som jag håller för en källa med högst måttlig trovärdighet) talar om en operation av ryssroteln i samma område under sena kvällen. Det är hyfsat plausibelt och kan vidmakthållas i decennier, inte vill man röja att man identifierat Agent Z på väg att möta källa Y. Det skulle alltså finnas legitima skäl till ett undanhållande.
Men, det öppnar också för möjligheten att städa bort vaksamma och också trovärdiga vittnen i form av spanare, om man har annat på gång.
Alla dessa underscenarier är svåra att gräva i, utan här blir det bi-produkter från granskning av nästa hypotes i så fall.

Margareta Eklunds grupp ljuger aktivt för att skydda sig själva:

Observera att skälen till detta behöver inte primärt ha med mordet att göra.

Jag noterar att de påstår att de avbröt spaningen i förtid, vilket innebär att de inte löste den uppgift de var satta att lösa. Detta bevisas av att Sigge C var i farten intill 1-tiden när deras tjänstepass slutade.

De skrev heller ingen rapport, vilket både KG Ohlsson och rotelchefen Helge Eriksson noterar som helt mot instruktioner och rutiner (Eriksson, en ordentlig polis från golvet, blir överkommenderad efter åtta års tjänst omedelbart efter mordet).

De förändrar gradvis sina inbördes historier, särskilt Holmström. Den operativa chefen Ohlsson skriver PM 860415 och menar att det finns dokumentation vid KSN att man funnits kring Oxen under kvällen. Han har kort samtalat med Holmström, skriver han.

När gruppen förhörs 1988, säger både ME och Holmström att Holmström hela tiden har befunnit sig i Svenska Finans lokaler. Som jag påvisade för några dagar sedan, så fanns SF på Tegnérgatan 23/Sveavägen 70 med sikt mot Sigges lägenhet, men med största sannolikhet också biografen Grands telefoner.

Detta ändras senare, efter att Söderholm insisterat på att Holmström varit vid Oxen (där man disponerade två lokaler i området), till att Holmström inte kunde utesluta att han lämnat SF lokaler. Det är mindre sannolikt, men kan inte uteslutas, att han gjort det och rört sig t.o.m till fots i området, säger han i förhör 1989.

Detta förstärks av Krusells framträdande i Hylins dokumentär (ömsom vin, ömsom vatten), där han som biträdande spaningsledare fått rapporterat att KSN fanns kring Oxen under kvällen. Han är helt frågande till att de skulle ha varit på annan plats (Grandområdet?). Nu kan det förstås vara andra spanare från KSN som varit vid Oxen, men sannolikheten får nog anses relativt hög att det var ME besättning.

Ännu märkligare blir den taktiska utgångsgrupperingen de säger sig ha haft. KG Ohlsson kommenterar spaningstaktik generellt i en av sina PM. Om man inte har tecken på att den misstänkte är i bostaden, så sätter man sig inte där, det är slöseri med resurser - enligt Ohlsson.

Vår besättning har tydligen inte gått i den skolan. När de börjar passet vid kl 16, efterhör de läget i TK-rummet. Trots att en Ove hemma hos Sigge C både kl 12.44 och 12.47 säger till uppringande personer att Sigge inte är hemma, i första samtalet till och med att Sigge jobbar på klubben (Oxen) från klockan 1500, och trots att det därefter varit 15 inringningar utan svar mellan kl 1250 till 1600, så väljer teamet att utgångsgruppera kring Sigges bostad med ME i bil Luntmakargatan hitom korsningen Tegnérgatan vänd i nordlig riktning och med Holmström i SF lokaler.

Ännu värre är det att de sedan, trots samband med Thulin i TK-rummet och som registrerat ytterligare tolv påringningar till Sigge utan svar fram till kl 2200, inte omdisponerar. ME säger sig inte rört sig ur fläcken.

Detta duger inte, och här kommer jag att fortsätta.

Det verkar faktiskt också som KP även gjorde detta. Blombergsson försöker 2018-05-21 få ME till förhör, vilket hon slår bort !? I detta samtal tar även Blombergsson upp uppgiften från Bengt T Bengtsson (Tjänstgjorde 1986 vid KSN, avliden i slutet av 2018) om att det inte är rätt rapporterat om vad som sades i ett avlyssnat samtal till Sigge C. ME tillbakavisar även detta. Det rör sig troligen om det som Bengtsson talar om i Hylins dokumentär.

Som kuriosa, så bodde Bengtsson vid mordet på Björkvallavägen 4B i Upplands Väsby. Jag har inte hittat tecken på att han kunnat finska.

Vid ett steg tillbaka ser man att denna förklaring inte håller.
Före nedläggningen av FU hade vi en klar indikation på att en polis ”avvikit” från sin post.
”Föllinge” är nu identifierad och ingick i stödpatrullen.
Med de frisläppta dokumenten vet vi nu att ett helt team medvetet åkt hem från sin uppgift för att det inte fanns något att göra.
Det är helt osannolikt att två patruller, helt eller delvis, bara går hem. I synnerhet som den operativa chefen Göte Ohlsson 860415 i ett uppslag intygar att KSN varit till fots kring Oxen och troligen använt bilskuggning.

Om vi tittar vidare på vittnet (Thiel?) i Säpo 1987 som går med hustru efter bion längs Holländargatan riktning söderut och möter en kvinna i en vit mindre bil som kör mot enkelriktat.

Kan inte slå fast med fakta, men nog var människor mer noggranna med trafikregler på 80- talet? Och visst har det alltid varit, möjligen ännu mer förr, en stor skillnad mellan män och kvinnor att bryta mot dessa?

En kvinna som vi vet disponerade en vit Audi 80 på kvällen, och som enligt egen utsago befann sig i den bilen på Luntmakargatan till åtminstone kl 22.30 var Kriminalinspektören Eklund.

I min bok finns det nu en klar hypotes att vittnet mötte en civil polis, som hade självförtroende att köra mot enkelriktat.

Det kommer att bli mycket spännande att läsa förhören med vittnena som detta, Hellström, 23.20- taxichauffören, ”Tommy” m fl.
Citera
2020-08-26, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Om vi bollar lite. Allt är cirkatider.

1) Poliserna börjar springa 23.24.50. (Jag klipper alltså 10 sekunder här).
2) Polisen når trappfoten 23.25.20.
3) YN möter polisen vid trappfoten 23.25.20.

Om vi då räknar bakåt:

1) GM sprang från mordplatsen cirka 23.21.35-40.
2) GM når trappfoten 23.22.10.
3) GM når trappkrönet 23.22.40.
4) GM är i höjd med Johannesgatan 23.23.

Yvonne Nieminen:

1) Ser "GM" 23.23.
2) Går fram till trappkrönet och framme typ 23.23.30. (50-60 meter).
3) Når trappfoten 23.24.30.

Då diffar det 50 sekunder eftersom poliserna kom fram först 23.25.20 enligt detta lilla lekfulla schema.

Sen kan man då räkna åt det andra hållet som jag menar är mer realistiskt. Dvs att poliserna kom iväg senare pga av pratandet med GS om skyddsutrustning/signalement.

Man kan alltid säga att AZ var jättefull och att YN/AZ stannade fem-sex gånger på vägen men det är ju inget vi kan lägga in i ett sånt här schema eftersom det är en faktor X.

Det kan lika bra vara tvärtom, att de bara gick i normal promenadtakt.

Jag tror fortfarande att YN såg en annan man.

Om man då inte tänker sig att GM avvaktade på trappkrönet i ungefär 1 minut eller nåt sånt. Men det är också en faktor X. Det rimliga är för mig att han inte gjorde det utan kutade som f-n.

Ja.
Det är förstås ett sätt att räkna som inte är orealistiskt på något sätt.
Det är inte alls givet att den springande mannen var gm oavsett om man får mötestiden att stämma på ett ungefär.

Jag försöker egentligen i görligaste mån hålla mig till ett tidsschema som inte avviker för mycket, och samtidigt ta som utgångspunkt att den springande mannen kan ha varit gm. Osäkerhetsfaktorerna är stora, och alla uppskattningar blir i någon mån fel.
Det vi har att gå på är ju ett områdesanrop som vi skattar till sent 23.23, vilket ligger ganska nära granskningskommissionens slutsats:

”Tiden för larmanropet kan således beräknas till tidigast 23.22.30 och senast 23.25.00. Bedömer man, som vi gjort, det som troligt att polispiketen var på plats senast 23.24.30,
innebär det sagda att larmanropet gått ut senast 23.24.”

Jag håller mig på den senare halvan här, och räknar med att larmet gått 23.23.45, att GS kommit till platsen 23.24, och piketen 23.24.15.

Ur GrK:

”Antagandet är teoretiskt. Att Södermalmspiketen skulle ha anlänt 23.23 är i praktiken uteslutet. Då pågick ännu vittnet Leif L:s larmförsök. På bandet hörs Leif L och hans passagerare tala. Det finns ingen anledning att tro att Leif L skulle ha hängt kvar på linjen för att larma polis, om polisen redan hade anlänt. Den första polispatrullen kan således ha anlänt tidigast då larmförsöket avslutades, vilket var cirka 23.23.40.
Detta avser tiden från det att anropet påbörjades till det att patrullen var på plats. Kommunikationen mellan sambandscentralen och patrullen kan ha pågått under tiden. Det är alltså möjligt att radiokommunikationen avslutades kort innan patrullen kom fram”

”[...]Beräkningen leder med vissa avrundningar till slutsatsen att Gösta Söderströms bil anlänt till mordplatsen 23.24, eller strax därefter.
Om man till detta lägger antagandet att Södermalmspiketen anlänt 10-20 sekunder efter Gösta Söderström och att det tagit den 30 sekunder att köra från det att larmanropet gick ut, kan tidpunkten för larmanropet bestämmas till kort före den tidpunkt då Söderström anlände till mordplatsen. Det stämmer med en uppgift som Söderström lämnat, nämligen att han hörde larmanropet över radion när han svängde in på Sveavägen på väg till mordplatsen, dvs. några sekunder innan han var framme. Det skulle med andra ord innebära att larmanropet gick ut omkring 23.24 eller strax dessförinnan”

Utifrån det resonemanget som jag tycker är vettigt gör jag min beräkning:
Mordtiden är ju egentligen inte relevant för den inbördes kronologin, men vi måste ju ha något att hänga upp det hela på.

23.21.30. Mordet
23.22.30. Gärningsmannen på krönet
23.22.45. Mötet med YN/AZ
23.23.45. Mötet med LJ högt uppe i trappen.
23.24.15. Piketen anländer.
23.24.40. Piketpoliserna springer från mordplatsen.
23.24.50. YN/AZ möter poliserna på Luntmakargatan.

Det har alltså gått drygt 2 min sedan YN/AZ mötte mannen på David Bagares gata, 10-15 meter från korsningen Johannesgatan.
Det är en rimlig promenadtid, men beräkningen är bara teoretisk, och kan förstås diffa ett antal sekunder åt båda hållen, men det viktiga tycker jag är att det egentligen kanske inte finns någon egentlig tidslucka.
Om man beräknar mötet med poliserna till Luntmakargatan blir det kanske lite enklare, även om det bara handlar om 30 meter från trappfoten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in