2020-08-27, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Jag med, 56år och gillar pizza och öl, men du glömmer alla andra orsaker till att du ska dö, har du rätt blodgrupp osv. för det vet du inte och inte jag heller.

Slappna av min vän för historien säger att du kommer dö av andra orsaker, av ålder som en sniken gammal gubbe.

Rätt blodgrupp tycks vara 0. Vet ej om det spelar någon roll om man är 0+ eller 0-..

Afrikanska blodgrupper (åtminstone några av dem) är inte högt i kurs när det gäller Corona. Det kommer att bli intressant att få veta vilka blodgrupper somalier representerar..

Det är många av oss som gillar öl och pizza. Det kan nog inte betraktas som en "riskfaktor". Åtminstone om man inte dricker/åter varje dag.
Citera
2020-08-27, 02:11
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landsfiskalen
Själv låter jag andra vara försökskaniner. När jag sen ser att inga fått några allvarliga biverkningar tar jag (kanske) och vaccinerar mig.

Japp. Och man får ju "betala" för sin vägran på det sättet, att man måste fortsätta akta sig. De som tar vaccinet är ju fria sedan (om de vågar lita på det, vill säga).

Men jag undrar hur myndigheterna tänker göra, de borde antikroppstesta människor först tycker man, så att de som har antikroppar inte tar vaccinet i onödan? Både med tanke på att antalet doser måste räcka till alla som behöver, och med tanke på eventuella biverkningar.
Citera
2020-08-27, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Landsfiskalen
Hörde på nyheterna att det är en person som blivit smittad igen trots att han redan varit sjuk i Covid. Visserligen symtomfri men är han smittad är han väl en smittorisk?

Tegnell tror att det är möjligt - åtminstone i några enstaka fall. Själv är jag fortfarande mer skeptisk. Det har även tidigare cirkulerar rykten om återinsjuknande, men alla sådana har hittills visat sig vara just rykten.

Den här gången anser man sig ha lite mer kött på benen. Återstår att se huruvida det handlar om en "återinsjuknande" eller ngt annat..
Citera
2020-08-27, 02:13
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Varför tänker du att andra skulle vara solidariska gentemot dig, när du själv inte är solidarisk gentemot andra?

Nu pratar vi om den viktiga principen, att man måste få bestämma över sin egen kropp. Håller du inte med om det? Ett tvångsingrepp i kroppen (vare sig det sker genom att någon håller fast en rent fysiskt, eller genom ekonomiska påtryckningar och styrmedel), är på en helt annan nivå än t.ex. ett utegångsförbud. Det första kan ge livslånga men - det andra går över.
Citera
2020-08-27, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nu pratar vi om den viktiga principen, att man måste få bestämma över sin egen kropp. Håller du inte med om det? Ett tvångsingrepp i kroppen (vare sig det sker genom att någon håller fast en rent fysiskt, eller genom ekonomiska påtryckningar och styrmedel), är på en helt annan nivå än t.ex. ett utegångsförbud. Det första kan ge livslånga men - det andra går över.

Både FHM och jag håller med med dig. Jag är emot tvångsvaccinationer - och även tvångsmunskydd.

Men eftersom jag vill bestämma över min kropp själv förväntar jag inte heller något annat av mina medmänniskor. Som ni alarmisterna tycks göra..
Citera
2020-08-27, 02:27
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Både FHM och jag håller med med dig. Jag är emot tvångsvaccinationer - och även tvångsmunskydd.

Men eftersom jag vill bestämma över min kropp själv förväntar jag inte heller något annat av mina medmänniskor. Som ni alarmisterna tycks göra..

Munskydden kan ju inte ge några permanenta biverkningar. Dum jämförelse.
Citera
2020-08-27, 05:08
Medlem
Citat:
Tegnell tror att det är möjligt - åtminstone i några enstaka fall. Själv är jag fortfarande mer skeptisk. Det har även tidigare cirkulerar rykten om återinsjuknande, men alla sådana har hittills visat sig vara just rykten.

Den här gången anser man sig ha lite mer kött på benen. Återstår att se huruvida det handlar om en "återinsjuknande" eller ngt annat..

Dom som hitintills återinfekteras har knappt märkt av andra gången, dubbling alltså mkt mildare sjuk
Citera
2020-08-27, 05:40
Avslutad
Citat:

Kan väl mycket väl ha varit ett falskt positiv i våras? Skulle ju inte varit det första fallet av den typen.
Citera
2020-08-27, 05:47
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
En tredjedel av fallen i Madrid - som också var epicentrum i mars-april. Även Barcelona har varit hårt drabbat båda perioderna.

Lik förbaskat finns det många här som hävdar att Sverige, och då framför allt Stockholm, står sig väl rustade inför hösten.
Man kan hoppas att vi har byggt upp tillräcklig immunitet för att bromsa smittspridningen. Men finns det någon beredskap på hur man ska agera ifall smittspridningen rusar uppåt igen?

"Hoppas på det bästa, förbereda sig på det värsta"

Innan epidemin hade nått Sverige, så gjorde Anders Tegnell ingenting för att hindra epidemin att nå Sverige.

Citat:
Vi som har så stor immunitet vid det här laget, det är klart att vi har lagt det värsta bakom oss! (Förresten har vi nog inte högre dödstal än andra länder, det är bara att vi räknar lite annorlunda, lite ärligare, och dessutom dog dom flesta ju MED covid-19 och inte av. Men tillräckligt många smittade har vi minsann haft ändå för att skyddas framöver, bland annat av T-celler som av någon anledning inte tycks vara lika effektiva i hårt drabbade länder som t.ex Belgien, Frankrike och Spanien.)

Det var en bra sammanställning av tegnellisternas tokerier. Anders Tegnells anhängare hittar dom mest absurda sätt att försvara den stora mängden sjuk- och döds-fall.

Citat:
Åtminstone jag kan inte få de här ekvationerna att gå ihop. Jag har nog läst lite för lite i den här tråden.

Dom närmaste veckorna kommer vi att få se huruvida immunitet genom infektion var en fungerande strategi. Ifall strategin har fungerat, så ska smittspridningen gå märkbart trögare i Sverige, jämfört med Finland och Norge. Dom närmaste 2 veckorna, så ska vi kunna se att smittspridningen bromsas av immunitet. Ifall smittspridningen inte bromsas, så har Anders Tegnells strategi kollapsat från grunden.
Citera
2020-08-27, 06:00
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Ja så borde det vara, och det har WHO och andra poängerat från början.
I Sverige har vi Tegnell som tyckte att detta med tester var "onödigt".
Så hur ofta ska folk testas? Varannan dag? Hur ska du skapa x antal nya labb som ska analysera testerna?
Citera
2020-08-27, 06:05
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:

Du "återinsjuknar" inte med ett nytt "strain"....
Citera
2020-08-27, 06:11
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:

Är du emot tvångsbilbälte också?

Vägrar du spänna fast dig när du flyger?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in