2020-08-19, 21:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Spanien rapporterar mardrömsiffror idag - 3715 nya fall

Det där låter inte alls bra, vad låg dom på för dagssiffror i slutet på juni när dom öppnade upp?
Citera
2020-08-19, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Den pålitliga källan kan konstatera att barn med symptom, åtminstone de äldre barnen må vara smittsamma. Att de kan smitta andra barn är nog klarlagt. Men det verkar inte klarlagt att barn, åtminstone de under 15 år, kan smitta vuxna. Varför det förhåller sig så förbryllar även mig. Men det är mycket som förbryllar när det kommer till SARS-COV2 och covid-19, varav klustersmittan bara är toppen av isberget
Man kanske inte kan bevisa direkt att små barn smittar vuxna men samtidigt kan man inte dra några slutsatser om att små barn är inte lika mycket smittsamma än vuxna.
Om viral loads är ett mått på smittsamhet då är det lika hos vuxna som hos barn och små barn.
In particular, there is little evidence from the present study to support suggestions that children may not be as infectious as adults.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.06.08.20125484v1

There does not appear to be a significant difference in viral RNA load between symptomatic children and symptomatic adults, indicating that children shed viral RNA (whether viable or not) in a similar manner to adults [67]. This does not, however, indicate whether children transmit the infection to an equal extent, given that the exact load of viable virus is unknown and that it will depend on the specimen from which the virus is identified (e.g. upper respiratory tract versus gastrointestinal). Children have been shown to develop neutralising antibodies after SARS-CoV-2 infection [68].

Sidan 7

https://www.ecdc.europa.eu/sites/default/files/documents/COVID-19-schools-transmission-August%202020.pdf
Citera
2020-08-19, 21:53
Avslutad
Någon skrev: ”Folkhälsomyndigheten verkar inte vara intresserade av vaccin överhuvudtaget så Sverige får väl vaccinet sist.”

Det har jag svårt att tro på... Både Tegnell och Johan på Folkhälsomyndigheten idag var ju involverade i förra pandemin 2009, när Sverige köpte in 18 miljoner doser vaccin. Innan det ens hade varit ett enda dödsfall ännu i Sverige. (Det slutade på runt 30 dödsfall, trots cirka 5 månader utan vaccin)

Sedan 2016:

”Folkhälsomyndigheten kritiseras för att ha skrivit avtal om inköp av samma prototypvaccin som användes under svininfluensan och som kopplats till 300 fall av narkolepsi. Myndighetens ansvariga försvarar sig med att de inte har något val.”

https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2016/april/kritiserat-vaccin-upphandlas-pa-nytt/
Citera
2020-08-19, 21:55
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Man kanske inte kan bevisa direkt att små barn smittar vuxna men samtidigt kan man inte dra några slutsatser om att små barn är inte lika mycket smittsamma än vuxna.
Om viral loads är ett mått på smittsamhet då är det lika hos vuxna som hos barn och små barn.
In particular, there is little evidence from the present study to support suggestions that children may not be as infectious as adults.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.06.08.20125484v1

There does not appear to be a significant difference in viral RNA load between symptomatic children and symptomatic adults, indicating that children shed viral RNA (whether viable or not) in a similar manner to adults [67]. This does not, however, indicate whether children transmit the infection to an equal extent, given that the exact load of viable virus is unknown and that it will depend on the specimen from which the virus is identified (e.g. upper respiratory tract versus gastrointestinal). Children have been shown to develop neutralising antibodies after SARS-CoV-2 infection [68].

Sidan 7

https://www.ecdc.europa.eu/sites/default/files/documents/COVID-19-schools-transmission-August%202020.pdf

Låter väl rimligt att viral load är relaterat till smittsamhet,

i kombination med aktivitet,

t ex sång eller tal med hög röst eller hosta/nysning.
Citera
2020-08-19, 21:58
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Kan förstås vara så, men i såväl Belgien som Spanien och Italien fick man i smittan i äldreboendena, trots, omfattande lockdowner.
Eh ...
Smittan var redan igång när man stängde ner. Det vet du, varför bluffar du?
Citera
2020-08-19, 22:02
Avslutad
Citat:

Frankrike liknande siffror på 3776 nya fall och 17 döda
Senast redigerad av Captinhero 2020-08-19 kl. 22:10.
Citera
2020-08-19, 22:05
Medlem
Citat:

En tredjedel av fallen i Madrid - som också var epicentrum i mars-april. Även Barcelona har varit hårt drabbat båda perioderna.

Lik förbaskat finns det många här som hävdar att Sverige, och då framför allt Stockholm, står sig väl rustade inför hösten. Vi som har så stor immunitet vid det här laget, det är klart att vi har lagt det värsta bakom oss! (Förresten har vi nog inte högre dödstal än andra länder, det är bara att vi räknar lite annorlunda, lite ärligare, och dessutom dog dom flesta ju MED covid-19 och inte av. Men tillräckligt många smittade har vi minsann haft ändå för att skyddas framöver, bland annat av T-celler som av någon anledning inte tycks vara lika effektiva i hårt drabbade länder som t.ex Belgien, Frankrike och Spanien.)

Åtminstone jag kan inte få de här ekvationerna att gå ihop. Jag har nog läst lite för lite i den här tråden.
Citera
2020-08-19, 22:06
Avslutad
Såhär lät det efter förra pandemin när ansvariga ställdes till svars i Agenda. När Tegnell + dåvarande ansvariga politiker i Alliansen sa: ”Men det visste vi ju inte då”

https://youtu.be/TyoZT4bk5N0

Även om jag är skeptisk till Tegnell tycker jag samtidigt på ett sätt lite ”synd” om honom just för att han får ta ALL skit... Politiker med flera kommer lite väl enkelt undan sitt ansvar på så sätt, då som nu.

”Vi följde bara myndigheternas rekommendationer” lät det från politiker 2009. Vi får väl vänta på facit och se hur det kommer låta efter 2020...
Citera
2020-08-19, 22:07
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det ökar inte våldsamt. Det kan inte betecknas som en andra våg. Tidigare idag angav platz.se +8 i nya avlidna och totalt då 5820 avlidna. Men senare såg jag att dom gjorde en ny uppdatering. Idag hade vi +10 avlidna och totalt då 5822, gapet är 20 personer.

Man påstår också att antalet inlagda ökat med 3 personer och 1 person på IVA. Veckodödligheten anges till 31 personer.

En rimlig måttstock för vad som är acceptabelt, borde vara siffrorna för Sveriges grannländer. Enligt Anders Tegnells strategi, ska svenska folket ha byggt upp immunitet mot Corona-viruset. Denna immunitet bör nu visa sig, i form av siffror som är klart lägre än grannländernas siffror.

Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
I morgon förväntar jag mig att man redovisar +4 och vad gäller nya fall har vi säkert en envis platå.

En platå är icke acceptabel. Siffrorna ska ner under grannländerna.

Inom 2 veckor vill jag se resultat. Det får vara slut på bortförklaringar.

Citat:
Ursprungligen postat av HG
Vi får väl se vad som händer de kommande veckorna. Själv tror jag att vi nu går in i den andra vågen.

Det skulle vara ett fiasko för Anders Tegnell.

Ifall Sveriges siffror inte sjunker under grannländernas siffror inom 2 veckor, så har Anders Tegnells strategi kollapsat fullständigt.
Citera
2020-08-19, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Precis som varenda jävel här så killgissar jag lite. Personligen skulle jag säga att den fullständiga avsaknad av något som helst underlag på att barn varit centrala i någon smittkedja (till en vuxen) är en rätt tydlig indikation. Du kan också titta på lärare i Sverige som borde varit väldigt exponerade ifall barn smittat på samma sätt som vuxna.

Du får gärna visa mig fel och visa på en studie där barn visats vara drivande i en smittkedja. För att vara övertydlig så har jag redan sagt att det är väl belagt att de har viruset och att teoretiska modeller tycker att de borde smitta. Jag frågar om verkligheten.

Jag menar inte att det är belagt att barn skulle smitta lika mycket som vuxna. Jag menar bara att vi inte vet i nuläget. Så är forskningsläget. Sedan är det också som att om du antar att ett smittat barn i genomsnitt smittar lika många som en smittad vuxen (typ runt en person), så kommer ju dom som jobbar med barn vara ungefär lika mycket smittade som dom som inte jobbar med barn. Så även om skolan inte smittar mer än en vanlig arbetsplats, så kan den vara en del av smittspridningen, och trots allt är det många som är i skolan.
Citera
2020-08-19, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ja, men man ser inte hur de fungerar då SCoV1 dog ut. Ingen vet alltså hur de fungerar i en verklig situation. Och MERS är alltför lite spritt, för få fall helt enkelt. Det enda vi egentligen kan dra erfarenheter ifrån är hur de fyra andra HCoV:s uppför sig.
OK.Vad har du för hypotes gällande vad som eliminerar SARS-CoV-2 i patienter som infekterats?
Citera
2020-08-19, 22:15
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Låter väl rimligt att viral load är relaterat till smittsamhet,

i kombination med aktivitet,

t ex sång eller tal med hög röst eller hosta/nysning.

Kan du inte utveckla varför det är rimligt?
Påverkar "Viral Load" hur mycket man hostar eller nyser?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in