2020-08-26, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Njae, skapelsen är byggd på Guds ord. Skaparens EGNA ord. Tror man på skaparen, så tror man inte att det är en teori. Inte jag i alla fall.

En vetenskaplig teori byggs av fakta och bevis. Bibeln säger faktiskt att tron också byggs av fakta och bevis (Hebréerna 11:1)

En vetenskaplig teori är alltså detsamma som en tro enligt bibeln. En vetenskaplig teori eller en biblisk tro är inte fakta.

En vetenskaplig teori är inte fakta, lika lite som en tro är. Men båda bygger på det vi kan observera som bekräftar det vi inte kan observera. T.ex. så trodde man på atomer innan man kunde observera dom, det fanns alltså en vetenskaplig teori om att atomer existerade, men det kunde vi inte observera förrän elektronmikroskopet uppfanns, och då vi kunde observera dom.

Citat:
Däremot kan ju din eller min tolkning av berättelsen (Guds ord) vara teori,

Det håller jag med om, om det backas upp av bevis och fakta.

Citat:
men som troende så utgår man ifrån att man har Guds ande till hjälp att tolka och förstå, och då är det ingen teori längre.

Jag håller inte med riktigt. Självklart kan man få hjälp av Guds ande att tolka och förstå, men till syvende och sist så handlar det om att få en tro, och en "tro" enligt bibeln är att man får bevis och fakta för det man ska tro på.

Citat:
Skapelsen själv vittnar om att skaparen har stor "vetenskaplig" förmåga, ja det övergår vårt förstånd för han har ju skapat själva grunden för det vi kallar naturvetenskap också, balansen och strukturen på allting runt omkring oss, från atomnivå till stjärnor och galaxer. Allt i specifik ordning och balans.

Det är det som "vetenskapsmännen" ända från syndafallet har försökt att komma på hur det fungerar och hänger ihop och vill gärna tro att dom har bättre koll på en skaparen själv. Detta är ju själva grunden till mänsklighetens problem.

Jag håller med. Vetenskapsmän är bara barn som utforskar sin omgivning i relation till Gud, som skapat allt och vet hur allt fungerar.
Citera
2020-08-26, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja i olika läger.
Kanske det. Alltid spännande med folk som tror på saker ”för att det inte är ologiskt”.
Tur inte våra rättssystem, t.ex., går efter den principen. Tänk att fälla alla som rent logiskt skulle kunna vara skyldig? Att inga bra bevis behövs öht.
Citera
2020-08-26, 22:24
Medlem
Citat:
En teori inom vetenskapen bygger på ett antagande. En förklaringsmodell där man utgår ifrån "något" som man ju då inte vet om det stämmer. Allting är relativt vad man utgår ifrån, brukade min fysiklärare säga, och om det man utgår ifrån inte stämmer då faller alltihop. Och vi har ju sett både den och den andra "teorin" spricka genom tiderna. Coronaeländet är ju ett typexempel på hur "vetenskapen" famlar i mörker men ändå försöker förklara detta fenomen. Men det ändras hela tiden och olika forskare "tror" olika saker. Men ingen vet säkert och allting är bara kaos (i hela världen).
En teori bygger på fakta. Att forskare famlar i mörkret, vilket jag tycker är en överdrift,när något nytt uppräcks är inte så konstigt. Speciellt i dagens läge då nyheter och sanningar snarare skapas än upptäcks.
Citera
2020-08-26, 22:32
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Man behöver lite tro, dock inte lika fanatisk som en evolutionärs tro. För "den" skapelseberättelsen är verkligen tagen ur "tomma intet" och bygger på teorier.
Det som bygger på belagda teorier är så nära sanningen man kan komma inom vetenskap. Evolutionsteorin är alltså knappast ur "tomma intet" och den är heller ingen ”skapelseberättelse”.
Ganska tröttsamt att det alltid finns idioter som inte fattar det, men ändå säger sig veta att evolutionsteorin ”bara är en teori” och är en skapelseberättelse tagen ur tomma intet.
Snacka om halmdocka. Slåss du med den hur mycket du vill, du är ändå helt ute och seglar. Varför inte lära dig något om vad det verkligen är som du protesterar emot innan du börjar protestera så att du slipper att göra dig till åtlöje?
Citat:
Så dom flesta vetenskapsmännen är nog numer inne på att Noas flod kan hänt. Det är mer som stödjer än som motsäger. Vetenskapligt alltså.
Nämn några vetenskapsmän numera är inne på att Noas flod kan hänt. Det kan ju inte vara så svårt om du påstår att ”de flesta vetenskapsmännen” numera har den åsikten. Då måste du ju i alla fall ha hört talas om minst några stycken för att över huvud taget kunna göra det påståendet, eller var det taget ur tomma luften?
Citera
2020-08-26, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
En teori bygger på fakta. Att forskare famlar i mörkret, vilket jag tycker är en överdrift,när något nytt uppräcks är inte så konstigt. Speciellt i dagens läge då nyheter och sanningar snarare skapas än upptäcks.

Även tro enligt bibeln bygger på fakta.
Citera
2020-08-26, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det som bygger på belagda teorier är så nära sanningen man kan komma inom vetenskap.

Du är en ord"konstnär". Vetenskapliga teorier är alltid "vetenskapligt belagda", även skapelseteorin.

Att en vetenskaplig teori är "så nära sanningen man kan komma inom vetenskap" är inte självklart, det kan finnas flera motstridiga vetenskapliga teorier. Du har väl hört talas om dom motstridiga teorierna om svarta hål t.ex.???

Citat:
Evolutionsteorin är alltså knappast ur "tomma intet"

Nej, evolutionsteorin är inte ur "tomma intet", lika lite som skapelseteorin är det. Båda teorierna bygger på fakta, men om den ena teorin är mer trolig än den andra, är upp ditt läsaren, inte självutnämnda "experter" som ska uttala sig och vara folkets "präster" i vad som är sant och falskt.

Citat:
och den är heller ingen ”skapelseberättelse”.

Nej självklart är inte evolutionsteorin en "skapelseberättelse", men många som förklarar evolutionsteorin säger faktiskt "skapelse", så varför inte tillrättavisa dom istället?
Citera
2020-08-26, 23:02
Medlem
Citat:
Vissa saker gör säkert det. Vissa saker inte, vilket visas i olika trådar här. Bland annat denna tråd.
Citera
2020-08-26, 23:06
Medlem
Citat:
Citat:

Citat:

Citat:
Vissa saker gör säkert det. Vissa saker inte, vilket visas i olika trådar här. Bland annat denna tråd.

Vad tänker du på?
Citera
2020-08-26, 23:07
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Din förståelse av en teoretisk världsvid översvämning verkar vara att vattnet steg, alla jordmassor löstes upp ungefär samtidigt över hela världen och lades sedan på botten som sediment efter att en enda stor tidvattenvåg sköljt över jorden, för att sedan dra sig undan lugnt och stilla, likt en lokal översvämning idag.
Jag delar inte den synen. Det är inte logiskt att den borde gått till på det viset.
Jag tror inte att allt land översvämmades i samma skede, det kan ha gått flera gigantiska tsunamis som sköljt över land och lagt sedimenten i olika lager - ett lager för varje våg eller översvämning om du så vill. Dessa vågor sköljde först över låglänt terräng och kanske flera veckor efteråt nådde vågorna höglänt terräng.
Det är ett mer troligt händelseförlopp.
Nej, det är inte så som det beskrivs i Bibeln. Jag försöker åtminstone att hålla mig till den beskrivningen. Där beskrivs det som att vattnet steg bit för bit, inte genom stora tidvattenvågor. Det där har du bara hittat på.
Citat:
Du för ett underligt resonemang angående fossilbildning - att snabb fossilbildning inte är möjlig vid för lite värme, men att fossil ändå helt visst bildas efter minst 10 000 år och ännu mindre värme! - utan att upplösas i en smet?
En världsvid översvämning borde ge djupa sedimentlager med högt tryck ganska omgående. Men hur får du till nödvändigt tryck i tunna lager i lokala engångsöversvämningar?
Jag menar bara att värme krävs för en snabb fossilbildning eftersom ju vätskorna måste försvinna (förångas) på något sätt, annars blir det bara smet, enligt de första experimenten. Vid högt tryck under betydligt längre tid krävs inte värme för snabb uttorkning, utan vätskan kan antingen absorberas gradvis eller torka ut gradvis.
Citat:
Sandpapper är dåligt som jämförelse då det slipar av bara topparna. En stålborste är nog bättre liknelse, den tar lika mycket kraft mot ytan, men det mjukare åker bort i större grad och det hårda skapar relief.
Jag menar ju en större yta, Grand Canyon är ju ganska stort, och då verkar erosion alltid ojämnt pga mjukare och hårdare underlag.
Nej, sandpapper är kanske inte ett bra exempel, men jag ville bara visa att slipning är olika antingen beroende på olika underlag eller olika mängd förslipning på en viss plats, oavsett vad som orsakar slipningen.
Det du inte verkar fatta är att erosionen i Grand Canyon ju inte förändrar redan existerande nivåer av sedimentära bergarter, utan bara frilägger redan existerande och därför helt naturligt horisontella lager av sedimentära bergarter. De olika erosionsgraderna ger ju de kurvor i sidled som man ser i bergsväggarna och skulle inte orsaka vågor i lagrens rätlinjighet. Vatten och vind har bara grävt sig in olika långt i bergväggarna, men de lager som visas är på samma nivå för det.
Det verkar som om du tror att de lager som syns skulle vara avlämningar från flodens sediment snarare än att floden skurit sig ner genom redan befintliga sedimentära bergarter som fanns där långt innan floden bildades. I så fall skulle jag kunna tänka mig att sedimentlagern inte skulle vara horisontella, utan snarare luta svagt nedåt i flodens riktning. Men det är inte så som lagren har bildats.
Citat:
Att det skulle bli 3.4 ggr större påfrestning på arken är kanske inget problem om den antika byggmetoden gav 10 ggr större styrka. Hoppas du förstår vad jag menar.
Noa blev instruerad att göra olika rum på tre våningar i arken, de segelfartyg du jämför med hade inte tre våningar. Så din kritik håller inte... över lag.
Ja, jag förstår vad du menar, men längre konstruktioner är inte sjövärdiga, och fler våningar betyder inte nödvändigtvis bättre konstruktion, särskilt inte med den tyngd som arken måste ha behövt bära upp för att få plats med alla djur och föda för mer än ett år. Det blir en ofantlig tyngd.
Citera
2020-08-26, 23:08
Medlem
Citat:
Vad tänker du på?
Att det finns bra belägg för en syndaflod, att djur tagit sig till arken, att inga hav fanns., o.s.v. Att de flesta forskare anser att floden ägt rum. Sådana saker.
Citera
2020-08-26, 23:20
Medlem
Egentligen är det ganska lätt. Med Guda hjälp så fungerar historien om syndafloden och Noa. Utan Guds hjälp är den med stor sannolikhet inte sann.
Citera
2020-08-26, 23:23
Medlem
Citat:
Att det finns bra belägg för en syndaflod, att djur tagit sig till arken, att inga hav fanns., o.s.v. Att de flesta forskare anser att floden ägt rum. Sådana saker.

Nej, nu förstår jag inte hur du menar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in