2020-08-26, 20:40
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Ni gör nog ett stort generalfel om ni jämför "översvämningen" på Noas tid med dom översvämningar som vi ser idag. Detta var ingen vanlig översvämning, det var inte bara regn, vatten bröt fram i enorma mängder ur jordens inre.

Står så i bibeln, "alla det stora djupets källor bröt fram" (1 Mos 7:11).

Det var nog både vulkaner och stora omvälvande jordbävningar som orsakade att trycket underifrån blev så stort så dessa "fontäner" vällde fram. Betänk också att det aldrig hade regnat innan på jorden. Människorna då på den tiden visste inte vad regn var för något.

Något mycket stort och kraftfullt måste ha hänt som tex orsakade vattenånga (dvs regnmåln) som sen "öppnade" sig över jorden och jordbävningar som "öppnade" upp för fontänerna.

Jordens yta blev nog ganska "omrörd" i detta kaos, så mycket av ytan, med tex döda djur och människor, hamnade troligen "under" enorma jord och bergsmassor.

Idag har ju forskarna också kommit fram till att det finns kanske så mycket som upp till 30 gånger mer vatten UNDER jordens yta, än ovanför. Betänk då hyr mycket mer det troligen fanns under ytan på Noas tid, INNAN detta vatten kom upp till ytan.

Det var högst troligt inte endast en "översvämning" utan resultatet blev enorma förändringar på jordens yta.

Och var menar du att det finns tecken på att sådana omfattande omvälvningar inträffat över hela jorden samtidigt?
Visst, det går att hitta på att det kan ha gått till på det viset, men det förblir ju bara fantasier om det inte går att hitta belägg för det, eller hur?

Man kan ju då lika gärna påstå att allt land var nästan platt före floden och att vattnet som forsade fram underifrån sedan inte torkade bort, utan bara samlades i haven när Gud veckade jordytan så att det uppstod höga berg och djupa hav (där allt vattnet samlades).
Det finns inga belägg för den hypotesen heller.

Att ”alla det stora djupets källor bröt fram” betyder inte att det nödvändigtvis var ett kraftigt vattenflöde eller att det bröt fram på många platser. Tvärtom beskriver berättelsen inte någon tvärt stigande vattennivå: ”det kom så mycket vatten att arken lyftes och flöt” och ”Allt högre steg vattnet över jorden, tills det täckte även de högsta bergen under himlen. Vattnet steg mer än sju meter över bergen”. Det tog 40 dagar att nå den nivån. Med enbart regn skulle man kunna nå 480 meter på 40 dagar, så huvudandelen måste alltså ha varit andra vattenkällor eller inga särskilt höga berg.
Citera
2020-08-26, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Bra inlägg förrutom det fetade, hur tänkte du där?
Tackar.

Men jo jag menar det. Det finns inget om regn före floden i bibeln. Det står tex att växterna började gro och växa genom att Gud lät dimma(dagg) komma fram ur jorden (inte regn) 1 Mos 2:6. Sen har vi ju regnbågen, som helt klart inte kom till förrän efter floden enligt bibeln. Och jaa innan kan du ju helt enkelt inte ha åstadkommits någon regnbåge eftersom den kräver regn för att framträda.

Det kan ju också förklara varför människorna blev så överrumplade när det började och varför dom hånade Noa så väldigt, när han pratade om regnet från himmelen som skulle komma
Citera
2020-08-26, 20:48
Medlem
Citat:
Citat:
Betänk också att det aldrig hade regnat innan på jorden. Människorna då på den tiden visste inte vad regn var för något.
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Bra inlägg förrutom det fetade, hur tänkte du där?

Det är helt enligt bibeln:

"Markens alla buskar fanns ännu inte på jorden och markens alla örter hade ännu inte vuxit upp, för Herren Gud hade inte låtit det regna på jorden och det fanns ingen människa som kunde bruka den. Men en dimma kom upp ur jorden och vattnade hela marken. " (1 Mose 2:5-6 Folkbibeln)
Citera
2020-08-26, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Jag tror Smeso är införstådd med detta. Jag har tidigare skrivit om att effekterna innefattade bergbildning och sjunkande världshavsbotttnar. Ändå verkar han stå fast vid sin uppfattning att den måste ha varit jämförbar med dagens lokala översvämningar för att den ska ha existerat öht.
Så det är Smeso uppfattning, inte min. och du skrev "ni", dra inte in mig i Smesos villfarelser.
Sorry, men det ska jag absolut tänka på.
Citera
2020-08-26, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Och var menar du att det finns tecken på att sådana omfattande omvälvningar inträffat över hela jorden samtidigt?
Visst, det går att hitta på att det kan ha gått till på det viset, men det förblir ju bara fantasier om det inte går att hitta belägg för det, eller hur?

Man kan ju då lika gärna påstå att allt land var nästan platt före floden och att vattnet som forsade fram underifrån sedan inte torkade bort, utan bara samlades i haven när Gud veckade jordytan så att det uppstod höga berg och djupa hav (där allt vattnet samlades).
Det finns inga belägg för den hypotesen heller.

Att ”alla det stora djupets källor bröt fram” betyder inte att det nödvändigtvis var ett kraftigt vattenflöde eller att det bröt fram på många platser. Tvärtom beskriver berättelsen inte någon tvärt stigande vattennivå: ”det kom så mycket vatten att arken lyftes och flöt” och ”Allt högre steg vattnet över jorden, tills det täckte även de högsta bergen under himlen. Vattnet steg mer än sju meter över bergen”. Det tog 40 dagar att nå den nivån. Med enbart regn skulle man kunna nå 480 meter på 40 dagar, så huvudandelen måste alltså ha varit andra vattenkällor eller inga särskilt höga berg.

Man behöver lite tro, dock inte lika fanatisk som en evolutionärs tro. För "den" skapelseberättelsen är verkligen tagen ur "tomma intet" och bygger på teorier. Att allt skulle ha kommit till av en slump? "The big bang"?

Då är det mer logiskt att tro på en skapare, som designat sitt verk och har en plan. En början och ett slut.

Men hur som, 5000 år har gått, jag behöver bara titta ut över mina ägor för att se hur snabbt det gror igen på bara några år till oigenkännlighet. Dessutom täcks jordens yta mest av hav som är outforskade, och jordens yta såg troligen helt annorlunda ut före floden.

Det finns teorier, även vetenskapliga, som menar att polerna har flyttats tex. Och att något katastrofalt har hänt på jorden, det "tror" även en evolutionärt troende. Dinosaurierna dog ju ut då enligt "den" tron tex. Det är bara tidsfaktorn som avviker. Men vem kan mäta tiden så långt tillbaks och bevisa det? Det går inte, därför är det också en "tro".

Så dom flesta vetenskapsmännen är nog numer inne på att Noas flod kan hänt. Det är mer som stödjer än som motsäger. Vetenskapligt alltså.
Senast redigerad av vinkelhak 2020-08-26 kl. 21:06.
Citera
2020-08-26, 21:06
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nu tänker du inte efter. Det är stor skillnad på ett sedimentlager som bildas av en översvämning och de sedimentlager som bildas i t.ex. en sjö eller en flod.
En översvämning ger ett markant och tjockt sedimentlager just därför att den ju rör upp en hel del löst liggande jordlager som normalt inte ligger under vatten, och allt detta blir snabbt till ett enhetligt sedimentlager när översvämningen torkar bort. Det blir ett tydligt och enhetligt lager just därför att det läggs förhållandevis snabbt jämfört med de lager som bildas i floder, sjöar och hav och då alltså inte varierar i sitt innehåll med tiden.
Fattar du nu?

Nu tänker du inte efter igen. Vare sig djur eller människor skulle bli liggande kvar på den plats där de dog, utan skulle svepas med av vattenmassorna, oavsett på vilken höjd de dog. Så, visst, det skulle mest sannolikt bli en blandning i en enda röra, visserligen kanske inte med isbjörnar bland elefanter, men helt klart så skulle det i alla fall ha gått att hitta fossil av människor, boskap och vilda djur och inte bara dinosaurier, mastodonter och neandertalare.

Du tänker fel. Till exempel skulle en halvering av trycket inte automatiskt betyda att det skulle ta dubbelt så lång tid. Det skulle lika gärna kunna vara så att temperaturen då skulle behöva ökas och för att det över huvud taget skulle kunna gå att bilda ett fossil, och då kanske kräva en 100 gånger längre tid. Eller så är det så att det inte alls skulle kunna gå att bilda fossil med halverat tryck. Det vet vi inte. Så, nej, antagandet att det skulle kräva mindre tryck och värme att få till ett fossil på en vecka, ännu mindre på en månad och ännu mindre på ett år stämmer inte nödvändigtvis. Om du ställer en kastrull på en 150-gradig platta och det tar 5 minuter för att få vattnet att koka skulle inte betyda att det skulle gå att få vattnet att koka på en 75-gradig platta, oavsett hur lång tid du lämnar kastrullen där, eller hur?
Att det krävs högt tryck för att skapa fossil vet vi, men vilken den lägsta gränsen är vet vi inte. I det exempel som du hänvisade till är det mer sannolikt värmen som är den avgörande faktorn i tidsåpverkan än trycket, men det betyder inte, vilket jag visade med vattenexemplet, att en lägre temperatur skulle ha en uppsnabbande effekt. Det är ju snarare sannolikt att om de hade försökt utföra samma experiment med 75 grader i stället för mer än 200 grader så skulle det inte ha fungerat även om de väntat i 10 år eller längre, det skulle ändå bara ha blivit en enda smet (vilket resultaten av de första försöken utan hög värme påvisar).

Du tänker fel, igen. Erosion är inte alls ojämn över en plan yta, utan en ytterst enhetligt slipande kraft över en plan yta. Jämför med att dra ett sandpapper över en yta. Det är ungefär samma som med erosion. De skillnader som uppstår beror på skillnader i materialsammansättningen (t.ex. att sandpapper slipar mer på trä än det gör på metall, men det slipar ändå lika på lika material) eller skillnader i mängden vind eller vatten som passerar över en viss plats, och över en plan yta skulle det inte vara någon variation i flödet.
Lagren i Grand Canyon är parallella därför att de ju har lagts ovanpå varandra genom sedimentlager, som per definition måste vara parallella (det blidas inga sedimentlager i en sluttning, utan bara där vatten rinner sakta eller är stillastående). Att Coloradofloden har slipat sig ner genom lagren av sedimentära bergarter skulle ju inte ändra på lagrens form eftersom de redan var berg innan floden började slipa sig ner genom lagren. Alltså visas de så jämna som de var när de skapades. Sediment är ju bottenlager, så då är de helt naturligt horisontella och räta, såvida de inte ändras genom de tektoniska plattornas rörelser.

Att du inte vill förstå vad jag skriver är inte mitt problem. Jag har redan förklarat att det inte har med ovilja att göra, utan med det faktum att jag inte har flera veckors tid till mitt förfogande och heller inte den programvara som krävs. Det jag har visat räcker däremot eftersom en ark i Bibelns angivna storlek skulle behöva tåla 3,4 gånger större påfrestningar än de antika fartyg som du nämner.
Kul annars att du har mage att påstå att arken inte skulle behöva stora hålrum invändigt. Var tror du då att alla djur och foder för ett år till dessa djur skulle ha fått plats?
Tänk efter lite innan du skriver.
Din förståelse av en teoretisk världsvid översvämning verkar vara att vattnet steg, alla jordmassor löstes upp ungefär samtidigt över hela världen och lades sedan på botten som sediment efter att en enda stor tidvattenvåg sköljt över jorden, för att sedan dra sig undan lugnt och stilla, likt en lokal översvämning idag.
Jag delar inte den synen. Det är inte logiskt att den borde gått till på det viset.

Jag tror inte att allt land översvämmades i samma skede, det kan ha gått flera gigantiska tsunamis som sköljt över land och lagt sedimenten i olika lager - ett lager för varje våg eller översvämning om du så vill. Dessa vågor sköljde först över låglänt terräng och kanske flera veckor efteråt nådde vågorna höglänt terräng.
Det är ett mer troligt händelseförlopp.

Du för ett underligt resonemang angående fossilbildning - att snabb fossilbildning inte är möjlig vid för lite värme, men att fossil ändå helt visst bildas efter minst 10 000 år och ännu mindre värme! - utan att upplösas i en smet?
En världsvid översvämning borde ge djupa sedimentlager med högt tryck ganska omgående. Men hur får du till nödvändigt tryck i tunna lager i lokala engångsöversvämningar?

Sandpapper är dåligt som jämförelse då det slipar av bara topparna. En stålborste är nog bättre liknelse, den tar lika mycket kraft mot ytan, men det mjukare åker bort i större grad och det hårda skapar relief.
Jag menar ju en större yta, Grand Canyon är ju ganska stort, och då verkar erosion alltid ojämnt pga mjukare och hårdare underlag.

Att det skulle bli 3.4 ggr större påfrestning på arken är kanske inget problem om den antika byggmetoden gav 10 ggr större styrka. Hoppas du förstår vad jag menar.
Noa blev instruerad att göra olika rum på tre våningar i arken, de segelfartyg du jämför med hade inte tre våningar. Så din kritik håller inte... över lag.
Citera
2020-08-26, 21:13
Medlem
Citat:
Man behöver lite tro, dock inte lika fanatisk som en evolutionärs tro. För "den" skapelseberättelsen är verkligen tagen ur "tomma intet" och bygger på teorier. Att allt skulle ha kommit till av en slump? "The big bang"?

Då är det mer logiskt att tro på en skapare, som designat sitt verk och har en plan. En början och ett slut.

Men hur som, 5000 år har gått, jag behöver bara titta ut över mina ägor för att se hur snabbt det gror igen på bara några år till oigenkännlighet. Dessutom täcks jordens yta mest av hav som är outforskade, och jordens yta såg troligen helt annorlunda ut före floden.

Det finns teorier, även vetenskapliga, som menar att polerna har flyttats tex. Och att något katastrofalt har hänt på jorden, det "tror" även en evolutionärt troende. Dinosaurierna dog ju ut då enligt "den" tron tex. Det är bara tidsfaktorn som avviker. Men vem kan mäta tiden så långt tillbaks och bevisa det? Det går inte, därför är det också en "tro".

Så dom flesta vetenskapsmännen är nog numer inne på att Noas flod kan hänt. Det är mer som stödjer än som motsäger. Vetenskapligt alltså.
Hur avgör du vilken vetenskap du ska tro på?

Har du källa på vad majoriteten av vetenskapsmän anser om syndafloden?

Vet du vad en teori är inom vetenskapen?
Citera
2020-08-26, 21:14
Medlem
För övrigt verkar det vara många framtida nobelpristagare här. Spännande.
Citera
2020-08-26, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
För övrigt verkar det vara många framtida nobelpristagare här. Spännande.

Ja i olika läger.
Citera
2020-08-26, 21:28
Medlem
Citat:
Man behöver lite tro, dock inte lika fanatisk som en evolutionärs tro. För "den" skapelseberättelsen är verkligen tagen ur "tomma intet" och bygger på teorier.

Det är i.o.f.s bra att den är byggd på en vetenskaplig teori, även skapelseteorin är byggd på en vetenskaplig teori.

Skillnaden är att en vetenskaplig teori är mer eller mindre trolig, och det bestäms av varje människa, inte av någon eller några vetenskapsmän.

Jag anser att evolutionsteorin är otroligt mycket mindre trolig än skapelseteorin. Detta på grund av dom fakta som existerar.
Citera
2020-08-26, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Hur avgör du vilken vetenskap du ska tro på?

Har du källa på vad majoriteten av vetenskapsmän anser om syndafloden?

Vet du vad en teori är inom vetenskapen?

En teori inom vetenskapen bygger på ett antagande. En förklaringsmodell där man utgår ifrån "något" som man ju då inte vet om det stämmer. Allting är relativt vad man utgår ifrån, brukade min fysiklärare säga, och om det man utgår ifrån inte stämmer då faller alltihop. Och vi har ju sett både den och den andra "teorin" spricka genom tiderna. Coronaeländet är ju ett typexempel på hur "vetenskapen" famlar i mörker men ändå försöker förklara detta fenomen. Men det ändras hela tiden och olika forskare "tror" olika saker. Men ingen vet säkert och allting är bara kaos (i hela världen).
Citera
2020-08-26, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är i.o.f.s bra att den är byggd på en vetenskaplig teori, även skapelseteorin är byggd på en vetenskaplig teori.

Skillnaden är att en vetenskaplig teori är mer eller mindre trolig, och det bestäms av varje människa, inte av någon eller några vetenskapsmän.

Jag anser att evolutionsteorin är otroligt mycket mindre trolig än skapelseteorin. Detta på grund av dom fakta som existerar.
Njae, skapelsen är byggd på Guds ord. Skaparens EGNA ord. Tror man på skaparen, så tror man inte att det är en teori. Inte jag i alla fall.

Däremot kan ju din eller min tolkning av berättelsen (Guds ord) vara teori, men som troende så utgår man ifrån att man har Guds ande till hjälp att tolka och förstå, och då är det ingen teori längre.

Skapelsen själv vittnar om att skaparen har stor "vetenskaplig" förmåga, ja det övergår vårt förstånd för han har ju skapat själva grunden för det vi kallar naturvetenskap också, balansen och strukturen på allting runt omkring oss, från atomnivå till stjärnor och galaxer. Allt i specifik ordning och balans.

Det är det som "vetenskapsmännen" ända från syndafallet har försökt att komma underfund med och förstå hur det fungerar och hänger ihop och vill gärna tro att dom har bättre koll på en skaparen själv. Detta är ju själva grunden till mänsklighetens problem.
Senast redigerad av vinkelhak 2020-08-26 kl. 21:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in