Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-26, 21:48
Medlem
HAARPs avatar
Bortsett från det långa håret så skulle jag säga att det finns likheter.

https://imgur.com/a/shpqsUb
Citera
2020-08-26, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Om du vill involvera uppgifterna från polispatrullerna så säger första patrull på plats att larmet måste gått 23:29. Är det här relevant? Nej, eftersom det går att fastställa rent kvantitativt att det inte kan stämma, exempelvis via ambulansens ankomsttid. Du ifrågasätter värdet i att involvera vittnesuppgifter i en diskussion om larmtiderna, när jag åsyftar LAC-bandet, sen börjar du själv kasta vittnesmål runt dig. Fröken Ur väger tyngst.

Rörande Engström så skadas snarare scenariot med honom som gärningsman av att korrigera larmtiden. Om det inte är gärningsmannen Nieminen ser förlorar Engström-spåret ett rejält argument: Hon beskriver ju hans väska och skor. Med den korrekta larmtiden tappar förespråkarna dessa indicier, som Petersson framhöll under pressträffen. En ny man på David Bagares är också en indicie för flera inblandade, vilket i förlängningen talar emot Engström.

Trolla bort GM? Jag tror också att Palme blev skjuten, jag lutar bara åt att gärningsmannen kan ha valt en annan väg. Ser inte hur detta förminskar brottet eller skyddar GM. Torrt, byråkratiskt språkbruk och sen personangrepp i sak är verkligen inte en lyckad kombination.

Nu försöker du röra till det.

Yvonne Nieminen, Lars Jeppsson och polispatrullen med larmtid kl. 23.23 är inte vittnen utan redogör för det dom själva har gjort. Det är deras tider för det dom själva gör som jag räknar med, inte andras. Stor skillnad.

Det enda som händer med din valfria larmtid blir att det kommer i konflikt med alla andra tider LOP's tid från Grand till mordplatsen, Fauzzi's rekonstruktion och den officiella mordtidpunkten etc etc.

När det gäller SE så gäller för honom som för alla andra att tid är ett rekvisit för handlande. Med det snäva tidsutrymme som GM, LJ, YN och de fyra polisernas tidsuppgifter ger finns inte utrymme för SE som GM.
Citera
2020-08-26, 22:39
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Vid ett steg tillbaka ser man att denna förklaring inte håller.
Före nedläggningen av FU hade vi en klar indikation på att en polis ”avvikit” från sin post.
”Föllinge” är nu identifierad och ingick i stödpatrullen.
Med de frisläppta dokumenten vet vi nu att ett helt team medvetet åkt hem från sin uppgift för att det inte fanns något att göra.
Det är helt osannolikt att två patruller, helt eller delvis, bara går hem. I synnerhet som den operativa chefen Göte Ohlsson 860415 i ett uppslag intygar att KSN varit till fots kring Oxen och troligen använt bilskuggning.

Om vi tittar vidare på vittnet (Thiel?) i Säpo 1987 som går med hustru efter bion längs Holländargatan riktning söderut och möter en kvinna i en vit mindre bil som kör mot enkelriktat.

Kan inte slå fast med fakta, men nog var människor mer noggranna med trafikregler på 80- talet? Och visst har det alltid varit, möjligen ännu mer förr, en stor skillnad mellan män och kvinnor att bryta mot dessa?

En kvinna som vi vet disponerade en vit Audi 80 på kvällen, och som enligt egen utsago befann sig i den bilen på Luntmakargatan till åtminstone kl 22.30 var Kriminalinspektören Eklund.

I min bok finns det nu en klar hypotes att vittnet mötte en civil polis, som hade självförtroende att köra mot enkelriktat.

Det kommer att bli mycket spännande att läsa förhören med vittnena som detta, Hellström, 23.20- taxichauffören, ”Tommy” m fl.
Tillåtmig v<ra lite cynisk, efter ett långt liv.
"MEs grupp var en av de bästa" ME var en ung nätt snygg smal blondin, de tenderar alltid av cheferena anses som lite bätrre, tills de slår i glastaket....
Citera
2020-08-26, 22:47
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Tillåtmig v<ra lite cynisk, efter ett långt liv.
"MEs grupp var en av de bästa" ME var en ung nätt snygg smal blondin, de tenderar alltid av cheferena anses som lite bätrre, tills de slår i glastaket....

Referat av chefernas uppfattning. De uttrycker stor besvikelse/förvåning.
Citera
2020-08-26, 23:06
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Bortsett från det långa håret så skulle jag säga att det finns likheter.

https://imgur.com/a/shpqsUb

Gör ett nytt försök och har "gimpat" till bilden nu.
Någon som kan likheten ?

https://imgur.com/a/G2S4QRP
Citera
2020-08-26, 23:28
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Vid ett steg tillbaka ser man att denna förklaring inte håller.
Före nedläggningen av FU hade vi en klar indikation på att en polis ”avvikit” från sin post.
”Föllinge” är nu identifierad och ingick i stödpatrullen.
Med de frisläppta dokumenten vet vi nu att ett helt team medvetet åkt hem från sin uppgift för att det inte fanns något att göra.
Det är helt osannolikt att två patruller, helt eller delvis, bara går hem. I synnerhet som den operativa chefen Göte Ohlsson 860415 i ett uppslag intygar att KSN varit till fots kring Oxen och troligen använt bilskuggning.

Om vi tittar vidare på vittnet (Thiel?) i Säpo 1987 som går med hustru efter bion längs Holländargatan riktning söderut och möter en kvinna i en vit mindre bil som kör mot enkelriktat.

Kan inte slå fast med fakta, men nog var människor mer noggranna med trafikregler på 80- talet? Och visst har det alltid varit, möjligen ännu mer förr, en stor skillnad mellan män och kvinnor att bryta mot dessa?

En kvinna som vi vet disponerade en vit Audi 80 på kvällen, och som enligt egen utsago befann sig i den bilen på Luntmakargatan till åtminstone kl 22.30 var Kriminalinspektören Eklund.

I min bok finns det nu en klar hypotes att vittnet mötte en civil polis, som hade självförtroende att köra mot enkelriktat.

Det kommer att bli mycket spännande att läsa förhören med vittnena som detta, Hellström, 23.20- taxichauffören, ”Tommy” m fl.
Jag har kanske inte tillgång till allt det tekniska som du har men du är skicklig på att söka information. Imponerande.
Det kan vara så enkelt att Eklund knullade en kriminell jugoslav.
Jag tänker inte ta gift på det.
Citera
2020-08-26, 23:45
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Nu försöker du röra till det.

Yvonne Nieminen, Lars Jeppsson och polispatrullen med larmtid kl. 23.23 är inte vittnen utan redogör för det dom själva har gjort. Det är deras tider för det dom själva gör som jag räknar med, inte andras. Stor skillnad.

Det enda som händer med din valfria larmtid blir att det kommer i konflikt med alla andra tider LOP's tid från Grand till mordplatsen, Fauzzi's rekonstruktion och den officiella mordtidpunkten etc etc.

När det gäller SE så gäller för honom som för alla andra att tid är ett rekvisit för handlande. Med det snäva tidsutrymme som GM, LJ, YN och de fyra polisernas tidsuppgifter ger finns inte utrymme för SE som GM.

Jag tolkar ditt argument som att dividerande om larmtiden bara fördunklar bilden. Det räcker med att klocka GM, Nieminen, Jeppsson och polisernas framryckning för analysen. Här är frågan sluten, utan yttre faktorer öppna för diskussion.

Rent principiellt kan det verka vettigt, men resonemanget har en jättebrist. Och det är att du inte vet när Nieminen svänger in på David Bagares Gata. Alla andra aktörer går att fixera i tiden. Vi vet när mordet sker, vi vet var Jeppsson står, vi kan beräkna polisernas hastighet et cetera. Nieminen dyker dock bara upp.

Hon vet inte själv när hon lämnar klubben utan höftar till med 23:15 till 23:20. Fem minuter är i sammanhanget ett enormt spann. Med andra ord vet vi inte när hon är på David Bagares Gata och därmed inte när den springande mannen passerar henne. Enda sättet att låsa dem i tid och rum är att ta ett kliv framåt, hitta ett klockslag på poliserna i trappan och därefter ta ett kliv bakåt. Här är vi tillbaka på larmtiden.

Hur kan en så formalistisk debattör som dig beskriva larmtiden som någonting valfritt? Den går att ringa in via ett antal hårda tidpunkter som inte kan debatteras. En sådan är Leif Ljungqvists misslyckade larmförsök 23:23:40. Klockan startar efter denna. Vill minnas att även Granskningskommissionen höll med om detta. Man ringer ju inte polisen om de redan är på plats. Var Fauzzi kommer in i detta förstår jag ej. Alla moment vi diskuterar startar efter mordet sker.
Citera
2020-08-27, 00:31
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ja.
Det är förstås ett sätt att räkna som inte är orealistiskt på något sätt.
Det är inte alls givet att den springande mannen var gm oavsett om man får mötestiden att stämma på ett ungefär.

Jag försöker egentligen i görligaste mån hålla mig till ett tidsschema som inte avviker för mycket, och samtidigt ta som utgångspunkt att den springande mannen kan ha varit gm. Osäkerhetsfaktorerna är stora, och alla uppskattningar blir i någon mån fel.
Det vi har att gå på är ju ett områdesanrop som vi skattar till sent 23.23, vilket ligger ganska nära granskningskommissionens slutsats:

”Tiden för larmanropet kan således beräknas till tidigast 23.22.30 och senast 23.25.00. Bedömer man, som vi gjort, det som troligt att polispiketen var på plats senast 23.24.30,
innebär det sagda att larmanropet gått ut senast 23.24.”

Jag håller mig på den senare halvan här, och räknar med att larmet gått 23.23.45, att GS kommit till platsen 23.24, och piketen 23.24.15.

Ur GrK:

”Antagandet är teoretiskt. Att Södermalmspiketen skulle ha anlänt 23.23 är i praktiken uteslutet. Då pågick ännu vittnet Leif L:s larmförsök. På bandet hörs Leif L och hans passagerare tala. Det finns ingen anledning att tro att Leif L skulle ha hängt kvar på linjen för att larma polis, om polisen redan hade anlänt. Den första polispatrullen kan således ha anlänt tidigast då larmförsöket avslutades, vilket var cirka 23.23.40.
Detta avser tiden från det att anropet påbörjades till det att patrullen var på plats. Kommunikationen mellan sambandscentralen och patrullen kan ha pågått under tiden. Det är alltså möjligt att radiokommunikationen avslutades kort innan patrullen kom fram”

”[...]Beräkningen leder med vissa avrundningar till slutsatsen att Gösta Söderströms bil anlänt till mordplatsen 23.24, eller strax därefter.
Om man till detta lägger antagandet att Södermalmspiketen anlänt 10-20 sekunder efter Gösta Söderström och att det tagit den 30 sekunder att köra från det att larmanropet gick ut, kan tidpunkten för larmanropet bestämmas till kort före den tidpunkt då Söderström anlände till mordplatsen. Det stämmer med en uppgift som Söderström lämnat, nämligen att han hörde larmanropet över radion när han svängde in på Sveavägen på väg till mordplatsen, dvs. några sekunder innan han var framme. Det skulle med andra ord innebära att larmanropet gick ut omkring 23.24 eller strax dessförinnan”

Utifrån det resonemanget som jag tycker är vettigt gör jag min beräkning:
Mordtiden är ju egentligen inte relevant för den inbördes kronologin, men vi måste ju ha något att hänga upp det hela på.

23.21.30. Mordet
23.22.30. Gärningsmannen på krönet
23.22.45. Mötet med YN/AZ
23.23.45. Mötet med LJ högt uppe i trappen.
23.24.15. Piketen anländer.
23.24.40. Piketpoliserna springer från mordplatsen.
23.24.50. YN/AZ möter poliserna på Luntmakargatan.

Det har alltså gått drygt 2 min sedan YN/AZ mötte mannen på David Bagares gata, 10-15 meter från korsningen Johannesgatan.
Det är en rimlig promenadtid, men beräkningen är bara teoretisk, och kan förstås diffa ett antal sekunder åt båda hållen, men det viktiga tycker jag är att det egentligen kanske inte finns någon egentlig tidslucka.
Om man beräknar mötet med poliserna till Luntmakargatan blir det kanske lite enklare, även om det bara handlar om 30 meter från trappfoten.

Ja min vän. Låt oss konstatera att vi återigen i grunden analyserat frågan om det var GM eller någon annan som sprang på DB Gata. Låt oss också konstatera att det åtminstone ligger i farans riktning att det fanns ett tidsglapp som då leder till den lite märkliga frågan:

Om det nu inte var GM som sprang där, vem f-n var det då?

Det outgrundliga Palmemordet är i sanning just outgrundligt.

Tack vare all ny information får vi åtminstone inblickar i andra delar av utredningen. Det som intresserat mig på senare tid är dessa okända män som uppehåller sig geografiskt och tidsmässigt nära Palme före och under mordkvällen.

Upptäckten av WT-mannen vi döpt till "Tunnelbanemannen" betraktar jag som det kanske mest väsentliga hittills. Vem i hela friden var han som stod med WT mittemot mordplatsen 23.20?

Tre olika vittnen ger samma signalement på mannen och det finns en fantombild som bekräftar signalementet.

Man undrar givetvis om PU försökt hitta honom under dessa 34 år? Eller om han betraktats som ett påhitt av den tokiga allmänheten? Låt oss icke förtröttas i vår jakt på sanningen.
Citera
2020-08-27, 03:36
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag har hämtat uppgiften om att hon mötte poliserna mitt i trappan från förhöret som hölls med henne 2018-03-22. Jag vet att du och jag tidigare bedömde att hon mötte dem först nere på Tunnelgatan men så var det tydligen inte. Eller så minns hon fel.

Du menar att de första poliserna började springa redan ca 23.24.30? Då stämmer inte uppgiften om att de talade med GS om skyddsutrustning/signalement? Då kastade de sig direkt ur piketen och började springa? Det stämmer väl inte med vittnenas beskrivningar? Var det inte Hans J som var irriterad just för att de dröjde?

Annars kunde inte YN möta poliserna redan 23.25.

Jag måste säga att jag inte får ihop det faktiskt. Lutar nog fortfarande åt 23.25.30-23.25.45. Och att YN kommer till mordplatsen typ 23.26.30 som jag skrev. Men jag har haft fel förr.
http://www.itdemokrati.nu/page36an.html

När Nieminen kommer fram till mordplatsen uppger hon att det där befann sig flera poliser, en ambulans och en liggande man med en syrgasmask för ansiktet.

Här har vi alltså en stopptid för YNs promenad.

Vi vet att ambulans två anlände när OP höll på att lastas in i ambulans ett. Efter en stunds pokulerande var Lisbet skulle följa med tog sedan ambulans ett kontakt med Sabb 23,28,09.

Eftersom man fortfarande höll på med OP när YN anlände och inte hade påbörjat att lägga honom på en bår kan hon inte anlänt efter 23,27,00. Som jag påpekat tidigare går det fortfarande att fråga henne om hon minns hur lång tid det tog innan ambulans två anlände efter hon anlänt.

Så din uppskattade tid 23,26,30 för hennes ankomst kan mycket väl stämma.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-08-27 kl. 03:38.
Citera
2020-08-27, 04:18
Medlem
I-van-Toers avatar
Ett litet collage. Jag hittade tre foton från 80-talet på dessa tre. Säg till om ni känner igen dem och ifall ni sett dem tidigare. Så såg de iallafall ut vid tidpunkten för MOP. Klicka på bilden för större bild.

VD1 80-talet
https://imgur.com/ZymJ6Im

För övrigt, varför verkar alla så ointresserade av Geddas vittnesmål angående bilen som i rasande fart kör Malmskillnadsgatan söderut efter att TE och CD flyttat bil 1520 från Malmskillnadsgatan och kör ner David Bagares gata för att förhöra LJ? Bilen som alltså kör förbi poliserna från 3230 och där alla fyra inte hinner reagera (eller vill). Märkligt.
Senast redigerad av I-van-Toer 2020-08-27 kl. 04:23.
Citera
2020-08-27, 04:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
http://www.itdemokrati.nu/page36an.html

När Nieminen kommer fram till mordplatsen uppger hon att det där befann sig flera poliser, en ambulans och en liggande man med en syrgasmask för ansiktet.

Här har vi alltså en stopptid för YNs promenad.

Vi vet att ambulans två anlände när OP höll på att lastas in i ambulans ett. Efter en stunds pokulerande var Lisbet skulle följa med tog sedan ambulans ett kontakt med Sabb 23,28,09.

Eftersom man fortfarande höll på med OP när YN anlände och inte hade påbörjat att lägga honom på en bår kan hon inte anlänt efter 23,27,00. Som jag påpekat tidigare går det fortfarande att fråga henne om hon minns hur lång tid det tog innan ambulans två anlände efter hon anlänt.

Så din uppskattade tid 23,26,30 för hennes ankomst kan mycket väl stämma.

Ja det kan stämma.
Det var en av de allra första åtgärderna de vidtog innan de började klippa upp kläderna enl Christer Eriksson.
Syrgasmask och svalgtub borde ha varit på plats senast en halv minut efter ankomst.
Frågan är då när ambulansen kom?
I samband med att Gedda sprang enligt Gedda.
Drar till med den kvalificerade gissningen att de stannade 23.25.15 en minut efter piketen som de tidigare sett passera Kungsgatan, vilket i så fall innebär att masken var på senast 23.25.45, men förmodligen var de snabbare.
Citera
2020-08-27, 04:50
Medlem
HAARPs avatar
Det fanns något vittne som beskrev Grandmannens klädsel som " skidkläder från 60-talet"

Riktigt så ålderdomlig tror jag inte Grandmannens klädseln var och det var då troligtvis
Grandmannens täckjacka som vittnet kopplade ihop med "skidkläder från 60-talet".

En liknande "skidjacka" som Roger Moore hade i James Bond-filmen ur dödlig synvinkel
tror jag vittnet såg https://imgur.com/a/Huo4dfl , fast då med den skillnaden att
Grandmannen hade en längre blå "skidjacka".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in