Citat:
Ursprungligen postat av
Utredaren
Nu försöker du röra till det.
Yvonne Nieminen, Lars Jeppsson och polispatrullen med larmtid kl. 23.23 är inte vittnen utan redogör för det dom själva har gjort. Det är deras tider för det dom själva gör som jag räknar med, inte andras. Stor skillnad.
Det enda som händer med din valfria larmtid blir att det kommer i konflikt med alla andra tider LOP's tid från Grand till mordplatsen, Fauzzi's rekonstruktion och den officiella mordtidpunkten etc etc.
När det gäller SE så gäller för honom som för alla andra att tid är ett rekvisit för handlande. Med det snäva tidsutrymme som GM, LJ, YN och de fyra polisernas tidsuppgifter ger finns inte utrymme för SE som GM.
Jag tolkar ditt argument som att dividerande om larmtiden bara fördunklar bilden. Det räcker med att klocka GM, Nieminen, Jeppsson och polisernas framryckning för analysen. Här är frågan sluten, utan yttre faktorer öppna för diskussion.
Rent principiellt kan det verka vettigt, men resonemanget har en jättebrist. Och det är att du inte vet när Nieminen svänger in på David Bagares Gata. Alla andra aktörer går att fixera i tiden. Vi vet när mordet sker, vi vet var Jeppsson står, vi kan beräkna polisernas hastighet et cetera. Nieminen dyker dock bara upp.
Hon vet inte själv när hon lämnar klubben utan höftar till med 23:15 till 23:20. Fem minuter är i sammanhanget ett enormt spann. Med andra ord vet vi inte när hon är på David Bagares Gata och därmed inte när den springande mannen passerar henne. Enda sättet att låsa dem i tid och rum är att ta ett kliv framåt, hitta ett klockslag på poliserna i trappan och därefter ta ett kliv bakåt. Här är vi tillbaka på larmtiden.
Hur kan en så formalistisk debattör som dig beskriva larmtiden som någonting valfritt? Den går att ringa in via ett antal hårda tidpunkter som inte kan debatteras. En sådan är Leif Ljungqvists misslyckade larmförsök 23:23:40. Klockan startar efter denna. Vill minnas att även Granskningskommissionen höll med om detta. Man ringer ju inte polisen om de redan är på plats. Var Fauzzi kommer in i detta förstår jag ej. Alla moment vi diskuterar startar efter mordet sker.