Citat:
Ursprungligen postat av
Gnagnar
Har nu under sommaren jobbat på ett flertal olika jobb och där ingick även McDonalds. Jag märkte på min lönespecifikation att jag inte har fått någon semesterersättning överhuvudtaget någon gång jag jobbat där. Frågade min chef om detta som påstod att semestertiden var från januari-april????? Vilket lät väldigt konstigt och när jag snacka lite med min chef på ett annat jobb om detta (som har samma kollektivavtal) så sa han att jag ska ha semesterersättning på ca 12%.
Så, gör McDonalds fel här och inte ger mig någon semesterersättning när jag är deltidsanställd? (Jag har för mig att när man är det, så räknas alltid lönen man får tillsammans med semesterersättningen, eller?)
Update: hittade mitt anställningsbevis där jag tydligen bara är provanställd (2020/03 till 2020/ 09). Innebär detta att jag inte ska få någon semestersättning då?
Okej sett en del av dina inlägg här så ska försöka svara.
Som vissa här varit inne på spelar det lite roll hur din anställningsform ser ut. Är du anställ tillsvidare, alltså har rätt till en heltidslön eller deltidslön (om du inte jobbar heltid), då betalas normalt inte semesterersättningen ut på varje lön utan kommer med att du har rätt till betalda semesterdagar (i McDonalds fall med ett extra tillägg då dom har kollektivavtal med Hotell och Resturangfacket).
Du nämner att du är provanställd. Det brukar man oftast endast vara om man i grunden har en tillsvidareanställning. Det kan man också bara vara i 6 månader som längst. En provanställning innebär att man kan bli uppsagd med två veckors varsel och att arbetsgivaren inte behöver motivera varför. När provanställningen upphör måste arbetsgivaren ha sakliga skäl för att säga upp eller avskeda dig så som arbetsbrist eller personlig misskötsamhet.
Du nämner att du får betalt per timma och hoppar in. Det brukar slarvigt kallas för timanställning men i lagen kallas det för allmän visstidsanställning. I regel kan man säga att har man en allmän visstidsanställning som är kortare än 3 månader så skall semesterersättningen betalas ut med ordinarie löneutbetalning. Har man däremot en allmän visstidsanställning som sträcker sig över 3 månader så kan det vara så att arbetsgivaren är skyldig att ge dig betalda semesterdagar istället.
På din lönespecifikation bör det stå om du har semesterdagar eller ej.
Hoppas det här kan hjälpa dig. Annars rekommenderar jag dig att gå med i facket så de kan stötta dig i att kräva din semesterersättningen eller dina semesterdagar.