2020-08-26, 20:44
Medlem
CokeLaRocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Det gör man ju om man kritiserar också.

Man brukar inte kritisera det man gillar.

Okej. Men jag anser inte att islamofobi ska vara olagligt. Så jag förstår inte din poäng?
Citera
2020-08-26, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Svagt av polisen att vika sig för hot om våld och upplopp. Tydligt att vänstermarineringen nått djupt ner i organisationen.. Frågan är om han dyker upp ändå och genomför aktionen.
Park skulle faktiskt kunna göra det, han har typ noll självbevarelsedrift 😂

Angående polisens vänstermarinering så har du rätt. Sällan man hade problem med Polisen som aktiv nationalist förr. De lokala nationalisterna kände ofta den lokala polisen och var man lugn och städad så lät de en vara ifred, att få tillstånd osv beviljade var aldrig något problem.

Ibland fick man inte välja exakt plats för vissa manifestationer men på det stora hela var det inga bad feelings mellan oss och dem.
Snarare upplevde man en sympati från vissa av lagens väktare. De visste vilka som ställde till bråk och vilka som var lugna.
Citera
2020-08-26, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CokeLaRock
Okej. Men jag anser inte att islamofobi ska vara olagligt. Så jag förstår inte din poäng?

Poängen är att muslimer inte ska sätta gränsen för vad Dan och Rasmus får och inte får göra med en bok som är deras.

När vi ändå är igång med att böja oss för allt och alla kan vi ju förbjuda nötkött då kon är helig för hinduer i Indien.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2020-08-26 kl. 20:48.
Citera
2020-08-26, 20:48
Medlem
CokeLaRocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Poängen är att muslimer inte ska sätta gränsen för vad Dan och Rasmus får och inte får göra med en bok som är deras.

Det för de inte för Koranbränningen är inte olagligt. Vill Paludan ha beskydd får han bekosta detta själv. Om nu folk är så angelägna om att han ska få bränna denna koran så är det ju vara att samla ihop pengar o betala hans beskydd. Enkelt.
Citera
2020-08-26, 20:49
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Om jag kränker någon och denna person hotar mig så kan jag anmäla denna person för hot och är jag väldigt hotad så kan jag anställa mina egna vakter. Staten ska inte behöva ge mig personskydd för något jag själv orsakat, de ka hjälpa mig så som de hjälper andra medborgare, i rätten. Tror du att en kvinna som blir hotad av sin våldsamma exmake får liknande personskydd som Paludan efterfrågar?

Med ditt sätt att resonera torde det bli privata vakter hela tiden i sådana fall för du riskerar trots allt att provocera någon så fort du öppnar käften eller ens visar dig. Får för övrigt inte den där fiktiva kvinnan även hon anlita privata vakter eftersom hon "orsakat" sin situation genom att gifta sig med en våldsman, eller kanske inte haft maten klar när han kommit hem från jobbet?

Om du frågar mig så borde kvinnor som blir hotade av våldsamma män få mer skydd än idag, men det faktum att de inte får det är knappast ett argument för att inte heller andra ska skyddas.
Citera
2020-08-26, 20:49
Medlem
Citat:
Inte I Sverige. Men alltså jag fattar vad du menar och med all sannolikhet hade Paludan fått på käften här i Sverige. Ärligt talat så hade jag nog spottat honom i ansiktet om han bränt låt säga en Bibel framför mig. Varför? Därför att provokativa aktioner har provokativa reaktioner. Yttrandefriheten ska inte skydda dig från reaktioner. Yttrandefriheten ska skydda dig från att staten bestraffa dig för dina åsikter. Jag får exempelvis kalla någon för jävla kuksugare, men reaktionen kan bli den att jag får en smäll på käften av personen ifråga. Sedan får man fråga sig om vi är redo för att ta denna slippery slope och tillåta provobatörer att provocera med kostsamma polisbeskydd? Hur skulle det se ut om det plötsligt blir on modefluga att sådana här provobatörer börjar kränka andra religioner, om 10 provokatörer väljer att bränna en koran samma dag, ska då polisen hjälpa dessa 10 personer? Inser du hur mycket pengar detta kommer att kosta? Pengar som kan användas till viktigare saker. Vill Paludan skita på en koran, fine låt honom göra det, men han ska inte kunna kräva beskydd av skattefinansierade poliser.

Personligen kan jag tycka att man ska kunna bränna vilken bok man vill utan att riskera att sätta livet till. Det är väl där som det större problemet ligger.
Citera
2020-08-26, 20:50
Medlem
Citat:
Det för de inte för Koranbränningen är inte olagligt. Vill Paludan ha beskydd får han bekosta detta själv. Om nu folk är så angelägna om att han ska få bränna denna koran så är det ju vara att samla ihop pengar o betala hans beskydd. Enkelt.

Du skrev just själv att det inte är förbjudet så vad är då problemet?

Eller vill du leva i ett land där folk kan tolka lagar godtyckligt och där våldet bestämmer reglerna?
Senast redigerad av Statistenidittliv 2020-08-26 kl. 20:53.
Citera
2020-08-26, 20:51
Medlem
Grasstomouths avatar
Citat:
Vill du inte betala moms så handlar du dina produkter på svarta marknaden. Vill du inte skatta bilen så kör du inte bil osv osv.

Följ dina egna råd då om du inte vill betala för grundlagsstadgade rättigheter. Snacka om att dribbla bort sig själv.
Citera
2020-08-26, 20:56
Medlem
CokeLaRocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Med ditt sätt att resonera torde det bli privata vakter hela tiden i sådana fall för du riskerar trots allt att provocera någon så fort du öppnar käften eller ens visar dig. Får för övrigt inte den där fiktiva kvinnan även hon anlita privata vakter eftersom hon "orsakat" sin situation genom att gifta sig med en våldsman, eller kanske inte haft maten klar när han kommit hem från jobbet?

Om du frågar mig så borde kvinnor som blir hotade av våldsamma män få mer skydd än idag, men det faktum att de inte får det är knappast ett argument för att inte heller andra ska skyddas.

Folk behöver inte anlita privata vakter därför att folk går inte runt och provocerar på samma sätt som Paludan. Skulle dom göra detta så är det självklart att dessa individer får bekosta sitt egna beskydd. Varför ska jag behöva betala för att folk ska kunna provocera? Mina skattepebgar ska gå till att dessa människor ska kunna nmäla om de blivit utsatta för brott samt få rättshjälp. Även om de själva orsakat reaktionerna. Men att ge dom polisbeskydd är idiotiskt. Som man bäddar får man ligga.

Din analogi med den hotade kvinnan är ju genomkorkad men återigen, en kvinna får inte polisbeskydd när hon blir hotad av sin make så varför ska en korkad provokatör som Paludan få det? Kvinnan bad inte om att bli hotad utan hon hade oturen att träffa en psykopat medan Paludan medvetet provocerar folk trots att han vet vad reaktionerna blir. Lite som en person som kallar en annan person för kuksugare men börjar lipa sen när han får på käften av denna person. Aktioner skapar reaktioner. Personen som blir slagen får rättshjälp och förövaren blir dömd, samma sak kommer att ske med de som slår eller hotar Paludan. Systemet fungerar.
Citera
2020-08-26, 20:58
Medlem
CokeLaRocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Personligen kan jag tycka att man ska kunna bränna vilken bok man vill utan att riskera att sätta livet till. Det är väl där som det större problemet ligger.

Du får bränna vilken bok du vill. Paludan lever trots att han brände koranen I Danmark. Sedan att han fick på käften är en annan sak.
Citera
2020-08-26, 21:00
Medlem
CokeLaRocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grasstomouth
Följ dina egna råd då om du inte vill betala för grundlagsstadgade rättigheter. Snacka om att dribbla bort sig själv.

Det är du som inte förstår grundlagen. Yttrandefrihet går ut på att du ska få säga vad du vill utan att staten ska kunna bestraffa dig för det. Inte att du ska få kostsamt polisbeskydd för att du ska kunna provocera folk. Vill han bränna en koran får han göra det, blir han usatt för ett brott kan han anmäla det.
Citera
2020-08-26, 21:01
Bannlyst
Citat:
Inte I Sverige. Men alltså jag fattar vad du menar och med all sannolikhet hade Paludan fått på käften här i Sverige. Ärligt talat så hade jag nog spottat honom i ansiktet om han bränt låt säga en Bibel framför mig. Varför? Därför att provokativa aktioner har provokativa reaktioner. Yttrandefriheten ska inte skydda dig från reaktioner. Yttrandefriheten ska skydda dig från att staten bestraffa dig för dina åsikter. Jag får exempelvis kalla någon för jävla kuksugare, men reaktionen kan bli den att jag får en smäll på käften av personen ifråga. Sedan får man fråga sig om vi är redo för att ta denna slippery slope och tillåta provobatörer att provocera med kostsamma polisbeskydd? Hur skulle det se ut om det plötsligt blir on modefluga att sådana här provobatörer börjar kränka andra religioner, om 10 provokatörer väljer att bränna en koran samma dag, ska då polisen hjälpa dessa 10 personer? Inser du hur mycket pengar detta kommer att kosta? Pengar som kan användas till viktigare saker. Vill Paludan skita på en koran, fine låt honom göra det, men han ska inte kunna kräva beskydd av skattefinansierade poliser.
Så om en person använder sin grundlagsskyddade rätt att säga något som kan anses vara provokativt för någon annan, så ger det den part som känner sig provocerad och kränkt, att ta till våld?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in