2020-08-26, 20:15
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Och jag tror, som jag nämnt ett par (eller ganska många) ggr att LW är död, eller i vart fall på väg att dö, 23.32-33 och att SD, om han är GM, hunnit hem från BP på dryga minuten.

Så för mej är det egentligen en akademisk fråga. Antingen knåpar SD med sin dator 23.34 eller så gör han det inte.

Det är skit samma för han kan vara GM, i båda fallen, i en rent tidsmässig aspekt, menar jag.

Tillägg: det är också värdefullt för vilken GM som helst att vistas i environgerna så kort tid som möjligt, det minimerar risken för att bli iakttagen.

Jag tror att SD, om han är GM, haft sin snabba cykel med sej till BP. Jag tror att han, för att förekomma eventuell upptäckt av LWs blod på cykeln, drog till med att hon haft ”cyekelsex”.
Det som är lite problematiskt är att alibit avfärdats på felaktiga grunder. Vid rättegången kunde man lätt få uppfattningen att 23.34-händelsen var en spontan automatisk händelse men sannolikheten för det är försumbar. Med det menas att den finns inte, fast bara lite, som Tage Danielsson skull utryckt det
Citera
2020-08-26, 20:22
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja själva datorn har varit igång, och skärmen släckt eftersom locket varit stängt.

När locket öppnas 23.34 refreshas den öppna fliken, troligen automatiskt av webbläsaren eller via klick på "hämta-sidan-igen-knappen". Webbsidan laddas om och diverse saker hämtas från cacheminnet, varje pryl som hämtas ger en rad i rapporten. Mycket märkligt att IT-teknikern inte kunde förklara det bättre, eller egentligen inte alls.
Mycket märkligt också om du inte har lämnat över din egen forskning till åklagaren.
Hade den ingen substans?
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Angående stängt lock... Det är SDs arbetsdator som jag förstår det. Jag har svårt att tro att man kan öppna locket och låsa upp utan att behöva ange lösenord, om arbetsgivarens dator skulle t ex bli stulen.
Vet vi säkert att locket var stängt?
När Stefan i så fall låst upp med lösenord borde det finnas en logg som kan ge en tidsangivelse liksom en tidsangivelse när datorn låstes då locket stängdes.

Finns det ingen uppgift om upplåsning vid 23:34, då borde ju aktiviteten vid det klockslaget varit automatisk. I så fall är det sk alibit helt borta.
Tack för den förklaringen.
Det låter väldigt rimligt.
Citera
2020-08-26, 20:31
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Det som är lite problematiskt är att alibit avfärdats på felaktiga grunder. Vid rättegången kunde man lätt få uppfattningen att 23.34-händelsen var en spontan automatisk händelse men sannolikheten för det är försumbar. Med det menas att den finns inte, fast bara lite, som Tage Danielsson skull utryckt det

Men det spelar väl egentligen ingen roll om SDs alibi för säg ”en tisdag” blivit avfärdat på felaktiga grunder om mordet bevisligen utförs på ”en måndag”? Eller menar du att det är nån slags juridisk teknikalitet?
Citera
2020-08-26, 20:32
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det har jag också mycket svårt att tänka mig.
Någon borde i så fall känna till lite om det och delge tråden information.
Det är uppenbart från förhör med olika kvinnor att ingen uppfattar honom som attraktiv.
Istället ser den en obehaglig man som de vill undvika så långt det går.

Ja så har jag också uppfattat han som, En liten sliskig sak som stöter hej vilt på allt och alla.
Men som alltid får gå hem och sura med orden jag vill jag vill men jag får det aldrig till. Men vilken tur att han har HD som ställer upp i vått och torrt även fast dom är skild.
Citera
2020-08-26, 20:45
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Men det spelar väl egentligen ingen roll om SDs alibi för säg ”en tisdag” blivit avfärdat på felaktiga grunder om mordet bevisligen utförs på ”en måndag”? Eller menar du att det är nån slags juridisk teknikalitet?
Jag menar att det är en fördel om beslutsunderlaget är så korrekt som möjligt. Jag är alltså övertygad om att 23.34-händelsen är manuell och då finns några alternativ att ställa mot varann:

1. Som SD beskriver det.
2. Någon annan satt vid datorn.
3. SD hade med sig datorn till brottsplatsen.
4. Locket gick upp spontant.
5. SD cyklade hem och satte sig vid datorn.

2,3, och 5 pekar på att datoraktiviten utfördes i alibisyfte, varför drog han inte upp alibikortet i så fall?
Då återstår 1 och 4 och visst, 4-an är teoretisk möjlig men inte lika logisk och rimlig som 1-an.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-08-26 kl. 20:50.
Citera
2020-08-26, 21:06
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Jag menar att det är en fördel om beslutsunderlaget är så korrekt som möjligt. Jag är alltså övertygad om att 23.34-händelsen är manuell och då finns några alternativ att ställa mot varann:

1. Som SD beskriver det.
2. Någon annan satt vid datorn.
3. SD hade med sig datorn till brottsplatsen.
4. Locket gick upp spontant.
5. SD cyklade hem och satte sig vi datorn.

2,3, och 5 pekar på att datoraktiviten utfördes i alibisyfte, varför drog han inte upp alibikortet i så fall?
Då återstår 1 och 4 och visst, 4-an är teoretisk möjlig men inte lika logisk och rimlig som 1-an.

Jag håller med dej om att beslutsunderlaget måste vara så korrekt det bara går.

Kan det vara så att han kanske har slängt sej på datorn direkt han kom hem, av gammal vana, inte för att få ett alibi?

Kan han sen ha ”pysslat med annat”? Tvättat en blå t-shirt, käkat en ostmacka, vattnat...

Kan han, i efterhand, ha kommit på att ja, det var ju fint att jag iaf fick nåt att hända på datorn 23.34

(Synd för honom att det inte hände nåt på datorn 23.29-32 till exempel. Mer än att han väl fick ett mail där i krokarna, men det är ju inget som bevisar nåt, det är ju ingen aktiv handling.)

Jag tycker ändå att det är att dra det lite långt att tänka att ”bara för att SD inte visste att han har ett alibi, typ, så betyder det att han har ett alibi”.
Citera
2020-08-26, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Varför ville hon då locka över honom med en hjärtformad kladdkaka? Uppfattar snarare att hon hade svårt att tolerera att han skulle till Usa med sin fru (blivande exfru).

Allt kan man inte förstå sig på. Enl en kvinnlig vän jag har så ville nog LW behålla en vänskap med SD trots ett uppbrott. Därför en bit kladdkaka i all välmening.
Citera
2020-08-26, 21:32
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Allt kan man inte förstå sig på. Enl en kvinnlig vän jag har så ville nog LW behålla en vänskap med SD trots ett uppbrott. Därför en bit kladdkaka i all välmening.

Det låter faktiskt rimligt.

Plus lite grann ”finns det en geting i rummet så vill jag veta var den är” kanske, ha koll.
Känna av stämningen rent allmänt, och avsluta på god fot.
Citera
2020-08-26, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Aktbil 148, sid 11
Förhör med Stefans bror:

"A*nders tillfrågas om han känner till några tidigare flickvänner till Stefan?
A*nders vet inget om någon flickvän innan Hanna. Ryktet säger att det var mycket tjejer runt
honom. Om han var tillsammans med någon tidigare har A*nders ingen aning om. A*nders
minns inte att han tog hem några tjejer till bostaden under uppväxten.
A*nders kan inte minnas att någon av syskonen haft hem någon flick- eller pojkvän till
hemmet. A*nders kan inte säga varför det var på detta viset. För A*nders del berodde det på att
han inte hade något längre förhållande innan han flyttade hemifrån. I övrigt hade han inget
behov av att visa upp någon i hemmet.
"

Aktbil 148, sid 19
Förhör med den yngre brodern:

"M*artin tillfrågas om han känner till något om Stefans eventuella tidigare flickvänner.
M*artin känner inte till att Stefan hade flickvänner och så. Anders däremot hade många tjejer
runt sig. Han var den populära i simgänget och kompisgänget.
"

Info från @cloudedcrystalbeam:

"HD och SD har bott ihop sedan 1997 (annan Örebroadress än Betesvägen från början). Då var de väl båda i 23-års åldern?"

https://www.flashback.org/p64459792#p64459792

Den äldre brodern sägeratt han flyttade ut när han själv var i 25 års åldern. Kanske SD flyttade i liknade ålder?
Jag vet att @cloudedcrystalbeam har skrivit mer info om när och vart SD har flyttat i något inlägg. Men det kräver att man vet något adekvat sökord om man inte ska behöva leta (ihjäl) sig.

Länge sedan Ozzie var i tråden. Det är en person som har ganska bra koll på saker i tråden annars och brukar fiska upp det mesta.

Hej, hej! Försöker läsa det mesta i tråden, men känner att jag inte har något att bidraga med,
därför inga inlägg!

Vet inte om det är det här inlägget av Cloudedcrystalbeam som du eftersöker, men
länkar det i alla fall, finns kanske mer info, men är på väg att släcka nattlampan, så det är vad
jag kan bidraga med! ;-)

Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
SD bodde i Västerås fr.o.m. det han föddes 1974-05-05 t.o.m. 1997-08-04 då han flyttade in hos HD (R*stagatan) i Örebro. HD hade då bott på den adressen sedan 1997-07-01.
Citera
2020-08-26, 22:10
Medlem
Honan6s avatar
SD hade raderat 38 ljudfiler från Telegram Audio. Vad betyder det? Blev röstsamtal i Telegram inspelade? Kan det ha varit röstsamtal med LW som synkades till datorn kl 21.44 samtidigt som han låtsas gymma?

------------

SD om varför han fnissat och skrattat i rättegången
https://vocaroo.com/18Ww0MjnjyC

Exempel på hur SD medvetet gjorde sin vän JG orolig
https://forumbilder.com/i/roI7

Se förteckning på vilka som sökte LW per telefon. SD gjorde det inte av någon anledning...
https://forumbilder.com/i/ro6E

------------

Länk för eventuella nytillkomna i tråden
www.flashback.org/sp72675230
Citera
2020-08-26, 22:13
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos

Citat:
Det låter faktiskt rimligt.

Plus lite grann ”finns det en geting i rummet så vill jag veta var den är” kanske, ha koll.
Känna av stämningen rent allmänt, och avsluta på god fot.

Man drar på smilbanden åt detta dravel. Att LW ville behålla en vänskap med SD som hon fuckat upp sitt liv för och förföljt och trakasserat i flera år. Hon nöjde sig inte med vänskap glömde du det?

Eller att bipolära LW skulle haft förmåga att känna av någon som helst stämning när det var precis detta som var hennes problem vilket gjorde att hon mördades. LW gick fram som en ångvält.
Citera
2020-08-26, 22:40
Medlem
landbandys avatar
Tror att gränsen mellan att säga som det är (jag är gift ,det vet du,därför NOPE !) och (skall vi ha ett kärleksäventyr på mina villkor..) är hårfin!

Kanske den gifte skall sluta just när den man har äventyret med; vill bli lovad en viss framtid framöver!?
Typ ;-Det kommer aldrig hända ,det sa jag redan från början ,så är det så att detta känns galet så stannar vi här och nu och lägger ner !

För annars kan den som gett sig in i det hela blir otroligt besviken ;om den blivit lovad :"slagerdängan":Guld &Gröna skogar .
Liksom den gifte kan bli vääldigt irriterad över att lovergirl /loverboy inte inser kalla fakta.
Men det klart att det är svårt att vara Rak och tuff just när det gäller romantik; kan tänka mig att romantikens rosor vissnar betydligt då, om det sägs på ett rakt sätt.
Därav det äldsta jobbet för kvinnor kom till ,pengar = love?=ingår inget snack .....

Men nu var ju dessa två även vänner så jao?
Då blev det klurigt...

Så länge det flyter på så är den gifte glad ,medans den som tror på att de skall bli dem till slut, då börjar bli orolig,otålig och börjar ställa frågor om; När?Var?Hur?
Det är då älskaren/älskarinnan helt plötsligt inte längre blir en härlig upplevelse utan krav- utan snarare en påstridig jobbig krigare...

Det var nog så det var och blev ?

(Spekulation)
Senast redigerad av landbandy 2020-08-26 kl. 22:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in