2020-08-26, 18:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Varför tjatas det om Esther hela tiden ?
Vi har ju kommit överens härinne om att inte blanda in barnen i den här mordhistorien !

De är ju tillräckligt ledsna för det som hänt och det behöver inte späs på med misstro mot dem angående vad de gjorde på mordnatten .....

Tänk på det .

Nä, det känns djupt oetiskt.
Det finns inget som pekar på barnen. Man blir ju helt matt av alla anklagelser som haglar mot familjen.

Dessutom, när jag kollar på bilderna från UWs hus, så ser man ett skarpt dagsljus komma från andra sidan huset, vilket ser ut som ett vardagsrum.
Trapp till övervåningen kan jag inte se, men vanligtvis kommer trappen ner till hallen.

Man kan inte se själva entrédörren i övervakningskameran, men sedan täcker ju kameran hallen och en bit in i vardagsrummet. Om man tittar på goggle maps på UWs hus uppifrån, då ser man att altanen verkar komma ut på tomtens baksida, rakt igenom huset från ytterdörren sett. Det borde vara de fönstren och altandörrens ljus man kan se på övervakningskameran.
Min tro är att det är svårt att passera förbi hallen till altandörrren utan att bli filmad. Möjligen ska det gå om du slimmar dig längs väggen, men det kräver att du vet exakt var kamerans vinkel får med i bild. Men jag undrar ens om det går?

https://www.google.se/maps/place/Betesv%C3%A4gen,+703+60+%C3%96rebro/@59.292789,15.1817705,41a,35y,317.46h,45.07t/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x465c153220a47ac3:0x8a678 e05391d8bc7!8m2!3d59.2917666!4d15.1821643

Nu är det inte detta som avgör att jag inte tror att någon i familjen är delaktig i brottet. Det är många, många faktorer.

Jag tänker att de som smutskastar Lena , ja hela familjen på det mest ovärdiga sätt, de har egna problem som gör att de läser in fruktansvärda saker i andras liv.

Min tolkning är LÅNGT ifrån vissa skribenters tolkning av dessa personer och deras liv.
Senast redigerad av notknapparen 2020-08-26 kl. 18:23.
Citera
2020-08-26, 18:31
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Ja så är det säkert, men då borde väl datorn varit igång i så fall? Annars borde det ju märkts...
Ja själva datorn har varit igång, och skärmen släckt eftersom locket varit stängt.

När locket öppnas 23.34 refreshas den öppna fliken, troligen automatiskt av webbläsaren eller via klick på "hämta-sidan-igen-knappen". Webbsidan laddas om och diverse saker hämtas från cacheminnet, varje pryl som hämtas ger en rad i rapporten. Mycket märkligt att IT-teknikern inte kunde förklara det bättre, eller egentligen inte alls.
Citera
2020-08-26, 18:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Vet du om SD hade någon flickvän innan han blev ihop med HD? Är intresserad av hans tidigare relationshistorik då denna typ av män (som utövar makt, kontroll och våld mot kvinnor i nära relationer) har en förmåga att upprepa sig.

Aktbil 148, sid 11
Förhör med Stefans bror:

"A*nders tillfrågas om han känner till några tidigare flickvänner till Stefan?
A*nders vet inget om någon flickvän innan Hanna. Ryktet säger att det var mycket tjejer runt
honom. Om han var tillsammans med någon tidigare har A*nders ingen aning om. A*nders
minns inte att han tog hem några tjejer till bostaden under uppväxten.
A*nders kan inte minnas att någon av syskonen haft hem någon flick- eller pojkvän till
hemmet. A*nders kan inte säga varför det var på detta viset. För A*nders del berodde det på att
han inte hade något längre förhållande innan han flyttade hemifrån. I övrigt hade han inget
behov av att visa upp någon i hemmet.
"

Aktbil 148, sid 19
Förhör med den yngre brodern:

"M*artin tillfrågas om han känner till något om Stefans eventuella tidigare flickvänner.
M*artin känner inte till att Stefan hade flickvänner och så. Anders däremot hade många tjejer
runt sig. Han var den populära i simgänget och kompisgänget.
"

Info från @cloudedcrystalbeam:

"HD och SD har bott ihop sedan 1997 (annan Örebroadress än Betesvägen från början). Då var de väl båda i 23-års åldern?"

https://www.flashback.org/p64459792#p64459792

Den äldre brodern sägeratt han flyttade ut när han själv var i 25 års åldern. Kanske SD flyttade i liknade ålder?
Jag vet att @cloudedcrystalbeam har skrivit mer info om när och vart SD har flyttat i något inlägg. Men det kräver att man vet något adekvat sökord om man inte ska behöva leta (ihjäl) sig.

Länge sedan Ozzie var i tråden. Det är en person som har ganska bra koll på saker i tråden annars och brukar fiska upp det mesta.
Citera
2020-08-26, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja själva datorn har varit igång, och skärmen släckt eftersom locket varit stängt.

När locket öppnas 23.34 refreshas den öppna fliken, troligen automatiskt av webbläsaren eller via klick på "hämta-sidan-igen-knappen". Webbsidan laddas om och diverse saker hämtas från cacheminnet, varje pryl som hämtas ger en rad i rapporten. Mycket märkligt att IT-teknikern inte kunde förklara det bättre, eller egentligen inte alls.

Uselt jobb där. Jag har, tro det eller ej, en del kunskap inom detta område, men tänker att även om vi säger SD inte sitter vid datorn men den är på, han har inställt automatiskt svarsmeddelande på mail eller sms eller något annat.
Citera
2020-08-26, 18:57
Medlem
Citat:
Svarade SD verkligen så? Anmärkningsvärt om han erkänt att det är bevismaterial. Lika avslöjande som hans "blodsmak i munnen"-uttalande.
Förhöret är ju inte utskrivet som dialogförhör utan en sammanfattning. Det finns två sätt att skriva en sammanfattning av förhör på på: man skriver medan man förhör. Dvs man stoppar förhöret efter en stund och skriver ner, och fortsätter förhöret, stoppar och skriver ner. Det är inte så ofta det händer. I just dessa förhör i Wesström-mordet tar jag nästan för givet att samtliga förhör spelas in och att man i efterhand skriver ner sammanfattning medan man lyssnar på inspelningen. Så jag kan nog säga att, ja, han sa säkert så och att Kenn*th minns rätt - annars hade han inte reagerat.
Citera
2020-08-26, 19:19
Medlem
Citat:

Angående stängt lock... Det är SDs arbetsdator som jag förstår det. Jag har svårt att tro att man kan öppna locket och låsa upp utan att behöva ange lösenord, om arbetsgivarens dator skulle t ex bli stulen.
Vet vi säkert att locket var stängt?
När Stefan i så fall låst upp med lösenord borde det finnas en logg som kan ge en tidsangivelse liksom en tidsangivelse när datorn låstes då locket stängdes.

Finns det ingen uppgift om upplåsning vid 23:34, då borde ju aktiviteten vid det klockslaget varit automatisk. I så fall är det sk alibit helt borta.
Senast redigerad av kusinvitamin65 2020-08-26 kl. 19:23.
Citera
2020-08-26, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Angående stängt lock... Det är SDs arbetsdator som jag förstår det. Jag har svårt att tro att man kan öppna locket och låsa upp utan att behöva ange lösenord, om arbetsgivarens dator skulle t ex bli stulen.
När Stefan i så fall låst upp med lösenord borde det finnas en logg som kan ge en tidsangivelse liksom en tidsangivelse när datorn låstes då locket stängdes.

Finns det ingen uppgift om upplåsning vid 23:34, då borde ju aktiviteten vid det klockslaget varit automatisk. I så fall är det sk alibit helt borta.

Med den insikten plus observationen att hans mobil inte kopplats upp mot hemmanätverket aktuell tid, visst man att SD iallafall inte var hemma.
Citera
2020-08-26, 19:31
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Vet du om SD hade någon flickvän innan han blev ihop med HD? Är intresserad av hans tidigare relationshistorik då denna typ av män (som utövar makt, kontroll och våld mot kvinnor i nära relationer) har en förmåga att upprepa sig.

Vet inte om han har haft ett förhållande till en kvinna före HD. Men det kan jag aldrig tänka mej att han har haft. Men jag är övertygad om att han hade en banderoll på väggen i pojkrummet som det stod, Jag vill Jag vill men jag får det inte till.
Citera
2020-08-26, 19:32
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Uselt jobb där. Jag har, tro det eller ej, en del kunskap inom detta område, men tänker att även om vi säger SD inte sitter vid datorn men den är på, han har inställt automatiskt svarsmeddelande på mail eller sms eller något annat.

Och jag tror, som jag nämnt ett par (eller ganska många) ggr att LW är död, eller i vart fall på väg att dö, 23.32-33 och att SD, om han är GM, hunnit hem från BP på dryga minuten.

Så för mej är det egentligen en akademisk fråga. Antingen knåpar SD med sin dator 23.34 eller så gör han det inte.

Det är skit samma för han kan vara GM, i båda fallen, i en rent tidsmässig aspekt, menar jag.

Tillägg: det är också värdefullt för vilken GM som helst att vistas i environgerna så kort tid som möjligt, det minimerar risken för att bli iakttagen.

Jag tror att SD, om han är GM, haft sin snabba cykel med sej till BP. Jag tror att han, för att förekomma eventuell upptäckt av LWs blod på cykeln, drog till med att hon haft ”cykelsex”.
Senast redigerad av StudebakerHog666 2020-08-26 kl. 20:27.
Citera
2020-08-26, 19:57
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalaSthlm
Kan bara hålla med! Hanna måste väl förbövelen ha nån väninna som läser här i tråden och som kan tala henne tillrätta? Inte klokt att H fortfarande umgås med S.

Vill för övrigt säga att jag tycker Sillen är en jävla hjälte!
Det håller jag med om.
Både Sillen och UW är de vuxna i den här härvan som verkar vara kloka och vettiga personer.

Det är ofattbart att inte HD väljer Sillen framför SD.
Under de här två åren har jag pendlat mellan att tro att hon är livrädd för SD eller att tro att hon är helt kuvad av SD och behöver avprogrammeras.
Oskyldig är hon inte, även om hon kan vara helt styrd av SD.
Citera
2020-08-26, 20:02
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Vet inte om han har haft ett förhållande till en kvinna före HD. Men det kan jag aldrig tänka mej att han har haft. Men jag är övertygad om att han hade en banderoll på väggen i pojkrummet som det stod, Jag vill Jag vill men jag får det inte till.
Det har jag också mycket svårt att tänka mig.
Någon borde i så fall känna till lite om det och delge tråden information.
Det är uppenbart från förhör med olika kvinnor att ingen uppfattar honom som attraktiv.
Istället ser den en obehaglig man som de vill undvika så långt det går.
Citera
2020-08-26, 20:06
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65

Jag har också funderat på det där med lösenord, tror jag nämnde det i ett inlägg tidigare. Eftersom jag varit (eller är) skeptisk till IT-teknikerns kunnande så skulle han till och med kunnat missa att kolla en sådan elementär grej men det är väl ändå inte möjligt?

Hur som helst, SD måste ändå ha loggat in på datorn för att komma åt PDF-filen. Om man man inte utgår ifrån att även det var en schemalagd historia som teknikern missat att kolla upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in