Citat:
Ursprungligen postat av
Frispel2
Nu har jag inte läst denna tråden slaviskt, men det jag ser ploppa upp lite då och då är att barn ska ha samma koncentration av virus i de övre luftvägarna som vuxna. Och man verkar nöja sig med detta för att anse det bevisat att barn är minst lika smittsamma som vuxna.
Samtidigt har jag fått intrycket att när man smittspårar så ser man oväntat få fall där barnen är de som introducerar viruset i nya miljöer, något som man ser mycket tydligt med många andra virus.
Frågan är egentligen om det finns några vettiga studier där man faktiskt leder i bevis att barn är smittdrivande och inte bara att de har lika höga viruskoncetrationer som vuxna? Utan det tänker jag mig i alla fall att det troligen är så att barn kan ha höga virusmängder men ändå inte smittar lika effektivt som vuxna.
Har diskuterat detta i tråden med en annan debattör, (som jag nu valt att ignorera).
Vare sig hen eller någon annan debattör som hävdar att barn är lika eller ännu mer smittsamma än vuxna har, mig veterligen kunnat peka på ett enda, vederhäftig, vetenskapligt bevisat fall där smittspridningen skett ifrån barn till vuxna. Istället fortsätter dessa debattörer att peka på att smittade barn skulle ha höga virusmängder av SARS-COV2, vilket i sig, inte bevisar att barn är lika eller mer smittsamma än vuxna.
Tvärtom så visar den empiriska verklighet, (fakta baserat på vetenskap, t.ex undersökningar), på motsatsen, dvs att barn inte smittar vuxna med SARS-COV2, eller gör det i endast liten omfattning. (Jag utesluter dock inte att några enstaka specialfall kan dyka upp, nu när vi börjar närma oss totalt 25 miljoner smittade globalt).
I tidigare inlägg har jag lagt fram en liten hypotes om varför barn kan ha en stor virusmängd av SARS-COV2 och ändå smitta mindre än vuxna.