2020-08-26, 17:35
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Jag är fullt medveten om det du citerade. Ändock så är det just nu Augusti, dvs fortfarande en sommarmånad, så att påstå att Tegnell sagt att vi i detta läge kommer ha en lägre smittspridning än Norge är direkt felaktigt. Han pratar om en potientiell andravåg som vi varken i Sverige eller Norge sett röken av. Ännu dvs.
En andra smitt våg i höst. Nja, jag lutar nog till att håla med dig. Men det är inte helt självklart. Vi har ju haft en liten smitt våg. Sommaren med sommarlov och semester är slut. Jag tror mig ha hört Tegnell sega att smitt vågen kom lite tidigare här och i Europa en förväntat. Det är helt klart en tolknings fråga som inte är helt självklar. Men vi får väl se. För min del hoppas jag att vi kommer lindrigt undan både för Sverige och Norge. Men om jag skulle satsa mina pengar skulle jag nog satsa på att det går bättre för övriga norden en Sverige men så illa som för t.ex. Spanien och England kommer det inte gå för oss oavsett.
Citera
2020-08-26, 17:36
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Jädrar, Giesecke tror inte på en andra våg i höst.
Ni vet att han har inte haft rätt i nånting.
Då blir det säkert en andra våg.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dOoq2X/giesecke-jag-tror-inte-pa-nagon-stor-andra-vag-i-host

Det står ju att Johan Giesecke inte tror på någon stor andra våg i höst.
Finns det någon expert som säger emot honom på den punkten 🤔?
( jag räknar inte dig som expert)
Citera
2020-08-26, 17:41
Medlem
santos_devilles avatar
När kommer apokalypsen alla har utlovat?

och varför försvinner alla apokalypsens ryttare nu när det ändå börjar se positivt ut i dödsfall och många regioner som tidigare hade ett helvete börjar se bättre och bättre ut för varje dag?

Vi skulle ju ha runt 800 döda om dagen nu?
Citera
2020-08-26, 17:51
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det är välbekant vid det här laget att när du får slut på argument tar du till okvädningsord. Små människor brukar bete sig så.

Du har fel i sak:
Första halvåret 2015 dog det 47351 personer i Sverige. Oavsett hur många som borde ha dött enligt dina beräkningar.
Motsvarande period i år dog det 50145 personer.
Källa: SCB

På tal om insiktsfulla analyser av dödstal så håller inte SCB: s befolkningsstatistiker Tomas Johansson med dig utan han menar att det är rimligt att underdödligheten perioden innan corona-boomen kan ha påverkat antalet dödsfall under och efter corona-boomen.
Jag förmodar. att du tycker att SCB också består av hysteriska och mindre begåvade kärringar som befinner sig i förnekelse.
Det är nog bäst att du återgår till att diskutera med dig själv, eftersom du verkar anse att alla har fel utom du.

https://www.svd.se/farre-avlidna-efter-var-med-overdodlighet
Har du Ett Problem eller?

Det här är ett anonymt internetforum - tanken är inte att vi ska sitta och vara artiga mot varandra. Vi för en hetsk diskussion kryddat med oförskämdheter. Om du går till tivoli och åker radiobil så försöker du inte undvika att krocka - fattar du?

De argument du och Tomas från SCB framför är ytterst tveksamma. I princip säger han att eftersom det var underdödlighet under 2019 så kanske vi borde räkna in den också, eftersom det kanske var någon som klarade sig ifrån influensan ifjol, men som strök med av covid-19.

Det är en märklig måttstock. Frågan ska vara - hade de här människorna fortfarande levt om det inte vore för covid? Det mesta tyder dessvärre på att detta är fallet för de allra flesta offren.
Citera
2020-08-26, 17:51
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Nu har jag inte läst denna tråden slaviskt, men det jag ser ploppa upp lite då och då är att barn ska ha samma koncentration av virus i de övre luftvägarna som vuxna. Och man verkar nöja sig med detta för att anse det bevisat att barn är minst lika smittsamma som vuxna.

Samtidigt har jag fått intrycket att när man smittspårar så ser man oväntat få fall där barnen är de som introducerar viruset i nya miljöer, något som man ser mycket tydligt med många andra virus.

Frågan är egentligen om det finns några vettiga studier där man faktiskt leder i bevis att barn är smittdrivande och inte bara att de har lika höga viruskoncetrationer som vuxna? Utan det tänker jag mig i alla fall att det troligen är så att barn kan ha höga virusmängder men ändå inte smittar lika effektivt som vuxna.

Har diskuterat detta i tråden med en annan debattör, (som jag nu valt att ignorera).

Vare sig hen eller någon annan debattör som hävdar att barn är lika eller ännu mer smittsamma än vuxna har, mig veterligen kunnat peka på ett enda, vederhäftig, vetenskapligt bevisat fall där smittspridningen skett ifrån barn till vuxna. Istället fortsätter dessa debattörer att peka på att smittade barn skulle ha höga virusmängder av SARS-COV2, vilket i sig, inte bevisar att barn är lika eller mer smittsamma än vuxna.

Tvärtom så visar den empiriska verklighet, (fakta baserat på vetenskap, t.ex undersökningar), på motsatsen, dvs att barn inte smittar vuxna med SARS-COV2, eller gör det i endast liten omfattning. (Jag utesluter dock inte att några enstaka specialfall kan dyka upp, nu när vi börjar närma oss totalt 25 miljoner smittade globalt).

I tidigare inlägg har jag lagt fram en liten hypotes om varför barn kan ha en stor virusmängd av SARS-COV2 och ändå smitta mindre än vuxna.
Citera
2020-08-26, 17:54
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Frågan är egentligen om det finns några vettiga studier där man faktiskt leder i bevis att barn är smittdrivande och inte bara att de har lika höga viruskoncetrationer som vuxna? Utan det tänker jag mig i alla fall att det troligen är så att barn kan ha höga virusmängder men ändå inte smittar lika effektivt som vuxna.

Ja. Det är snarare kulturella faktorer som gör att barn inte anses vara lika smittdrivande som vuxna eftersom barn inte brukar resa lika ofta utomlands ensamma utan vuxens sällskap. För det är ju det du menar med "nya miljöer" eller hur? Att du tar den från en stad till en annan. Det sker inte via barn utan via vuxna.
Citera
2020-08-26, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det står ju att Johan Giesecke inte tror på någon stor andra våg i höst.
Finns det någon expert som säger emot honom på den punkten 🤔?
( jag räknar inte dig som expert)
Jag har åtminstone haft mer rätt än Giesecke utan vara expert!
Citera
2020-08-26, 18:10
Medlem
DoraFs avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Har du Ett Problem eller?

Det här är ett anonymt internetforum - tanken är inte att vi ska sitta och vara artiga mot varandra. Vi för en hetsk diskussion kryddat med oförskämdheter. Om du går till tivoli och åker radiobil så försöker du inte undvika att krocka - fattar du?
Tja, du väljer själv hur du vill bemöta andra. Det tillför ingenting i sak att vara oförskämd och nedlåtande, men att vara det i ett anonymt forum tillfredsställer uppenbarligen ett behov hos dig. Om du vill bete dig som en liten människa är du fri att göra det. De flesta av oss har inte det behovet utan vi debatterar med argument i stället för otidigheter.

Citat:
De argument du och Tomas från SCB framför är ytterst tveksamma. I princip säger han att eftersom det var underdödlighet under 2019 så kanske vi borde räkna in den också, eftersom det kanske var någon som klarade sig ifrån influensan ifjol, men som strök med av covid-19.

Det är en märklig måttstock. Frågan ska vara - hade de här människorna fortfarande levt om det inte vore för covid? Det mesta tyder dessvärre på att detta är fallet för de allra flesta offren.
Okej. Vad är då "det mesta" som tyder på att de allra flesta som dött med covid-19 hade levt i dag om inte pandemin drabbat världen?
Låt oss ta del av dina argument.

Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Jag har åtminstone haft mer rätt än Giesecke utan vara expert!
Jag har inte koll på dina postningar så jag kan inte säga något om hur rätt du haft 🙂.
Däremot håller jag inte med dig om Johan Giesecke. Han har rätt i mycket men han överskattade bl a pandemins hastighet.
Citera
2020-08-26, 18:19
Medlem
[quote=DoraF|72720269]
Citat:

Jag har inte koll på dina postningar så jag kan inte säga något om hur rätt du haft 🙂.
Däremot håller jag inte med dig om Johan Giesecke. Han har rätt i mycket men han överskattade bl a pandemins hastighet.
Om hastigheten, hur farlig viruset är, kurvan, mm
https://www.tv4play.se/program/talang/12580778?first=12520238
Citera
2020-08-26, 18:21
Medlem
JedanProblems avatar
[quote=DoraF|72720269]
Citat:
Tja, du väljer själv hur du vill bemöta andra. Det tillför ingenting i sak att vara oförskämd och nedlåtande, men att vara det i ett anonymt forum tillfredsställer uppenbarligen ett behov hos dig. Om du vill bete dig som en liten människa är du fri att göra det. De flesta av oss har inte det behovet utan vi debatterar med argument i stället för otidigheter.

Okej. Vad är då "det mesta" som tyder på att de allra flesta som dött med covid-19 hade levt i dag om inte pandemin drabbat världen?
Låt oss ta del av dina argument.
Folk som du behövs tuktas ibland - se det som något positivt att du blir satt på plats.

Frånvaron av någon underdödlighet är ett starkt argument. För drygt en vecka sedan postade jag följande tabell som visar att vi inte sett någon underdödlighet:
https://postlmg.cc/9z2rj9X5

Jag hoppas verkligen att vi får se en underdödlighet i augusti, september osv. och att jag får fel, men vi har inte sett det än.
Citera
2020-08-26, 18:21
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Finland har nu tagit fram statistik kring dem som blev svårast sjuka i Corona och behövde intensivvård.

22% hade diabetes
17% kronisk lugnsjukdom
<5% kronisk leversjukdom, tidigare blodcirkulationsstörning i hjärnan, tidigare hjärtinfarkt eller var cancerkonvalescent.
52% av alla patienter hade någonsorts underliggande sjukdom.

Men men.. Det är en sak som sticker ut ordentligt. 86% av alla intensivvårdspatienter led av:

Övervikt eller fetma!

Så det bästa sättet att skydda sig mot Corona är att börja banta idag..

Istället för att kackla om munskydd hit och dit borde man våga titta sanningen i vitögat: Folk är för feta! Bantning borde vara det som rekommenderades både av läkarna och som stod på löpsedlarna.

Men man vågar inte. Någon kan ju känna sig sårad, kränkt, mobbad..

Dåliga nyheter för USA som fortfarande snittar på 1000 döda/dag. Världens fetaste befolkning?
Citera
2020-08-26, 18:33
Medlem
Merwinnas avatar
Det här avgör saken. Jag kommer INTE låta dom trycka i mig något vaccin! Läkemedelstillverkarna friskriver sig från ansvar och ersättningsskyldighet:

14:44
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=379731
Vaccines Europe, den europeiska läkemedelsindustrins förening, har lobbat för att EU ska undanta deras medlemmar från att stämmas om det uppstår biverkningar från ett coronavaccin, rapporterar Financial Times, som har tagit del av interna skrivelser.

I skrivelsen står det att pandemin gjort jakten på ett vaccin skyndsam. Därför har framtagningstiden för vaccinkandidater förkortats, och det kan i sin tur försvåra riskbedömningar som man annars kan göra genom omfattande kliniska studier, till exempel.

Därför vill föreningens medlemmar undantas från eventuella stämningar.

Vaccines Europe representerar bland annat AstraZeneca, GlaxoSmithKline och Janssen (som ägs av Johnson & Johnson) och ytterligare läkemedelsbolag.

Flera av företagen förhandlar just nu med EU om vaccinkandidater, och ett antal av dem har redan nått överenskommelser med antingen USA och EU, konstaterar tidningen.

EU meddelar till skillnad från USA att man ”är redo att täcka viss del av de finansiella riskerna för bolagen”, men att de strikta ansvarslagarna fortfarande gäller, skriver Reuters.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in