2020-08-20, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Då ingen har sett hur skorna hamnade där de hamnade finns det, som nämnts, givetvis utrymme för fantasifulla teorier. Här tycker jag dock det känns väldigt långsökt att Helena själv skulle få för sig att hysta iväg skorna uppemot 10m in på var sida om stigen i en förmodad paniksituation då hon förmodat var jagad. Vidhåller att de troligen åkte av fötterna i jakten o hamnade mer lr mindre i omedelbar närhet till stigen. Höll hon dem i händerna ligger det närmast till hands att hon bara släppte dem rakt ner i det fall hon ansåg de vara ett hinder. GM alt. medhjälp har sedan i panik kastat in dem flera meter in på sidorna i slyet i en panikartad "städsktion".

Du har förmodligen rätt i din tro att hon hade dansskor med sig. Minns inte om detta är bekräftat någonstans i tråden men det är ju en uppgift som någon rimligen borde ha koll på. Å andra sidan är det ju påfallande tyst beträffande andra fakta som också rimligen borde kunnat komma fram, som vilka som var på förfesten resp. på Stadt, o.sv., bedrövligt.

Sandaler...
https://sverigesradio.se/artikel/6962830
Citera
2020-08-20, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
Enligt Joh La själv så lämnade han Stadt vid 23 pga att det var tråkigt. Han säger sig dock ha pratat med Helena Andersson, som han påstår sig inte känna innan han lämnar Stadt. Pernilla W. deklarerar att taxin med Helena i lämnar Töreboda vid 23 och anländer utanför Stadt vid 23.30. Om detta fanns att läsa i några av dom gamla artiklar jag har länkat till tidigare, men som KB nu tyvärr har dragit tillbaka den fria tillgången till på nätet.

Här finns det nåt att grotta i!
Intressant helt klart. Hade varit rena sprängstoffet om det inte rört just JohLa, en ytterst snacksalig och tjötig herre där relevansen i det som kommer ut oftare än sällan är lika med noll.
Om man vänder på det och ponerar att han är inblandad så känns det nästan osannolikt att han ska ha klarat sig undan i alla år.
Citera
2020-08-20, 17:55
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supersnut
Sandaler...
https://sverigesradio.se/artikel/6962830

Ja, sandaler kanske är ett lämpligare begrepp i sammanhanget. Beträffande bloddroppen så får det nog betraktas som gamla nyheter. Nu är det andra avsatta spår på sandalerna som kan vara intressanta.
Citera
2020-08-22, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
”Enligt goda källor hos Mariestadspolisen så är den person som skall ha gjort det en dåtid lärare, han var mkt äldre än henne och gift/sambo samt barn.
Dom hade ett förhållande. Det sägs att hon var gravid med han och skulle avslöja det för hans hustru. Det finns tydligen saker på killen men inget som kan/kunde leda till gripande.”

Ovanstående är kopierat från inlägg nr 9 i tråden.
Ingen i tråden tar sedan upp detta; inte en enda gång under alla år. De i tråden som var med på den tiden måste ju veta vem läraren med amerikanaren är.
Är detta ett helt tomt rykte utan något värde?
Är det därför det är så tyst om detta?

Ja vem vet ? I en bok som är skriven har ju författaren använt sig av Helenas försvinnande. Mycket av detta fall är skrivet om än ändrat såklart men just detta om en förälskelse med en gift lärare är just detta som författaren skriver om ? Tror Helenas systrar inte riktigt ” gillade detta eftersom som de påstår inte ska finnas någon sanning i detta .
Har glömt bokens namn nu men har skrivit om den tidigare då flera hade läst den .
Citera
2020-08-22, 20:53
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Ja vem vet ? I en bok som är skriven har ju författaren använt sig av Helenas försvinnande. Mycket av detta fall är skrivet om än ändrat såklart men just detta om en förälskelse med en gift lärare är just detta som författaren skriver om ? Tror Helenas systrar inte riktigt ” gillade detta eftersom som de påstår inte ska finnas någon sanning i detta .
Har glömt bokens namn nu men har skrivit om den tidigare då flera hade läst den.

Cold Case: Försvunnen
https://www.bonnieraudio.se/nyheter/tina-frennstedt-blandar-fiktion-med-verklighet-i-ny-cold-case-serie/
Citera
2020-08-24, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
För det första så är detta en teori som GWP har o inte nödvändigtvis sanningen, men Jo, så har jag för mig att han yttrade sig i någon intervju, inte ordagrant kanske men min vaga minnesbild är att innebörden ska varit år det hållet.

De flesta polisutredningar gällande t,ex försvunna lr mördade/dräpa personer brukar i brist på en tydlig GM alltid börja titta på de som står offret närmast. Detta innebär familjen, sambos/särbo, pojk-/flickvän m.m o sedan letar man sig utåt med de kända närmaste vännerna först.

De personerna som GW misstänker förhördes alltså inte förrän efter flera månader o han säger då att dessa hann prata ihop sig så pass att det gav ett någorlunda trovärdigt o svårspräckt alibi, de ger iaf varandra alibi enligt GW. Finns ju förvisso en möjlighet att de hörts tidigare men isf mkt kort o bristfälligt.

Är medveten om turordningen.
Min tanke är att det var mer fokus att ta de närmstas ev vittneuppgifter än att kritiskt kontrollera dess info. Utgår ifrån att det var svårt för de inhemska utredarna att se saken objektivt i den tragiska situationen och då hörts bristfälligt ur en misstänkt synvinkel.
Det är mkt som tyder på att det vid tillfällen har okritiskt lyssnats på vissa vittnesuppgifter som har vilselett och gynnat GM att prata ihop sej.
Narkotika relaterade spåret.
Dansken
PR
Pilot
Gott om tid att öva in rollerna väl.
Hoppas KL tar spåren på sandalerna och tolkar in dess anknytning.
Kollar samtalet från stadt, om någon var i närheten.
Tar uppgifterna från BW om samtalade med Helena utanför stadt innan hon gick.
Vilken bil fanns att tillgå i Helenas hem. Fanns det fler bilade parkerade i anslutning till hemmet?
Vilka var aktiva i dungen direkt efter förtsta sandalen återfanns?
Citera
2020-08-25, 09:25
Medlem
[quote=exsist|72696525
Det är mkt som tyder på att det vid tillfällen har okritiskt lyssnats på vissa vittnesuppgifter som har vilselett och gynnat GM att prata ihop sej.
Narkotika relaterade spåret.
Dansken
PR
Pilot
Gott om tid att öva in rollerna väl.
Hoppas KL tar spåren på sandalerna och tolkar in dess anknytning.
Kollar samtalet från stadt, om någon var i närheten.
Tar uppgifterna från BW om samtalade med Helena utanför stadt innan hon gick.
Vilken bil fanns att tillgå i Helenas hem. Fanns det fler bilade parkerade i anslutning till hemmet?
Vilka var aktiva i dungen direkt efter förtsta sandalen återfanns?[/QUOTE]

Tror man börjar med att återigen gå igenom iakttagelser från Stadt. Troligen fanns gm där. Sen bör man också lägga pussel över vad vissa personer uppgett att man gjorde på söndag och måndag.

Har inte gett upp hoppet än!
Citera
2020-08-26, 15:44
Medlem
Loviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madelenfranskogen
Jag har funderat på en sak. Om hon blivit skjutsad hem varför har hon då inte blivit avsläppt på Hällristningsvägen?
Nu har hon ju gått av på Ekuddenvägen vad är anledningen till detta?
skulle bilen isåfall vidare till campingen?

mer troligt tror jag att hon gått med någon och skulle gena där. blir dock svårare att forsla bort henne utan bild direkt. men om hon sågs gående med en man på Marieholmsbron känns detta tänkbart.

vad tror ni?
Kan tänka mig.att.man inte vill bli avsläppt sent i ett villaområde för.att man är rädd.att störa grannar. Inget konstigt. Så gjorde vi med.

Citat:
Ursprungligen postat av Madelenfranskogen
en annan sak som slog mig.
den som körde borde rimligtvis varit nykter.

Var någon ni kommer ihåg nykter inne på stadt eller på förfesten i Törreboda?

Omdöme att kunna döda eller av misstag ha ihjäl någon och inte kontakta polis/hjälp/tiga i alla år skulle alltså inte köra bil opåverkad?
Citera
2020-08-26, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lovik
Omdöme att kunna döda eller av misstag ha ihjäl någon och inte kontakta polis/hjälp/tiga i alla år skulle alltså inte köra bil opåverkad?

Skulle Helena åka med en påverkad förare?
Citera
2020-08-26, 15:55
Medlem
Loviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supersnut
Skulle Helena åka med en påverkad förare?
Det vet man aldrig. Hon knakske inte visste. Han kanske ljög. Finns många.alternativ. Vad jag menar är att man kan inte utesluta det.
Citera
2020-08-26, 15:58
Medlem
Loviks avatar
Vilka namn är fastställda festdelatagare? Fattar inte varför det ska vara så hemligt. Vad eller vem skyddar de, Helena?
Citera
2020-08-26, 16:04
Medlem
Läste i expressen om mordfall som polisen hoppas kunna lösa ? En av dessa var just detta.Det jag reagerade på är att det står DNA från Helenas skor visar DNA från tre personer ? Två män och en kvinna . Systern säger att mannen har flera timmar under den natten som han inte kan redovisa och vad han verkligen gjorde under denna natt ? Detta är större intresse än DNA träffen . Är det då en av dessa män som DNA träffen stämmer med denne person som ” minnet sviker honom under denna natt och han har inget alibi som kan avskriva honom helt från utredningen ?
Vem var det nu igen då som hade dessa långa minnesluckor denna natt 🤔🙄
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in