2020-08-10, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Det är väl exakt så om GWP menar att de två GM gjorde, det dröjde innan de förhördes då de inte tillhörde den innersta kretsen, o lyckades då snickra ihop en tillräckligt trovärdig story där de ger varandra alibi.

Har inte uppfattat att GW påstår att de inte tillhörde den innersta kretsen.
Ett gott kamouflage kan vara just det att stå nära, och därför inte bli hörd på det sättet initialt.
Att sedan avge till rätta lagda, ihop synkade vittnesuppgifter gör att spåren effektivt sopas igen eller arrangeras....
Citera
2020-08-13, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Ja du får naturligtvis tro precis vad du vill. Jag redogör för vad jag anser är det rimligaste. Tror inte det hela skulle förändrats så mkt om man bara skulle återfunnit den första sandalen. Hur skorna landade inne i det då ganska vildvuxna l
området vid sidan av stigen var nog mer slump. Sedan är det fritt fram för mer fantasifulla tolkningar.

Kan vara Helena själv som kastat / tappat skorna om hon blivit tex jagad ? Dessa skor som hon hade ( hade liknande själv ) sitter skit på fötterna . Definitivt inga skor att dansa i eftersom foten halkar på sne 😕 att springa i skulle varit näst intill omöjligt , springa i dessa så hade man haft vrickad fot sedan . Om Helena varit inne och dansat så borde hon haft ett annat par skor med sig att dansa i ? Själv hade man skor m skyhöga klackar på dansgolvet hem gick man barfota el om man kommit ihåg ett par gympadojor .... behövdes för alla blåsor man fått att skorna .
Citera
2020-08-15, 23:18
Medlem
zoomlanders avatar
Du som gjort detta mot Helena ! Vart är kroppen ?

Det kan du väl ändå ge oss
Citera
2020-08-16, 10:25
Medlem
RFTs avatar
”Enligt goda källor hos Mariestadspolisen så är den person som skall ha gjort det en dåtid lärare, han var mkt äldre än henne och gift/sambo samt barn.
Dom hade ett förhållande. Det sägs att hon var gravid med han och skulle avslöja det för hans hustru. Det finns tydligen saker på killen men inget som kan/kunde leda till gripande.”

Ovanstående är kopierat från inlägg nr 9 i tråden.
Ingen i tråden tar sedan upp detta; inte en enda gång under alla år. De i tråden som var med på den tiden måste ju veta vem läraren med amerikanaren är.
Är detta ett helt tomt rykte utan något värde?
Är det därför det är så tyst om detta?
Citera
2020-08-16, 20:03
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
”Enligt goda källor hos Mariestadspolisen så är den person som skall ha gjort det en dåtid lärare, han var mkt äldre än henne och gift/sambo samt barn.
Dom hade ett förhållande. Det sägs att hon var gravid med han och skulle avslöja det för hans hustru. Det finns tydligen saker på killen men inget som kan/kunde leda till gripande.”

Ingen i tråden tar sedan upp detta; inte en enda gång under alla år. De i tråden som var med på den tiden måste ju veta vem läraren med amerikanaren är.

Ingen, eller har har missat något?

Citat:
Jag tror läraren har initialerna UH.

Är det ingen som har ny info angående "läraren" aka "magistern med amerikanaren". Var bodde denne? Har han initialerna BB, en av bröderna?

Och denna person är den du talat om innan ?. Alltså "magistern med amerikanaren" ?

Ja, och det lustiga är att även UrA var lärare, därför han och TS blev vänner. Måste nog lusläsa storyn om läraren igen.

Ja jag tror han var lärare vid denna tiden.

https://www.flashback.org/sok/?so=pd&query=amerikanaren&t=447570&sp=1

https://www.flashback.org/sok/?so=pd&query=l%C3%A4raren&t=447570&sp=1
Citera
2020-08-18, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT

Passar på detta spår. Finns betydligt intressantare att grotta i, ex. JoLa uppgifter i artikeln om att han lämnade Stadt ”ganska tidigt”. OM det nu stämmer att han dansade med Helena, måste det skett omgående när hon kommit in till Stadt från Töreboda. ”Ganska tidigt” är ett relativt begrepp men bör ha varit kring kl. 23.
Citera
2020-08-18, 22:19
Medlem
Jag har funderat på en sak. Om hon blivit skjutsad hem varför har hon då inte blivit avsläppt på Hällristningsvägen?
Nu har hon ju gått av på Ekuddenvägen vad är anledningen till detta?
skulle bilen isåfall vidare till campingen?

mer troligt tror jag att hon gått med någon och skulle gena där. blir dock svårare att forsla bort henne utan bild direkt. men om hon sågs gående med en man på Marieholmsbron känns detta tänkbart.

vad tror ni?
Citera
2020-08-18, 22:29
Medlem
en annan sak som slog mig.
den som körde borde rimligtvis varit nykter.

Var någon ni kommer ihåg nykter inne på stadt eller på förfesten i Törreboda?
Citera
2020-08-18, 23:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Passar på detta spår. Finns betydligt intressantare att grotta i, ex. JoLa uppgifter i artikeln om att han lämnade Stadt ”ganska tidigt”. OM det nu stämmer att han dansade med Helena, måste det skett omgående när hon kommit in till Stadt från Töreboda. ”Ganska tidigt” är ett relativt begrepp men bör ha varit kring kl. 23.

Enligt Joh La själv så lämnade han Stadt vid 23 pga att det var tråkigt. Han säger sig dock ha pratat med Helena Andersson, som han påstår sig inte känna innan han lämnar Stadt. Pernilla W. deklarerar att taxin med Helena i lämnar Töreboda vid 23 och anländer utanför Stadt vid 23.30. Om detta fanns att läsa i några av dom gamla artiklar jag har länkat till tidigare, men som KB nu tyvärr har dragit tillbaka den fria tillgången till på nätet.

Här finns det nåt att grotta i!
Citera
2020-08-19, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madelenfranskogen
Jag har funderat på en sak. Om hon blivit skjutsad hem varför har hon då inte blivit avsläppt på Hällristningsvägen?
Nu har hon ju gått av på Ekuddenvägen vad är anledningen till detta?
skulle bilen isåfall vidare till campingen?

mer troligt tror jag att hon gått med någon och skulle gena där. blir dock svårare att forsla bort henne utan bild direkt. men om hon sågs gående med en man på Marieholmsbron känns detta tänkbart.

vad tror ni?

Ett skäl till detta skulle kunna vara att det är en ganska stor omväg för en bil att åka bilvägen till Hällristningsvägen. Ska först förbi hela området, svänga av vid Lockerud/sjukhuset, sen hela vägen in. Betydligt kortare väg att svänga in Ekuddenvägen och sen låta Helena gå några meter hem.
Skulle bilen åter till centrum igen, så skulle jag gissa att avsläppning på Ekuddenvägen var det "normala".
Citera
2020-08-19, 22:46
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Har inte uppfattat att GW påstår att de inte tillhörde den innersta kretsen.
Ett gott kamouflage kan vara just det att stå nära, och därför inte bli hörd på det sättet initialt.
Att sedan avge till rätta lagda, ihop synkade vittnesuppgifter gör att spåren effektivt sopas igen eller arrangeras....

För det första så är detta en teori som GWP har o inte nödvändigtvis sanningen, men Jo, så har jag för mig att han yttrade sig i någon intervju, inte ordagrant kanske men min vaga minnesbild är att innebörden ska varit år det hållet.

De flesta polisutredningar gällande t,ex försvunna lr mördade/dräpa personer brukar i brist på en tydlig GM alltid börja titta på de som står offret närmast. Detta innebär familjen, sambos/särbo, pojk-/flickvän m.m o sedan letar man sig utåt med de kända närmaste vännerna först.

De personerna som GW misstänker förhördes alltså inte förrän efter flera månader o han säger då att dessa hann prata ihop sig så pass att det gav ett någorlunda trovärdigt o svårspräckt alibi, de ger iaf varandra alibi enligt GW. Finns ju förvisso en möjlighet att de hörts tidigare men isf mkt kort o bristfälligt.
Citera
2020-08-19, 23:06
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Kan vara Helena själv som kastat / tappat skorna om hon blivit tex jagad ? Dessa skor som hon hade ( hade liknande själv ) sitter skit på fötterna . Definitivt inga skor att dansa i eftersom foten halkar på sne 😕 att springa i skulle varit näst intill omöjligt , springa i dessa så hade man haft vrickad fot sedan . Om Helena varit inne och dansat så borde hon haft ett annat par skor med sig att dansa i ? Själv hade man skor m skyhöga klackar på dansgolvet hem gick man barfota el om man kommit ihåg ett par gympadojor .... behövdes för alla blåsor man fått att skorna .
Då ingen har sett hur skorna hamnade där de hamnade finns det, som nämnts, givetvis utrymme för fantasifulla teorier. Här tycker jag dock det känns väldigt långsökt att Helena själv skulle få för sig att hysta iväg skorna uppemot 10m in på var sida om stigen i en förmodad paniksituation då hon förmodat var jagad. Vidhåller att de troligen åkte av fötterna i jakten o hamnade mer lr mindre i omedelbar närhet till stigen. Höll hon dem i händerna ligger det närmast till hands att hon bara släppte dem rakt ner i det fall hon ansåg de vara ett hinder. GM alt. medhjälp har sedan i panik kastat in dem flera meter in på sidorna i slyet i en panikartad "städsktion".

Du har förmodligen rätt i din tro att hon hade dansskor med sig. Minns inte om detta är bekräftat någonstans i tråden men det är ju en uppgift som någon rimligen borde ha koll på. Å andra sidan är det ju påfallande tyst beträffande andra fakta som också rimligen borde kunnat komma fram, som vilka som var på förfesten resp. på Stadt, o.sv., bedrövligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in